Nopeat kulkijat kevyen liikenteen väylillä aiheuttavat vaaratilanteita
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011263134.html
Perinteisesti kevyen liikenteen väylillä oli kahdenlaisia kulkijoita: kävelijöitä ja tavallisia pyöräilijöitä. Nyt on kuitenkin ilmaantunut myös kolmas kulkijaryhmä eli erittäin nopeat (lähes auton vauhtia ajavat) kulkijat kuten sähköpotkulaudat ja kilpapyöräilijät. Hitaimpien ja nopeimpien kulkijoiden välillä tulee jatkuvasti vaaratilanteita.
Jälkimmäisille olisi syytä varata kevyen liikenteen väyliltä oma kaistansa. Esimerkiksi siten, että väylällä olisi kolme kaistaa, yksi kullekin kevyen liikenteen tyypille.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Ennen mopotkin olivat kevyttä liikennettä, mutta sitten ne onneksi tajuttiin luokitella ajoneuvoiksi ja ohjattiin autotielle ajamaan. Saman voisi tehdä sähköpotkulautojen ja spandexien osalta.
Pyörä on ajoneuvo. Ja osa skuuteista.
"Ennen mopotkin olivat kevyttä liikennettä, mutta sitten ne onneksi tajuttiin luokitella ajoneuvoiksi ja ohjattiin autotielle ajamaan. Saman voisi tehdä sähköpotkulautojen ja spandexien osalta."
Näköjään monella autoilijallakin on säännöt aika pahasti hakusessa.
Vierailija kirjoitti:
Tää perseily näillä sähköpyörillä ja laudoilla tulee aiheuttamaan, että kevyellekin liikenteelle tulee korttipakko julkisessa liikenteessä. Pakko ne liikennesäännöt on jollain opettaa edes, kun terve järki puuttuu kokonaan.
Vai ei saa kävelytiellä kävellen hortoilla. Joopa joo.
Kävelijät pitää kävellä reunassa. Eli kävelijöille pakolliset säännöt myös .
Eikä se tarvitsisi kuin joka vuosi pakollinen, ilmainen netti kurssi ja testi. Jossain vaiheessa ne säännöt menisi kaaliin. Yleensä pandexit tuntee säännöt. Sunnuntai pyöräilijät ja lapset ei. Eikä ilmeisesti kävelijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian monta kertaa olen nähnyt kun spandexi ajaa sokeasti risteykseen, ohittelee järjenvastaisesti 40km/h keskivauhtiaan laskematta. Mummot heitttäytyvät pusikkoon suojaan, lapset itkevät, koirat haukkuvat.
Olen havainnut että autot tullessaan risteysalueelle hiljentävät, jalankulkijat rupee käänteleen päitään mutta pyöräilijät on ainut ryhmä joka lisää vauhtia! Useinkin näkee et 50 metriä ennen liikennevaloja nämä näkevät valon vaihtuvat ja nousevat seisomaan ja kirivät et EHTII VIHREELLÄ, aivan järjetön tapa. Autoilijalle ei tule mieleenkään et pyörä joka oli siellä 50 metrin päässä äsken ja kun hän kääntyykin autollaan se hiton pyörä on siinä oven takana!
Tai näkevät, että auto on saapumassa risteykseen, niin lisäävät nopeutta j
Näitä sankareita näkee ihan liikaa autojen ratissa. Ajavat vielä punaisia päin, jos eivät ehdi vihreisiin.
Ei autoilijat kuitenkaan tahallaan aiheuta vaaratilanteita, kuten nämä pyöräsankarit.
Toki vanhoilla vihreillä ajo voi aiheuttaa vaaratilanteita, mutta se ei ole se tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
"Liian monta kertaa olen nähnyt kun spandexi ajaa sokeasti risteykseen, ohittelee järjenvastaisesti 40km/h keskivauhtiaan laskematta. Mummot heitttäytyvät pusikkoon suojaan, lapset itkevät, koirat haukkuvat."
Kumma juttu miten jotkut näkevät näitä päivittäin mutta minulle ei tule vastaan juuri koskaan. Ja ajan kuitenkin sen 30 tuhatta vuodessa autolla.
Mutta minä havainnoinkin liikennettä aktiivisesti ja ennakoin muidenkin tekemisiä. Yhteispeliä liikenne on.
Jo tuo ajomäärä kertoo miksei, sinä ajat ne kilometrit jossain muualla kuin kaupunkien keskustoissa. Jos ajaisit tuon matkan keskustassa, istuisit ratissa 2000 tuntia vuodessa.
Näitä sankareita näkee ihan liikaa autojen ratissa. Ajavat vielä punaisia päin, jos eivät ehdi vihreisiin.