Asumistuki pitäisi kokonaan lakkauttaa yksityisten vuokra-asunnoista ja maksaa sitä vain kuntien, kaupunkien ja säätiöiden vuokra-asuntoihin
Valtion asumistukikustannuksia nostaa myös se, kun sitä maksetaan yksityisten vuokranantajien asuntoihin, joissa vuokrat ovat yleensä selvästi korkeampia, kuin kuntien, kaupunkien ja säätiöiden vuokra-asunnoissa. Valtion talouden kannalta asumistukea tulisi maksaa vain halvimpiin asuntoihin, joten siksi asumistukea tulisi jatkossa maksaa vain kuntien, kaupunkien ja säätiöiden vuokra-asuntoihin, eikä yksityisten vuokranantajien asuntoihin.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Miksi ihmeessä sitä maksetaan verovaroista yksityiselle omistajalle? Suora tulonsiirto muilta veronmaksajilta. Sitte nämä samat paasaavat kuinka tuet pitää lakkauttaa ja kaikkien tulla toimeen omillaan ja kuinka ovat hyviä veronmaksajia.
Muutenkin asumistukea pitäisi maksaa vain lapsiperheille. Aikuinen ihminen voi valita asuinpaikkansa joustavammin. Minä esim yksinhuoltajana joudun asumaan paikassa jossa en itse viihdy lapsen koulun takia.
Ruotsissa asumistukea voi saada vain lapsiperhe.
Oletko varma ettei ole riikkulin saksilistalla? Sakset alkaa syksyllä naksuttaa entistä enemmän silppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama en kela pellelle vuokraa kuitenkaan.
Se jolla on vara ostaa asunto, eikä saa Kelasta tukea, niin ei se sun asuntoos tuliskaan asumaan. Älytöntä maksaa vuokraa kun voi ostaa oman.
Älä puhu paskaa aina mulla on ollut työtätekevä vuokralaisena kerran eläkeläinen.
Täh??? Sillä eläkeläisellä ei ole varaa omaan asuntoon, siksi asuu vuokralla. Jos olisi varaa omaan, ostaisi luultavasti oman.
Sulla on omituiset käsitykset vuokralla asujista - olet täysin mielikuvitukseton ja pihalla ajattelusi kanssa. Olemme erilaisia ja täytyy yrittää Sinuakin ymmärtää. Alles Gute tv eläkkeellä oleva vuokralainen - ilman asumistukia elämässään selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Miksi ihmeessä sitä maksetaan verovaroista yksityiselle omistajalle? Suora tulonsiirto muilta veronmaksajilta. Sitte nämä samat paasaavat kuinka tuet pitää lakkauttaa ja kaikkien tulla toimeen omillaan ja kuinka ovat hyviä veronmaksajia.
Muutenkin asumistukea pitäisi maksaa vain lapsiperheille. Aikuinen ihminen voi valita asuinpaikkansa joustavammin. Minä esim yksinhuoltajana joudun asumaan paikassa jossa en itse viihdy lapsen koulun takia.
Sinkku voi joutu yt:hin, sinkku kustantaa muutenkin kaiken yksin. Lapsiperheessä on kaksi aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkku voi joutu yt:hin, sinkku kustantaa muutenkin kaiken yksin. Lapsiperheessä on kaksi aikuista.
Eipä ole aina lapsiperheessä kahta aikuista.
Mutta en kyllä kannata sitä, että asumistuki rajattaisiin vain lapsiperheisiin. Suomessa asunnottomuus laski pitkän aikaa, mutta tämän hallituksen leikkaukset ovat saaneet sen uudelleen nousuun. Asumistuen rajaukset räjähdyttäisivät asunnottomuuden valtavaan kasvuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole aina lapsiperheessä kahta aikuista.
Mutta en kyllä kannata sitä, että asumistuki rajattaisiin vain lapsiper
No lapset on kuitenkin yleensä oma valinta ja jo yhden jälkeen tietää mitä rahanmenoa on tulossa. En väitä, että kaikkea tulevaa vois ennakoida, sairauksia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen saisi poistaa kokonaan, jos ei ole varaa kämppään niin asukoot sitte puistoissa eikä veronmaksajien piikkiin!
Maailma heittelee, sen todistaa historia. Kohta voidaan me, sinä ja minä, olla kumpikin puistoasukkeja.
Sopii. Ostetaan kimpassa sellanen armeijateltta missä on kamina keskellä. Ja kun toinen on asioilla, esmes pissalla, niin toinen vahtii sitä vähäistä omaisuutta. Toivottavasti asut Tampereella.
ja tämä heka han on ollut tapetilla kuitenkin muusta syystä.
Mitäs oikein yrität aloittaja taas sössöttää? MENE KAKALLE.
Kannatan. Nykyjärjestelmä mahdollistaa nimitätin kulissien takana sovitun yhteiskunnalla rahastamisen. Keinoja on monia enkä kerro niitä koska en halua antaa ideoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Afrikkalaiset hedelmällisyysluvut ruotsissa selittyvät tällä. Kiitos tiedosta.
No, siitä vaan jos tahdot nähdä asuntosijoitusrahastojen täydellisen ja totaalisen romahtamisen. Asumistuella ne asuntosijoitusvoitot on tehty.
Aivan oikeasti, mistä teitä v-am-ma-isia oikein sikiää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jotkut vuokraa vain kelan asiakkaille, varma maksaja
Valtava riski!! Kelan asiakkaalta ei saa ulosotossa mitään, joten hän voi huvikseen tuhota koko kämpän poismuuttaessaan. Mitään seuraamuksia ei hänelle tule.
Johan on taas päätelmä. Kelan asiakas= automaattisesti luottotiedoton, niinkö? Onpa nerokasta. Noin muuten, mulla oli Saton ja Lumon kaksioissa tonnin vuokra, yksityiseltä vuokrasin yhtä ison kaksion hintaan 570€/kk. Että juu, paljon halvempia nuo ei-yksityiset vuokranantajat. Eiku...
Asuntosijoittaminen on hyvin yleinen keino yksityisille henkilöille ja perheille vaurastua. Miksei sitä pitäisi tukea? Jotta säätyjen väliset ovet sulkeutuisivat lopullisesti, vai?
Vuokra-asunnoista tulisi vain pula. Yksityinen tietysti myisi tai pitäisi tyhjänä asuntonsa, jos vuokralaisia ei olisi. Moni tekee muutenkin niin.
Mutta eikös se asumistuki jo lopetettu. Sosiaalitapauksia lukuunottamatta, pitäisi ne "minä haluan työttömänäkin asua hesassa, kun kaveritkin on täällä" -nuorukaiset maksattavat vuokransa yhteiskunnalla. Junat ja bussit kyllä kulkevat vaikak porvooseen.
Juuh, ja tällaisella pienellä paikkakunnalla ne vähät kaupungin kämpät on täynnä sellaisia sosiaalitapauksia ja elämäntapaintiaaneja, että oksat pois. Sinne sitten sekaan vaan kunnolliset opiskelijat ja työssäkäyvät 😂
Mä otan tällä hetkellä takkiin 220e/kk sijoituskaksiostani. Ehkä ensi kuussa tuo summa vähän pienenee, kun on korontarkistukset. Toisaalta yhtiökokouksessa päätettiin ovien ja ikkunoiden uusimisesta, piha-alueen korjaamisesta ja katon läpivientien uusimisesta, eikä yhtiössä ole lainkaan rahaa sisällä. Joten uusi taloyhtiölaina tulollaan...
Onneksi en kuitenkaan riistä köyhiä, vaan vuokraan ihan työssäkäyvälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jolla on vara ostaa asunto, eikä saa Kelasta tukea, niin ei se sun asuntoos tuliskaan asumaan. Älytöntä maksaa vuokraa kun voi ostaa oman.
No ei niitä asuntoja osteta, jos ei ole siihen taloudellisia mahdollisuuksia. En ala tätä nyt ratakiskosta vääntämään, että mites se nyt on oikein mahdollista, ettei ole. Voi voi, kyllä se pitäisi jokaisen itse pystyä ajattelemaan. Jos ei ite pysty, niin ei ole muiden häpeä, vaikka toki tietysti asiaa niin yritetään maalata, muotoilla ja väännellä. Kuinkas muutenkaan. Nämä, jotka itse ovat saaneet asunnot ostetuksi, kuvittelevat sen olevan joku automaatti, että kaikki muutkin voivat ostaa asunnon tuosta noin vaan. Kyllä kait, jos kaikkien elämät olisivat kulkeneet samoja polkuja pitkin. Mutta kun niin ei ole. Tää vuokralla asumisesta huutelu on samaa sukua sille menkää töihin huutelulle. Kun ei ihmiset vaan millään tajua erilaisia syitä asioille.
Yhteiskunta kyllä auttaa vuokrista selviytymisessä, muttei asuntovelasta selviytymisessä. Siksi sitä vuokralla asutaan. Ihmiset kun vähän voisivat ajatella asioita muiden näkökulmista ja asettua edes hetkeksi toisen, erilaisen ihmisen kuin mitä itse on, asemaan niin voisi ne silmät ruveta vähäsen avautumaan. Mutta kun kuplassa eletään ja ihmetellään sitten, miksi tuokin asuu jossain vuokralla. "Ostais tosta ton naapurikämpän, kun minäkin olen tämän tästä ostanut." On niin mustavalkoisesti näkeviä, putkiaivoisia ja yksinkertaisia ihmisiä. No, sellaisia ollaan, millaisessa ympäristössä ja olosuhteissa on kasvettu. Ei omena voi puusta kovin kauas pudota, eikä huono puu tuota hyvää hedelmää. Jos jotain ei ymmärrä, niin sitä ei ymmärrä.
Eli just niiden asuntoihin joiden asukkaat eivät yritä mitään.
Lastenkodit omistaa myös paljon asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Helsingin kaupunki seisottaa tyhjillään tuhansittain vanhempia asuntoja, joissa olisi halvempi vuokra ja vuokraa vain uudiskohteita, missä vuokrat ovat tähtitieteelliset.
Aloittaja on ihan pihalla. Yksityiseltä voi saada vielä kohtuuhintaisen vuokra-asunnon Helsingissäkin.
Yksityisten vuokraamat asunnot on Helsingissä tällä hetkellä edullisempia kuin vaikkapa Lumolla ja Satolla 🤔
Sama Turussa. Ero voi olla 100€/kk tai enemmänkin.
Kyllä olisi, mutta en osta. Ajat on liian epävarmat. En halua joutua maksamaan toisten osakkaiden rahoitusvastikkeita, kun he eivät enää selviäkään niistä. Yhtiövelka voi olla mittava. Vuokralla on turvassa tältä.