Miksi huoltajat eivät tutustu oppiaineiden julkisiin arviointikriteereihin? Valitetaan turhaan.
Arviointikriteerejä on pakko noudattaa. Niistä saa poiketa vain kun oppilas on yksilöllistetty. Silloin oppilas ei pysty saavuttamaan arvosanaa viisi. Jatkossa kaikki yksilöllistetyt arvosanat ovat toisen asteen haussa viitosen arvoisia.
Kaikki yläkoulun lopulliseen arviointiin vaikuttavat näytöt arvioidaan näillä samoilla kriteereillä. Myös silloin, kun näyttö annetaan vaikka seitsemännellä luokalla.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Perusopetuksen%20p%C3%…
Tässä pari esimerkkiä yhdeksikön arvoisesta osaamisesta:
Liikunta: Oppilas osaa uida sujuvasti kahdella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla. Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.
Eli jos oppilaasi ei ole suostunut uimaan ja mollaa heikompia, on yhdeksikkö mahdoton.
Käsityö: Oppilas arvioi ja ennakoi työskentelyn vaaroja ja riskejä osana käsityöprosessia. Oppilas työskentelee turvallisesti ja toimillaan edistää oppimisympäristön turvallisuutta.
Eli jos nuoresi höseltää ajattelematta seurauksia, on yhdeksikkö mahdoton.
Nämä näytöt vaikuttavat arvosanaan aineesta riippuen jopa puolet. Pelkkien kokeiden perusteella ei numeroita enää anneta.
Kommentit (7)
Ohjeisiin pitää perehtyä ennen kuin kritisoi arvostelua ja opettajien arviointeja kunnioittaa.
Kriteerit löytyvät myös alakoulun kuudennelle luokalle.
Pelkät kokeen ysit eivät nykyään todellakaan riitä oppiaineen kiitettävään numeroon.
Järkyttävimmät lasten numeroista valittajat ovat tyhmiä äitejä, jotka eivät itse saaneet koskaan kasia parempaa peruskoulun kokeista. Lukioon eivät päässeetkään.
Mutta miten selität tämän kaiken lapselle. Opettaja antaa matikastra kymoin mutta kyllä minä vanhempana tiedän, että arvosanasi ja osaamisesi on korkeintaan kahdeksan - Näinkö?
- Kyllä oppilaan täytyy voida luottaa opettajan (toki myös vanhemman) antamaan arvosanaan niin, että se mahdollsimaan pitkälle vastaa hänen osaamistaan; joka on tietysti muutakin kuin vain kokeessa/ kokeista suoriutuminen ja niistä saadut arvosanat,
"Oiekiden arvosnojen" antamin eon osa opettajan ammattitaitoa.
Uskovainen mies
Lapsesi opettaja vaihtuu ja jossain vaiheessa numero palaa realistiselle tasolle. Yksi kymppi sinne tai tänne ei vaikuta päättönumeroon yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi opettaja vaihtuu ja jossain vaiheessa numero palaa realistiselle tasolle. Yksi kymppi sinne tai tänne ei vaikuta päättönumeroon yhtään.
Ei se opettaja kaikissa kouluissa noin tiuhaa vaihdu ja muutu. Joskus on käynyt mielessä, että olsiko reilumpaa, jos koko ikäluokalla olisikin ylioppilaskirjoitusten taapinen koe tai kokeet, niin voitasiiin paremmin varmistaa oppilaiden oikea osaaminen.
Tuo "aikaisetettu ylioppilaskoe" järjestettäisiin esimerkiksi siinä vaiheessa kun on aika hakeutau opiskelemaaan lukuoon tai ammattikouluun. Tosiaalta tässä vaiheessa pidettävät kokeet voivat olla myöhässä ,jos sitä ennen on esimerkiksi muodostunut huomattava vinouma arvosanojen antamisessa.
Ei luultavasti olisi ollenkaan pahitteeksi, jos nuoria uskalletteiaisiin ja oltasiin valmiita jättämään luokalla erityisesti alemmille luokilla; jotta saisivat ainakin peruasiat kuntoon, joka auttaa ja tukee myöhempää opislelua ja oppimista. - Esimerkiksi vieraankielen opiskelu ylemmillä luokilla saattaa olla aika takkuista jos nuori ei osaa lukea tai kirjoittaa millään kielellä kuin (hyvin) auttavasti
Uskovainen mies
Ne kriteerit koskevat muiden kakaroita mutta ei meidän Peppi-Aleksanderiamme, joka on kaikenkattavasti hyvä ja siksi kahdeksikko todistuksessa on loukkaus koko perhettämme kohtaan!