Kirkkoon on alkuvuonna kastettu enää 44,3% syntyneistä vauvoista
Kirkon alamäki kiihtyy koko ajan, Pakkokastettujen määrä on suorastaan romahtanut. Kirkon tilastot kertovat että tammikuu-huhtikuun aikana kasteprosentti oli enää 44,3%. Alle kymmenen vuoden päästä kirkon jäsenmäärä on alle 50%.
Kommentit (397)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokaisella ihmisellä on juridisia seurauksia, vaikka ei edes kuuluisi kirkkoon. Se on suomen lakiin perustuva asia. Edelleen ja jälleen kerran, aina voi ihminen sitten kun täyttää 18v erota kirkosta. En tajua mikä siinä on niin vaikea ymmärtää.
No se vika että IHMISEN OMAA tahtoa EI OLE kuultu ja varsinkin tälläisissä asioissa NIMENOMAAN LIITTYMINEN pitäisi olla AKTIIVISEN tahdonilmauksen seuraus. Eli ei pitäisi JOUTUA eroamaan vaan tämän pitäisi olla sen oletustilan.
Päätösvalta lapsen uskonnosta ei kuulu valtiolle vaan lapselle, jota hänen huoltajansa edustavat tiettyyn ikään asti.
Niin, mutta kyse onkin pakollisesta seurakunnan jäsenyydestä. Ei siis uskomuksista, joita lapsellesi saat tuputtaa ihan huolella. Ihan
Uskontoon sisältyy paljon muutakin kuin pelkkiä uskomuksia.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat lapseni ovat moneen kertaan sanoneet että ovat tyytyväisiä kun eivät ole kastettuja. No itse en edes kuulunut kirkkoon enää kun heidät sain. Rekisteriin merkittiin molemmat suoraan. Miksi joku ihme rituaali pitää tehdä? Kummit nyt nykyisin on turhaa. Alunperinhän kummien tarkoitus oli lupautua huolehtimaan lapsista jos vanhemmat kuolevat. Ihan hömppää nykyään.
Olet väärässä kummiuden historian suhteen. Alun perin kastettavan lapsen kummeina toimi hänen omat vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ihmiset alkaa tajuamaan, että Kristinusko ei kuulu Suomeen, se kuuluu aavikkoon kuten Islam ja juutalaisten uskonto. Kristinusko ja Islam ovat kummatkin juutalaisia uskontoja, ei ne kuulu suomalaisille. Kristinusko tekee suomalaisista heikkoja ja monikulttuurimyönteisiä, koska se aivopesee ihmisen heikoksi itsetuhoiseksi orjaksi.
Itse olen kristitty, enkä ole lainkaan monikulttuurimyönteinen. Mielestäni monikulttuurisuus tuhoaa yhteiskunnan, koska eri ideologiat ja opit kumoavat lopulta toisensa. Lopulta se vahvin ja väkivaltaisin uskonto voittaa, mikä taitaa tässä maailmanajassa olla i s l a m.
Kuten Raamattu opettaa, muurit tuhoavat yhteiskunnat.
Laitatko tuon jakeen vielä?
Koko Raamattu.
Muuri on puolustustarkoitukseen rakennettu umpinainen pystysuora rakennelma. Muurin tarkoitus on puolustaa omaisuutta. Muurin rakentaminen on aina yhteiskunnan lopun alkua.
Kaikki ihmisten rakentamat muurit lopulta murtuvat ja yhteiskunta tuhoutuu, kuten tarina Jerikon muurin tuhoutumisesta opettaa. Vanhurkaus (oikeamielisyys) ei varsinaisesti tarvitse muureja ympärilleen, koska se on itsessään muuri (puolustaja). Vanhurskaus on muuri, joka puolustaa itse itseään. Se on myös muuri, joka tuhoaa valheisiin perustuvat (väärämieliset) yhteiskunnat. Se on "maailmanloppu". Matt. 28:19,20
Kuten Johanneksen ilmestyksen lopusta voidaan todeta ainoa pysyvä muuri, joka taivaallista Jerusalemia ympäröi, on muuri, joka on rakennettu kahdentoista apostolin vanhurskauden varaan. Raamatun mukaan Jumalan Sana on ainoa muuri (puolustaja), joka ei tuhoudu. Se on iankaikkinen.
Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. Joh. 14:16,17
"Ja hän mittasi sen muurin: se oli sata neljäkymmentä neljä kyynärää, ihmismitan mukaan, joka on enkelin mitta." Ilm. 21:17
Ja mikä sitten on enkelin mitta? Jumalan Sana.
Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla. Joh. 3:34
Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä. Joh. 6:63
Sata neljäkymmentäneljä kyynärää on 1008 kämmenen leveyttä, kun yksi kyynärä on 7 kämmenen leveyttä (144x7=1008).
Herra, opeta minua ajattelemaan loppuani, ja mikä minun päivieni mitta on, että ymmärtäisin, kuinka katoavainen minä olen. Katso, kämmenen leveydeksi sinä teit minun päiväni, ja minun elämäni on sinun edessäsi niinkuin ei mitään. Vain tuulen henkäys ovat kaikki ihmiset, kuinka lujina seisokootkin. Sela. Ps. 39:6
Muurin mitta on siten 1008 päivää eli 1008 vuotta. (Tuhatvuotinen valtakunta)
Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että "yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä". 2. Piet. 3:8
Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus. Ilm. 20:5
Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta. Ilm. 20:6
Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" Joh. 11:25,26
Jeesuksen opetukset ovat siten ensimmäinen ylösnousemus. Jeesuksen julkinen opetus, saarnojen ja tekojen, on arvioitu kestäneen n. kolme vuotta. Johanneksen ilmestyksen mukaan voidaan olettaa, että tarkka aika on mahdollisesti ollut hieman lyhyempi. Ilmeisesti 1008 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuossakin on 44.3% liikaa.
Lasta ei pitäisi saada liittää pakolla MIHINKÄÄN uskontokuntaan alaikäisenä. Ihminen tehköön valintansa uskonnostaan täysi-ikäisenä.
Vanhemmat saavat tosin päättää, miten kasvattavat lapsensa. Jos joku haluaa kasvattaa kristillisesti, niin tehköön niin. Paljon paremman pohjan sellainen antaa elämälle kuin ateistinen kasvatus. Itse kasvoin ateistisessa perheessä. Aikuisena olen surrut paljon sitä, että kristillisellä kasvatuksella olisin välttänyt monet karikot elämässä.
Ei saa valehdella vaikka sen tekisikin jeesuksen nimissä. Ei ole olemassa mitään ateistista kasvatusta. Häpeä! Valehteleminen on syntiä.
Mitä valehtelua siinä on, jos kertoo totuudenmukaisesti lapselle sen
Onko ymmärryksesi jotenkin vajaata? Valehtelit ateistisesta kasvatuksestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut mukana sekä kastejuhlassa, että nimiäisissä. Pakko sanoa, että kastejuhlassa on ihan erilainen juhlan tuntu, joka tulee perinteistä ja sukupolvien jatkumosta. Kun pappi tekee ristinmerkin vauvan rintaan, hetki on harras. Nimiäiset ovat olleet jotenkin hahmottomia "kokoontumisia", joissa ei ole ollut mitään kunnon kaavaa tai protokollaa. Koen vilpittömästi, että sivistyksellä ja kristinuskon ja kirkon traditioilla on vahvoja yhtymäkohtia. Nimiäiset ovat, no, vähän sellaista muka räväkkää ja rohkeaa wt-puuhastelua.
Miten se mielikuvitusolento tekee nimenantamisesta juhlallisempaa?
Mistä oikein puhut? Ei ristiäisissä mitään mielikuvitusolentoa ole koskaan ollut.
Papin puheissa on. Se on sen palvontapäällikkö joka lukee loitsuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä sitten liitän sinut kommunistisen puolueen jäseneksi. Mitään vaivaahan siitä ei sinulle ole.
Onhan siitä, kun pitää ryhtyä vainoamaan ihmisiä. Kommunismiin kuuluu aina toisten kyttääminen ja ilmiantaminen. Kristinuskossa ei sellaista tehdä.
Ai ei tehdä.
Salli mun nauraa.
-noitavainot
-ristiretket
-orjakauppa
jne.
Olen eri, mutta vastaan: nuo mainitsemasi asiat eivät ole kristinuskon mukaisia, ja on erittäin valitettavaa että tuollaista on tapahtunut.
Toki noituutta , joka on Saatanasta tulee vastustaa.
Kaikki uskonnot on samaa kamelikuskien u los tetta
Perustan gay-kirkon ja uskon Jessen olleen hint-ti...
eesus oli kii-mainen kul-linlutkuttaja. Hahahahaa!
Viihtyi opetuslapsien munat suussaan ja nieli himokkaana. Go, Jesse!
Tykkäsi party party menosta ja muutti veden viiniksi. Kännissä järjesti äijien orgioita. Hahah!
Haluaako kukaan liittyä mukaan uuteen gay-kirkkooni?
Kirkon jäsenmaksu on 10% nettotuloista. Viiniä saa juoda rajoittamattomasti!
Nimeksi tulee "GAYVANKELIS-LUTERILAINEN KIRKKO". :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivi Räsänenkö siellä kirjoittelee? Ei pidä paikkaansa. Ja miksi ateisteilla ei olisi ydinperheitä?
Ateisteilla on toki ydinperheitä, mutta he eivät koe sitä mitenkään välttämättömyytenä. Heille esimerkiksi eroaminen on ihan ok ja joillakin on jopa avoimia suhteita. Uusioperheet on siellä myös yleisiä. Kristityille ydinperhe on taas ainoa hyväksytty perhemuoto ja eroaminen nähdään miltei aina syntinä.
Eroaminen ei ole syntiä
Eipä tietenkään ole, syntiä ei ole olemassa.
Eli toisen ihmisen tappaminen on mielestäsi ihan hyväksyttävää? Raamatun mukaan se on syntiä.
Se on väärin, mutta se ei ole syntiä, sillä syntiä ei ole olemassa. Synti on teidän luulevaisten konsepti. Teille se on jumalan käskyjen uhmaamista. Meille muille se on luonnostaan väärin. Huomaatko eron?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkevää kehitystähän tämä sinänsä on, mutta kuinka moni piltti on sitten muslimi nyky-Suomessa?
Muslimien määrä kasvaa vastaavasti kristittyjen vähentyessä. Tyhjiöllä on tapana täyttyä. Ateistit ovat tavallaan hyödyllisiä idiotteeja tässä prosessissa, koska he taipuvat aina lopulta muslimien tahtoon.
Paarmahan aikanaan ehdotti että kirjan uskontojen edustajille pitäisillä olla omat lakinsa ja muut sitten noudattaisivat Suomen lakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta ei pitäisi saada liittää pakolla MIHINKÄÄN uskontokuntaan alaikäisenä. Ihminen tehköön valintansa uskonnostaan täysi-ikäisenä.
Sulkeeko kirkkoon kuuluminen alaikäisenä pois sen, että tekee valinnan täysi-ikäisenä?
Opetatko lapselle suomen kielen, vai mykkänä kunnes valitsee oman kielensä täysi ikäisenä?
Älä yritä sekoittaa välttämättömyyksiä ja uskomuksia keskenään. Tuo on sitä pulushakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla seurakuntayhtymillä on niin paljon maaomaisuutta, että ne tonttivuokrat riittäisivät täysin toiminnan pyörittämiseen. Mutta aina jaksetaan jankuttaa kirkollisveroista niin kuin sillä olisi jotain ratkaisevaa merkitystä.
Seurakunnat ei ole varakkaita. Joutuvat myymään rakennuksiaan.
No jossain maaseudulla kyllä.
Koskeen kyllä koko maata.
Hyvä vaan että päästään pippe lin silpojista eroon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa Suomi onkin sitten muslimimaa.
Ei, vaan sekulaari.
Muslimit lisääntyvät kaikkein eniten Suomessa eivätkä he maallistu. Olet siis väärässä.
"Kummius on kirkon ja vanhempien antama luottamustehtävä. Kummin tehtäviin kuuluu huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa, olla kummilapsensa aikuinen ystävä ja toimia kastetilaisuuden todistajana."
Ei yksikään tuntemani kummi enää nykyään mitään kristillistä kasvatusta tee.
Aikansa elänyt juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
George Carlin sanoi, että aurinkoon uskominen on järkevämpää, koska sen näkee. "En tiedä, mutta jotenkin auttaa uskottavuutta kun sen näkee."
Uskoo aurinkoon, mutta ei usko sen tekijään. Tuo on sama kuin sanoisi, että uskoo taloon, muttei usko, että joku on sen talon rakentanut.
Rakentajista on todisteita. Sinun mielikuvitusolennostasi ei ole.
Mihin olentoon viittaat? En oikein ymmärrä. Tiedän vaan yhden todellisen Jumalan ja hänestä löytyy todisteet Raamatusta. Yli tuhat sivua tekstiä siellä, joten ei muuta kuin lukemaan. Siinä sopivasti tekemistä sulle kesäksi.
Jumalasi on harhaisen miekuvituksesi tuote jolla yrität perustella päästä lasten kanssa tekemisiin. Uskis pe d ari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Itse pitäisi saada valintansa tehdä
Sinä saat sen tehdä. Mutta millä lailla se kaste ja kirkkoon liittäminen vahingoittaa sitä lasta?
Mitä hyötyä siitä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa Suomi onkin sitten muslimimaa.
Ei, vaan sekulaari.
Muslimit lisääntyvät kaikkein eniten Suomessa eivätkä he maallistu. Olet siis väärässä.
I me isäsi per cettä ja tukehdu pas kaa n
Mikä on muslimipilttien osuus sitten, jos ja kun kristittyjen määrä pienenee kuin lehmän häntä?
No jossain maaseudulla kyllä.