Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen äiti pitää kotiamme ja mökkiämme omanaan

Vierailija
02.06.2025 |

Alkaa mennä hiljalleen hermot, asiasta on keskusteltu ja keskusteltu ja tehty erilaisia rajanvetoja, mutta mikään ei muutu.

Asuu ihan kivenheiton päässä, saattaa itse vain pölähtää ovestamme sisään sen kummempia kyselemättä. Tämä on ratkaistu sillä, että pidämme oven lukossa. Yrittää määräillä kotimme sisustuksesta ja järjestyksestä esimerkiksi tuomalla mattoja ja kyselemättä levittelemällä ne lattioilla haluamiinsa paikkoihin, viime viikolla lasten syntymäpäivillä alkoi laittaa olohuoneen huonekalujen järjestystä uuteen uskoon muiden vieraiden läsnäollessa. 

Asuu itse pienessä asunnossa ja on useampaan otteeseen luvannut omille yövierailleen majoituksen meillä kertomatta meille etukäteen, koska kyllähän meille mahtuu. Ehkä kahdesti ollaan näitä majoitettu, mutta sitten vedimme rajan ja olemme muutamaan otteeseen itse sitten joutuneet syntipukeiksi tilanteessa, jossa anopin meille entuudestaan tuntemattomat vieraat joutuivatkin menemään yllättäen hotelliin kun ei otettu meille pitkäksi viikonlopuksi 10 minuutin varoajalla. Lievemmissä tapauksissa tuo vieraansa pihallemme kahvittelemaan kysymättä ja ilmoittamatta etukäteen 

Ostimme muutama vuosi saarimökin. Hänellä riittää mielipiteitä mökin pihan hoidosta, sisustuksesta sun muusta ja pyrkiikin näitä sielläkin toteuttamaan omatoimisesti. Lupailee omille vierailleen myös mökkireissuja meiltä kysymättä. Mökki on saaressa, jonne 20 km matka veneellä, eli ei edes pääse sinne käymään omin avuin. Saattaa soittaa torstaina että Marjaana ja Seppo tulevat lauantaina käymään ja lupasin käyttää mökillä, kumpi lähtee kuskiksi.

Kuten kirjoitettu, niin emme toki näiden aivoitusten mukaan hyppää ja ensisijaisesti mies hoitaa rajanvedon kyllä hyvin ja itsekin miellyttämiseen taipuvaisena olen opetellut sanomaan suoraan. Tuntuu kuitenkin todella pahalta kun omalle henkilökohtaiselle alueelle tunkeudutaan noin rajusti ja sitä joutuu ikään kuin jatkuvasti puolustamaan lähes tuloksetta. Nytkin työt lopetettuani huomasin, että anoppi on soitellut ja laittanut perään viestiä että nyt olisi hyvä keli ja ajankohta öljytä terassimme, koska hänelle on tulossa vieraita viikonloppuna ja parempi kahvitella siistillä terassilla. 

Huoh. 

Kommentit (454)

Vierailija
221/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu osoittaa minun olevan ihan oikeassa.  Olen Se, joka ei koskaan ota yhteyttä lapsiinsa päin, he ottavat jos haluavat ja ehtivät.

Et ole oikeassa vaan pikkumainen ja kylmä. NORMAALI yhteydenpito eli kuulumisten kysyminen silloin tällöin toimii kaikilla, jotka ymmärtävät mitä se tarkoittaa.

Vierailija
222/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei miniöille kelpaa. Ei ahkerasti yhteyttä pitävä, ei siivoava eikä ees sellanen joka ei ota oma-aloitteisesti lapsensa perheeseen yhteyttä, ei anopit osaa ees joulukorttia laittaa.  Vanhemmille anopeille tuottaa vaikeuksia muistaa ettei sukunimi olekaan sama kuin ennen muinoin oli tapana.

En minä ainakaan kaivannut anoppia siivoamaan kotiani mutta minulla olikin sen verran fiksu anoppi että riitti kun kerran sanoin että MINÄ hoidan kotimme siivoamiset ja ruuanlaitot ja anoppi on hyvä vaan ja istuu siinä passattavana, ei koskaan enää motkottanut mistään turhasta ja ymmärsi hyvin että minä olen taloni emäntä, ei hän. Poikansa nyt ei mikään tumpelokaan ole ettei anoppi tarvinnut poikansa jälkiäkään siivota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sukulaissuhde mikä tahansa, kotirauhan häirintä on rikos. Printtaa hänelle pykälät. Toisen kotiin tunkeminen on rikos. Voit myös laittaa numerot estoon, ja kieltää häiritsemästä lapsia.

Varmaa on että suuttuu ja esittää marttyyriä, vie poikaansa kuin pässiä narussa, tulee aaltoa että sinä oletkin syyllinen. Mutta tämä ei ole tunneasia, vaan käytännön asia. Jos muutatte kauas, yhteystietoja ei tarvi antaa. 

Vierailija
224/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei miniöille kelpaa. Ei ahkerasti yhteyttä pitävä, ei siivoava eikä ees sellanen joka ei ota oma-aloitteisesti lapsensa perheeseen yhteyttä, ei anopit osaa ees joulukorttia laittaa.  Vanhemmille anopeille tuottaa vaikeuksia muistaa ettei sukunimi olekaan sama kuin ennen muinoin oli tapana.

En minä ainakaan kaivannut anoppia siivoamaan kotiani mutta minulla olikin sen verran fiksu anoppi että riitti kun kerran sanoin että MINÄ hoidan kotimme siivoamiset ja ruuanlaitot ja anoppi on hyvä vaan ja istuu siinä passattavana, ei koskaan enää motkottanut mistään turhasta ja ymmärsi hyvin että minä olen taloni emäntä, ei hän. Poikansa nyt ei mikään tumpelokaan ole ettei anoppi tarvinnut poikansa jälkiäkään siivota.

Täällä on usein valituksia kun appivanhemmat tulee, pitää kahvit keittää, eivät kata pöytää eivätkä vie astioita pesukoneeseen , istuvat vaan.  Voisivat viedä roskatkin jne.

Vierailija
225/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia sanoa käyvänsä Martilla, kuin puhua Martin talosta, kun se on oikeasti Martin ja Maijan tai jopa pelkästään Maijan. Tähän liittyy vähän sukupuolistereotypioita. Talo mielletään herkemmin miehen taloksi kuin naisen, vaikka se oikeasti olisi naisen. 

Siksi siis anopit oppikaamme sanomaan omistussuhteet kun käymme lapsillamme kylässä. Tai mahdollisesti puolison perimässä asunnossa.  

Ehkäpä vaan et väitä miniän taloa poikasi omaksi. Muuten voit ihan hyvin käydä Matilla kylässä. Kohtelias tietysti sanoisi sen miniänkin nimen. 

Mun anopin mielestä mulla ei ole nimeä. Oon "Matin emäntä". Vasta 15 vuotta tunnettu.

Minä taas olin "Matin kaveri" liki 20 vuotta. Meillä oli siinä vaiheessa yhdessä ostettu asunto ja kaksi lastakin, mutta kaverina vain pysyin.

Vierailija
226/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu meni avoliittoon talon omistajattaren ( ensimmäsessä liitossa jäänyt rouvalle) kanssa. Koska tuttu omistanut siivuakaan, hänen alle 10-vuotiaat lapsensa eivät saaneet käydä isänsä luona vaan tavata muualla.  Siinä sitren tapahtui talottomalle miehelle vieraantuminen lapsista kokonaan.

Tuo on vain tuttusi omaa syytä. Olisi pitänyt oman asunnon, niin olisi saanut tavata lapsiaan miten paljon tahansa. Taitaa olla vain tekosyy.

Vierailija
227/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-vuotiailla naisillakin voi vielä olla miehensä sukunimi, siis pakon vuoksi, jos menivät vaikka 19 v naimisiin. 

Vierailija
228/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu meni avoliittoon talon omistajattaren ( ensimmäsessä liitossa jäänyt rouvalle) kanssa. Koska tuttu omistanut siivuakaan, hänen alle 10-vuotiaat lapsensa eivät saaneet käydä isänsä luona vaan tavata muualla.  Siinä sitren tapahtui talottomalle miehelle vieraantuminen lapsista kokonaan.

Tuo on vain tuttusi omaa syytä. Olisi pitänyt oman asunnon, niin olisi saanut tavata lapsiaan miten paljon tahansa. Taitaa olla vain tekosyy.

Hän asui vuokralla, ehkei kannattanut asuntoa pitää  kun elatusmaksut ja tietysti osuus asumisesta avoliitossakin.

Mikäli tästä palstasta olen jotain oppinut, uusvaimoja närästää miehen entiset lapset erittäin paljon.

Vierailija
229/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia sanoa käyvänsä Martilla, kuin puhua Martin talosta, kun se on oikeasti Martin ja Maijan tai jopa pelkästään Maijan. Tähän liittyy vähän sukupuolistereotypioita. Talo mielletään herkemmin miehen taloksi kuin naisen, vaikka se oikeasti olisi naisen. 

Siksi siis anopit oppikaamme sanomaan omistussuhteet kun käymme lapsillamme kylässä. Tai mahdollisesti puolison perimässä asunnossa.  

Ehkäpä vaan et väitä miniän taloa poikasi omaksi. Muuten voit ihan hyvin käydä Matilla kylässä. Kohtelias tietysti sanoisi sen miniänkin nimen. 

Mun anopin mielestä mulla ei ole nimeä. Oon "Matin emäntä". Vasta 15 vuotta tunnettu.

Voihan tuo olla kehukin vähän. On kelpuuttanut sinut. Hänkin on talossaan emäntä. Olet oikein hänen poikansa emäntä. Hän voisi pitää itseään teidänkin talon emäntänä. Ymmärrän silti mitä tarkoitat.

Vierailija
230/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän asui vuokralla, ehkei kannattanut asuntoa pitää  kun elatusmaksut ja tietysti osuus asumisesta avoliitossakin.

Mikäli tästä palstasta olen jotain oppinut, uusvaimoja närästää miehen entiset lapset erittäin paljon.

Mie siis uhrasi suhteet lapsiinsa, että sai säästettyä rahaa. Miehellä ei tullut mieleen sekään, että eukko ei käy ihan täysillä eikä sen kanssa kannata olla.

Vierailija
231/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on ollut ihan lapanen, jos on hyväksynyt uudelta vaimoltaan tuommoista käytöstä. Väärin toimittu sekä siltä uudelta vaimolta, että tältä mieheltä. Ei pidä mennä sellaiseen liittoon, jossa toinen ei hyväksy toisen lapsia.

Vierailija
232/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen sen niin, että jos olisin ikävä miniälle, tekisin sen myös pojalleni. Miniässä ei ole mitään moitittavaa. Mutta jos ilkeilisin miniälle, se vahingoittaisi myös minun ja poikani välejä. 

Ja muistakaa anopit, että poikanne valitsee pill eikun vaimonsa teidän sijaan. Ja niin sen kuulukin mennä.

Jos haluatte pysyä poikanne elämässä, käyttäytykää ihmisiksi.

N64

Ihan rehellisen mukava anoppi et ole sinäkään, kun pitää päästä miniää pilluksi nimittelemään vähän muka "lipsauttamalla".

Vierailija
233/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen sen niin, että jos olisin ikävä miniälle, tekisin sen myös pojalleni. Miniässä ei ole mitään moitittavaa. Mutta jos ilkeilisin miniälle, se vahingoittaisi myös minun ja poikani välejä. 

Ja muistakaa anopit, että poikanne valitsee pill eikun vaimonsa teidän sijaan. Ja niin sen kuulukin mennä.

N64

Ihan rehellisen mukava anoppi et ole sinäkään, kun pitää päästä miniää pilluksi nimittelemään vähän muka "lipsauttamalla".

Itseasiassa ei tullut oma miniä mieleen tuossa ollenkaan. 

Liittynee minun ja ex-anopin väleihin. Aika yksin hän jäi.

Mutta kiitos huomiosta.

Vierailija
234/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hauskaa,tuli melkein itku kun luin,tekis mieli laittaa tää teksti poikani perheelle kun ovat outoja ,en koskaan tugettele,autan kun tarvitaan,mutta sittenkin olen tästä yllättynyt voiko anoppi tehdä tällaista,ei miehesi on kyllä järkevä pystyy tekemään rajat😅🤣😁

Vierailija
235/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahah

Jotkut ei usko että Apn aloituksen kaltaisia ihmisiä on, mutta itse kasvoin tuollaisten naisten keskellä ja matka aikuisuuteen oli todella vaikea. 

Äiti on eronnut isästäni yli 15 vuotta sitten mutta vieläkin käyttäytyy kuin olisivat yhdessä (vaikka hänellä on uusi mies??) ja viimeksi kun äitiä näin, hän puhui isän talosta kuin vieläkin asuisi siellä ja omistaisi sen, suunnitteli miten ystävänsä "Seija" ja "Pirjo" voivat myös ihan ehdottomasti tulla kahville isäni luo ja lainata vaikka soutuvenettä! Olin pöyristynyt.

Kerran olin lähdössä jonnekin ja minulle suututtiin, että miten kehtaan, "sinullahan on se kampaajakäynti!" Mikä hemmetin kampaajakäynti? "SE KAMPAAJAKÄYNTI!!! MÄ AJATTELIN ETTÄ SULLA ON!! MUTTA SÄ SOVIT MUUTA TAHALLAAN??"

Eli minun OMAT SOVITUT MENOT, YSTÄVÄT ovat KAPINOINTIA ja minulta kysymättä on menty varaamaan tieten tahtoen niiden päälle kampaaja joka "siistii" hiukseni äidin haluamaan tyyliin (eli poistaa omat tyylivalintani). Kiittämätön pska olin kun HÄN OLI MAKSANUT!! Siis yritti kivenkovaa väittää että minä olin pyytänyt kyseistä kampaajakäyntiä itse ja nyt täys narsistina esitin vaan etten tajua. Ehei, ei, äiti oli ajatellut puolestani että haluan kampaajalle kun hiukseni ovat hänen mielestään väärin ja varannut tämän minulta kysymättä, sitten suuttui kun olinkin itse keksinyt jo aiemmin menoa häneltä kysymättä. JA TÄMÄ OLI PÄIVITTÄISTÄ. JOKA IKINEN ASIA.

Mummo samanlainen. Isä ihan tossukka lapanen joka antoi aivonsa pois jos niitä koskaan omistikaan, pelasti aina oman prseensä syyllisyydeltä ja vieritti kaiken minun harteilleni. "Pelasti" aikuisia naisia pikkutytön "keljuilulta". Ai että. Mielenterveyshoidoissa ravattu vuosikausia kunnes tultiin siihen tulokseen ihan terapeutin kanssa, että ainoa "sairaus" mikä minulla on on totaalinen uupumus, vuosikausien patoutunut RAIVO jota en saa ulos, ja itseluottamuksen puute. En minä koskaan ollutkaan hullu. Kuinkahan monta kaltaistani naista sai lobotomian aikanaan kun "niskuroi" eli yritti elää omaa elämäänsä puolestapäättäjien ja jyräävien jankkaajien keskellä? Puistattaa ajatuskin.

Se käytös ei muutu. Rajoja ei tarvitse selittää tai niille odottaa ymmärrystä. Pitää vaan alkaa kylmästi sulkemaan ulos selityksittä. Mihinkään "No kun minä en nyt ymmärrä mitä tarkoitatte" juttuihin ei tarvitse langeta selittämään. Rajoja pitää tosissaan tarkoittaa kun ne asettaa. Nasta lautaan mummot hautaan.

Vierailija
236/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä kävisin rajattomaksi ja hankalaksi, poikani laittaisi minut heti ruotuun. Hän puolustaisi vaimoaan ja lapsensa äitiä.

Olisin ylpeä hänestä!

Mutta en todellakaan näe syytä, miksi käyttäytyisin niin kuin aloituksessa ja monen muun kertomana tässä ketjussa. Ihan käsittämättömiä juttuja!

Vierailija
237/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä ostin perikunnan koko tilan talo ja kaksi rantamökkiä siskot kuvittelivat että mökit ovat heidän käytössään jopa vuokranneet niitä,  pitkä oli neuvottelu ennen kuin meni jakeluun. sitten yrittivät vielä selitellä että marja pensaiden marjat ja omenat kuuluisi heille. eli änkeneet meidän pihapiiriin. jos vielä änkevät haen lähestymis kiellon.

Hyvä! Pysy tiukkana! 

Vierailija
238/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta  nyt nää jutut.   Ainakin osoitatte miten arvottomina pidätte miehiänne, heillä ei mitään ihmisarvoa.  Ei edes äitinsä saa puhua käyneensä heidän luonaan  kun pitää sanoa käyneensä miniän (Tiina) luona.

Ei, vaan pitää sanoa että on käynyt MIKON JA TIINAN luona.

Mikä siinä on niin vaikeaa?

Miten niin "pitää sanoa?" Kai sitä nyt tavallisessa puheessaan voi ja saa sanoa miten tahansa.  Pitääkö jonkun kaverinsa kanssa jutellessakin muistaa joku muodollisuus, millä ei ole siinä tilanteessa hitusenkaan väliä?

Jos sanon ystävälle, että käväisin siskollani, niin teenkö siinä suurenkin loukkauksen ja etikettivirheen, jos jätän mainitsematta sen siskoni miehen nimen?  No hänelle se kyllä olisi ja siis on ihan yks lysti, koska ne on nimenomaan naiset, jotka tämmöisistä päreensä polttavat, täysin samantekevistä asioista.

Vierailija
239/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N64

Ihan rehellisen mukava anoppi et ole sinäkään, kun pitää päästä miniää pilluksi nimittelemään vähän muka "lipsauttamalla

Ihmisiksi käyttäytymistä edellytetään myös miniöiltä, vävyiltä ja ylipäänsä kaikilta ihmisiltä.

Minä en kyllä aikanani tehnyt mitään valintaa puolisoni ja vanhempieni välillä.  Miksi ne vanhemmat pitäisi samalla hylätä, kun ottaa puolison?  Eihän ne ole millään lailla toisensa poissulkevia asioita.  

Vierailija
240/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa muissa kulttuureissa ollaan yhteisöllisiä ja tällainen ei ole ongelma vaan on ihan normaalia että suku on yhdessä jatkuvasti. Eikä ole yksinäisyyttä ja masennusta niin paljon kuin täällä.