Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nepotismi vaikuttaa jo tet-paikan kohdalla

Vierailija
01.09.2023 |

Varakkaat ja hyvin verkostoituneet tai ylipäänsä työssäkäyvät voivat järjestää lapsensa työpaikalleen työssäoppimaan. Työttömien tai muiden heikompiosaisten lapsille paikan löytäminen on vaikeampaa

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi jäädä koululle siivoamaan. Tuleepahan se ammatti tutuksi jo ajoissa.

Vierailija
2/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/6956de57-b08d-4988-bb7c-b4ada7733414

Olin tet-harjoittelussa helsinkiläisessä teatterissa. Nolottaa, mutta sukulaiseni hankki minulle paikan. Olin kysynyt ensin oman paikkakuntani teatterista, mutta siellä lavastamossa jonkinlaisena kymppinä työskennellyt mies kertoi hyvin töykeästi: Minun poikani tulee tänne tet:iin, eikä meillä ole aikaa vahtia kahta.

Olin tosissani kiinnostunut lavastamotyöstä ja sitten kysyin sukulaiselta, olisiko hänen työpaikalleen mahdollisuus päästä ja asia järjestyi. Näin siis homma toimii julkisen sektorin kulttuuritoimessa.

Vierailija
5/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä virkavalta harjoittaa kleptokratiaa enemmän kuin nepotismiä.

Vierailija
6/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin jo? Eiköhän niin kauan kuin TET-harjoitteluja on ollut olemassa, aika monet ole olleet jossain sukulaisen tai perhetutun firmassa/työpaikalla harjoittelussa. Näin oli ainakin 90-luvulla, kun minä olin yläasteella. Todella ärsyttävää, kun ihmiset, joilla ei ole mitään käsitystä historiasta syyttävät nykyaikaa ilmiöistä, jotka ovat aina olleet. 

Lisäksi, kyllä TET-harjoitteluun pääsee, jos vain on rohkeutta avata suunsa ja sinnikkyyttä käydä kysymässä monesta paikasta eikä ole liian kranttu, että oon pakko päästä juuri siihen lempiliikkeeseensä hommiin. Ei kukaan tule sinun lastasi kotisohvalta sinne harjoitteluun hakemaan. 

Vierailija
7/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä muka uutinen?

Vierailija
8/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisellä työpaikalla kävi tetissä sekä oma lapsi että pomon lapset. Pomon lapset pääsivät yllättäen kesätöihinkin. Oma lapsi ei edes halunnut tetin jälkeen koko paikkaan enkä mäkään enää siellä ole. Voitte rauhassa tehdä oletuksia.

Vierailija
9/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepotismia on aina. Yksityisellä puolella jopa luonnollista, mutta se että julkisen puolen virkoja täytetään sukulaisilla on yhteiskunnallisesti rapauttavaa.

Vierailija
10/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eiköhän kautta historian ensimmäiset kesätyöt ja harjoittelupaikat ole monesti tulleet perheen tai lähipiirin työpaikkojen kautta. Onko tuossa jotain pahaa?

Ja kyllä, kaikki nuoret eivät ole tasa-arvoisessa asemassa sen osalta. Elämä on välillä epäreilua, mutta ei lainsäädännöllä ja säännöillä ole tarpeen kaikkea silti yrittää ohjata.

Vierailija
11/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kolme lasta on jokainen itse etsinyt TET-paikkansa. Esikoinen oli S-marketissa, keskimmäinen yhden urheiluseuran toimistolla ja kuopus urheiluvälineliikkeessä. Mies ja minä ollaan rahoitusalalla ja teleliikennealalla töissä eli ihan muualla kuin missä lapsi oli TETissä, Mitenkään ei vaikutettu noihin työpaikkoihin. toi urheiluseurakin oli sellainen, johon kellään meistä ei ole mitään kytköksiä 

Vierailija
12/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin TET harjoittelussa kotona pelaten pleikkaa, koska isällä on sähköfirma..mutta ei kiinosta hitustakaan mikään sähköasentajatyö tai katsoa sitä ja olli joku aputyttö.. sanottiin vaan että joo kyl minä siellä olin :)

Vierailija
13/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri palkkaisin toimistolle apulaiseksi tettiharjoittelijan. Muodollisesti pätevä 16v tyllerö sai paikan ja Jani Petterillä valinta ei ikävä kyllä osunut kohdalle tällä kertaa.

Vierailija
14/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin TET harjoittelussa kotona pelaten pleikkaa, koska isällä on sähköfirma..mutta ei kiinosta hitustakaan mikään sähköasentajatyö tai katsoa sitä ja olli joku aputyttö.. sanottiin vaan että joo kyl minä siellä olin :)

Huomaa kyllä ettei koulukaan kiinnostanut.

Vierailija
15/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri palkkaisin toimistolle apulaiseksi tettiharjoittelijan. Muodollisesti pätevä 16v tyllerö sai paikan ja Jani Petterillä valinta ei ikävä kyllä osunut kohdalle tällä kertaa.

Kerran olin kirjapainossa 2-tytön  muodollisesti pätevän kaa harjoittlelussa. Tuli ulkopuolinen olo kun siellä oli ukko opettamassa joka kuolas näitten tyttöjen perään. Sitten opettaja tuli töihin loppuhaastatteluun niin se ukko hakkui minut maan rakoon ja ylisti tyttöjä. Keksi kaikkia vikoja minusta vaikka mitään ei ollut sanonut työharjoittelun aikana. Kyl se on totta että muodoista on apua.

Vierailija
16/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TET-paikkoja saa kyllä kun uskaltaa kysyä, poikakin oli pyöräkorjaamossa, kun kävi paikan päällä kysymässä paikkaa.

Vierailija
17/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TET-paikkoja saa kyllä kun uskaltaa kysyä, poikakin oli pyöräkorjaamossa, kun kävi paikan päällä kysymässä paikkaa.

Eikö työtön, joka osaa korjata pyöriä, pääse töihin, kun sinne otetaan vain jotain ilmaisia tettiläisiä.

Vierailija
18/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se vaikuttaa. Meidän lasta kiinnosti ala jolla mä työskentelen, joten totta kai kysyin pääseekö meille TETiin. Kesätyötä en suoraan hommannut lapselle, mutta tehtiin hakemukset yhdessä ja preppasin lasta haastattelua varten.

Mun vanhemmat eivät auttaneet mua ikinä missään tällaisissa ja tein kaikki mahdolliset virheet ammatinvalinnassa (eka ammatti alalta, jolla työ on raskasta ja palkka huono) ja työnhaussa, niin aattelin, että ei tartte oman muksun kaikkea vaikeimmain kautta mennä enää. 

Vierailija
19/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset TET:rätit pitäisi vihdoin lopettaa kokonaan. Kyllä sitä ehtii myöhemminkin pettyä työelämään ja joutua pakotettuna harjoitteluihin ja orjatöihin. Turha se on teiniä murentaa vielä tässä vaiheessa. Olen itse pitkäaikaistyötön ja onneksi olen onnistunut jotenkin orjatyöt tähän asti välttämään.

Vierailija
20/27 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, eiköhän kautta historian ensimmäiset kesätyöt ja harjoittelupaikat ole monesti tulleet perheen tai lähipiirin työpaikkojen kautta. Onko tuossa jotain pahaa?

Ja kyllä, kaikki nuoret eivät ole tasa-arvoisessa asemassa sen osalta. Elämä on välillä epäreilua, mutta ei lainsäädännöllä ja säännöillä ole tarpeen kaikkea silti yrittää ohjata.

Näinpä. Eivätköhän jo luolamiehet lähteneet ensimmäiselle metsästysretkelle vanhempiensa kanssa ja vähän myöhemmin työt on aloitettu perheen maatilkuilla tai verstaissa ja vielä myöhemmin tultu harjoittelijoiksi  vanhempiensa työpaikoille.

Sitten joku elämästä vieraantunut AV-mamma kuvittelee, että se on 2020-luvun ilmiö...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä