Asumistuki pitäisi kokonaan lakkauttaa yksityisten vuokra-asunnoista ja maksaa sitä vain kuntien, kaupunkien ja säätiöiden vuokra-asuntoihin
Valtion asumistukikustannuksia nostaa myös se, kun sitä maksetaan yksityisten vuokranantajien asuntoihin, joissa vuokrat ovat yleensä selvästi korkeampia, kuin kuntien, kaupunkien ja säätiöiden vuokra-asunnoissa. Valtion talouden kannalta asumistukea tulisi maksaa vain halvimpiin asuntoihin, joten siksi asumistukea tulisi jatkossa maksaa vain kuntien, kaupunkien ja säätiöiden vuokra-asuntoihin, eikä yksityisten vuokranantajien asuntoihin.
Kommentit (67)
Usein yksityiset eivät myöskään ota asukkaaksi jos saa Kelan tukia. Olen yh ja työssäkäyvä viime syksynä etsin lapsen kanssa asuntoa läheltä lapsen koulua ja ongelmana oli muutamille vuokraajille se että saan asumistukea 70 e kk. Minulla on amk koulutus ja vakituinen työ, luottotiedot ok. Mutta epäilyttävä kun asun lapsen 12 v kanssa ja saan tukea.
Nyt asumme Hekalla onneksi. En ikinä enää edes mieti yksityisen asuntoa. Muutenkin turvatonta asua lapsen kanssa.
Asumistuen voisi poistaa yksityisten osalta sillä suurin osa ei tuenssajaa kuitenkaan valitse asuntoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti samaa mieltä. Erityisesti sen jälkeen, kun omistusasuntoon ei enää saa asumistukea, on ristiriitaista että tukea saa kuitenkin yksityisen henkilön omistamaan vuorka-asuntoon.
On tuossa ihan selkeä ero: tarjoan kodin toiselle vs. kasvatan omaa omaisuuttani valtion kustannuksella.
Henkilö voi esim. asua itse vuokralla ja saada tähän asumistukea, mutta omistaa sijoitusasunnon, jota vuokraa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama en kela pellelle vuokraa kuitenkaan.
Mitäs teet jos työssäkäyvä vuokralainen saa niin pientä palkkaa että joutuu hakemaan asumistukea? Tai jää yt-neuvottelujen jälkeen työttömäksi. Asumistuen saaminen ei ole irtisanomisperuste.
Tälläinen asenne on monilla vuokranantajilla tullut kyllä huomattua. Siksi asumistuen voisi poistaa yksityisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Usein yksityiset eivät myöskään ota asukkaaksi jos saa Kelan tukia. Olen yh ja työssäkäyvä viime syksynä etsin lapsen kanssa asuntoa läheltä lapsen koulua ja ongelmana oli muutamille vuokraajille se että saan asumistukea 70 e kk. Minulla on amk koulutus ja vakituinen työ, luottotiedot ok. Mutta epäilyttävä kun asun lapsen 12 v kanssa ja saan tukea.
Nyt asumme Hekalla onneksi. En ikinä enää edes mieti yksityisen asuntoa. Muutenkin turvatonta asua lapsen kanssa.
Asumistuen voisi poistaa yksityisten osalta sillä suurin osa ei tuenssajaa kuitenkaan valitse asuntoonsa.
Miksi se pitäisi poistaa? Onko se jotenkin sinulta pois, että joku saa tukea yksityiseen asuntoon?
Asun siis itse yksityisen vuokraamassa asunnossa ja tässä on mielestäni hyvä sijainti ja asunto on muutenkin kiva. Taloyhtiö rauhallinen, omistusasuntoja varmasti suurin osa. En haluaisi muuttaa kaupungin tai jonkun vuokrafirman asuntolaan ainakaan omassa kaupungissani. Tämä on myös hinnaltaan edullinen, alle maksimin mitä kela vaatii. Ei siis ole mitään järkiperustetta sille, miksen minä asuisi tässä, eikä sille, miksei tukea voisi tähän maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Miksi ihmeessä sitä maksetaan verovaroista yksityiselle omistajalle? Suora tulonsiirto muilta veronmaksajilta. Sitte nämä samat paasaavat kuinka tuet pitää lakkauttaa ja kaikkien tulla toimeen omillaan ja kuinka ovat hyviä veronmaksajia.
Muutenkin asumistukea pitäisi maksaa vain lapsiperheille. Aikuinen ihminen voi valita asuinpaikkansa joustavammin. Minä esim yksinhuoltajana joudun asumaan paikassa jossa en itse viihdy lapsen koulun takia.
Ruotsissa asumistukea voi saada vain lapsiperhe.
Sinkku voi joutu yt:hin, sinkku kustantaa muutenkin kaiken yksin. Lapsiperheessä on kaksi aikuista.
Minä olen yh, lapsi syntyi avioliitossa. Olen 45 v ja asunut vuokralla aina ollut myös sinkku vuokralla. Kyllä se on paljon helpompaa etsiä asunto ja muuttaa sinkkuna. Lapsen kanssa on lapsen päiväkoti koulu kaverit harrastukset jne otettava huomioon myös ja asunnon soveltuvuus lapselle.
Sinkkuus on oma valinta.
En näkisi nälkää jos ei maksettaisi, jos en hae, joku riemastuisi.
Ehdottomasti samaa mieltä. Erityisesti sen jälkeen, kun omistusasuntoon ei enää saa asumistukea, on ristiriitaista että tukea saa kuitenkin yksityisen henkilön omistamaan vuorka-asuntoon.