Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen äiti pitää kotiamme ja mökkiämme omanaan

Vierailija
02.06.2025 |

Alkaa mennä hiljalleen hermot, asiasta on keskusteltu ja keskusteltu ja tehty erilaisia rajanvetoja, mutta mikään ei muutu.

Asuu ihan kivenheiton päässä, saattaa itse vain pölähtää ovestamme sisään sen kummempia kyselemättä. Tämä on ratkaistu sillä, että pidämme oven lukossa. Yrittää määräillä kotimme sisustuksesta ja järjestyksestä esimerkiksi tuomalla mattoja ja kyselemättä levittelemällä ne lattioilla haluamiinsa paikkoihin, viime viikolla lasten syntymäpäivillä alkoi laittaa olohuoneen huonekalujen järjestystä uuteen uskoon muiden vieraiden läsnäollessa. 

Asuu itse pienessä asunnossa ja on useampaan otteeseen luvannut omille yövierailleen majoituksen meillä kertomatta meille etukäteen, koska kyllähän meille mahtuu. Ehkä kahdesti ollaan näitä majoitettu, mutta sitten vedimme rajan ja olemme muutamaan otteeseen itse sitten joutuneet syntipukeiksi tilanteessa, jossa anopin meille entuudestaan tuntemattomat vieraat joutuivatkin menemään yllättäen hotelliin kun ei otettu meille pitkäksi viikonlopuksi 10 minuutin varoajalla. Lievemmissä tapauksissa tuo vieraansa pihallemme kahvittelemaan kysymättä ja ilmoittamatta etukäteen 

Ostimme muutama vuosi saarimökin. Hänellä riittää mielipiteitä mökin pihan hoidosta, sisustuksesta sun muusta ja pyrkiikin näitä sielläkin toteuttamaan omatoimisesti. Lupailee omille vierailleen myös mökkireissuja meiltä kysymättä. Mökki on saaressa, jonne 20 km matka veneellä, eli ei edes pääse sinne käymään omin avuin. Saattaa soittaa torstaina että Marjaana ja Seppo tulevat lauantaina käymään ja lupasin käyttää mökillä, kumpi lähtee kuskiksi.

Kuten kirjoitettu, niin emme toki näiden aivoitusten mukaan hyppää ja ensisijaisesti mies hoitaa rajanvedon kyllä hyvin ja itsekin miellyttämiseen taipuvaisena olen opetellut sanomaan suoraan. Tuntuu kuitenkin todella pahalta kun omalle henkilökohtaiselle alueelle tunkeudutaan noin rajusti ja sitä joutuu ikään kuin jatkuvasti puolustamaan lähes tuloksetta. Nytkin työt lopetettuani huomasin, että anoppi on soitellut ja laittanut perään viestiä että nyt olisi hyvä keli ja ajankohta öljytä terassimme, koska hänelle on tulossa vieraita viikonloppuna ja parempi kahvitella siistillä terassilla. 

Huoh. 

Kommentit (454)

Vierailija
281/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin mun miniä! Paitsi että tämä yrittää kantaa kodistani ulos tavaroita, jotka hänen mielestään kannattaa laittaa myyntiin. Mökin tuo ennätti laittamaan vuokrattavaksi ennen kuin siskoni ryhtyi minulta kysymään, miksi en aio tulla kesäksi mökille vaan laitoin sen nettiin vuokrattavaksi.

Aika harvinaista näin päin, mutta tietysti ihan yhtä ikävää. 

Ei minun nähdäkseni ollenkaan harvinaista. Päällepäsmärianopit ovat joskus olleet päällepäsmäriminiöitä. Itse olen tuntenut montakin nuorempaa naista, jotka yrittävät päättää suunnilleen koko sukunsa asioista. Siskoni on vähän tällainen. Yläkouluaikojen parhaasta ystävästäni kuoriutui tällainen. Serkkuperheeni miniä on tällainen, oli jopa laittamassa mökkiä myyntiin kuten tuossa edellisessä esimerkissä. Jne.

(Minull

("Serkkuperheellä" tarkoitan siis edesmenneen enon ja tämän vaimon miniää, mutta tunnen lähinnä näiden lapset, siksi ajattelin "serkkuperheenä" vaikka tarkemmin ajateltuna se onkin vähän kumma nimitys.)

Vierailija
282/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeastaan ymmärrä miksi se anopin ilmestyminen ovelle on paha juttu. Itse ainakin tykkäsin, kun oma äiti ilmestyi ovelle. Jäänyt mieleen, että ainoastaan kerran tykkäsin siitä huonoa ja se oli, kun vanhempani saapuivat käymään yllättäen, juuri kun olin tekemässä siivousta isossa omakotitalossamme. Kello oli jo 20 ja olisin halunnut vain siivota loppuun ja sitten pitikin aloittaa vaan jutustelut sohvalla. Lopulta pomppasin sohvalta totesin, etten aio yöllä siivota, sori.

Mutta joo, onhan se anoppi eri asia kuin oma äiti. Toisaalta, jos minulla olisi ystävä, joka tekisi näitä yllätysvierailuja, tykkäisin. Jos ystävä tekisi yllätyssiivouksia, sanoisin, että sori äläpä, mä siivoilen itse. Tai sitten sanoisin, että imuroitko myös keittiön ja eteisen, kun ois tarve. Juttu riippuu siitä, mitkä on välit anopin kanssa. Jos anopistasi et yleisesti välitä tai hänestä tykkää, et tykkää hänen vierailuistakaan. Jos hänestä tykkäät,

Mistä päättelet että kumpikaan tykkäisi sen kummemmin oman äitinsä päsmäröinnistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun anoppini sopi tyttärensä kanssa, että tytär voi aina opiskelupaikkakunnallaan käydessään majoittua meillä.

Asunto on vieläpä minun, miniän, sataprosenttisesti.

Anoppi tai anopin tytär ei kumpikaan edes kertonut meille ko. sopimuksestaan.

Tämä taitaa olla jo ennätys!

Meillä anoppi päätti tyttärensä (siis vaimon sisko) kanssa, että tyttären tytär muuttaa meille asumaan opiskeluiden ajaksi. Kertomatta meille. Meille asia selvisi kun olivat ajamassa muuttokuorman kanssa meille. "Teillä on se ylimääräinen huone" = minun työhuone. Seurasi karmea sukuriita, jonka jälkeen en ole ollut missään tekemisissä anopin kanssa.

Vierailija
284/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sanonta "pojan perhe"  käsitä myös vaimon ja lapset?

Mikä pakkomielle jollain on puuttua tavalliseen puheeseen? 

Kuolinilmoituksissakin on joskus esim lapsenlapset perheineen. 

Mutta lapsetpa on niin että siinä lukee kaikkien nimet Mikko, Miina, Julius ja Justus.

No ei kai ne miniät anoppiaan ees sure?   Toivon  ettette te mene tai ole menneet anoppinne tai appenne hautajaisiin teeskentelemään.

Menenpäs. Puolisoni ja lasten takia. En sen haahkan takia. En teeskentele, käyttäydyn asiallisesti.

Vierailija
285/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaa hämmästyttää. Olen yli kuuskymppinen, olen anoppi.

Lapsia 4, 3 asuu samalla paikkakunnalla, 1 vähän matkan päässä. On lapsenlapsia.

En käy juuri koskaan kenelläkään kylässä, en puutu vävyjen, en miniöiden asioihin, en talojen sisustuksiin, en lomareissuihin, en mihinkään. En paljon soittele. 

Hoidan pakolliset juhlakäynnit, kaikki ovat tervetulleita minun luo, milloin tahansa, ja yökylät käy myös, suht pieneen kotiin, 55 neliöön, mutta minä en tunge itseäni heidän arkeensa, en viikonloppuihin, en lomiin, en ylipäätään puutu. Lapsia hoidan kun pyydetään, ja saavat tulla yöksi, ja kaveritkin voi tulla ilmapatjoille nukkumaan. 

Mutta muuten en puutu, koska mua ei kiinnosta, he ovat aikuisia, heillä on oma elämä, omat menot, omat puolisot, omat harrastukset jne.

Muistan kuinka oma äitini puuttui aivan kaikkeen, kun avioiduin, sain lapsia, rakennettiin jne. Räpätti aivan kaikesta, se oli niin raskasta, etten halua tehdä sitä kenellekään muulle, saati omille lapsille, ja heidän puolisoille.

Leivoin paljon, ja teen ruokia, ja he hakevat niitä itselleen mielellään. Autan kyllä, jos apua pyytävät, mutta se riittäköön.

Sitäpaitsi nautin aivan hirveästi,niin saan olla ja elää yksin ja on hiljaista ja rauhallista.

Ehkä kauneimman kiitoksen olen saanut siitä, että olen ihan hyvä anoppi, kun vävy tuli yksin, kun tytär oli töissä, käymään. Oli synttärini joita en koskaan pidä, ja yllätti minut kukilla ja pizzalla sekä leivoksilla.

Kun kysyin, että tytärkö sut pyysi tulemaan, sanoi, ei, vaan huomasin naamakirjasta, että sulla on synttärit, niin ajattelin, et hei, mä en ole edes koskaan hokannut, et sullakin on synttärit, kun et pidä niitä, niin ajattelin et nyt tähän tulee muutos:" Olet kukkasi ja pizzasi ansainnut".

Toi oli kiva ylläri, ja on sen jälkeen käynyt aina, joko yksin tai tyttären kanssa.

Vierailija
286/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, että välit poikki! Ihan sama kuka hän on, mutta jos ei kunnioita sua, sulla ei ole syytä ruveta mielistelemään.

Vierailija
287/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ei aikuinen mies osaa laittaa äitiään kuriin? Toki vastuu on ensisijaisesti äidillä itsellään omasta käytöksestä. Silti ei voi kunnihmetellä tollasia lapasia jotka ei pidä kumppaninsa puolia.

Vierailija
288/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä täällä joku uhriutuu. Jos ei voi juoruilla miniän varallisuudesta, niin voi ainakin olla puhumatta Matin talosta. Sen verran feministiä pitää olla jokaisessa naisessa, ettei väitä naisen omaisuutta miehen omaisuudeksi. 

Ja muistetaan, että siellä pojan ja miniän kotona ollaan kylässä. Ei sanota tai tehdä mitään, mitä ei tehtäisi jos esim oma pomo kutsuisi kylään. Ei arvostella, ei ehdotella, ei haukuta. Eikä tupata tekemään mitään. Ollaan vieraita. Jos pyydetään apua, autetaan, ja jos kysytään neuvoa, vastataan. Muuten vain kehutaan ja arvostetaan nuoria. 

Tässä keskustelussa kyllä huomaa, että joillekin on todella kova pala kunnioittaa miniää. Itse olen sekä miniä että anoppi. Jos jotain voi oppia siitä, että itsekin on ollut miniä, on miettiä hetki ennen kuin jotain sanoo tai tekee, että miltä tuo minusta tuntuisi. 

Vierailija
289/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä täällä joku uhriutuu. Jos ei voi juoruilla miniän varallisuudesta, niin voi ainakin olla puhumatta Matin talosta. Sen verran feministiä pitää olla jokaisessa naisessa, ettei väitä naisen omaisuutta miehen omaisuudeksi. 

Ja muistetaan, että siellä pojan ja miniän kotona ollaan kylässä. Ei sanota tai tehdä mitään, mitä ei tehtäisi jos esim oma pomo kutsuisi kylään. Ei arvostella, ei ehdotella, ei haukuta. Eikä tupata tekemään mitään. Ollaan vieraita. Jos pyydetään apua, autetaan, ja jos kysytään neuvoa, vastataan. Muuten vain kehutaan ja arvostetaan nuoria. 

Tässä keskustelussa kyllä huomaa, että joillekin on todella kova pala kunnioittaa miniää. Itse olen sekä miniä että anoppi. Jos jotain voi oppia siitä, että itsekin on ollut miniä, on miettiä hetki ennen kuin jotain sanoo tai tekee, että miltä tuo minusta tuntuisi. 

Miksi anoppi on niin paljon alempiarvoinen että hänen tarvitsee erityisesti kunnioittaa miniäänsä?  Toki miniät nyt vielä voivat olla koulutetumpia ja varakkaampia kun anoppinsa ja heitä näyttää närästävän kun anoppi puhuu pojan perheestä eikä repostele tutuilleen miniän varakkuutta ja koulutusta.

Itse yritän välttää juoruamista, kaikkien asioista, myös lasteni asioista.  

Ja kyllä se kunnioitus on toisinpäinkin, anoppikin voi viilentää välejä ja käydä vain pakolliset 2 krt vuodessa kun tietää olevansa vastenmielinen ja halveksittu

Vierailija
290/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti 290.  Huomaahan, miniät täällä vaativat ettei anoppi puhu vain pojan perhettä nähneensä vaan muistaa mainita miniän nimeltään, nettovarallisuus 1,2 milj,  yo-todistus 5 ällää , loppututkinnon ja nykyisen tittelin palkkoineen jotta miniän tarve tulla huomioiduksi on toteutunut.

Vierailija
291/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti 290.  Huomaahan, miniät täällä vaativat ettei anoppi puhu vain pojan perhettä nähneensä vaan muistaa mainita miniän nimeltään, nettovarallisuus 1,2 milj,  yo-todistus 5 ällää , loppututkinnon ja nykyisen tittelin palkkoineen jotta miniän tarve tulla huomioiduksi on toteutunut.

Kukaan ei ole sellaista vaatinut, vaan kerroin, miten minun anoppini nimittää minun ja mieheni kotia nimellä MATIN ASUNTO - vaikka minä jopa omistan tämän asunnon yksin.

Silti anoppi saa suhtauduttua munun ja mieheni kotiin niin, että se oikeastaan on hänen, koska se on Matin.

Vierailija
292/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä valehtelet? Yksikään ihminen ei ole tässä ketjussa noin sanonut. Vain, että ei sanota miniän varallisuutta pojan varallisuudeksi. Helpointa olisi, kun et puhuisi siitä lainkaan. 

Tarpeesi valehdella kertoo kyllä kaiken sinusta. 

Vierailija
293/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi anoppi on niin paljon alempiarvoinen että hänen tarvitsee erityisesti kunnioittaa miniäänsä?  Toki miniät nyt vielä voivat olla koulutetumpia ja varakkaampia kun anoppinsa ja heitä näyttää närästävän kun anoppi puhuu pojan perheestä eikä repostele tutuilleen miniän varakkuutta ja koulutusta.

Itse yritän välttää juoruamista, kaikkien asioista, myös lasteni asioista.  

Ja kyllä se kunnioitus on toisinpäinkin, anoppikin voi viilentää välejä ja käydä vain pakolliset 2 krt vuodessa kun tietää olevansa vastenmielinen ja halveksittu

Toisen ihmisen kunnioittaminen ei tee sinusta alempaa. Raamatussa on kehoitus toinen toistenne kunnioituksessa kilpailkaa.  Tämä neuvo on hyvä kaikkiin ihmissuhteisiin. Anoppi vanhempana voisi olla se viisaampi, joka sen kunnioittavan kohtelun aloittaa. 

Mutta jos et pysty olemaan miniällesi ystävällinen, niin kyllä se etäisyys sitten on se parempi vaihtoehto. Negatiivinen uhriutuja ja toisten arvostelija vie ilman nuorelta perheeltä. Pärjäävät paremmin ilman. 

Vierailija
294/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin mun miniä! Paitsi että tämä yrittää kantaa kodistani ulos tavaroita, jotka hänen mielestään kannattaa laittaa myyntiin. Mökin tuo ennätti laittamaan vuokrattavaksi ennen kuin siskoni ryhtyi minulta kysymään, miksi en aio tulla kesäksi mökille vaan laitoin sen nettiin vuokrattavaksi.

Aika harvinaista näin päin, mutta tietysti ihan yhtä ikävää. 

Ei minun nähdäkseni ollenkaan harvinaista. Päällepäsmärianopit ovat joskus olleet päällepäsmäriminiöitä. Itse olen tuntenut montakin nuorempaa naista, jotka yrittävät päättää suunnilleen koko sukunsa asioista. Siskoni on vähän tällainen. Yläkouluaikojen parhaasta ystävästäni kuoriutui tällainen. Serkkuperheeni miniä on tällainen, oli jopa laittamassa mökkiä myyntiin kuten tuossa edellisessä esimerkissä. Jne.

(Minull

No juuri näin. Mun anoppi on ollut koko elämänsä riidoissa jonkun kanssa. Tunnettu työpaikkakiusaaja. Kolme (=kaikki) lasta ovat hyvin vähän tekemisissä. Oli aikoinaan yli 10 vuotta puhumatta siskolleen. Kaksi avioeroa.  Aina on syy siinä toisessa osapuolessa. Hän on näitä joilla on maaginen kyky ja velvollisuus kertoa totuus kaikille ja kaikesta ja kaikkitietävänä edellyttää, että muiden tulee noudattaa hänen neuvojaan. Esimerkiksi suuttui mulle, kun en luvannut työttömäksi jäädessäni hakeutua "hoitajakouluun". Työllistyin omalle alalle myöhemmin. Oli kyse sitten lapsen nimeämisestä tai olohuoneen tapeteista, anoppi tietää paremmin! Ollut kuulemma ihan yhtä kauhea nuorempanakin. 

Vierailija
295/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi, anoppi. Onko täällä kukaan kauhistellut oman äitinsä tekemisiä? 

Naiset tulevat hirveän huonosti toimeen keskenään.  

Vierailija
296/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän päin itäistä Suomea on saareen 20 km matka veneellä suuntaansa? 

Varmaan aika monessa. Hyvin järvistä aluetta.

On, mutta ei niin isoja selkiä, että lähimmästä venerannasta olisi tuollainen matka

Venettä säilytetään siellä, missä veneellä on venepaikka eikä se ole aina lähimpänä mökkiä. Nyt ei ole kyse mitään yleisestä autojen parkkipaikasta.

Vierailija
297/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa lukea, että muillakin on samanlaisia anoppeja. Meillä on ihan sama juttu, meidän koti on Matin talo jonka se hirveä akka (eli minä) on sisustanut väärin. 20 vuotta olen ollut "Matin" kanssa naimisissa, mutta minua ei mainita koskaan nimelta. Anopin veljeltä olen kuullut että anoppi sanoo minua selän takana akaksi.

Meillä on tällä hetkellä uudehko iso ok-talo joka on sisutettu simppelisti, eli siellä on tarvittavat huonekalut mutta ei kasoittain koriste-esineitä eikä tauluja seinillä. Sisustus on ihan vääränlainen anopin mielestä joka tykkää hersyvästä maalaisromantiikasta, tavaraa pitäisi olla joka nurkassa ja seinät täynnä tauluja ja valokuvia sukulaisista ym. Hän ei kuitenkaan ole vielä alkanut omin päin vaihtamaan sisustusta, luojan kiitos...

Anoppi on myös samanlainen uhriutuja ja marttyyri kuin yksi tämän ketjun kommentoijista, "ei sitten jos ei kelpaa, en käy sitten ollenkaan". Mies hoitaa nykyään täysin yhteydet äitiinsä, itse yritän säilyttää asialliset ja huomaavaiset välit ja hankin miehen puolesta joulu- ym lahjat. Se on sikäli harmi, haluaisin että meillä olisi hyvät tai jopa lämpimät välit koska oma äitini on kuollut jo aikoja sitten ja olisi kiva että olisi joku vanhempi nainen kaverina jolta voisi kysellä vaikka leivontavinkkejä ym. Mutta koska olen anopille vaan akka niin antaapa olla.

Vierailija
298/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä valehtelet? Yksikään ihminen ei ole tässä ketjussa noin sanonut. Vain, että ei sanota miniän varallisuutta pojan varallisuudeksi. Helpointa olisi, kun et puhuisi siitä lainkaan. 

Tarpeesi valehdella kertoo kyllä kaiken sinusta. 

Kyllä on normaalia puhekieltä (näin rahvaan keskuudessa) sanoa käyvänsä pojallaan tai lähemmälle tutulle, kävin Matilla.  Erittelemättä kuka sen asunnon omistaa.  

Ymmärrän kyllä että fiinimmissä perheissä mennään miniäni, fil.tri  Viola Munsterhjelmin taloon Kulosaareen missä meidän Mattikin asuu ja ihan oman työhuoneenkin Viola-miniä järjesti Matti-kullalle.

Olen vähän yksinkertaisissa piireissä liikkuva, emme puhu lastemme emnekä heidän puolisoidensa taloudellisista asioista tai yksityisasioista. Lastenlasten ikää saatamme selvittää ja jotain,  suvi käy soittotunneilla, ville pelaa jalkapalloa joukkueen x kilpaporukassa tms 

En tiennyt että hyvä anoppi setvii miniänkin taloudellisen aseman puolitutuilleen.

Vierailija
299/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on normaalia puhekieltä (näin rahvaan keskuudessa) sanoa käyvänsä pojallaan tai lähemmälle tutulle, kävin Matilla.  Erittelemättä kuka sen asunnon omistaa. 

Ei todellakaan ole normaalia sanoa noin. Sanotko sinä käyneesi herra Virtasella kylässä, kun kyläilet Virtasen perheen luona?

Tai miehesi sanoo käyneensä naapurin rouvalla auttelemassa, kun on olult vaihtamassa naapurin herran kanssa talvirenkaita?

Vierailija
300/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän päin itäistä Suomea on saareen 20 km matka veneellä suuntaansa? 

Varmaan aika monessa. Hyvin järvistä aluetta.

On, mutta ei niin isoja selkiä, että lähimmästä venerannasta olisi tuollainen matka

Venettä säilytetään siellä, missä veneellä on venepaikka eikä se ole aina lähimpänä mökkiä. Nyt ei ole kyse mitään yleisestä autojen parkkipaikasta.

Näinpä. Eivät taida nämä ihmiset venettä omistaa, kun luulevat, että venepaikan saa mistä haluaa. Edes soutuvenepaikkoja ei ole aina vapaana, saati sitten vähän isomman veneen laituripaikkoja. Ja isompi vene on toisaalta käytössä muutenkin, ja sikäli kiva jos on vaikka kaupungin venesatamassa.