Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkkoon on alkuvuonna kastettu enää 44,3% syntyneistä vauvoista

Vierailija
31.05.2025 |

Kirkon alamäki kiihtyy koko ajan, Pakkokastettujen määrä on suorastaan romahtanut. Kirkon tilastot kertovat että tammikuu-huhtikuun aikana kasteprosentti oli enää 44,3%. Alle kymmenen vuoden päästä kirkon jäsenmäärä on alle 50%.

Kommentit (397)

Vierailija
21/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkon alasajo on melkoinen shokki varsinkin vanhemmille ihmisille.

No sitten on. Uskoa voi ilman jäsenmaksuakin! 

Uskonto on paljon muutakin kuin ihmisen omia päänsisäisiä uskomuksia. Esim. ev.lut. uskonnon harjoittaminen ilman kirkkoa on mahdotonta. 

Miinustajalle tiedoksi, että kaikilla ev.lut. kirkon jäsenillä on kirkkojärjestykseen kirjattu velvollisuus osallistua jumalanpalveluksiin, käydä ehtoollisella ym. Se ei onnistu ilman kirkkoa. 

Kirkkojärjestyksen mukaan kaikilla ev.lut. kirkon jäsenillä on myös velvollisuus antaa kastaa lapsensa ja huolehtia heidän kristillisestä kasvatuksestaan.

Vierailija
22/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuossakin on 44.3% liikaa. 

Lasta ei pitäisi saada liittää pakolla MIHINKÄÄN uskontokuntaan alaikäisenä. Ihminen tehköön valintansa uskonnostaan täysi-ikäisenä. 

Vanhemmat saavat tosin päättää, miten kasvattavat lapsensa. Jos joku haluaa kasvattaa kristillisesti, niin tehköön niin. Paljon paremman pohjan sellainen antaa elämälle kuin ateistinen kasvatus. Itse kasvoin ateistisessa perheessä. Aikuisena olen surrut paljon sitä, että kristillisellä kasvatuksella olisin välttänyt monet karikot elämässä.

Ateistinen kasvatus, mitä se tarkoitti? Mitä luulet kristillisen kasvatuksen olevan?

Ateistinen kasvatus oli ainakin itselle vapaata kasvatusta. Ei ollut mitään rajoja. Jo pikkupoikana pyörin yksin kylillä kaikki päivät. Teininä sekoilu sitten kiihtyi. Kristityistä perheistä olen saanut taas sen kuvan, että vanhemmat ovat tiiviisti mukana lasten arjessa ja antavat lapsille neuvoja siitä, mikä on oikein. Itse en tällaisia neuvoja saanut. Esimerkiksi konfliktitilanteisiin isän ainoa neuvo oli, että lyö ja potki toista niin kovaa kuin pystyt. Hän uskoi siihen, että vain vahvimmat pärjää tässä maailmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, ihmiset alkaa tajuamaan, että Kristinusko ei kuulu Suomeen, se kuuluu aavikkoon kuten Islam ja juutalaisten uskonto. Kristinusko ja Islam ovat kummatkin juutalaisia uskontoja, ei ne kuulu suomalaisille. Kristinusko tekee suomalaisista heikkoja ja monikulttuurimyönteisiä, koska se aivopesee ihmisen heikoksi itsetuhoiseksi orjaksi. 

Vierailija
24/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni talo preerialla tyyppinen kasvatus

Vierailija
25/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkon valta-asema on koko ajan heikentynyt. 

Miksi kirkolla on ainoana uskontokuntana oikeus verovähennyksiin. Suomessa lähinnä mm-taustaiset tekevät paljon lapsia eivätkä he yleensä kuulu ev.lut-seurakuntaan. Muillakin uskontokunnilla tulisi olla samat oikeudet ev.lut-seurakunnan kanssa!

Vierailija
26/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, ihmiset alkaa tajuamaan, että Kristinusko ei kuulu Suomeen, se kuuluu aavikkoon kuten Islam ja juutalaisten uskonto. Kristinusko ja Islam ovat kummatkin juutalaisia uskontoja, ei ne kuulu suomalaisille. Kristinusko tekee suomalaisista heikkoja ja monikulttuurimyönteisiä, koska se aivopesee ihmisen heikoksi itsetuhoiseksi orjaksi. 

Itse olen kristitty, enkä ole lainkaan monikulttuurimyönteinen. Mielestäni monikulttuurisuus tuhoaa yhteiskunnan, koska eri ideologiat ja opit kumoavat lopulta toisensa. Lopulta se vahvin ja väkivaltaisin uskonto voittaa, mikä taitaa tässä maailmanajassa olla i s l a m.

Vierailija
27/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkon valta-asema on koko ajan heikentynyt. 

Miksi kirkolla on ainoana uskontokuntana oikeus verovähennyksiin. Suomessa lähinnä mm-taustaiset tekevät paljon lapsia eivätkä he yleensä kuulu ev.lut-seurakuntaan. Muillakin uskontokunnilla tulisi olla samat oikeudet ev.lut-seurakunnan kanssa!

Kirkoilla tai seurakunnilla ei pitäisi olla mitään oikeuksia vain ihmisillä.

Vierailija
28/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä asia. Lapsikaste tulisi kuitenkin kieltää, eihän sylivauvoja liitetä esimerkiksi poliittisiin puolueisiinkaan, miksi siis kirkkoihin?

Lapsikaste on syy kansankirkon huonoon tolaan, koska se on täyttänyt jäsenrekisterin tapakristityillä ja muilla ateisteilla. Sen myötä kirkollisverotuloista on muodostunut kultaiseksi vasikaksi, jonka eteen myydään kaikki periaatteet. Jos kirkko toimisi lahjoitusvaroilla, niin se joutuisi olemaan huomattavasti huolellisempi "laaduntarkkailussa". 

Kastaa pitää ettei joudu helvettiin? Ikuiseen kadotukseen joutuu jokainen joka ei usko, oli kastettu tai ei. Uskovat taas pelastuvat, vaikka ei olisi ehtinyt kastetta saada. 

Vierailija
29/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasta ei pitäisi saada liittää pakolla MIHINKÄÄN uskontokuntaan alaikäisenä. Ihminen tehköön valintansa uskonnostaan täysi-ikäisenä. 

Olen samaa mieltä. Mua ei kastettu 70-luvulla. Mun lasta ei ole kastettu.

Vierailija
30/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkon alasajo on melkoinen shokki varsinkin vanhemmille ihmisille.

Mikä "alasajo"?

Ihmiset itse päättävät kuuluvatko johonkin uskonnolliseen yhdyskuntaan. Ei ole mitään tahoa, joka "ajaa alas" kirkkoa.

Vierailija
31/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Itse pitäisi saada valintansa tehdä

Vierailija
32/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat saavat tosin päättää, miten kasvattavat lapsensa. Jos joku haluaa kasvattaa kristillisesti, niin tehköön niin. Paljon paremman pohjan sellainen antaa elämälle kuin ateistinen kasvatus. Itse kasvoin ateistisessa perheessä. Aikuisena olen surrut paljon sitä, että kristillisellä kasvatuksella olisin välttänyt monet karikot elämässä.

Lienee enemmän perheiden yksilökohtaisia eroja.

En yleisesti ottaen pidä kovin järkevänä sitoa kasvatusta uskontoon, joka ei kestä minkäänlaista kriittistä tarkastelua. Sitten kun tajuaa, että uskonto on mitä ilmeisimmin potaskaa niin lentää todennäköisesti pihall

Silläkin pääsee jo todella pitkälle, jos opettaa lapselle kristinuskon perusjuttuja, kuten lähimmäisenrakkauden. Ateistisessa perheessä tällaisia ei opeteta lainkaan, koska he eivät usko Jeesuksen opetuksiin. Itselle ei ateistiperheessä opetettu, että muille ihmisille pitää tehdä hyviä asioita. Isän opit oli, että iske mahdollisimman kovaa takaisin, jos joku tekee väärin sinua kohtaan. Naisista hän opetti, että he käyttävät aina hyväksi muita, joten käytä sinäkin heitä hyväksi. Näitä oppeja sitten noudatin ja metsään meni aika pahasti.

Vierailija
33/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, kyllä on muuttunut mun elinikänä. 50 vuotta sitten oli muistaakseni yli 80%. Olin uniikki lumihiutale. 

Vierailija
34/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silläkin pääsee jo todella pitkälle, jos opettaa lapselle kristinuskon perusjuttuja, kuten lähimmäisenrakkauden. Ateistisessa perheessä tällaisia ei opeteta lainkaan, koska he eivät usko Jeesuksen opetuksiin. Itselle ei ateistiperheessä opetettu, että muille ihmisille pitää tehdä hyviä asioita. Isän opit oli, että iske mahdollisimman kovaa takaisin, jos joku tekee väärin sinua kohtaan. Naisista hän opetti, että he käyttävät aina hyväksi muita, joten käytä sinäkin heitä hyväksi. Näitä oppeja sitten noudatin ja metsään meni aika pahasti.

Edelleen, nämä on enemmänkin perheiden yksilökohtaisia eroja. Itse ehdottoman ateistisena ja sekulaarina isänä en tunnista itseäni lainkaan tuosta kuvauksestasi.

Vierailija
35/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä asia. Lapsikaste tulisi kuitenkin kieltää, eihän sylivauvoja liitetä esimerkiksi poliittisiin puolueisiinkaan, miksi siis kirkkoihin?

Lapsikaste on syy kansankirkon huonoon tolaan, koska se on täyttänyt jäsenrekisterin tapakristityillä ja muilla ateisteilla. Sen myötä kirkollisverotuloista on muodostunut kultaiseksi vasikaksi, jonka eteen myydään kaikki periaatteet. Jos kirkko toimisi lahjoitusvaroilla, niin se joutuisi olemaan huomattavasti huolellisempi "laaduntarkkailussa". 

Kastaa pitää ettei joudu helvettiin? Ikuiseen kadotukseen joutuu jokainen joka ei usko, oli kastettu tai ei. Uskovat taas pelastuvat, vaikka ei olisi ehtinyt kastetta saada. 

Miksi laitat ev.lut. kirkon alennustilan lapsikasteen syyksi? Myös katolisella ja ortodoksisella kirkolla on lapsikaste, mutta kumpikin kirkko seisoo edelleen ryhdikkäästi perinteisten arvojen takana. 

Vierailija
36/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Itse pitäisi saada valintansa tehdä

Ja koska pieni lapsi ei voi itse valita, kuuluuko hän kirkkoon vai ei, hänen huoltajansa tekevät valinnan hänen puolestaan. 

Vierailija
37/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, nämä on enemmänkin perheiden yksilökohtaisia eroja. Itse ehdottoman ateistisena ja sekulaarina isänä en tunnista itseäni lainkaan tuosta kuvauksestasi.

On noissa toki eroja. Joissakin kristityissä perheissäkin voi olla huonot oltavat ja joissakin ateistisissa perheissä taas ihan ok olosuhteet. Yleisesti kuitenkin väittäisin, että kristitty ydinperhe on parempi kasvuympäristö kuin ateistinen uusioperhe. Ihan mielenkiinnosta, millä periaatteilla kasvatat itse lapsesi ja mihin pohjaat ne periaatteet?

Vierailija
38/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sitä mieltä että jos ei kasteta on pakana tai joutuu kadotukseen? Mitä liikkuu tällaisen ihmisen päässä? Onko uskovainen, vaikkei ulospäin ehkä näykään?

Vierailija
39/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni uskova eroaa kirkosta siksi että koe oppeja enää Raamatun mukaisiksi. 

Ei seurakuntaan kuuluminen ketään pelasta, ei kastepäätöstä voi tehdä kenenkään puolesta vaan ihmisen tulee valita se itse. Uskonto ei ketään pelasta vaan henkilökohtainen suhde Jumalaan.

Sellaista ei ole että uskoo Jumalaan mutta ei usko mitä Jumala sanoo. Harvassa ovat ne uskovat jotka elävät Jumalan tahdon mukaan. 

Vierailija
40/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttovoitto on ainoa joka lisääntyy ja ne ottivat kotoa mukaansa ihan toisen näköisen aikuisten mielikuvitusystävän sekä ns. 'kulttuurin".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän