Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä joku menee lukion jollain 7 keskiarvolla tai 7.5

Vierailija
31.05.2025 |

Vanhemmatko pakottaa?

Nää on sit niitä nuoria jotka menee lukion jälkeen amikseen tai ovat ässän kassalla viettämässä välivuosia. 

ja ne jotka meni amikseen ja amikseksi haukutut ovat sitten jatkamassa opintojaan korkeakoulussa suorittamassa insinöörin tutkintoa tai vastaavaa.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin, koska halusin yliopistoon eikä siihen aikaan ollut mahdollsta päästä sinne ilman yo-todistusta. Lukion päättötodistuksessa keskiarvoni oli 9,2 ja yo-todistuksessa 2*L, 2*E ja 2*M. 

Vierailija
22/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän siihen oli erilaisia syitä, että yläasteella keskiarvo on matalampi.

Mulla oli yläasteella niitä kympintyttöjä kavereina ja menivät kyllä yliopistoon, pakkomielteisinä suorittajina osa veti ekan burnoutin jo yliopistossa.

Itsekin menin yliopistoon ja valmistuin sieltä yli 4 keskiarvolla, mutta lähinnä koska opiskelemani pääaine kiinnosti ihan vietävästi minua, yläasteella opinnot taas eivät juuri kiinnostaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä et itse ikinä hyväksyisi, että mun lapsi menee lukioon jos keskiarvo peruskoulussa 7-7.7

Sehän ei oikeastaan ole sinun asiasi. Lapsi päättää.

Vierailija
24/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei liikaa tietoa kestä

Pian löydät itsesi suon silmäkkeestä

Kaikella on aikansa

Kaikella on paikkansa

Sateet tulevat ajallaan

Vain ihminen polkee paikallaan

Kiihkona omasta ajastaan

Ainoasta tomumajastaan

Vierailija
25/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menin amikseen, vaikka peruskoulun päättötodistuksen keskiarvoni oli 9,8. Halusin töihin tienaamaan. Työllä olen vuosien varrella edennyt tehtäviin, joissa kuukausipalkka on päälle 5 000€/kk. Oman asunnon ostin siinä vaiheessa, kun lukioon menneet kaverit vasta aloittelivat jatko-opintojaan. 

Kivat sulle. Suurin osa ei kuitenkaan saa tuollaisia summia vaikka kuinka toimisivat kuten sinä toimit. 

Vierailija
26/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai on presidentti

Vierailija
27/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ysin keskiarvo 7.4. Kävin lukion ja nyt tienaan 6000€/kk vaikka en ole lukion jälkeen valmistunut mistään. Olen johtotehtävissä it-alalla

Vierailija
28/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin, vaikken lukiossa loistanut, sain miettimisaikaa tulevaisuudelle. B:n paperit sain ja nyt yli 30v olen työskennellyt sairaanhoitajana. Päivääkään en kadu niitä lukiovuosia.

Vierailija
29/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menin amikseen, vaikka peruskoulun päättötodistuksen keskiarvoni oli 9,8. Halusin töihin tienaamaan. Työllä olen vuosien varrella edennyt tehtäviin, joissa kuukausipalkka on päälle 5 000€/kk. Oman asunnon ostin siinä vaiheessa, kun lukioon menneet kaverit vasta aloittelivat jatko-opintojaan. 

Kivat sulle. Suurin osa ei kuitenkaan saa tuollaisia summia vaikka kuinka toimisivat kuten sinä toimit. 

Eipä tuossa sellaista väitettykään. Kannattaa opetella lukemaan eikä hermostua siitä, että joku kertoo omasta tilanteestaan. 

Vierailija
30/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa tuossa luki, että kaikki tienaavat samoja summia? 

Vierailija
31/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä et itse ikinä hyväksyisi, että mun lapsi menee lukioon jos keskiarvo peruskoulussa 7-7.7

Alaikäinen ei mitään päätä, jos huoltaja sanoo "ei käy". 

Vierailija
32/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä menit opiskelemaan amikseen ja olitko kiinnostunut alasta?

Vierailija
33/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiahan ei kuulu sulle millään lailla, on nuoren oma asia!

Vierailija
34/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli keskiarvo 7.9. Ja menin lukioon. Eihän siitä mitään valmista tullut. Kun oli vielä lukihäiriökin. Johon ei siihen maailman aikaan saanut mitään apuja tai helpotuksia. 

Vierailija
35/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin mennyt, mutta opo nauroi, että olen ihan hullu ja lennän sieltä parissa viikossa pihalle. Olin pahasti kiusattu yläasteen ja odotin uuteen kouluun pääsyä. Sitten syrjäydyin ja lopulta aikuisena kirjoitin 5 ällää. 

Opopt pitäs "polttaa roviolla"! Sain ikuiset traumat siitä kun  nauroi mun haaveille!

Aikuisena sitten...Olin katsos köyhän perheen lapsi ja tyttö...eihän nyt tytöt...

Vierailija
36/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MILLÄ perusteella voi määrätä! 12v saa jo päättää ja ilmaista mielipiteensä. Kunhan on jossain koulussa sinne 18v!

Vierailija
37/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MILLÄ perusteella voi määrätä! 12v saa jo päättää ja ilmaista mielipiteensä. Kunhan on jossain koulussa sinne 18v!

Suomen lain perusteella. Huoltajat tekevät alaikäisiä koskevat päätökset. Mielipiteen toki saa kertoa, mutta se ei tarkoita auotomaattisesti lapsen tahdon mukaan menemistä. 

Vierailija
38/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalahkolla keskiarvolla kannattaa mennä lukioon oppimaan oppimista ja saamaan yleissivistystä. Ainevalinnat on syytä tehdä harkitusti. Mielessä ei kannata pitää, että vain L:t ja E:t olisivat tavoittelemisen arvoisia. Nuoren elämässä 4 vuotta, jonka voisi ottaa aikatavoitteeksi lukiolle, on todella pitkä aika kehityksellisesti ja siihen kuuluu muutakin kuin koulunkäyntiä. Tässä tyypillisesti pätee: ei koulua, vaan elämää varten.

Vierailija
39/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menin, koska halusin yliopistoon eikä siihen aikaan ollut mahdollsta päästä sinne ilman yo-todistusta. Lukion päättötodistuksessa keskiarvoni oli 9,2 ja yo-todistuksessa 2*L, 2*E ja 2*M. 

Taidat olla vanha, koska yliopistoon on päässyt amiksen kautta jo 90-luvulla.

Vierailija
40/49 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa on hyvä korottaa arvosanoja. 

Mitähän arvosanoja meinasit lukiossa korottaa? :D

No mitä sinä kuvittelet että lukiossa opiskellaan? Peruskoulun arvosanoilla ei ole mitään merkitystä enää oikeassa elämässä. Joka vuosi mammat täällä pipo kireellä marisemassa jostain arvosanoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme