Mitä hurjia/vaarallisia tilanteita olet todistanut liikeenteessä?
Itse olen vuosien mittaan kohdannut liikeenteessä, mitä on jäänyt mieleen niin; mopon kyydissä oli kolme teiniä (eli kuski+kaksi matkustajaa), mopoautossa 5 tai 6 kpl teinejä, sähköskuutilla on ollut kolme ihmistä samaan aikaan tai aikuinen+lapsi tai kaksi ihmistä samaan aikaan muutenkin, tänää kaikenhuippu minkä näin, oli että moottopyörää ajoi (ilmeisesti isä), jolla oli pieni lapsi ohjaustangon ja itsensä välissä eli sylissään.
Kommentit (184)
Rekan ohittaja tuli vastaan maantiellä. Nokkakolaria ei tullut, koska sekä rekan ammattikuljettaja että minä jarrutimme niin, että auto melkein pysähtyi kokonaan. Parista metristä kiinni.
Kaverin kyydissä töihin menossa aamulla, nähtiin kolme hirveä moottoritien vastaantulevien kaistalla reilun sadan metrin päässä. Kaveri hidasti vauhtia, takanatulija lähti meistä ohi ja kajautti hirveen joka oli tullut keskialueen yli vasemmalle kaistalle. Hirven takajalat osuivat Corollan oikeaan etukulmaan, lensi komeassa kaaressa korkealle ilmaan ja putosi pientareelle, tipalla oli ettei jääty alle. Kuski sanoi että ihmetteli mitä me hidasteltiin... ei yhtään katsonut (tai nähnyt) eteensä. Siinä oli lähtö millisekuntien päässä. Niinkin eksoottisessa paikassa kuin Keimolassa Vantaalla.
Onhan noita hirviä nähty useampiakin ja monta liian läheltä mutta itselle ei ole sentään vahinkoa sattunut.
Lapsi hyppäsi lumipenkan päältä auton eteen. Jarruttaa ei olisi enää ehtinyt. Mietin käännänkö lumipenkkaan vai väistänkö vastaantulijoiden kaistalle? Se kaista oli tyhjä niin nopea väistöliike pelasti sen lapsen. Tuo miettiminen oli sekunnin puolikkaassa.
Kun pääsin vähän matkaa eteenpäin huomasin kuinka käteni tärisevät. En koskaan saanut tietää kuka tämä ala-aste ikäiseltä näyttänyt lapsi oli. Tuosta on ainakin 20 vuotta ja näköjään ei unohdu.
Useampi lapsi/ nuori on tullut lujaa polkupyörällä alamäkeen t-risteykseen pensasaidan takaa hidastamatta ja tarkistamatta tuleeko oikealta liikennettä, jota heidän pitäisi tieliikennelain mukaan väistää. Onnenkauppaa, että onnettomuuksia ei ole sattunut -vielä. Kenen pitäisi säännöt heille opettaa? Vanhemmat? Koulu?