Sinä yli 50-vuotias lapseton nainen, kaduttaako tai harmittaako koskaan, ettet hankkinutkaan lasta/lapsia?
Et halunnut lapsia tai ehkä olisit halunnutkin muttet saanut ja nyt olet yli 50-vuotias. Tuleeko koskaan sellaisia hetkiä, että olisi sittenkin pitänyt hankkia lapsi? Tai harmittaako/kaduttaako, että äitiys ja lapsiperhe-elämä jäi sinulta kokematta?
Kerro myös halutessasi, oletko parisuhteessa tai tapailetko miehiä vai elätkö yksin.
Kommentit (618)
"Intohimoa ja romantiikkaa voi todellakin kokea läpi elämän. Kaikkia elämänkokemus ei katkeroita, jos sitä tarkoitat. Se voi päinvastoin antaa eväät rakastaa ja antautua suhteeseen ihan toisella tavalla jota nuorena ei olisi osannut. Biologialla tarkoitat varmaan lasten hankkimista. Senkin voin kertoa, että romantiikka ja intohimo eivät ole vain lisääntymistä varten, vaan siinä on myös psyykkinen aspekti, jolla on sijansa elämässä vaikka lisääntymisellä ei enää olisikaan mitään virkaa."
--------------------
Biologialla tarkoitan kropan vanhenemista, hormoneja - seksiä ajatellen limakalvot kuivuvat, elimet lakkaavat toimimasta ja kiihko sammuu vähitellen. Tämä alkaa jo pian vaihdevuosien jälkeen.
Vanhoille ihmisille tulee myös kremppoja ja sairauksia - eikä kumppanin kanssa enää varsinaisesti suunnitella tulevaa yhteistä elämää, vaan valmistaudutaan pikemminkin luopumaan siitä.
Tunteet ovat vahvempia nuorilla, kun kaikki on uutta ja ihanaa - ja kaikki on vielä edessä, eikä takana niin kuin vanhuksilla.
Vanhusten rakkaus on ystävyyttä - leskeytymisen takia uuden liitot solmineiden puheistakin tämä käy aina ilmi. Nuorena oli se roihuava rakkaus ja perheellistyminen, vanhana on sitten vuorossa toveruus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertojalle ei ole tärkeää onko kerrottu asia kuulijasta kiinnostavaa, kunhan saa puhua. Se on siinä se olennainen. Vanhukset tykkää höpötellä, ei siinä tarvi kun leikkiä että kuuntelee. Se riittää.
Et ymmärtänyt alkuunkaan mitä kirjoitin. Joku ongelma tekstin ymmärryksessä?
Normaalille ihmiselle on hyvinkin tärketää huomioida myös muut ihmiset. Jos elämä pyörii vain omien juttujen ympärillä kyseessä on autismi tai yksinkertaisesti vain itsekkyys. Joillain jopa molemmat.
Et taida kovinkaan montaa vanhusta tuntea?
Heidän elämänsä aika pitkälle elää niissä Heidän omissa muistoissaan, eikä se ole autismia eikä itsekkyyttäkäään.
Kyllä tunnen. Olen istunut elämäni aikana varmasti satoja tunteja kuuntelemassa erittäin mielenkiintoisia tar
Minäkin tunnen. Olen istunut elämäni aikana varmasti tuhansia tunteja kuuntelemassa erittäin mielenkiintoisia tarinoita rikkaan ja monipuolisen elämän eläneiden vanhusten kertomina. Niissä tarinoissa on katseltu kuvia vanhusten lapsista ja vanhukset ovat kertoneet elämästään kaikkine käänteineen. Monille se omien lasten lapsuus on ollut huomattavasti enemmän pinnalla kuin muiden asioiden esittely. Hyvin tyypillistä muistisairaille, joista osa ei edes muista muuta kuin ne omat lapsensa koska tunnejälkimuisto on yksinkertaisesti vahvempi.
Minua harmittaa, että en saanut haluamaani miestä. Jos olisin saanut, ehkä meillä olisi ollut lapsia, mutta se ei ole oleellista. Tosin en usko, että sellaista mahdollisuutta koskaan olikaan että olisin saanut hänet, kun hän ei koskaan ollut kiinnostunut minusta. Hieman se lohduttaa, ettei hän saanut lapsia kenenkään muunkaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
"Intohimoa ja romantiikkaa voi todellakin kokea läpi elämän. Kaikkia elämänkokemus ei katkeroita, jos sitä tarkoitat. Se voi päinvastoin antaa eväät rakastaa ja antautua suhteeseen ihan toisella tavalla jota nuorena ei olisi osannut. Biologialla tarkoitat varmaan lasten hankkimista. Senkin voin kertoa, että romantiikka ja intohimo eivät ole vain lisääntymistä varten, vaan siinä on myös psyykkinen aspekti, jolla on sijansa elämässä vaikka lisääntymisellä ei enää olisikaan mitään virkaa."
--------------------
Biologialla tarkoitan kropan vanhenemista, hormoneja - seksiä ajatellen limakalvot kuivuvat, elimet lakkaavat toimimasta ja kiihko sammuu vähitellen. Tämä alkaa jo pian vaihdevuosien jälkeen.
Vanhoille ihmisille tulee myös kremppoja ja sairauksia - eikä kumppanin kanssa enää varsinaisesti suunnitella tulevaa yhteistä elämää, vaan valmistaudutaan pikemminkin luopumaan siitä.
Puhu vain omasta puolestasi. Meillä ainakin on romantiikkaa ja intohimoa, vaikka olemme jo lähempänä 80v ikää. Kaikki eivät ole sairaalloisia, vaikka ovat vanhoja.
Ei kaduta, eikä ole koskaan kaduttanut. Lähinnä suurta helpotusta tunnen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites itse ap, harmittaako?
Olen vielä sen ikäinen, että voisin saada lapsia, mutta kallistumassa siihen, etten niitä hanki. Mietityttää vain, tulenko katumaan sitä 15 - 20 vuoden päästä. Sen takia teinkin aloituksen, kun haluaisin kuulla muiden kokemuksista. Vapaaehtoinen lapsettomuus on aika suosittua nykyään, mutta en usko sen olevan pelkästään positiivinen kokemus kaikille sen valinneille. AP
Kolmen lapsen äitinä sanoisin näin karusti, että velat eivät voi ymmärtää mitä menettävät
Lapsettomana naisena sanoisin todenmukaisesti, etteivät lisääntyneet tiedä mitä menettävät.
Minä olen elänyt lapsettomana liki 40v, sitten sain kolme lasta. Joten tiedän tasan tarkkaan, mitä menetin/mitä sain lasten myötä. Lapseton taas ei ole kokenut asian molempia puolia. Tämä on selkeä tosiseikka.
Minäkin tunnen. Olen istunut elämäni aikana varmasti tuhansia tunteja kuuntelemassa erittäin mielenkiintoisia tarinoita rikkaan ja monipuolisen elämän eläneiden vanhusten kertomina. Niissä tarinoissa on katseltu kuvia vanhusten lapsista ja vanhukset ovat kertoneet elämästään kaikkine käänteineen. Monille se omien lasten lapsuus on ollut huomattavasti enemmän pinnalla kuin muiden asioiden esittely. Hyvin tyypillistä muistisairaille, joista osa ei edes muista muuta kuin ne omat lapsensa koska tunnejälkimuisto on yksinkertaisesti vahvempi.
Hienosti osasit käyttää copy-pastea! Hyvä, Veeti! Kyllä tuolla suorituksella jo 4. luokalla pääsee. Siellä sitten opit, miten muodostetaan tekstiä ihan itsenäisesti ilman toisten kopioimista. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vielä sen ikäinen, että voisin saada lapsia, mutta kallistumassa siihen, etten niitä hanki. Mietityttää vain, tulenko katumaan sitä 15 - 20 vuoden päästä. Sen takia teinkin aloituksen, kun haluaisin kuulla muiden kokemuksista. Vapaaehtoinen lapsettomuus on aika suosittua nykyään, mutta en usko sen olevan pelkästään positiivinen kokemus kaikille sen valinneille. AP
Kolmen lapsen äitinä sanoisin näin karusti, että velat eivät voi ymmärtää mitä menettävät
Lapsettomana naisena sanoisin todenmukaisesti, etteivät lisääntyneet tiedä mitä menettävät.
Minä olen elänyt lapsettomana liki 40v
On eikä kukaan voi muuta väittää
Vierailija kirjoitti:
Hienosti osasit käyttää copy-pastea! Hyvä, Veeti! Kyllä tuolla suorituksella jo 4. luokalla pääsee. Siellä sitten opit, miten muodostetaan tekstiä ihan itsenäisesti ilman toisten kopioimista. Tsemppiä!
Pääsen? Ope sanoi että en
Harmittaa ja surettaa. Halusin lapsia, vaan en niitä saanut. Elämä meni toisin kuin toivoin. En saanut kokea äitinä olemista. Yksin elelen ja olen jo lähemmäs 60 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertojalle ei ole tärkeää onko kerrottu asia kuulijasta kiinnostavaa, kunhan saa puhua. Se on siinä se olennainen. Vanhukset tykkää höpötellä, ei siinä tarvi kun leikkiä että kuuntelee. Se riittää.
Et ymmärtänyt alkuunkaan mitä kirjoitin. Joku ongelma tekstin ymmärryksessä?
Normaalille ihmiselle on hyvinkin tärketää huomioida myös muut ihmiset. Jos elämä pyörii vain omien juttujen ympärillä kyseessä on autismi tai yksinkertaisesti vain itsekkyys. Joillain jopa molemmat.
Et taida kovinkaan montaa vanhusta tuntea?
Heidän elämänsä aika pitkälle elää niissä Heidän omissa muistoissaan, eikä se ole autismia eikä itsekkyyttäkäään.
Kyllä tunnen. Olen istunut elämäni aikana varmasti satoja
Jos tuntisit, tietäisit, että tuo sinun chatgtp:n avulla muokkaamasi teksti ei perustu faktoihin. Muistisairaudelle on tyypillistä nimenomaan se, että varhaisimmat muistot tulevat pintaan kirkkaampina ja tuoreimmat muistot hiipuvat. Vanhus, joka ei muista omien lapsiensa nimiä tai syntymäaikoja, saattaa ihan sujuvasti kuvailla, millaiset verhot hänen sedällään oli 1940-luvulla tai millainen perunakellari oli Viipurissa, josta vanhus lähti evakkoon ollessaan 4v jne. jne. Paljastit aika hyvin viestilläsi, että muistisairaudet eivät ole sinulle tuttuja. Haluat vain jankuttaa, että lapset ovat elämän tarkoitus ja siksi ne ovat kaikille maailman napa. Valitettavasti satun tietämään ihan omakohtaisella kokemuksella, että äiti voi unohtaa jopa sen, miltä oma lapsi näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä puhun sun opelle. Kyllä se ymmärtää, että copy-pastetaidot riittää. Eihän siellä pienluokassa muutkaan vielä osaa itsenäisesti tekstiä tuottaa.
Mikään ei kaduta niin paljoa kun valinta olla haluamatta / tekemättä lapsia.
Mieheni katkaisi piuhansa ennekun tapasi minut.
Häntäkin kaduttaa nyt kanssani mutta meni jo. Tehty jo.
Mieli Todella voi muuttua.
Nyt jos itse haluan lapsia, pitää etsiä toinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen elänyt lapsettomana liki 40v
Et sinäkään voi tietää, millainen loppuelämäsi olisi ollut ilman lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomilta pitäisi poistaa äänioikeus.
Lapsettomat maksavat sinun lastesi koulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mieli muuttuisi äkkiä?
Lapsia on ihan tarpeeksi ilman minuakin.
Ei ole täällä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä puhun sun opell
Eiks ny ollu hiton hieno copy paste
Olen ylpea, puhu sille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta te perheelliset naiset nimenomaan menetätte kaiken. Noloa miten luulette elämänne olevan merkityksellistä, vaikka olette vain miesten käyttöesineitä. Lapsenne eivät edes kuulu sukuunne, vaan appiu
Oho! Onpa katkeraa ja todella rumaa tekstiä. En viitsi edes alentua korjailemaan noin harhaisia väitteitä.
Eipä kyse olekaan uskosta, vaan ihan todellisesta elämästä. Elämästä, joka voi sinullakin joku päivä olla edessä, jos muistisairaus iskee.