Miehen äiti pitää kotiamme ja mökkiämme omanaan
Alkaa mennä hiljalleen hermot, asiasta on keskusteltu ja keskusteltu ja tehty erilaisia rajanvetoja, mutta mikään ei muutu.
Asuu ihan kivenheiton päässä, saattaa itse vain pölähtää ovestamme sisään sen kummempia kyselemättä. Tämä on ratkaistu sillä, että pidämme oven lukossa. Yrittää määräillä kotimme sisustuksesta ja järjestyksestä esimerkiksi tuomalla mattoja ja kyselemättä levittelemällä ne lattioilla haluamiinsa paikkoihin, viime viikolla lasten syntymäpäivillä alkoi laittaa olohuoneen huonekalujen järjestystä uuteen uskoon muiden vieraiden läsnäollessa.
Asuu itse pienessä asunnossa ja on useampaan otteeseen luvannut omille yövierailleen majoituksen meillä kertomatta meille etukäteen, koska kyllähän meille mahtuu. Ehkä kahdesti ollaan näitä majoitettu, mutta sitten vedimme rajan ja olemme muutamaan otteeseen itse sitten joutuneet syntipukeiksi tilanteessa, jossa anopin meille entuudestaan tuntemattomat vieraat joutuivatkin menemään yllättäen hotelliin kun ei otettu meille pitkäksi viikonlopuksi 10 minuutin varoajalla. Lievemmissä tapauksissa tuo vieraansa pihallemme kahvittelemaan kysymättä ja ilmoittamatta etukäteen
Ostimme muutama vuosi saarimökin. Hänellä riittää mielipiteitä mökin pihan hoidosta, sisustuksesta sun muusta ja pyrkiikin näitä sielläkin toteuttamaan omatoimisesti. Lupailee omille vierailleen myös mökkireissuja meiltä kysymättä. Mökki on saaressa, jonne 20 km matka veneellä, eli ei edes pääse sinne käymään omin avuin. Saattaa soittaa torstaina että Marjaana ja Seppo tulevat lauantaina käymään ja lupasin käyttää mökillä, kumpi lähtee kuskiksi.
Kuten kirjoitettu, niin emme toki näiden aivoitusten mukaan hyppää ja ensisijaisesti mies hoitaa rajanvedon kyllä hyvin ja itsekin miellyttämiseen taipuvaisena olen opetellut sanomaan suoraan. Tuntuu kuitenkin todella pahalta kun omalle henkilökohtaiselle alueelle tunkeudutaan noin rajusti ja sitä joutuu ikään kuin jatkuvasti puolustamaan lähes tuloksetta. Nytkin työt lopetettuani huomasin, että anoppi on soitellut ja laittanut perään viestiä että nyt olisi hyvä keli ja ajankohta öljytä terassimme, koska hänelle on tulossa vieraita viikonloppuna ja parempi kahvitella siistillä terassilla.
Huoh.
Kommentit (454)
Hyvät naiset, entä jos miehenne ei pitäisi teidän äitylistä? Olisi varmaan ero heti.
minä ostin perikunnan koko tilan talo ja kaksi rantamökkiä siskot kuvittelivat että mökit ovat heidän käytössään jopa vuokranneet niitä, pitkä oli neuvottelu ennen kuin meni jakeluun. sitten yrittivät vielä selitellä että marja pensaiden marjat ja omenat kuuluisi heille. eli änkeneet meidän pihapiiriin. jos vielä änkevät haen lähestymis kiellon.
Vierailija kirjoitti:
Näin on hyvä kun oma-aloitteisesti en pojille soita, en koskaan.
Ottakaas nyt anopeistanne valittavat minusta oppia kun tuutte anopeiksi mutta tehän olette IHAN ERI ASIA. Tottakai te pidätte joka päivä yhteyttä poikiinne ja olette tervetulleita.
Minä olen anoppi ja minulla on oikein hyvät välit poikiini ja miniöihin. Upeita nuoria naisia.
Oma anoppinikin oli aivan ihana ihminen ja niin kiva mummo lapsille. Halasimme aina kun näimme.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät naiset, entä jos miehenne ei pitäisi teidän äitylistä? Olisi varmaan ero heti.
En itsekään pidä äidistäni. Hänellä ei ole meille mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Heillä on asiallisen viileät välit. Minun äiti on ollut niin hankala, että ennemmin olisin häneen laittanut välit poikki.
Minä järjestän mielelläni monenlaisia juttuja, ja majoitan ihmisiä. Kotona, mökillä, tai ulkomailla asuessa. Mutta tottakai se on ihmisen itsensä otettava yhteyttä ja kauniisti kysyttävä. Anopin lisäksi outoja on nuo kaikki muut, jotka teille tulevat kysymättä. Vai väittääkö anoppi paikkoja omikseen?
Ihmisiin, jotka tuottaa harmaita hiuksia, pitää tehdä kunnon hajurako. Mieluummin aiemmin kuin myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän ei ole kysymys ihmisestä pitämisestä, vaan toisen väärästä käytöksestä. Ei toisen omaisuutta voi omia. Kukaan.
Missähän päin itäistä Suomea on saareen 20 km matka veneellä suuntaansa?
Mitä jos kostatte anopille! Änkeette koko perhe muutaman tutun lapsiperheen kanssa sinne anopin kaksioon. Komennatte anopin kauppaan ostamaan teille tarjottavia ja sanotte, että Pekka ja Maija perheineen majoittuu nyt anopin luo, koska heillä on kodissaan luteita, ja nuorimmalla lapsella taitaa olla täitä ja syyhykin. Ette ota mitään riskiä, että luteet siirtyvät teidän hienoon arvokotiin. Anopin kaksio on helpompi myrkyttää. Tajuaisikohan akka ottaa etäisyyttä? Tämän voi halutessaan toteuttaa myös puhelimitse, ehdottamalla kyseistä järjestelyä anopille.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika monessa. Hyvin järvistä aluetta.
Omalla pojalla on tosi mukava anoppi, he tulevat hyvin toimeen keskenään. Ja onhan se ihan selvä, että miniälle oma äiti on läheisempi mitä minä eikä se haittaa minua ollenkaan.
Anoppimme asui vieressä, joten tuttuja ongelmia. Jouduimme jo aikaisessa vaiheessa ottamaan avaimet pois ja laitattamaan ulkorakennuksiinkin lukot, koska sieltä katosi tavaraa hänen kotiinsa. Aina joutui kysymään missä tikkaat tai vasara on.
Oli kyllä muitakin ongelmia, paljon. Anoppi kun oli ns. himohamstraaja. Kävi roskamme läpi ja vei sieltä kotiinsa tavaroita, piha täynnä kotitalousjätettä ja roskia. Asunto määrättiin tyhjennettäväksi, ambulanssi teki huoli-ilmoituksen ja nyt asuu muualla. Sitäkin asuntoa täyttää tavaroilla, mutta on helpommin tyhjennettävä kuin iso ok-talo. Sen siis jouduimme tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Minä järjestän mielelläni monenlaisia juttuja, ja majoitan ihmisiä. Kotona, mökillä, tai ulkomailla asuessa. Mutta tottakai se on ihmisen itsensä otettava yhteyttä ja kauniisti kysyttävä. Anopin lisäksi outoja on nuo kaikki muut, jotka teille tulevat kysymättä. Vai väittääkö anoppi paikkoja omikseen?
Minun anoppini nimittää minun perintörahoillani ostamaa kotia Mikon asunnoksi eli sehän on sitten vähän niin kuin anopin sitten.
Mulla oli tommonen anoppi. Kutsui kysymättä meille kylään viikonlopuksi kun oli sitä tilaa jne, suurperheen. Itse asui kerrostaloyksiössä. Ei siinä mitään. Itse teen yötöitä ja sanoin että lauantaina saa tulla iltapäivällä kun oon heräillyt. Haukuttiin ihan paskaksi niin anopin kuin näiden sukulaistenkin toimesta. Ehdotin että maksavat mun hotellin-ei käynyt. Anopilla oli kyllä iso rooli siinä että sain tarpeekseni ja lähdin. Paljon muutakin: Kaappien penkomista ja jatkuvaa asiatonta tontilla pyörimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun anoppini nimittää minun perintörahoillani ostamaa kotia Mikon asunnoksi eli sehän on sitten vähän niin kuin anopin sitten.
Tarkoitat että miehesi jotenkin armosta asuu siellä? Anopin pitäisi muistaa mainita että menen miniän asuntoon pojan luo kylään. Ei voi sanoa että mikolle koska mikolla ei asuntoa.
(En tiedä lasteni asunnoista onko 50/50 vai 100 jomman kumman puolison hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat että miehesi jotenkin armosta asuu siellä? Anopin pitäisi muistaa mainita että menen miniän asuntoon pojan luo kylään. Ei voi sanoa että mikolle koska mikolla ei asuntoa.
(En tiedä lasteni asunnoista onko 50/50 vai 100 jomman kumman puolison hyväksi.
Normaali ihminen puhuu Maijan ja Mikon kodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika monessa. Hyvin järvistä aluetta.
Itä-Suomi on järvi-Suomi, opetettiin jo alakoulussa maantiedon tunnilla
Ehkä teidän kannattaa laittaa lukko myös porttiin. Ei sitten pelmahda pihalla arvaamatta ainakaan autolla.
Nykyisiin puhelimiin voi myös laittaa eston niin, että ei soittele sinulle.
Ei kai kukaan itselleen lahjoja lapsen juhlahetkinä odottaakaan. Lapsellehan ne lahjat on.