Miehen äiti pitää kotiamme ja mökkiämme omanaan
Alkaa mennä hiljalleen hermot, asiasta on keskusteltu ja keskusteltu ja tehty erilaisia rajanvetoja, mutta mikään ei muutu.
Asuu ihan kivenheiton päässä, saattaa itse vain pölähtää ovestamme sisään sen kummempia kyselemättä. Tämä on ratkaistu sillä, että pidämme oven lukossa. Yrittää määräillä kotimme sisustuksesta ja järjestyksestä esimerkiksi tuomalla mattoja ja kyselemättä levittelemällä ne lattioilla haluamiinsa paikkoihin, viime viikolla lasten syntymäpäivillä alkoi laittaa olohuoneen huonekalujen järjestystä uuteen uskoon muiden vieraiden läsnäollessa.
Asuu itse pienessä asunnossa ja on useampaan otteeseen luvannut omille yövierailleen majoituksen meillä kertomatta meille etukäteen, koska kyllähän meille mahtuu. Ehkä kahdesti ollaan näitä majoitettu, mutta sitten vedimme rajan ja olemme muutamaan otteeseen itse sitten joutuneet syntipukeiksi tilanteessa, jossa anopin meille entuudestaan tuntemattomat vieraat joutuivatkin menemään yllättäen hotelliin kun ei otettu meille pitkäksi viikonlopuksi 10 minuutin varoajalla. Lievemmissä tapauksissa tuo vieraansa pihallemme kahvittelemaan kysymättä ja ilmoittamatta etukäteen
Ostimme muutama vuosi saarimökin. Hänellä riittää mielipiteitä mökin pihan hoidosta, sisustuksesta sun muusta ja pyrkiikin näitä sielläkin toteuttamaan omatoimisesti. Lupailee omille vierailleen myös mökkireissuja meiltä kysymättä. Mökki on saaressa, jonne 20 km matka veneellä, eli ei edes pääse sinne käymään omin avuin. Saattaa soittaa torstaina että Marjaana ja Seppo tulevat lauantaina käymään ja lupasin käyttää mökillä, kumpi lähtee kuskiksi.
Kuten kirjoitettu, niin emme toki näiden aivoitusten mukaan hyppää ja ensisijaisesti mies hoitaa rajanvedon kyllä hyvin ja itsekin miellyttämiseen taipuvaisena olen opetellut sanomaan suoraan. Tuntuu kuitenkin todella pahalta kun omalle henkilökohtaiselle alueelle tunkeudutaan noin rajusti ja sitä joutuu ikään kuin jatkuvasti puolustamaan lähes tuloksetta. Nytkin työt lopetettuani huomasin, että anoppi on soitellut ja laittanut perään viestiä että nyt olisi hyvä keli ja ajankohta öljytä terassimme, koska hänelle on tulossa vieraita viikonloppuna ja parempi kahvitella siistillä terassilla.
Huoh.
Kommentit (454)
Miten olisi ihan soitto poliisille murrosta ja lähestymiskielto. Kyseessä on kotirauhan rikkominen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen sen niin, että jos olisin ikävä miniälle, tekisin sen myös pojalleni. Miniässä ei ole mitään moitittavaa. Mutta jos ilkeilisin miniälle, se vahingoittaisi myös minun ja poikani välejä.
Ja muistakaa anopit, että poikanne valitsee pill eikun vaimonsa teidän sijaan. Ja niin sen kuulukin mennä.
Jos haluatte pysyä poikanne elämässä, käyttäytykää ihmisiksi.
N64
Ihan rehellisen mukava anoppi et ole sinäkään, kun pitää päästä miniää pilluksi nimittelemään vähän muka "lipsauttamalla".
Tuumaa vielä, että "käyttäytykää ihmisiksi". Yli 60-vuotiaat taitaa olla katkeria, kun oma elämä lähestyy jo monttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kun ihminen ylenee miniäksi hänestä tulee virheetön malliyksilö jota muiden tulee nöyristellä ja korottaa jalustalle. Esim ei saa puhua pojan perheestä, se käy miniän luonnolle, häntäkö ei mainita.
Ei tarvitse korottaa jalustalle. Mutta omassa kodissaan jokainen saa päättää itse. Sinä omassasi ja poika ja miniä omassaan. Ja aina ei tarvitse miniää mainita, mutta onhan sinussa jotain vikaa, jos et ikinä mainitse.
Jos minä vaikka small talkkaan naapurin mummon kanssa pihalla ei minun kannata sanoa että kävin katjalla ja nikolla. Hänelle ne ei merkitse mitään koska emme ole niin tuttuja. Eli saatan sanoa, kävimme pojan perheen kanssa mökillä. Se on selkee tieto, naapurilla
Vaikka olisi miten varakas miniä mitä ihmettä se kuuluisi anopin naapureille tai anopin ystäville tai edes hänen nimensä? Onko tää taas joku pikkukyläjuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kun ihminen ylenee miniäksi hänestä tulee virheetön malliyksilö jota muiden tulee nöyristellä ja korottaa jalustalle. Esim ei saa puhua pojan perheestä, se käy miniän luonnolle, häntäkö ei mainita.
Ei tarvitse korottaa jalustalle. Mutta omassa kodissaan jokainen saa päättää itse. Sinä omassasi ja poika ja miniä omassaan. Ja aina ei tarvitse miniää mainita, mutta onhan sinussa jotain vikaa, jos et ikinä mainitse.
Jos minä vaikka small talkkaan naapurin mummon kanssa pihalla ei minun kannata sanoa että kävin katjalla ja nikolla. Hänelle ne ei merkitse mitään koska emme ole niin tuttuja. Eli saatan sanoa, kävimme pojan perheen kan
Mitä se anopin poikakaan kenellekään kuuluu????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä haluat että anoppisi puhuu sinusta tutuilleen , erityisen tärkeää näkyy monelle olevan että lisäksi annetaan tiedoitus miniän varakkuudesta ja mahdollisesta hyvästä koulutuksesta.
Lapseni ovat kaikki akateemisia ja vaimonsakin varakkaista kodeista mutta en minä sitä kehu ympäri ämpäri enemmän kuin lastenkaan asioita.
Aikuisten lasten asiat ovat heidän eikä ketään ees kiinnosta paitsi niissä kirkonkylissä joissa on se ainut ruokakauppa.
Osaathan puhua! Selitä sille asiat suomeksi.
Minun anoppini nimitti myös meidän kotiamme aina Matin asunnoksi.
Se myös antoi hänelle luvan käyttäytyä kuin se oikeastaan olisikinn hänen. Todellakin suunnitteli sisustusta, kiikutteli verhoja ja yritti jopa ripustaa ne kyläreissulla.
Tuli ilmoittamatta oven taa, tutki kaappeja ja kritisoi.
Eli siihen puheenparteen että anoppi selittä käyneensä Matin luona ja puhuu kuin sisllä Matin asunnossa ei asuisi muita liittyy myös ihan selkeä VALTA-aspekti ja täysin tietoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä vaikka small talkkaan naapurin mummon kanssa pihalla ei minun kannata sanoa että kävin katjalla ja nikolla. Hänelle ne ei merkitse mitään koska emme ole niin tuttuja. Eli saatan sanoa, kävimme pojan perheen kanssa mökillä. Se on selkee tieto, naapurilla
Eikö se miniä voi laittaa vaikka lehteen omaisuutensa ja varallisuutensa tai jakaa anopin kerrostalon asukkaille postiluukususta jos hän tahtoo anopin ympäristön asian tietävän? Ja tiedoite mihensä sukulaisille.
Miksi vaatia anoppia juoruamaan lapsensa perheen ja miniä Katja Annikin, joka piti oman nimensä Söderholm, syntynyt 1998, asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä vaikka small talkkaan naapurin mummon kanssa pihalla ei minun kannata sanoa että kävin katjalla ja nikolla. Hänelle ne ei merkitse mitään koska emme ole niin tuttuja. Eli saatan sanoa, kävimme pojan perheen kan
Miksei anoppi voi joko olla juoruamatta poikansa asioista ollenkaan?
Tai pojan ja miniän kodissa käymisestä puhuessaan sanoa käyneensä pojan ja miniän luona?
Vierailija kirjoitti:
Se myös antoi hänelle luvan käyttäytyä kuin se oikeastaan olisikinn hänen. Todellakin suunnitteli sisustusta, kiikutteli verhoja ja yritti jopa ripustaa ne kyläreissulla.
Eli siihen puheenparteen että anoppi selittä käyneensä Matin luona ja puhuu kuin sisllä Matin asunnossa ei asuisi muita liittyy myös ihan selkeä VALTA-aspekti ja täysin tietoisesti.
Niin oikein teen kun enintään 2 h olen kaksi kertaa vuodessa.
Mun lapset kyllä avioitui kolmikymppisinä, reilusti aikuisina, vaimotkaan eivät niin avuttomia että olisi tarvinnut holhoamaan mennä. Ja onnekseen asuvat kaukanakin, emme "samassa kirkonkylässä" ovet auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset kyllä avioitui kolmikymppisinä, reilusti aikuisina, vaimotkaan eivät niin avuttomia että olisi tarvinnut holhoamaan mennä. Ja onnekseen asuvat kaukanakin, emme "samassa kirkonkylässä" ovet auki.
Me asuimme tuolloin 250 kilsan pääss anopista.
Ei se mitenkään edtänyt häntä ilmestymästä oven taakse aamuseiskalta sunnuntaiaamuna.
Molemmat muutimme kotoa 18-vuotiaina ja olimme olleet jo vuosia työelämässä plus yo-opinnot loppusuoralla.
Ja kotimmekin oli itse säästetty, lainat saatu ja puoliksi ostettu.
Eikö sanonta "pojan perhe" käsitä myös vaimon ja lapset?
Mikä pakkomielle jollain on puuttua tavalliseen puheeseen?
Kuolinilmoituksissakin on joskus esim lapsenlapset perheineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset kyllä avioitui kolmikymppisinä, reilusti aikuisina, vaimotkaan eivät niin avuttomia että olisi tarvinnut holhoamaan mennä. Ja onnekseen asuvat kaukanakin, emme "samassa kirkonkylässä"&
Virkeä mummo kun tuli joka pyhäaamu.
Vierailija kirjoitti:
Mutta lapsetpa on niin että siinä lukee kaikkien nimet Mikko, Miina, Julius ja Justus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lapsetpa on niin että siinä lukee kaikkien nimet Mikko, Miina, Julius ja Justus.
No ei kai ne miniät anoppiaan ees sure? Toivon ettette te mene tai ole menneet anoppinne tai appenne hautajaisiin teeskentelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai ne miniät anoppiaan ees sure? Toivon ettette te mene tai ole menneet anoppinne tai appenne hautajaisiin teeskentelemään.
Puhuit kuolinilmoituksen sanamuodosta.
Se on tuo minkä kerroin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin mun miniä! Paitsi että tämä yrittää kantaa kodistani ulos tavaroita, jotka hänen mielestään kannattaa laittaa myyntiin. Mökin tuo ennätti laittamaan vuokrattavaksi ennen kuin siskoni ryhtyi minulta kysymään, miksi en aio tulla kesäksi mökille vaan laitoin sen nettiin vuokrattavaksi.
Aika harvinaista näin päin, mutta tietysti ihan yhtä ikävää.
Ei minun nähdäkseni ollenkaan harvinaista. Päällepäsmärianopit ovat joskus olleet päällepäsmäriminiöitä. Itse olen tuntenut montakin nuorempaa naista, jotka yrittävät päättää suunnilleen koko sukunsa asioista. Siskoni on vähän tällainen. Yläkouluaikojen parhaasta ystävästäni kuoriutui tällainen. Serkkuperheeni miniä on tällainen, oli jopa laittamassa mökkiä myyntiin kuten tuossa edellisessä esimerkissä. Jne.
(Minulla ei ole anoppia eikä varsinkaan omaa miniää, joten oma lehmä ei ole ojassa, olen vain sivusta tehnyt huomioita.)
Kuulostaa siltä että Ap:n mies on hieman ylikiltti eikä saa pidettyä äitiään kurissa.
Elämänkokemuksen kautta ihmettelen itsekin, miksi yhä tänäkin päivänä mennään naimisiin ja halutaan samaa kuin edelliset sukupolvet.
Ihan omasta kokemuksesta, mun anoppi ei suvainnut että meidän molempien sukunimet lukee ovessa. Mutta miehellä oli äitiinsä viileän ystävälliset välit eli hyvät muuta eivät pitäneet tiivistä yhteyttä.
Jotenkin mun mielestä avioliitto on mennyttä aikaa. Se on vanhentunut instituutio. Luulis, että nykypäivän anopit osaisi olla puuttumatta muiden asioihin.
Kun ikää tulee 40+ niin oppii arvostamaan yhä enemmän omaa aikaa, rauhaa ja onaa tilaa. En enää siedä sitä että jotkut anopit tai omatkin sukulaiset määräilee miten pitäisi elää.
En oikeastaan ymmärrä miksi se anopin ilmestyminen ovelle on paha juttu. Itse ainakin tykkäsin, kun oma äiti ilmestyi ovelle. Jäänyt mieleen, että ainoastaan kerran tykkäsin siitä huonoa ja se oli, kun vanhempani saapuivat käymään yllättäen, juuri kun olin tekemässä siivousta isossa omakotitalossamme. Kello oli jo 20 ja olisin halunnut vain siivota loppuun ja sitten pitikin aloittaa vaan jutustelut sohvalla. Lopulta pomppasin sohvalta totesin, etten aio yöllä siivota, sori.
Mutta joo, onhan se anoppi eri asia kuin oma äiti. Toisaalta, jos minulla olisi ystävä, joka tekisi näitä yllätysvierailuja, tykkäisin. Jos ystävä tekisi yllätyssiivouksia, sanoisin, että sori äläpä, mä siivoilen itse. Tai sitten sanoisin, että imuroitko myös keittiön ja eteisen, kun ois tarve. Juttu riippuu siitä, mitkä on välit anopin kanssa. Jos anopistasi et yleisesti välitä tai hänestä tykkää, et tykkää hänen vierailuistakaan. Jos hänestä tykkäät, hän on odotettu vieras.
Hyvä onkin kysymys, miksi anopista ei moni tykkää. Johtuukohan se siitä, että moni anoppi astuu vallanhalussaan miniänsä varpaille. Tietää asioita paremmin. Mutta miksi moni äiti saa kuitenkin tietää asioita paremmin, eikä häntä sitten kuitenkaan inhota?
Pojallani on tyttökaveri, ja pidän hänestä kovasti. Hän on todella hyvä keskustelija, kertoo omista asioistaan ja mielipiteistään vapaaehtoisesti. Ovat ilmeisesti muuttamassa yhteen, saas nähdä miten se alkaa sujumaan. Isompi poikani muutti jo aiemmin omaan kotiinsa. Niissä asioissa autoin, missä hän apua pyysi. Usein hän käy täällä kotonaan, aina kiva nähdä häntä kun hän ilmoittamatta ryntää ovesta sisään.
Meillä on mökki Päijänteessä ja sinne olisi lyhyt matka lähimmästä rannasta, mutta koska veneemme on oman kunnan venelaiturissa niin sieltä on pitkä venematka mökille. Mökin lähellä rannassa ei ole yleisiä venepaikkoja. Naapurikunnan venepaikka olisi lähempänä mökkisaartamme kuin oma venepaikkamme mutta sinne ei viedä venettämme koska haluataan veneillä muutenkin kuin mökille.