Miksi ihmeessä joku menee lukion jollain 7 keskiarvolla tai 7.5
Vanhemmatko pakottaa?
Nää on sit niitä nuoria jotka menee lukion jälkeen amikseen tai ovat ässän kassalla viettämässä välivuosia.
ja ne jotka meni amikseen ja amikseksi haukutut ovat sitten jatkamassa opintojaan korkeakoulussa suorittamassa insinöörin tutkintoa tai vastaavaa.
Kommentit (49)
Yo -98 ja jollain 7,5 keskarilla sosionomiksi lopulta. En oo päivääkään ollu työttömänä.
Mulla oli alle kasin keskiarvo peruskoulusta. Lukion numeroita en muista, mutta yo-arvosanoissa yksi M (ruotsi), yksi E (reaali) ja yksi L (äikkä).
Maisteri, hyvässä työssä.
Vierailija kirjoitti:
Minä et itse ikinä hyväksyisi, että mun lapsi menee lukioon jos keskiarvo peruskoulussa 7-7.7
Mulla ei ollut mikään hyvä keskiarvo, mutta matikassa olin hyvä. Pääsin matikan arvosanalla suoraan yliopistoon ilman mitään pääsykokeita. Tuolla periaatteellasi voit tuhota lapsesi uran.
Siis että mitä!? Mä menin 7,4 keskiarvolla. Kirjoitin M paperit tekemättä juuri mitään, ja vasta sitten sen jälkeen aikuistuin, ja ryhdyin oikeasti opiskelemaan. Ensin kätilöksi, ja sen jälkeen lääkäriksi. Ja siis todellakin ysin päättötodistuksen keskiarvo 7,4. Ei lukio ole sen kummempaa kuin peruskoulun jatkumo. Jos pärjää peruskoulun läpi, niin pärjää kyllä lukionkin. Jos vähän vaivaa viitsii nähdä, niin kohtuullisen helpolla saisi L paperit. Minäkin olisin aika varmasti saanut, jos olisin koulunkäyntiin panostanut, mutta olin tuolloin vielä sen verran raakile, että kiinnosti muut asiat enemmän, ja koulu hoidettiin ns vasemmalla kädellä.
Menin 80-luvun lopulla aikuislukioon, keskikoulun päästötodistuksen keskiarvoni oli 6.4. Yo-todistuksen keskiarvo oli sitten 9.4 ja kirjoitin neljä ällää. Sitten yliopistoon.
Ala-asteella yks luokkalainen toitotti, että mä pääsen aina säälistä luokan läpi. Sehän nyt ei pitänyt paikkansa. Mulla oli ala-asteen todistuksissa keskiarvo jotain seiskan ja kasin väliltä.
Ysiluokan joulutodistuksessa sillä tyypillä itsellään oli neljä nelosta. Sai kuitenkin sen verran skarpattua, ettei kevään todistuksessa ollut nelosia. Itsellä oli ysiluokan kevään todistuksessa keskiarvo tasan seitsemän.
Yleissivistävä. Onhan meidän päättäjätkin edenneet huonoista arvosanoista huolimatta. :)
Yhteishaussa laitettiin lukio viimeiseksi hakutoiveeksi, jos ei muualle pääse. Täällä amikseen on tosi korkeat hakupisteet. Suosituimmille aloille pitää olla 8,5 ka että voi olla mahdollisuus päästä. Olen melko varma, että pääsee ekaan hakutoiveeseen eikä tarvi mennä lukioon. Vanhemmat: äiti amis ja pitkä työura takana myös yrittäjänä, isä peruskoulun käynyt duunari yli 70t/v palkkatyössä. Suvussa hyvinkin menestynyttä yrittäjää peruskoulupohjalta. Ennemmin tukisin löytämään sen oman juttunsa kuin pakottamalla lukioon joka huonosti suoritettuna ei ole mitään. Amiksestakin sai heti ruksia paljon aloja yli, mihin ei ainakaan halua tai kannata mennä.
Sanna Marin teki noin.