Lasten todistusten esittely netissä
Miksi se ärsyttää minua? Omillakin lapsilla oli aikoinaan hyvät todistukset, ei olisi tullut mieleenkään esitellä.
Toinen on koenumeroista maksaminen ja leuhkiminen: "Tulee kalliiksi Otto-Liina sai taas kympin".
Yritän siis oikeasti miettiä, mikä tässä ärsyttää.
Kommentit (101)
Faktahan on se ettei someen voi postata mitään, mistä ei JOKU pahastuisi. Sinä ap pahastuit nyt tästä asiasta, mieliharmi on kurjaa aina.
Aurinkoista kesää kaikille!
Kun minä olin lapsi ei ollut somea, mutta mua ärsytti että isä leuhki mun menestyksellä suullisesti kaikille jotka jaksoi kuunnella. Se ärsytti, koska hän ei ollut mielestäni mitenkään osallinen siihen. Menestyin VAIKKA en pystynyt nukahtamaan arki-iltoina ajoissa hänen känniölinältään. Lisäksi hän ei ollut yhtään kiinnostunut tutustumaan minuun muulla tavoin kuin todistukseni kautta. Jos olisin tuonut kotiin surkean todistuksen, hän ei olisi ollut siitäkään mitenkään shokissa, koska ei hän oikeasti tiennyt millainen olin, tai oli kyllä tietävinään että olin tyhmä ja laiska, ja ehkä jossain määrin jopa odotti, että vielä "kapsahtaisin katajaan".
Olen kyllä yleiselläkin tasolla sitä mieltä, että se todistus on sen lapsen, ei vanhemman saavutus ja omaisuus.
Ne on lasten, omien yksilöiden saavutuksia ei vanhempien. Juteltiin oman pojan kanssa asiasta, hän sai hymypatsaan niin heitin huumoria että laitanpa joka eetteriin niin tiedoksi asian niin poika siihen lakonisesti tokaisi että jep, minunhan se pitäisi someen jt laittaa jos jonkun. Ja hänellä ei siia todellakaan ole somea.
Ja nyt joku luulee että siitä paremmasta todistuksesta annoin mummin ottaa kuvan mutta ei toisesta eli huonomman todistuksen saajaa syrjittiin?
Nope! Mummi ehti napsaista siitä toisesta ja kun kysyin että mitä sä teet, sanoi lähettävänsä miesystävälleni kun oli kysynyt todistuksia. Hienan närkästyin ja sanoin että miks piti lähettää kuva. Mummi närkästyi ja sanoi loukkaantuneena, että anteeksi nutckauvessti otin kuvan. No ihmisillä eri käsityksiä soveliaisuudesta.
No en viitsinyt pyytää poistamaan, mutta itselleni on selvää, että jos otetasn kuvia joita halutaan lähettää muille, pyydetään lupa, olkoon se vsikka kuinka edustava kuva tahansa.
Vastuullisuuden ja huolen taakse on aina niin somaa mennä kun haluaa vähän näpäyttää muita naisia, on sitten kysymys
- somepostauksista
- ylipainosta
- ulkomaanmatkoista
- liian pitkistä kävelylenkeistä
- pukeutumisesta
- jne
Aina se kettu löytää tavan moittia happamia marjoja ja kiillottaa oma kultakruunuaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin lapsi ei ollut somea, mutta mua ärsytti että isä leuhki mun menestyksellä suullisesti kaikille jotka jaksoi kuunnella. Se ärsytti, koska hän ei ollut mielestäni mitenkään osallinen siihen. Menestyin VAIKKA en pystynyt nukahtamaan arki-iltoina ajoissa hänen känniölinältään. Lisäksi hän ei ollut yhtään kiinnostunut tutustumaan minuun muulla tavoin kuin todistukseni kautta. Jos olisin tuonut kotiin surkean todistuksen, hän ei olisi ollut siitäkään mitenkään shokissa, koska ei hän oikeasti tiennyt millainen olin, tai oli kyllä tietävinään että olin tyhmä ja laiska, ja ehkä jossain määrin jopa odotti, että vielä "kapsahtaisin katajaan".
Olen kyllä yleiselläkin tasolla sitä mieltä, että se todistus on sen lapsen, ei vanhemman saavutus ja omaisuus.
Varmaan ymmärrät, että isäsi oli sairas? Alkoholismi on hirveä kohtalo. Toivon, että voit kirjoittaa narratiivisi vielä uusiksi, etkä jää näiden lapsen näkemysten vangiksi. Se vapauttaa.
Onko jotain niin järkyttävän tyhmiä vanhempia olemassa,että esittelisivät ?!
Jos laittaa oman lapsen juttuja niin ei niin kamalaa. Ehkä kuva vähön liioiteltu ja lapsilta pitää kysyä tietenkin lupa. Moni ei tajua, että jo ala-asteikäiset jotka tietävöt somesta paljon, eivät halua asioitaan välttämättä nettiin. en nyt mitenkään tökerönä sitäkään pitäisi, jos laittaisi, että 4 ällää tuli meidän Kallelle. Saa sitä iloita ja kehua. Ei kai somepäivityksissä pelkkää kurjuutta tarvitse ilmoittaa. Isovanhempien pitää kysyä lupa ainskin jos johonkin Facebookiin jotsin laittaa tai lähettää kuvia muille.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla kovinkaan laillista todistuksien sisältöä kuvata nettiin. Lapsilla on oikeus yksityisyyteen.Lasten arvosanojen mainitseminenkin on siinä ja siinä, kun lapset ei välttämättä tykkää, että kaikki tietävät hänen arvosanansa netissä.Lasten etua pitäisi ajatella aina.
Ei ole mitään laitonta siinä, nyt vähän valoja päälle taas.
Nykytodistuksista saa ottaa joka aineesta ainakin yhden numeron pois (matematiikasta kaksi) niin ollaan lähempänä totuutta!
Tuntuu, että monella tässä ketjussa on aika erikoinen käsitys kämppisliitosta. Itse elin kolmikymppiseksi erilaisissa kämppiskokoonpanoissa, ja pidän itsestään selvänä, että kämppistä kohdellaan arkisen huomaavaisesti, jokainen siivoaa omat sotkunsa ja vähän yli, ja auttaa, jos toisella on vaikeaa. Jos arjen asioista on erimielisyyttä, tehdään kompromisseja. Jos on riitoja, ne sovitaan, ja jos toinen toistuvasti tekee jonkin asian väärällä tavalla, siitä huomautetaan asiallisesti.
Välillå tuntuu, että ne ikätoverit, jotka muuttivat suoraan koulun penkiltä avoliittoon, omaksuivat suorilla lapsuudenperheidensä toksisimmat roolit ja asetelmat. Sitten sitä ihmeteltiin, kun kotileikki oli lattioilla lojuvia kalsareita ja ruoan ahmimista kännykkä naaman edessä.
Eli siinä, missä tässä ketjussa kämppisliittoa käytetään onnettoman ja kommunikaatiokyvyttömän liiton synonyymina, minä päinvastoin kannustaisin kaikkia elämään ainakin jonkin aikaa kämppiksen kanssa ja tuomaan parhaat opit tästä elämänvaiheesta myös omaan parisuhteeseen ja perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että monella tässä ketjussa on aika erikoinen käsitys kämppisliitosta. Itse elin kolmikymppiseksi erilaisissa kämppiskokoonpanoissa, ja pidän itsestään selvänä, että kämppistä kohdellaan arkisen huomaavaisesti, jokainen siivoaa omat sotkunsa ja vähän yli, ja auttaa, jos toisella on vaikeaa. Jos arjen asioista on erimielisyyttä, tehdään kompromisseja. Jos on riitoja, ne sovitaan, ja jos toinen toistuvasti tekee jonkin asian väärällä tavalla, siitä huomautetaan asiallisesti.
Välillå tuntuu, että ne ikätoverit, jotka muuttivat suoraan koulun penkiltä avoliittoon, omaksuivat suorilla lapsuudenperheidensä toksisimmat roolit ja asetelmat. Sitten sitä ihmeteltiin, kun kotileikki oli lattioilla lojuvia kalsareita ja ruoan ahmimista kännykkä naaman edessä.
Eli siinä, missä tässä ketjussa kämppisliittoa käytetään onnettoman ja kommunikaatiokyvyttömän liiton synonyymina, minä päinvastoin kannustaisin
No niin, väärä ketju ja poistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla kovinkaan laillista todistuksien sisältöä kuvata nettiin. Lapsilla on oikeus yksityisyyteen.Lasten arvosanojen mainitseminenkin on siinä ja siinä, kun lapset ei välttämättä tykkää, että kaikki tietävät hänen arvosanansa netissä.Lasten etua pitäisi ajatella aina.
Teepä rikosilmoitus! Ja löysää nutturaa.
Kun mennään yksityiskohtiin, jaetaan tietoa todistuksesta ja arvioinnista, siinä on ylitetty se raja, jonka jälkeen pitää olla erittäin tarkkana, sanoo lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila.
Riskinä vanhempien päivityksissä on lapsen yksityisten tietojen leviäminen tarpeettoman laajalle. Ihmiset saattavat jakaa tietoja eteenpäin ja tuntemattomat palvelut tallentavat ja yhdistävät tietoja.
Ei koskaan tiedä, missä se tieto tulee vastaan ja mihin se johtaa. Voiko joku alkaa kiusata lasta? pohtii tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio.
Tarkkojen tietojen julkistamisessa aikuisilla pitää kuitenkin olla hienotunteisuutta, sillä myös lapsi nauttii yksityisyyden suojaa.
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000001838781.html
Minusta tuo on vaan huonotapaista. Ei eroa siitä kuin esittelisi omia saavutuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli siinä, missä tässä ketjussa kämppisliittoa käytetään onnettoman ja kommunikaatiokyvyttömän liiton synonyymina, minä päinvastoin kannustaisin
Taisi tulla väärään ketjuun tämä viesti?
Vierailija kirjoitti:
Ne on lasten, omien yksilöiden saavutuksia ei vanhempien. Juteltiin oman pojan kanssa asiasta, hän sai hymypatsaan niin heitin huumoria että laitanpa joka eetteriin niin tiedoksi asian niin poika siihen lakonisesti tokaisi että jep, minunhan se pitäisi someen jt laittaa jos jonkun. Ja hänellä ei siia todellakaan ole somea.
Näinpä. Somessa on ihmisiä, jotka postailevat kuvia kasveistaan ja lemmikeistään, ja rinnastan tämän samaan asiaan, paitsi että niillä lapsilla on omat oikeudet ja yksityisyys. Mutta aika moni ihminen kokee lapset oman egonsa jatkeina ja jotenkin loisivat niiden lasten elämissä, sen sijaan että yrittäisivät elää omaansa ja vaan rakastaa niitä lapsia.
Kaikista pahinta on mielestäni se, kun isovanhemmat postaavat jotain lastenlastensa juttuja. He eivät tallo vain niiden lasten, vaan myös näiden vanhempien päälle. Surullisia tapauksia.
No, tämä on tietysti värittynyt mielipide siinä mielessä, että ne oikein toimivat eivät pidä meteliä itsestään eivätkä tule esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ap jotenkin epävarmalta, vihaiselta ja pettyneeltä. Miksi nämä tunteet? Mitä niiden alla on?
Noita tunteita en tunnista. Olen aidosti iloinen nuorten menesryksestä ja valmistumisesta.
No ehkä jokainen tavallaan.
Joo eihän se, että ei halua että lasten todistuksesta otetaan kuva ja lähetetään eteenpäin mummin miesystävälle tarkoita sitä, että ei osaisi iloita lapsen menestyksestä, vaikka totta ksi tuohonkin liittyy joku persoona häiriö buhahaaa!
Itsestäni on juuri väitetty tuollaista paskaa, epävarmaa, pettynyt, vihainen, mutta jotkut tietääkin, että on ollut aivan törkeän mustamaalauskampanjan kohde vuosia, johon liittyy jopa törkeitä rikoksia, joten analyysien arvon voi jättää sikseen.
Sanon vaan, että sitten olen mielelläni dissosiaatio vihaisuutta tai muuta, mutta en halua että vieraille ihmisille lähetetään lapseni todistuksista kuvat. Eikä muitakaan kuvia tarvitse lähettää. Ei niin iso juttu, että tepisin kameran pois, mutta tuo on juttu, missä itse toimisin tahdikkaammin.
Kokeista meillä saa lapset rahaa ja totta kai ärsyynnyn huvittuneesti siitä, jos tulee liikaa kymppejä, kun meillä saa rahaa sen verran mitä numero on. Vitsailen aina, että voi voi kun tulee ysi tai kymppi!
Hyvää kesää vasn kaikille hullulle huoltomiehelle ja muillekin duunari tsi duunarien wanna be psykologi vaimoille.
Hehheh!
toi ei ookkaa yhtään fiksujen hommaa. jotain heikon itsetunnon kuin omanarvontunnonnostoa. niin noloa. eikä ne tajuu itse mitä möllejä ovat. todistus muutenkin on lapsen ykstyinen asiakirja.
Vierailija kirjoitti:
toi ei ookkaa yhtään fiksujen hommaa. jotain heikon itsetunnon kuin omanarvontunnonnostoa. niin noloa. eikä ne tajuu itse mitä möllejä ovat. todistus muutenkin on lapsen ykstyinen asiakirja.
Ihanko oikeasti? Ketä kiinnostaa jotkut somepostaukset ylipäätään.
En ole ap, mutta itseäni turhauttaisi ensisijaisesti se, että ei ole vastuullista lykätä someen yhtään mitään materiaalia lapsistaan. Miksei aikuinen itse laittaisi omia kouluaikaisia saavutuksiaan, kai nekin ovat tärkeitä.
Ihanaa kesää sinullekin!