Nopeat kulkijat kevyen liikenteen väylillä aiheuttavat vaaratilanteita
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011263134.html
Perinteisesti kevyen liikenteen väylillä oli kahdenlaisia kulkijoita: kävelijöitä ja tavallisia pyöräilijöitä. Nyt on kuitenkin ilmaantunut myös kolmas kulkijaryhmä eli erittäin nopeat (lähes auton vauhtia ajavat) kulkijat kuten sähköpotkulaudat ja kilpapyöräilijät. Hitaimpien ja nopeimpien kulkijoiden välillä tulee jatkuvasti vaaratilanteita.
Jälkimmäisille olisi syytä varata kevyen liikenteen väyliltä oma kaistansa. Esimerkiksi siten, että väylällä olisi kolme kaistaa, yksi kullekin kevyen liikenteen tyypille.
Kommentit (46)
Autotien puolelle ne nopeat jos ei ehdi väistelemään.
Ennen mopotkin olivat kevyttä liikennettä, mutta sitten ne onneksi tajuttiin luokitella ajoneuvoiksi ja ohjattiin autotielle ajamaan. Saman voisi tehdä sähköpotkulautojen ja spandexien osalta.
Nyt? Niitä spandex-äijiä käyräsarvisillaan on ollut ainakin 15 vuotta!
Mä kerran tässä mietin tuota, kun lähdin kotoani autolla. Meidän tonttikadun kautta kulkee pyörätiereitti, siis ei ole erillistä kevyen liikenteen väylää, vaan tien molemmissa päissä jatkuu kevyenliikenteenväylä taas seuraavalle tonttikadulle jne. Kadulla on 30 km/h nopeusrajoitus.
Ajelin sähköpöyäilijän perässä nopeusrajoituksen mukaisesti, ja pyöräilijä meni autoani lujempaa... Ei taida pyöräilijät muistaa, että heitä koskee samat nopeusrajoitukset kuin autoja, myös vaikka olisi se pyörätie erikseen (pyörätielle pätee sama nopeusrajoitus kuin mikä on viereisellä ajoradalla).
Kevyen liikenteen väylillekin nopeusrajoitukset? Sitten kulkija voi valita kumman nopeusrajoituksia haluaa noudattaa autotien vai kevyen liikenteen väylän ja valitsee jomman kumman tarpeidensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Monelta kulkijalta puuttuu ymmärrys oikeasta tilannenopeudesta tai tilan käytöstä. Lisäksi jalankulkijatkin voisivat välillä pohtia onko järkevää hortoilla siksakkia mahdollisimman keskellä väylää. Koiranulkoiluttajat voisivat miettiä onko järkevää kulkea itse yhdellä reunalla ja antaa hauvelin nuuskia hihnan päässä toisella puolella hajuja.
Tuo hortoilu on se oikea ongelma, saatetaan ihan milloin vain vaihtaa kevyenliikenteenväylän puolta, tai ylittää se ihan missä sattuu kohtaa.
Itse jouduin vasta tekemään äkkijarrutuksen, kun kävelijä päätti tehdä äkkikäännöksen mennäkseen metsäpolulla. Tuollaista keskellä väylää tapahtuvaa äkkiliikettä ei voi ennakoida, risteyksessä voi paremmin varautua.
Se polku ei näy etukäteen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Autotien puolelle ne nopeat jos ei ehdi väistelemään.
Kyllä ehtii, jos et poukkoile miten sattuu!
"Autotietä" ei saa käyttää, jos on olemassa se kevyenliikenteen väylä.
Vierailija kirjoitti:
Autotien puolelle ne nopeat jos ei ehdi väistelemään.
Ja ne "nopeat" trikoopyöräilijät ajaa sitten neljä/viisi rinnan siinä autotiellä ilman aikomustakaan väistää, jolloin joltain autoilijalta palaa hermo ja lähtevät ohittamaan. Itselle tuli tämmöinen tilanne eteen viime viikolla töistä tullessa, kun mutkaisella tiellä olikin yhtäkkiä vastaantuleva auto puoliksi omalla kaistallani - ja auton takana lauma pyöräilijöitä. Onneksi sain väistettyä penkereen puolelle. Omat harjoitusradat nuo tarvitsisivat, tai edes sen verran järkeä, että ajaisivat peräkkäin jos ajoradalla kulkevat. Eikä noiden perässäkään ole kovin mukava ajella kilometrikaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä kerran tässä mietin tuota, kun lähdin kotoani autolla. Meidän tonttikadun kautta kulkee pyörätiereitti, siis ei ole erillistä kevyen liikenteen väylää, vaan tien molemmissa päissä jatkuu kevyenliikenteenväylä taas seuraavalle tonttikadulle jne. Kadulla on 30 km/h nopeusrajoitus.
Ajelin sähköpöyäilijän perässä nopeusrajoituksen mukaisesti, ja pyöräilijä meni autoani lujempaa... Ei taida pyöräilijät muistaa, että heitä koskee samat nopeusrajoitukset kuin autoja, myös vaikka olisi se pyörätie erikseen (pyörätielle pätee sama nopeusrajoitus kuin mikä on viereisellä ajoradalla).
Polkupyörissä ei yleensä ole nopeusmittarin, joten nopeus ei ole niin tarkka. Sakkoa et siis ihan pienestä ylityksestä, kuten autolla.
SähköAVUSTEINEN polkupyörä muuttuu lihasvoimalla kulkevaksi 25km/h nopeuden saavutettuaan. Ainakaan omaani ei saa kulkemaan 30km/h kuin vapaasti rullaamalla lähinnä alamäessä. Kumipukuiset setämiehet kiitävät oman elämänsä ikuista tourdefrancea muista kulkijoista tai säännöistä piittaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autotien puolelle ne nopeat jos ei ehdi väistelemään.
Ja ne "nopeat" trikoopyöräilijät ajaa sitten neljä/viisi rinnan siinä autotiellä ilman aikomustakaan väistää, jolloin joltain autoilijalta palaa hermo ja lähtevät ohittamaan. Itselle tuli tämmöinen tilanne eteen viime viikolla töistä tullessa, kun mutkaisella tiellä olikin yhtäkkiä vastaantuleva auto puoliksi omalla kaistallani - ja auton takana lauma pyöräilijöitä. Onneksi sain väistettyä penkereen puolelle. Omat harjoitusradat nuo tarvitsisivat, tai edes sen verran järkeä, että ajaisivat peräkkäin jos ajoradalla kulkevat. Eikä noiden perässäkään ole kovin mukava ajella kilometrikaupalla.
Totta. On lähes mahdotonta ajaa noin hiljaa autolla, mitä nämä pyöräilijät.
Rinnakkain ei saa ajaa, vaikka pyöräilijät pyrkivät aina muuta väittämään.
Liian monta kertaa olen nähnyt kun spandexi ajaa sokeasti risteykseen, ohittelee järjenvastaisesti 40km/h keskivauhtiaan laskematta. Mummot heitttäytyvät pusikkoon suojaan, lapset itkevät, koirat haukkuvat.
Vierailija kirjoitti:
SähköAVUSTEINEN polkupyörä muuttuu lihasvoimalla kulkevaksi 25km/h nopeuden saavutettuaan. Ainakaan omaani ei saa kulkemaan 30km/h kuin vapaasti rullaamalla lähinnä alamäessä. Kumipukuiset setämiehet kiitävät oman elämänsä ikuista tourdefrancea muista kulkijoista tai säännöistä piittaamatta.
Mitä höpötystä tämä viesti on?
Tietysti sähköpyörällä pääsee yli 30km/h jos vain jaksaa polkea. Joku 40km/h ylitys alkaa olla itselle liikaa, ei jaloista saa riittävästi tehoa irti. 30km/h ylittyy aika helposti sähköavusteisella pyörällä, varsinkin kun siihen 25km/h nopeuteen asti on voinut levähtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autotien puolelle ne nopeat jos ei ehdi väistelemään.
Ja ne "nopeat" trikoopyöräilijät ajaa sitten neljä/viisi rinnan siinä autotiellä ilman aikomustakaan väistää, jolloin joltain autoilijalta palaa hermo ja lähtevät ohittamaan. Itselle tuli tämmöinen tilanne eteen viime viikolla töistä tullessa, kun mutkaisella tiellä olikin yhtäkkiä vastaantuleva auto puoliksi omalla kaistallani - ja auton takana lauma pyöräilijöitä. Onneksi sain väistettyä penkereen puolelle. Omat harjoitusradat nuo tarvitsisivat, tai edes sen verran järkeä, että ajaisivat peräkkäin jos ajoradalla kulkevat. Eikä noiden perässäkään ole kovin mukava ajella kilometrikaupalla.
Totta. On lähes mahdotonta ajaa noin hiljaa autolla, mitä nämä pyöräilijät.
Rinnakkain ei saa ajaa, vaikka pyöräilijät pyrkivät aina m
Eikö autossa ole pieniä vaihteita, vai miten on lähes mahdotonta ajaa hiljaa silloin kun liikenne-este on? Tuo on tietenkin paha tilanne, että tulee auto samalla kaistalla vastaan mutkan takaa, mutta ohittajan syy tietenkin.
Tarkkana saa olla, juuri autoillessani lapsi suhautti vauhdilla tien yli, suojatietä en nähnyt lähestyvän alamäkeen mutta ennätin huomata ja pysähtyä. Vauhti oli melkoinen siis hänellä, minulla ei niinkään ja olin hidastamassa. Pelästyin silti.
Vierailija kirjoitti:
Liian monta kertaa olen nähnyt kun spandexi ajaa sokeasti risteykseen, ohittelee järjenvastaisesti 40km/h keskivauhtiaan laskematta. Mummot heitttäytyvät pusikkoon suojaan, lapset itkevät, koirat haukkuvat.
Järkyttävää! Onpa kuitenkin hyvä ettet sorru hysteriointiin ja liioitteluun.
Saisi joku lakimuutos tulla tähän touhuun. Vaikka miten reunassa kulkisi, mutkan takaa saattaa joku sähköpyöräilijä tai sähköpotkulautailija hurauttaa täyttä kyytiä kohti ilman mitään ennakointia. Lisäksi ainakin meidän kaupungissa on vieläkin kevyenliikenteenväyliä, joissa saa ajaa mopolla. Niissäkin ajellaan niin lujaa, kuin moposta lähtee.
Sähkömopot ja kilpapyöräilijät kuuluu autotielle nopeus on sama.
Vierailija kirjoitti:
Ennen mopotkin olivat kevyttä liikennettä, mutta sitten ne onneksi tajuttiin luokitella ajoneuvoiksi ja ohjattiin autotielle ajamaan. Saman voisi tehdä sähköpotkulautojen ja spandexien osalta.
Helsingissä wolttimopot ajelee jalkakäytävillä ja pyöräteille eikä kypärää tai vakuutuskilpiä näy. Tyyli on vielä härski täysin muista piittaamatonta ajelua.
Monelta kulkijalta puuttuu ymmärrys oikeasta tilannenopeudesta tai tilan käytöstä. Lisäksi jalankulkijatkin voisivat välillä pohtia onko järkevää hortoilla siksakkia mahdollisimman keskellä väylää. Koiranulkoiluttajat voisivat miettiä onko järkevää kulkea itse yhdellä reunalla ja antaa hauvelin nuuskia hihnan päässä toisella puolella hajuja.