Mulla on iso ongelma exän kanssa, tai hän luo niitä ongelmia kiusatakseen mua ja mun uutta miestä
Exällä ja mulla on yhteinen lapsi, joka asuu mun luona ja mies maksaa elarit. Mulla on myös kaksi lasta mun uuden miehen kanssa. Exä on pienipalkkainen eikä pysty maksamaan kovin isoja elareita. Uusi mieheni taas on erittäin varakas ja hyvätuloinen, eli perheemme elintaso on varsin korkea. Voimme esim lomailla ihan missä haluamme, raha ei ole este. Nyt mun exä on alkanut vaatia, että me otetaan myös hänen lapsensa mukaan kaikkiin lomiin ja muihin juttuihin mitä me tehdään. Kyllähän se sopisi muuten, mutta sitten exän pitäisi maksaa oman lapsensa osuus ja siihen hänellä ei ole ikinä varaa. En voi mitenkään olettaa, että mun mies maksaisi mun exän lapsen matkat ja harrastukset. Ollaan nimenomaan sovittu kun mentiin naimisiin, että mies ei ole vastuussa mun exän lapsen kuluista. Toki lapsi saa asua meillä, ruokaa ja vaatteet, mut kaikki harrastukset pitäisi exän maksaa.
Nyt exä on alkanut jarruttamaan meidän perheen yhteisiä juttuja mm keksimällä, ettei voikkaan olla lomalla kun me lähdetään kuukaudeksi ulkomaille kesällä. Alunperin hän lupasi olla lapsensa kanssa mökillä sen kuukauden muttei se sitten muka käykään. Ehdotin et olisivat sitten hänen luona kaupungissa mutta sekään ei muka käy kun vuorotyö. No hänen lapsi on jo yli 10 joten varmasti pärjää yksin kun isä on töissä. Tästä on lapsen kanssa jo puhuttu ja on kuulemma ok.
Sama tilanne oli jouluna kun exä meinasi pilata meidän hiihtoreissun. Onneksi tuli järkiinsä ja sovittiin että lapsi viettää joulua hänen vanhempien luona. Sitten ollut pari muutakin vastaavaa tilannetta mitä en nyt ala purkamaan tässä.
Jos exä ei ota lastaan kesäksi (ja siis elatussopimuksen mukaan lapsi on joulut ja kesällä kuukauden hänellä eli ihan sopimuksen mukaan mentäisiin) niin mun mies on uhannut ottaa sit ulkomaille hänen vanhemman tyttärensä ja tämän perheen. Kun en kuulemma pysty hoitaan asioitani.
tää on ihan kauhea tilanne ja stressaa mua hirveesti. Onko mulla mitään laillista keinoa saada mies ottaan lapsensa kuukaudeksi et meidän perhe pääsisi yhdessä ansaitulle lomalle??? Kenen puoleen voin kääntyä asiassa. Aikaisemmin ollaan sovittu exän kanssa kaikki mut nyt hän on alkanut riidellä et mun miehen pitää maksaa hänenkin lapsen jutut, mm uus pyörä ja muuta.
Kommentit (104)
Ymmärrän tästä kuviosta jonkin verran , ja se on totta että ex väistelee isän/elatusvelvollisuuttaan, ja tiedän senkin että tällaista esiintyy tosi paljonkin, että kiusataan toista osapuolta lapsen kautta. Valitettavasti. Mutta se on on järkyttävän vahingollista kasvavan lapsen itsetunnon kehittymisen ja turvallisen minuuden rakentamisessa. Ap.n nyksälle pinnat siitä, että osallistuu noinkin paljon toisen miehen lapsen kasvattamiseen. Mutta. Kyllä minä Ap:n lapsen äitinä tekisin kaikkeni että omat lapseni saisivat tasavertaista kohtelua vuoden jokaisena päivinä, myös lomillaan. Ja en ole sitä mieltä, että AP:n nyksän pitäisi maksaa tämän ap:n lapsen matka, mutta, Ap: pitäisi. Säästäisi vaikka talousrahoista tai ottaisi lainaa tai whatever. Itse en äitinä kestäisi katsoa kun oma lapsi joutuu heittopussiksi, kun kumpikin vanhemmista laittavat omat menonsa tärkeysjärjestyksessä ohi oman lapsensa.
Valitettavasti olen näitä nähnyt, vanhempien lomat ja matkailut ovat number one, lapsista viis. Osa dumpataan mummolaan mutta jos sellaista ei ole, laittavat lapsensa vaikka kadulle asumaan ettei vaan kummankaan "periaatteista " tarvisisi tinkiä. Lapsen kannalta järkyttävää.
"Meillä on miehen kanssa avioehto, jossa on sovittu mulle runsas tasinko, jos tulee ero. Molemmat ollaan erottu, joten tiedetään et sekin voi tapahtua."
Just... eronnut ukko ja tekee avioehdon vaimon eduksi, koska tietää, että ero voi tulla. :) Paljonkohan ex-vaimo tienasi erotessaan tästä järjen jättiläisestä?
Selittelyistä huolimatta eipä ap:n nykyisyyskään ole todellisuudessa turvattu, saatikka tulevaisuus, jos kaikille lapsilleen ei pysty kustantamaan samaa elintasoa. On suoranaista hölmöyttä jättäytyä tuossa tilanteessa varakkaan ukon rahapussin varaan. Siinähän on kuin jonkinlaisen orjan asemassa -se joka pitelee kukkaron nyörejä sanelee kaikki ehdot. Avioehto ei paljon lämmitä, jos aviossa rahasta joutuu pihistelemään -siis tuon yhden lapsen kohdalla.