Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirkkoon on alkuvuonna kastettu enää 44,3% syntyneistä vauvoista

Vierailija
31.05.2025 |

Kirkon alamäki kiihtyy koko ajan, Pakkokastettujen määrä on suorastaan romahtanut. Kirkon tilastot kertovat että tammikuu-huhtikuun aikana kasteprosentti oli enää 44,3%. Alle kymmenen vuoden päästä kirkon jäsenmäärä on alle 50%.

Kommentit (397)

Vierailija
261/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä sitten liitän sinut kommunistisen puolueen jäseneksi. Mitään vaivaahan siitä ei sinulle ole.

Onhan siitä, kun pitää ryhtyä vainoamaan ihmisiä. Kommunismiin kuuluu aina toisten kyttääminen ja ilmiantaminen. Kristinuskossa ei sellaista tehdä.

Ai ei tehdä. 

Salli mun nauraa. 

-noitavainot

-ristiretket

-orjakauppa

jne. 

Vierailija
262/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä sitten liitän sinut kommunistisen puolueen jäseneksi. Mitään vaivaahan siitä ei sinulle ole.

Onhan siitä, kun pitää ryhtyä vainoamaan ihmisiä. Kommunismiin kuuluu aina toisten kyttääminen ja ilmiantaminen. Kristinuskossa ei sellaista tehdä.

Ai ei tehdä. 

Salli mun nauraa. 

-noitavainot

-ristiretket

-orjakauppa

jne. 

Olen eri, mutta vastaan: nuo mainitsemasi asiat eivät ole kristinuskon mukaisia, ja on erittäin valitettavaa että tuollaista on tapahtunut.

Toki noituutta , joka on Saatanasta tulee vastustaa. Mutta se tapahtuu evankelioimalla ja ottamalla etäisyyttä noituuteen. Raanattu ei anna oikeutta tappaa edes noitia.

Koskien orjuutta olet täysin väärässä! Oli nimenomaan kristinusko joka lopetti orjuuden! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpo

Vierailija
264/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kastettavien määrä on hurjassa nousussa.

Vierailija
265/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei tehdä. 

Salli mun nauraa. 

-noitavainot

-ristiretket

-orjakauppa

jne. 

Olen eri, mutta vastaan: nuo mainitsemasi asiat eivät ole kristinuskon mukaisia, ja on erittäin valitettavaa että tuollaista on tapahtunut.

Toki noituutta , joka on Saatanasta tulee vastustaa. Mutta se tapahtuu evankelioimalla ja ottamalla etäisyyttä noituuteen. Raanattu ei anna oikeutta tappa

KAIKKIA noita on tehty NIMENOMAAN kristinuskon oikeuttamana ja vuoksi. 

Vierailija
266/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon asiat ei kuulu siihen.

Miksi?

Ai miksi? Kun on täyttä ymmärrystä vailla?

Jos vanhemmat ovat kristittyjä, niin miten he käytännössä toteuttaisivat ateistisen kasvatuksen? Jos vanhemmat itse noudattavat kristinuskon oppeja joka päivä, niin eihän sitä uskontoa voi sen perheen elämästä mitenkään erottaa.

Harva on muutenkaan miettinyt loppuun asti, mitä siitä seuraisi jos lapset pitäisi sulkea uskonnon harjoittamisen ulkopuolelle. Miltä tuntuisi jäädä ulkopuoliseksi kun äiti, isä ja mahdolliset vanhemmat sisarukset kävisi kirkossa ja muussa seurakunnan toiminnassa, rukoilisi yhdessä, pitäisi kotihartauksia, kuuntelisi uskonnollista musiikkia yms. eik

Puhut siis, että lapset jäisivät vaille indoktrinaatiota. Pidät sitä pahana asiana? Ja miksei lapsi voisi osallistua noihin? Kyse oli pakollisesta liittämisestä uskonnolliseen yhteisöön juridisesti. Ei kasvatuksesta.

Vierailija
267/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei tehdä. 

Salli mun nauraa. 

-noitavainot

-ristiretket

-orjakauppa

jne. 

Toki noituutta , joka on Saatanasta tulee vastustaa. Mutta se tapahtuu evankelioimalla ja ottamalla etä

Et tunne Raamattua! Uskaltaisin väittää että et tunne sitä lainkaan, taidat olla ateisti!

Lisäksi vaikutat sekoittavan kristinuskoa islamiin. Viimeksi mainitti  epäjumalauskonto todellakin opettaa väkivaltaa ja tappamista, y.m, y.m !

Vierailija
268/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korj: mainittu.

Vierailija
269/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee alkuperäisen aiheen vierestä, mutta ortodoksisessa kirkossa ehtoollinen kuuluu kaikille kirkon jäsenille sylivauvoja myöten. Ortodoksiperheiden lapset jäisi todella paljosta paitsi, jos heitä ei saisi kastaa ja liittää kirkkoon. 

Vierailija
270/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evl kirkon nykymenosta näemme tuloksen kun kirkko koostuu tapakristityistä ja jopa ateisteista. Vauvana liitetty, ja moni jää jäseneksi tavan vuoksi. 

Kirkosta on tullut kaikkia miellyttävä " kivakerho" missä kaikki on sallittua, eikä synneistä ja parannuksesta puhuta mitään, päinvastoin ihannoidaan syntiä.

Epäraamatullinen naispappeus teki myös tehtävänsä.

Uskovat jättävät tämän kirkon nyt kiihtyvällä tahdilla.

N 50+

Vierailija
271/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, hyvin on unohtuneet Jeesuksen opit. Hän ei muistaakseni ollut myöskään kovin innostunut ahneudesta, materialismista ja rikkauksien tavoittelusta. Mites se meni se kamelin neulan läpi menemisjuttu...

Voisiko se kamelijuttu viitata siihen, ettei yksikään ihminen pääse Jumalan valtakuntaan omin voimin? 

Ei, kyllä siinä puhuttiin selvästi rikkaasta miehestä. 

Kameli on käännösvirhe. Alkuperäisteksti puhuu köydestä.

Minä olen kuullut selityksen, että neulansilmäksi kutsuttiin erästä porttia Jerusalemissa. Siitä oli kameroiden hankala kulkea, kun oli niin kapea. 

Vierailija
272/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa Suomi onkin sitten muslimimaa.

Ei, vaan sekulaari.

Vierailija
273/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokaisella ihmisellä on juridisia seurauksia, vaikka ei edes kuuluisi kirkkoon. Se on suomen lakiin perustuva asia. Edelleen ja jälleen kerran, aina voi ihminen sitten kun täyttää 18v erota kirkosta. En tajua mikä siinä on niin vaikea ymmärtää.

No se vika että IHMISEN OMAA tahtoa EI OLE kuultu ja varsinkin tälläisissä asioissa NIMENOMAAN LIITTYMINEN pitäisi olla AKTIIVISEN tahdonilmauksen seuraus. Eli ei pitäisi JOUTUA eroamaan vaan tämän pitäisi olla sen oletustilan.

Päätösvalta lapsen uskonnosta ei kuulu valtiolle vaan lapselle, jota hänen huoltajansa edustavat tiettyyn ikään asti.

Niin, mutta kyse onkin pakollisesta seurakunnan jäsenyydestä. Ei siis uskomuksista, joita lapsellesi saat tuputtaa ihan huolella. Ihan laki sallii sen.

Vierailija
274/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapseni ovat moneen kertaan sanoneet että ovat tyytyväisiä kun eivät ole kastettuja. No itse en edes kuulunut kirkkoon enää kun heidät sain. Rekisteriin merkittiin molemmat suoraan. Miksi joku ihme rituaali pitää tehdä? Kummit nyt nykyisin on turhaa. Alunperinhän kummien tarkoitus oli lupautua huolehtimaan lapsista jos vanhemmat kuolevat. Ihan hömppää nykyään.

Vierailija
275/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuossakin on 44.3% liikaa. 

Lasta ei pitäisi saada liittää pakolla MIHINKÄÄN uskontokuntaan alaikäisenä. Ihminen tehköön valintansa uskonnostaan täysi-ikäisenä. 

Tämä on totta. Itse pitäisi saada valintansa tehdä

Sinä saat sen tehdä. Mutta millä lailla se kaste ja kirkkoon liittäminen vahingoittaa sitä lasta?

Lapsi erotellaan koulussa muista tuon jäsenyyden perusteella. Mikä järki siinä on?

Ei saa erota ilman vanhempien lupaa. Mikä järki siinä on?

Vierailija
276/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskien orjuutta olet täysin väärässä! Oli nimenomaan kristinusko joka lopetti orjuuden! 

Höpö höpö. Osa kristityistä kääntyi lopulta 1700 vuoden hyväksynnän jälkeen orjuutta vastaan (sattumalta ajallinen yhteys valistuksen aikaan on ilmiselvä), osa oli valmis käymään sotaa oikeudestaan pitää orjia.

Mitäpä lottoat, kumman puolen oli helpompaa puolustaa asiaansa suorilla Raamatunlauseilla? Toiselle osapuolelle se ei ollut vain vaikeaa vasn suorastaan mahdotonta, koska missään kohtaa Raamattua ei sanota, että orjien omistaminen on väärin. Sen sijaan siellä on hyvin selkeät ohjeet orjien oikeutettuun hankkimiseen,  omistamiseen ja fyysiseen rankaisuun. Kaiken kukkuraksi ohjeet ovat räikeän eriarvoistavat: juutalaisia koskee aivan eri säännöt kuin ei-juutalaisia, samoin naisia aivan eri säännöt kuin miehiä.

Raamattu on eksplisiittisesti orjuusmyönteinen kirja.

Vierailija
277/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piispat ja piispattaret saavat sitä mitä tilaavatkin.

Vierailija
278/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei pitäisi indoktrinoida yhtään mihinkään. Maailmankuva vääristyy, jos asioita ei saa miettiä aidon vapaasti. Sellainen "usko" ei ole minkään arvoista.

Aito vapaus on pelkkä illuusio. 

Täsmällisesti ottaen toki näin. Silloin ollaan kuitenkin maksimaalisen kaukana tästä ideaalista, jos omat vanhemmat pienestä pitäen selittävät omia uskonnollisia käsityksiään totuuksina.

Ei sen kauempana kuin silloinkaan, kun vanhemmat esittää lapselleen ateistisia tai uskontoon liittymättömiä käsityksiään totuuksina. 

Ovat kuitenkin lähempänä totuutta kuin todistamattomat uskomukset. Ja oikeita totuuksia jos vanhemmat sanovat, että eivät usko jumaliin. Vai meinaatko, että sen kertominen on valetta?

Vierailija
279/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0 % olisi parempi, vauvakaste kun ei ole kovin raamatullinen. Siinä tulee valheellinen käsitys, että olisi muka kristitty, vaikka todellisuudessa kastettua vauvaa ei voisi myöhemmällä iällä vähempää kiinnostaa Jeesus.

Jos uskoo, on kristitty. Kastettiin koska vaan. Itse koen lapsikasteen oikein raamatullisena, koska se on Jumalan työ, ilman ihmisen omia ponnistuksia.

Lapsikaste on pakkoliittämistä. Etkö ymmärrä? Liität ateistisen lapsen kirkkoon.

Vierailija
280/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, hyvin on unohtuneet Jeesuksen opit. Hän ei muistaakseni ollut myöskään kovin innostunut ahneudesta, materialismista ja rikkauksien tavoittelusta. Mites se meni se kamelin neulan läpi menemisjuttu...

Voisiko se kamelijuttu viitata siihen, ettei yksikään ihminen pääse Jumalan valtakuntaan omin voimin? 

Ei, kyllä siinä puhuttiin selvästi rikkaasta miehestä. 

Kameli on käännösvirhe. Alkuperäisteksti puhuu köydestä.

Minä olen kuullut selityksen, että neulansilmäksi kutsuttiin erästä porttia Jerusalemissa. Siitä oli kameroiden hankala kulkea, kun oli niin kapea. 

Minäkin olen kuulkut tuon selityksen, mutta se ei vakuuta. Sen tueksi ei nimittäin ole minkäänlaisia todisteita, jotka viittaisi kyseisen portin olemassaoloon, vaan se vaikuttaa epätoivoiselta yritykseltä keksiä joku järkeenkäypä selitys Jeesuksen sanoille. 

Mitään selitystä ei kuitenkaan tarvita, koska Jeesus käytti vertausta tehdäkseen selväksi, että ihmisen on täysin mahdotonta saavuttaa ikuista elämää ilman Jumalan apua.