Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten todistusten esittely netissä

Vierailija
01.06.2025 |

Miksi se ärsyttää minua? Omillakin lapsilla oli aikoinaan hyvät todistukset, ei olisi tullut mieleenkään esitellä. 

Toinen on koenumeroista maksaminen ja leuhkiminen: "Tulee kalliiksi Otto-Liina sai taas kympin".

Yritän siis oikeasti miettiä, mikä tässä ärsyttää.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en taas ymmärrä tuollaista besserismiasennetta, että "ei olisi tullut mieleenkään esitellä". Oot selkeästikin katkera, kun et ole ollut kykenevä räjäyttämään muidenkin tajuntaan, mitä superia sinunkin lapsesi saivat aikaan koulunkäynnissään! 

Itse en ole somessa (kuin seuratakseni joitain julkkiksia jne, en siis jaa siellä mitään), ja ehkä minullekin olisi opetettu, että onnistumisilla kehuminen on väärin. Itsekin pelkäisin, että ystäväni olisivat ennemmin kateellisia kuin iloisia puolestani. Ehkä kadehdit sitä, että noilla ihmisillä on luottoa siihen, että muut olisivatkin iloisia, vaikka he kehuvat lapsillaan? 

Kyllä minäkin olen ilmaissut ylpeyttä lapsistani. Todistusta en nettiin laittaisi. 

Esimerkiksi, kun tytär valmistui lääkäriksi, tein päivityksen jossa onnittelin ja kehuin ahkeruudesta.

No miten se lääkäriksi valmistumisen julkistaminen eroaa siitä että kehuu lapsen todistuksen hyviä numeroita? 

Vierailija
62/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faktahan on se ettei someen voi postata mitään, mistä ei JOKU pahastuisi. Sinä ap pahastuit nyt tästä asiasta, mieliharmi on kurjaa aina.

Aurinkoista kesää kaikille! 

Väärin! Someen saa laittaa asioita mistä moni ehkä pahastuisi. Ei aina voi miellyttää eikä pidäkään. Mutta ei toisten henkilökohtaisia kuvia tai asioita nimillä. Yleisesti tietenkin voi lööpistä mitä hsluaa tai itsestä laittaa ja omista lapsistaan. Kysyisin kyllä lapsilta luvat. 

Ja kaikkihan me tiedetään että jos esiintyy toisena somessa on se vakava  rikos, varsinin, jos on varastanut jonkun kuvia. Ällötykset ei ehkä tajua tuollaista? No lun ei sitä älyä löydy alkuunkaan niin luulee että rikokset kuuluu normaalin älykkään ihmisen tekosiin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ennen vanhaan ollut tapana ettei missään nimessä saa kehua lapsiaan, etteivät ylpisty. 

Ilmankos elämme kateellisena, katkerana kansana, pelkkää pahaa ja ikävää naapureille toivoen.

Näin oli ennen tapana toimia. Omaa lasta ei saanut kehua. Jos naapurin täti totesi että onpa teidän Heikki kohtelias ja fiksu poika, piti väittää vastaan että no ei Heikki kovin fiksu ole, viimeksikin matikan kokeesta tuli kuutonen, ja että muka kohtelias, se on vain vieraskorea. 

Hyvä ettei enää toimita noin typerästi. 

Vierailija
64/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman  suurin  idari on se joka luulee jonkun some postauksen olevan henkilön oma vaikka ei ole, kun kyse identiteettivarkaudesta kuvien kera. 

Ai itsekin erehtyisit?

Nope, en käy kenenkään  postauksia katsomassa. 

Hiemsn typeränä pidän myös omien  lapsien laittamista someen, jos joku harrastaa tuollaista jatkuvasti. 

Vierailija
65/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla kovinkaan laillista todistuksien sisältöä kuvata nettiin. Lapsilla on oikeus yksityisyyteen.Lasten arvosanojen mainitseminenkin on siinä ja siinä, kun lapset ei välttämättä tykkää, että kaikki tietävät hänen arvosanansa netissä.Lasten etua pitäisi ajatella aina.

Ei ole mitään laitonta siinä, nyt vähän valoja päälle taas. 

Tuossa on kyse soveliaisuudesta ja mielipiteistä. Joissain muissa asioissa sitten taas selvästi lakien rikkomisesta. Kuten esim. laittomat gang stalking toiminnat. Vaikka ei voisi todistaa rikoksia sitä ne on, jos löytyy lakikirjasta. 

Vierailija
66/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman  suurin  idari on se joka luulee jonkun some postauksen olevan henkilön oma vaikka ei ole, kun kyse identiteettivarkaudesta kuvien kera. 

Ai itsekin erehtyisit?

Nope, en käy kenenkään  postauksia katsomassa. 

Hiemsn typeränä pidän myös omien  lapsien laittamista someen, jos joku harrastaa tuollaista jatkuvasti. 

Vau, kuljet varmaan sädekehä pään päällä?

Vierailija
67/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas taas. Eiköhän ne todistukset saa jäädä lapsille itselleen. Ei meidän muiden aikuisten tai kenenkään tarvitse nähdä niitä. Ei kiinnosta, kun itsellä on jo oma koulutodistus.

Vierailija
68/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollu kyl hirveetä huomata miten moni jakaa lapsensa todistuksen josta ei oo peitetty nimeä, syntymäaikaa, koulua, mitään. Joissain näkynyt jopa henkilötunnus. Mun mielestä aika ällöttävää et noita julkaisuja voi katsoa kuka tahansa, ja siellä katsojien joukossa saattaa olla joku sekopää joka käyttää tietoja hyväkseen. Lasta ja hänen koulumenestystä voi kehua myös ilman henkilötietojen tai kuvien näyttämistä

Vierailija
69/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat ap jotenkin epävarmalta, vihaiselta ja pettyneeltä. Miksi nämä tunteet? Mitä niiden alla on?

Minusta niillä somessa lastensa asioiden levittelijöillä on epävarmuutta. Kerjätään hyväksyntää perheasioiden hehkutuksella. Kun ei ole (jatkuvasti?) itsestä kerrottavaa, haetaan tykkäyksiä toisten perheenjäsenten elämästä.

Vierailija
70/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä suomalaisilla on syvässä juurtuneena 'kell onni on se onnen kätkeköön' -mentaliteetti.

Meidän nuoret toivottavasti ovat jo pääsemässä pois tuosta ikeestä! 

Ehkä sinullakin ap tuo ärtymys johtuu siitä sukuperimästä, kuulet mummosi paheksunnan takaraivossa :D

Harvempi tuntemani ihminen tykkää lespaavasta asenteesta.

Vierailija
71/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla kovinkaan laillista todistuksien sisältöä kuvata nettiin. Lapsilla on oikeus yksityisyyteen.Lasten arvosanojen mainitseminenkin on siinä ja siinä, kun lapset ei välttämättä tykkää, että kaikki tietävät hänen arvosanansa netissä.Lasten etua pitäisi ajatella aina.

Teepä rikosilmoitus! Ja löysää nutturaa.

Vain hullu tsi tosi typerä ei tajua hyvän käytöksen, soveliaisuuden,  ja laillisuuden eroja. Veikkaan että monet juuri nämä nuoret some päivittävät ovat niitä jotka niitä oikeita rikoksia häpeilemättä tekevät?

Ja itseasiassa asia on päinvastoin. Joku väitti että vain vanhat Pirkot ei ymmärrä some maailmasta mitään kun eivät tajua, että some on tätä päivää?  

Anteeks nyt vaan,  mutta se että jos vanhempi Jenkilö postaa vaikka lapsenlapsista jotain on hieman vain tahditonta nykyaikana, mutta eiväthän ne tiedä somen vaaroista. Sen sijaan pitäisin nuorempaa henkilönä jopa typeränä, jos pitää fiksuna omien lasten kuvien tai jopa todistusten laittoa someen. Hänen nyt sinakin pitäisi tajuta somen ja netin riskit ja tajuta että ei kaikille ok. 

Ja please ei kai kukaan niin ääliö ole, että pitää varastettua identiteettiä tai kuvia jotenkin henkilön omana mokana? 

Vierailija
72/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäh, esitteleekö jotkut netissä lasten todistuksia?!

Vierailija
73/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää mennä lankaan sitten siinä kuka sen kuvan on postannut oikeasti. Jos se kuva on saatu henkilöltä x tarkoituksena vain niin, että on henkilö xx:llä ei tietenkään henkilö xx saa lähettää sitä eteenpäin tai pistää some päivityksiin. 

Itseasiassa jos postaa sen johonkin sivustolle ja jos vielä esittää, että sivun on postannut henkilö itse on se jo identiteetti rikos? 

Tässä on taas mennyt puurot ja vellit sekaisin. 

Välillä puhutaan kuvista mitä henkilö postaa omista lapsista ja välillä mitä joku postaa muiden lapsista. Ihan eri asioita. 

Rikoshan ei tietenkään ole kuvien otto kenestäkään mutta moukkamsista, jos ei kysy lupaa ja lähettää muille. 

Jos mummi ottaa luvan  lapseni todistuksista ok, mutta sen lähettäminen miesystävälleni ei ok mulle. 

Vierailija
74/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää mennä lankaan sitten siinä kuka sen kuvan on postannut oikeasti. Jos se kuva on saatu henkilöltä x tarkoituksena vain niin, että on henkilö xx:llä ei tietenkään henkilö xx saa lähettää sitä eteenpäin tai pistää some päivityksiin. 

Itseasiassa jos postaa sen johonkin sivustolle ja jos vielä esittää, että sivun on postannut henkilö itse on se jo identiteetti rikos? 

Tässä on taas mennyt puurot ja vellit sekaisin. 

Välillä puhutaan kuvista mitä henkilö postaa omista lapsista ja välillä mitä joku postaa muiden lapsista. Ihan eri asioita. 

Rikoshan ei tietenkään ole kuvien otto kenestäkään mutta moukkamsista, jos ei kysy lupaa ja lähettää muille. 

Jos mummi ottaa luvan  lapseni todistuksista ok, mutta sen lähettäminen miesystävälleni ei ok mulle. 

Siis miesystävälleen lähettäminen ei ok. 

Vierailija
75/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elävät lastensa kautta, kun vanhemmat itse oli penaalin tylsimmät kynät. Menestyjille se on normaalia että lapsetkin menestyy.

Yleensä niille menestyjille se lasten ulkonainen menestyminen on tärkeintä ja niille taviksille riittää vähempikin kouhkaus. Yleinsä ottaen ne itseään parempina pitävät painostavat lapsiaankin.

Vierailija
76/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokanen saa olla ylpeä lapsestaan ne jotka siitä vetää herneen nenäänsä niin vetäköön.

Vierailija
77/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin huomasin jokunen vuosi sitten ärsyyntyväni näistä todistuksen jakamisista ja muista vastaavista päivityksistä. Ymmärsin, että se some ei ole hyväksi minulle, jos toistuvasti koen tuollaisia negatiivisia tunteita; se heikentää henkistä hyvinvointiani. Oma ratkaisuni oli lopettaa sometilini ja sen jälkeen ei ole tarvinnut murehtia muiden tekemisistä somessa.

Vierailija
78/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vähän omituista lukea jossain facessa, että meidän Keijo-Sirpukan todistuksen keskiarvo 9.7. Mä en oikein ymmärrä mitä sillä haetaan, kehuja? Ihan tuntemattomia lapsia, joita pitäisi kehua? Omituista

Vierailija
79/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on vähän omituista lukea jossain facessa, että meidän Keijo-Sirpukan todistuksen keskiarvo 9.7. Mä en oikein ymmärrä mitä sillä haetaan, kehuja? Ihan tuntemattomia lapsia, joita pitäisi kehua? Omituista

Omituista olisi antaa lapselle nimeksi Keijo-Sirpukka 

Vierailija
80/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai pitäiskö sun miettiä, että miksi itse et olisi hehkuttanut muille lastesi menestymisiä? Et ehkä häiriinny siitä, että muut kehuvat, vaan siitä, miten itse olet / et ole toiminut. 

Jos olisit täysin sinut oman valintasi kanssa toimia, muiden valinnat ei varmaan hetkauttaisi.

Kysytäänkö näissä todistusten ja stipendien hehkuttamisessa ja julkaisemisissa lapsilta lupaa jakaa someen, tuskin? 

Minulla yksi tuttu joka julkaisee kaikki lastensa asiat julkisesti facessa, niin todistukset henkilötietoineen kuin murheetkin: esim. videon kun lastansa vietiin ambulanssilla sairaalaan kun jalka oli murtunut ja toinen huusi ja itki hätäänsä ja kipuaan.