Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten todistusten esittely netissä

Vierailija
01.06.2025 |

Miksi se ärsyttää minua? Omillakin lapsilla oli aikoinaan hyvät todistukset, ei olisi tullut mieleenkään esitellä. 

Toinen on koenumeroista maksaminen ja leuhkiminen: "Tulee kalliiksi Otto-Liina sai taas kympin".

Yritän siis oikeasti miettiä, mikä tässä ärsyttää.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on vähän omituista lukea jossain facessa, että meidän Keijo-Sirpukan todistuksen keskiarvo 9.7. Mä en oikein ymmärrä mitä sillä haetaan, kehuja? Ihan tuntemattomia lapsia, joita pitäisi kehua? Omituista

Minusta olisi omituista jos edes miettisin tällaisia asioita tai tekisin niistä päänsäryn itselleni. Muut tehkööt mitä lystää, ei kuulu mulle.

Vierailija
82/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonon torkan saaneiden lasten mammoja taitaa nyt vähän hammituttaa. No, keskikalja, tupakki ja karaoke helpottaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellista ulinaa. Itse olisin ollut onnellinen jos lapsena mua olis kehuttu ja vanhemmat olis ollu avoimen ylpeitä omasta koulumenestyksestäni. Miksi mammat ootte niin kateellisia jos toiset kehuvat lapsiaan? Niin sairasta, tajuatteko mennä lääkäriin?

Vierailija
84/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateellista ulinaa. Itse olisin ollut onnellinen jos lapsena mua olis kehuttu ja vanhemmat olis ollu avoimen ylpeitä omasta koulumenestyksestäni. Miksi mammat ootte niin kateellisia jos toiset kehuvat lapsiaan? Niin sairasta, tajuatteko mennä lääkäriin?

On laiskaa ajattelua, että kyseenalaistaminen johtuu kateellisuudesta. Vanhemmilla on syytä olla ylpeitä lastensa koulumenestyksestä. Kokonaan toinen asia on, mitä asioita vanhempi kertoo sometileillään.

Vierailija
85/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aah, mun äiti oli just tuollainen kitkerä ja kateellinen kyttääjä. Mitään ei juhlittu meillä vapautuneesti, vaan kömpelösti haukkui noita avoimesti juhlijoita selän takana.

Tavatessa muita sitten maireasti onnitteli, mutta ei osannut sanoa juuri mitään järkevää. Kai se oli hänen olemattoman surkea itsetuntonsa, joka näin reagoi. 

Minulle jäi tuosta sellainen b-luokan arvontunne, olen tosi vahvasti sitä rikkonut ja rakentanut omille lapsille vahvan preesensin olla ja elää. 

Vaatimattomuus ei aina kaunista. Siinä jää vain hyvät työt saamatta.

Tämä!

Vierailija
86/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purran tyttö ja Orpon poika pääsivät ylioppilaiksi, ei ollut mainintaa miten hyvin meni. 

Vierailija
87/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei vanhemmat kehuneet vaikka olisi ollut aihettakin joskus, itsellä oli linja että kehuin poikaani hänelle itselleen kun menestyi tosi hyvin koulussa, lukiossa, Hgin yliopistossa jne jne. Toki kehaisin myös ystäville mutta maltillisesti, ei oo somea

Vierailija
88/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen henkilökohtaisten asioiden dokumentointi someen on väärin. Se varmaan ärsyttää.

Tämä! Lapsillakin on oikeus yksityisyyteen. Vanhempien on syytä muista, että kaikki nettiin laitettu on siellä ikuisesti.

Vierailija
89/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on vähän omituista lukea jossain facessa, että meidän Keijo-Sirpukan todistuksen keskiarvo 9.7. Mä en oikein ymmärrä mitä sillä haetaan, kehuja? Ihan tuntemattomia lapsia, joita pitäisi kehua? Omituista

Häh? Kenellä on Facebookissa TUNTEMATTOMIA kavereina?? :O 

Vierailija
90/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojaa, taidat olla niitä tosikkoja ja naama perusnäkkkärillä kulkevia tusinafriiduja, joiden mielestä kaikenlainen ilottelu ja riemu ei saa näkyä ja kuulua! 

Arvaa mitä: pidä tunkkis! Meidän suvun voimavara on ollut se, että osataan ilo irti hyvistä hetkistä - niitä huonojakin riittää! 

Sain vuosi sitten tietää, että tällainen hapanjuuri oli motkottanut kun on olin muka "postannut lapsen todistuksen someen". Paitsi ettei siinä kaukaa otetussa kuvassa näkynyt edes mikään teksti. Oli vissiin kuullut muualta, että lapseni peruskoulun päättärikeskari oli 10 ja harmistui. 

Yhyy yhyy, aina joku ei tykkää. So what? Karavaani kulkee ja koirat räksyttää.

Mäkin sai katkeraa jupinaa aikanaan kun musta tuli ekonomi ja pääsin hyviin tehtäviin. "Kun ei olis ikinä susta uskonut.." Ai miksei? Vissiin se kun uskalsin vastavirtaan hankkia lapset nuorena enkä stressannut urasta silloin. 

Tais kalikka osua

Vierailija
91/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lasten todistuksia ja kokeitakin laittanut nettiin. Ei niin, että kaikki näkyy, mutta siltä osin kun olen ollut ylpeä! Miksei lastnkin onnistumista saisi juhlistaa ja jakaa, eikä siinä sen kummosta?

Olen mä p*skaakin käynyt läpi. Joskus on kiva saada vertaistukea ja näkemyksiä eri vinkkeleistä. Hyviä keskusteluita ollut FB. 

se vielä pitää sanoa, että vaikka alusta on globaali ja netissä, niin ei mulla ole kuin läheistä porukkaa ystävinä. Yhteensä noin 80 ihmistä, jotka muutenkin tuntee mut. Osa asuu pidemmällä, että heille yhdellä kertaa missä meillä mennään. isovanhemmat ja tädit, sedät..

Noi rahalliset palkinnot me ollaan jätetty lupaamatta, kun jo omasta lapsuudesta jäi huono maku. Mä sain aina joka kevät kympin per nostetu numero. Broidi ei yleensä saanut mitään, kun ei nähnyt vaivaa... Mäkään en saanut sitten enää, kun numerot olivat kymppejä..  totesin systeemin mälsäksi. Ja toi mun ja veljen välillä tarpeetonta eripuraa alkukesään, kun mulla oli rahaa ja hänellä ei.

Me vietetään lomanalkajaisia. Jos ei ole valmistujaisjuhlia, niin sitten pidetään pienet kemut itse. Niistäkin olen varmaan laittanut kuvia FB. Eikä lapsia ole niissä kuvissa tunnistanut.

Vierailija
92/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en taas ymmärrä tuollaista besserismiasennetta, että "ei olisi tullut mieleenkään esitellä". Oot selkeästikin katkera, kun et ole ollut kykenevä räjäyttämään muidenkin tajuntaan, mitä superia sinunkin lapsesi saivat aikaan koulunkäynnissään! 

Itse en ole somessa (kuin seuratakseni joitain julkkiksia jne, en siis jaa siellä mitään), ja ehkä minullekin olisi opetettu, että onnistumisilla kehuminen on väärin. Itsekin pelkäisin, että ystäväni olisivat ennemmin kateellisia kuin iloisia puolestani. Ehkä kadehdit sitä, että noilla ihmisillä on luottoa siihen, että muut olisivatkin iloisia, vaikka he kehuvat lapsillaan? 

Kyllä minäkin olen ilmaissut ylpeyttä lapsistani. Todistusta en nettiin laittaisi. 

Esimerkiksi, kun tytär valmistui lääkäriksi, tein päivityksen joss

No sillä, että lapsi on lääkäriksi valmistuessaan ainakin täysi-ikäinen.

Vierailija
93/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jere Tiihonenkin leuhkii tyttärensä todistuksella, kun itse on tyhmä kuin kumppari! 

Vierailija
94/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen henkilökohtaisten asioiden dokumentointi someen on väärin. Se varmaan ärsyttää.

Jep. Ei tulisi mieleenkään laittaa lapsen todistusta someen, enkä laittanut someen stipedin saamisestakaan mitään.

Lapseni on ylipäätään jo sen verran iso, että tuntuisi oudolta postailla hänen asioitaan someen. 

Vierailija
95/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä, jos joka vuosi hehkuttaisi, kuinka taas Keijo-Sirpukka on paras ja keskiarvo jälleen 9.7, niin voisi olla vähän häiritsevää. Mutta joskus, esim. peruskoulun päättyessä tms, voi olla ihan paikallaan olla ylpeä jälkikasvustaan, eikä se pitäisi olla muilta pois, vaikka se saakin ärsyttää. Suomessa on tapana ärsyyntyä omien saavutustensa esiin nostamisesta.

Vierailija
96/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On laiskaa ajattelua, että kyseenalaistaminen johtuu kateellisuudesta. Vanhemmilla on syytä olla ylpeitä lastensa koulumenestyksestä. Kokonaan toinen asia on, mitä asioita vanhempi kertoo sometileillään.

Sometilit on nykyaikaa. Kuka määrää, mitä niillä saa jakaa? Some-kanavia on muutenkin lukuisia ja kaikissa niissä voi olla eri yleisö, että ei ole olemassa vain yksi some.

Vierailija
97/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoittaa heikkoa itsetuntoa ja sosiaalista riippuvuutta toisten kiitoksista sekä  saada leuhkia vaikka vain ratsastamalla lastensa lainahevosella.

Vierailija
98/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti voi hakea apua eikä tukahduttaa koko perhettä juomisellaan. Vierestä seuraavan perheen ja lasten kohtalo se vasta hirveää onkin: elää pelossa, jännityksessä, mahdollisesti kuunnellen huutoa, oksentelua ja kohdata väkivaltaa. Ihan turhaan sinä syytöntä lasta aikuisen käytöksestä syytät.

Vierailija
99/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ole someaikakauden lapsi toisin kuin nykynuoret. Aika iso osa heistä ei postaa itsestään mitään someen eivätkä ehkä halua vanhempiensakaan niin tekevän. Lasta voi todellakin kehua muuten kuin somessa, voi osoittaa olevansa hänestä ylpeä eikä pelkästään hyvän toikkarin takia.

Vierailija
100/101 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Lapsillakin on oikeus yksityisyyteen. Vanhempien on syytä muista, että kaikki nettiin laitettu on siellä ikuisesti.

Niinpä. Tätä kyllä jankutetaan lapsille väsymättä, mutta aika monella aikuisella tuntuu unohtuneen.