Mulla on iso ongelma exän kanssa, tai hän luo niitä ongelmia kiusatakseen mua ja mun uutta miestä
Exällä ja mulla on yhteinen lapsi, joka asuu mun luona ja mies maksaa elarit. Mulla on myös kaksi lasta mun uuden miehen kanssa. Exä on pienipalkkainen eikä pysty maksamaan kovin isoja elareita. Uusi mieheni taas on erittäin varakas ja hyvätuloinen, eli perheemme elintaso on varsin korkea. Voimme esim lomailla ihan missä haluamme, raha ei ole este. Nyt mun exä on alkanut vaatia, että me otetaan myös hänen lapsensa mukaan kaikkiin lomiin ja muihin juttuihin mitä me tehdään. Kyllähän se sopisi muuten, mutta sitten exän pitäisi maksaa oman lapsensa osuus ja siihen hänellä ei ole ikinä varaa. En voi mitenkään olettaa, että mun mies maksaisi mun exän lapsen matkat ja harrastukset. Ollaan nimenomaan sovittu kun mentiin naimisiin, että mies ei ole vastuussa mun exän lapsen kuluista. Toki lapsi saa asua meillä, ruokaa ja vaatteet, mut kaikki harrastukset pitäisi exän maksaa.
Nyt exä on alkanut jarruttamaan meidän perheen yhteisiä juttuja mm keksimällä, ettei voikkaan olla lomalla kun me lähdetään kuukaudeksi ulkomaille kesällä. Alunperin hän lupasi olla lapsensa kanssa mökillä sen kuukauden muttei se sitten muka käykään. Ehdotin et olisivat sitten hänen luona kaupungissa mutta sekään ei muka käy kun vuorotyö. No hänen lapsi on jo yli 10 joten varmasti pärjää yksin kun isä on töissä. Tästä on lapsen kanssa jo puhuttu ja on kuulemma ok.
Sama tilanne oli jouluna kun exä meinasi pilata meidän hiihtoreissun. Onneksi tuli järkiinsä ja sovittiin että lapsi viettää joulua hänen vanhempien luona. Sitten ollut pari muutakin vastaavaa tilannetta mitä en nyt ala purkamaan tässä.
Jos exä ei ota lastaan kesäksi (ja siis elatussopimuksen mukaan lapsi on joulut ja kesällä kuukauden hänellä eli ihan sopimuksen mukaan mentäisiin) niin mun mies on uhannut ottaa sit ulkomaille hänen vanhemman tyttärensä ja tämän perheen. Kun en kuulemma pysty hoitaan asioitani.
tää on ihan kauhea tilanne ja stressaa mua hirveesti. Onko mulla mitään laillista keinoa saada mies ottaan lapsensa kuukaudeksi et meidän perhe pääsisi yhdessä ansaitulle lomalle??? Kenen puoleen voin kääntyä asiassa. Aikaisemmin ollaan sovittu exän kanssa kaikki mut nyt hän on alkanut riidellä et mun miehen pitää maksaa hänenkin lapsen jutut, mm uus pyörä ja muuta.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vielä neuvonut miten saan exän hoitamaan velvollisuutensa ja ottamaan lapsensa luokseen loman ajaksi? Siitähän tässä on perimmiltään kyse: Exä haluaa sabotoida minun ja uuden mieheni loman.
ap
Miksi lasta ei voi ottaa mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vielä neuvonut miten saan exän hoitamaan velvollisuutensa ja ottamaan lapsensa luokseen loman ajaksi? Siitähän tässä on perimmiltään kyse: Exä haluaa sabotoida minun ja uuden mieheni loman.
ap
Oletko tosissasi? Exä ei ole valvollinen hyppäämään, kun sinä käsket. Se ei tarkoita, että hän pilaisi yhtään mitään. Itse olet itsesi pulaan laittanut näillä sopimuksillasi, hoida itse asiasi. Jos ei ole mahdollista koko perheenä matkustaa, niin sitten ei yksinkertaisesti matkusteta. Etpä taida paljonkaan välittää vanhimmasta lapsestasi -hänestä tuntuu tulleen vain kuin ikävä heittopussi ja riesa, joka on ns. vauraan, uuden elämäsi tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kai miehesi maksaa sinulle jotain palkkaa/eläkesäästöä, kun hoidat koko huushollin ja tämän miehen 2 lasta.
Sillä kodinhoito palkallasi voisit sitten maksaa oman lapsesi matkailun. Et kai ilmaiseksi hoida koko palettia, ei kai kukaan niin tyhmä voi olla. Ja jos nykyinen miehesi on niin kylmäsydäminen että pystyy jättämään yhden perheen lapsista koko ajan ulkopuolelle, tuskin teidänkään yhteinen polkunne välttämättä jatkuu ikuisuuksiin.
Kannattaisi kyllä hankkia itselleen myös oma ammatti, koska voi yhtäkkiä käydä niin että oletkin 3 lapsen yksinhuoltaja ja kuinkas suu silloin pannaan, pystytkö yksin elättämään 3 lasta. Kannattaa miettiä.
Kiitos, mulla on yliopistokoulutus ja ammatti jo nyt.
ap
Ei tak
Mua ei hirveesti kiinnosta kirjoittaa mitään esseetä tai proosarunoa tänne. Mut pystyn luettelemaan ulkomuistista kaikki Tel Quel -ryhmän jäsenet, selittämään Sartren mauvaise foi -käsitteen sisällön, tunnistamaan latinankielisen runomitan ja määrittelemään renesanssiaikaisen painokuvan symboliikan.
ap
😂😂😂😂😂😂 huono. Jaksoit kirjoittaa tuonkin. Ja ihan turhaan 🤣 ei todista mitään muuta, kun että kuulostat rasittavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Koska me lähdetään ulkomaille kuukaudeksi ja matka on huomattavan kallis. Olemme sopineet exän kanssa,, että lapsi on exän luona viisiviikkoa kesällä sekä joulu- ja hiihtoloman. Olemme ulkomaille heinäkuun puollivälistä elokuun puoliväliin. Tällöin exän lapsen piti olla hänen luonaan. Nyt exä haluaakin lapsen kesäkuun puolivälistä heinäkuun alkupuolelle. Silloin me ollaan taas koko porukka saaressa. Ei käy.
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
Kun ei sinulle neuvot kelpaa. Kun te itse yritätte kiristää ja pakottaa ex miestäsi joka haluaisi lapselleen saman matkan kuin teille muillekin mutta hän on pienituloinen eikä pysty sitä lapselleen maksamaan eivätkä nuo kalliit ulkomaan matkat ole edes hänen ideoitaan. Maksaisi lapsensa matkan varmasti jos voisi. Onhan se ikävää ottaa lapsi matkanne ajaksi kun se johtuu siitä ettette ota myös tätä lasta mukaan perhe matkalle siksi koska exäsi ei pysty maksamaan lapsensa matkaa. Ja lapsi sitten voi alkaa pitää isäänsä syyllisenä varsinkin kun et millään voi myöntää omaa ja nykyisen miehesi vaikutusta tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kun ei sinulle neuvot kelpaa. Kun te itse yritätte kiristää ja pakottaa ex miestäsi joka haluaisi lapselleen saman matkan kuin teille muillekin mutta hän on pienituloinen eikä pysty sitä lapselleen maksamaan eivätkä nuo kalliit ulkomaan matkat ole edes hänen ideoitaan. Maksaisi lapsensa matkan varmasti jos voisi. Onhan se ikävää ottaa lapsi matkanne ajaksi kun se johtuu siitä ettette ota myös tätä lasta mukaan perhe matkalle siksi koska exäsi ei pysty maksamaan lapsensa matkaa. Ja lapsi sitten voi alkaa pitää isäänsä syyllisenä varsinkin kun et millään voi myöntää omaa ja nykyisen miehesi vaikutusta tilanteeseen.
Nämä kesälomajutut kuuluu kyllä exälle. Ja joulut. Ja hiihtolomat. Siis ihan sopimuksen mukaan. Hän järkkää ne sitten oman taloudellisen tilanteensa mukaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos ei nyt syystä tai toisesta pysty ottamaan lasta luokseen lomanne ajaksi, siirtäkää lomaa/matkaa tai sitten jätät menemättä. Ymmärsin, ettei nykyinen mies nyt ihan "uusi" ole, jos teillä on jo yhteisiä lapsiakin, joten tuskin yhden matkan peruuntuminen mikään katastrofi ole.
Kaippa tuolla etevyydellä ja koulutuksella pitäisi osata ratkaista ongelmat aivan itse.
Kyllä käy lasta sääliksi, ei mulla muuta.
Karmea kohtalo tällä yhdellä lapsella, josta ap yrittää hankkiutua eroon uuden pesueensa jaloista. Kun tuo ap tuntuu olevan tarinankertoja niin olisi kiva, jos hän aloittaisi ketjun myös tämän lapsen roolissa ja näkökulmasta. ;D
Mitä täällä kyselet neuvoja ja rasitat muita ongelmillasi kun neuvot ei kuitenkaan käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Koska me lähdetään ulkomaille kuukaudeksi ja matka on huomattavan kallis. Olemme sopineet exän kanssa,, että lapsi on exän luona viisiviikkoa kesällä sekä joulu- ja hiihtoloman. Olemme ulkomaille heinäkuun puollivälistä elokuun puoliväliin. Tällöin exän lapsen piti olla hänen luonaan. Nyt exä haluaakin lapsen kesäkuun puolivälistä heinäkuun alkupuolelle. Silloin me ollaan taas koko porukka saaressa. Ei käy.
ap
No lainaat mieheltäsi rahaa ja maksat takaisin.
Melkoisia mulkkuja olette uuden miehesi kanssa, kun tarkoituksella luotte elintasoeroja sisarusten välille. Kai se uusi miehesi olisi voinut valita lapsettoman naisen, jos ei halua kustantaa lapsesi matkoja yhdessä perheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kun ei sinulle neuvot kelpaa. Kun te itse yritätte kiristää ja pakottaa ex miestäsi joka haluaisi lapselleen saman matkan kuin teille muillekin mutta hän on pienituloinen eikä pysty sitä lapselleen maksamaan eivätkä nuo kalliit ulkomaan matkat ole edes hänen ideoitaan. Maksaisi lapsensa matkan varmasti jos voisi. Onhan se ikävää ottaa lapsi matkanne ajaksi kun se johtuu siitä ettette ota myös tätä lasta mukaan perhe matkalle siksi koska exäsi ei pysty maksamaan lapsensa matkaa. Ja lapsi sitten voi alkaa pitää isäänsä syyllisenä varsinkin kun et millään voi myöntää omaa ja nykyisen miehesi vaikutusta tilant
Yksinhuoltajuus exälle niin pääset lapsestasi eroon.
Vierailija kirjoitti:
No, onneksi tämä lapsi on aloittajan mielikuvituksen tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onneksi tämä lapsi on aloittajan mielikuvituksen tuotetta.
Toivottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Ei teidän ole pakko matkustaa ulkomaille vuodeksi. Jos teillä ei ole varaa siihen, teillä ei ole varaa siihen. Muutenhan tuolla sinun logiikallasi voi perustella kaiken: vanhin lapsesi syö eri ruokaa kuin sisaruksensa ja pukeutuu huonompiin vaatteisiin, koska teiltä kummasti loppuvat rahat hänen kohdallaan. Todella toivon että tämä on provo, mutta olen tosielämässä kaltaisiisi törmännyt.
Tulin niin surulliseksi lapsesi puolesta. Tai siis exäsi lapsen puolesta, tätähän jaksat korostaa. Todennäköisesti hän tulee vihaamaan sinua eikä halua olla isompana tekemisissä kanssasi. Se tuskin sinua haittaa, et tunnu juuri lapsestasi välittävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Yritä pysyä tarinassa. Aloituksessa väitit, ettei ex ota lastaan luokseen kesällä, kuten on sovittu ja nyt sitten sanot, että lapsi kuitenkin menee ex.n luo kesällä. Ex siis pysyy sovitussa, vain aikataulu muuttuu.
Mua ei hirveesti kiinnosta kirjoittaa mitään esseetä tai proosarunoa tänne. Mut pystyn luettelemaan ulkomuistista kaikki Tel Quel -ryhmän jäsenet, selittämään Sartren mauvaise foi -käsitteen sisällön, tunnistamaan latinankielisen runomitan ja määrittelemään renesanssiaikaisen painokuvan symboliikan.
ap