Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eroon Leponex-psykoosilääkkeestä?

Vierailija
30.05.2025 |

Olen nuori jolle on diagnosoitu paranoidinen skitsofrenia jonka ainut oire minulla on lievät vainoharhat. Lääkityksenä tällä hetkellä 300mg Leponex, jonka koen väsyttävän ja ei auta mihinkään. Pelkään kuitenkin että jos kerron lääkärille lääkkeen olevan kohdallani turha, hän määräisi injektiolääkkeen tai jopa laittaisi osastolle.

papereissani lukee mm. että aistiharhoja ei ole.

Lisäksi minulla on autismikirjon häiriö jonka ajattelen liittyvän hieman erilaiseen ajattelutapaan joka ei kuitenkaan ole psykoottista.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leponex on kaikkein tehokkain.  On raportoitu jopa ihmeparanemisia. Jos sairastuisin, pyytäisin aloittamaan Leponexin. 

Etkö lukenut ollenkaan aloitusta? Sanoin että kyseinen lääke ei auta minua millään tavalla. -AP

Sit on huono juttu. Jos Leponex ei tehoa, tuskin mikään muukaan. Tarkoittaa, että sairautesi voi olla hoitoresistentti.

Millä perusteella hoitoresistentti jos oireita ei oikeasti ole ollenkaan? -AP

Jos oireita ei ole, silloinhan Leponex on tehonnut! Pyydä annoksen  vähennystä.

Psykoottisia oireita ei ole ollut koskaan joten lääke on täysin turha

Nyt haiskahtaa siltä, että sairauden oivalluksesi on puutteellinen. Leponexia ei noin vaan aloitetaan, saati aseteta skitsofrenian diagnoosia.

Vierailija
22/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Se on sinun mielipiteesi. -AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annosta pitäisi nostaa sairauden tunnottomuuden takia.

Vierailija
24/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole sairaudentunnoton. Olen nähnyt ihmisiä joilla on oikeasti skitsofrenia.

Vierailija
25/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkeekö muut nämä ihmiset? Ovatko he kanssasi samassa huoneessa tällä hetkellä?

Vierailija
26/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkeekö muut nämä ihmiset? Ovatko he kanssasi samassa huoneessa tällä hetkellä?

Lopeta väsynyt trollaaminen. Tiedät mitä tarkoitin.

Vierailija
27/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leponex on kaikkein tehokkain.  On raportoitu jopa ihmeparanemisia. Jos sairastuisin, pyytäisin aloittamaan Leponexin. 

Etkö lukenut ollenkaan aloitusta? Sanoin että kyseinen lääke ei auta minua millään tavalla. -AP

Sit on huono juttu. Jos Leponex ei tehoa, tuskin mikään muukaan. Tarkoittaa, että sairautesi voi olla hoitoresistentti.

Millä perusteella hoitoresistentti jos oireita ei oikeasti ole ollenkaan? -AP

Jos oireita ei ole niin miksi syöt lääkettä? Laita roskiin se ja sano lääkärille että haista home. 

Vierailija
28/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeus erottaa subjektiivisia ajatuksia ja havaintoja objektiivisesta todellisuudesta voi vaikuttaa harhaluulolta. Mustavalkoinen, kirjaimellinen ja jäykkä ajattelu sekä toisen ihmisen tarkoitusten väärintulkinta voidaan virheellisesti tulikita harhaisuudeksi tai paranoidisuudeksi. 

Vierailija
29/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leponex on vihon viimeinen lääke, joka määrätään psykoosioireisiin/skitsofreniaan. Sitä lääkettä ei voida määrätä tyyliin "Oho, ei ollutkaan mitään oireita".

Nyt ollaan juurikin siinä ytimessä. Viisaat jatkaa lääkettä vaikka tulee tunne, että enhän mä tätä tarvitse. Monet  lääkkeet lopettaa, "koska olen terve" "lääkkeet on turhia" tms ja sitten taas mennään kohti osastohoitoa. 

Älä vaan lopeta lääkettä. 

Vierailija
30/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkos kuullut ja kokeillut sellaista asiaa kuin säännöllinen ruokavalio. Elikkäs ihan kellon mukaan syöt aamiaisen, lounaan, välipalan, illallisen ja iltapalan. 

En tiedä miten tuo liittyy tähän. Teen noin jo joka tapauksessa

Alhainen verensokeri aiheuttaa pelkotiloja ja masennusta. 

Millaisia nämä "lievät vainoharhat" ovat olleet. Itselläkin on ollut ja ne ovat osoittautuneet aina tosiksi. Lääkäreitä ei toki se kiinnosta, ainoastaan se että aistii jotain sellaista, mitä ei "pitäisi".

Vierailija
31/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leponex on vihon viimeinen lääke, joka määrätään psykoosioireisiin/skitsofreniaan. Sitä lääkettä ei voida määrätä tyyliin "Oho, ei ollutkaan mitään oireita".

Nyt ollaan juurikin siinä ytimessä. Viisaat jatkaa lääkettä vaikka tulee tunne, että enhän mä tätä tarvitse. Monet  lääkkeet lopettaa, "koska olen terve" "lääkkeet on turhia" tms ja sitten taas mennään kohti osastohoitoa. 

Minulle määrättiin kyseistä lääkettä toisena vaihtoehtona. Ennen sitä oli tuo aripipratsoli. Mitään muuta ei edes kokeiltu. Aion lopettaa lääkkeen joka tapauksessa.

-AP

Vierailija
32/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle määrättiin kyseistä lääkettä toisena vaihtoehtona. Ennen sitä oli tuo aripipratsoli. Mitään muuta ei edes kokeiltu. Aion lopettaa lääkkeen joka tapauksessa.

-AP

Jeps. Kun lopetat mitä tahansa lääkehullujen kemikaaleja niin älä ihmettele mitään outoja "reaktioita". Viikon vaan rullailet eteenpäin rutiininomaisesti etkä reagoi mihinkään outouksiin. Sitten olet normaali taas.

Vierailija
33/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on leponex lääkitys, olen sairaseläkkeellä ja ihmiset haluavat vain rahaani

Vierailija
34/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä lopeta lääkkeen omin päin! Kerro lääkärille että lääke aiheuttaa huonoa oloa. Sinulla on sairaus joka tarvitsee jatkuvaa lääkitystä. Jos lopetan lääkityksen, siitä seuraa psykoosi, ja joudut osastohoitoon. 

Voimia sinulle, ja muista että psyykkinen sairaus on sairaus muiden joukossa. Älä häpeä sitä.

Vierailija
35/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, älä lopeta lääkkeen omin päin! Kerro lääkärille että lääke aiheuttaa huonoa oloa. Sinulla on sairaus joka tarvitsee jatkuvaa lääkitystä. Jos lopetan lääkityksen, siitä seuraa psykoosi, ja joudut osastohoitoon. 

Voimia sinulle, ja muista että psyykkinen sairaus on sairaus muiden joukossa. Älä häpeä sitä.

Korj; lopetat.

Vierailija
36/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava lopetti psykoosilääkkeen. Siitä seurasi erittäin paha psykoosi, ja pitkä osastohoitojakso. Siirrettiin pistoslääkitykseen. Pistosta annetaan kerran kuukaudessa.

Vierailija
37/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan muitakin lääkkeitä, esim. Risperidon, olantsapiini, Latuda, Rxulti.

Vierailija
38/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
39/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä listaa eri psykoosilääkkeistä https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01338. Sinulla on oikeus vaatia, että etsitään sinulle sopiva lääke.

Vierailija
40/74 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse ainakin ottaisin pistoksena, jos ois tuollainen sairaus, jolloin ei tuu unohduksia ja lääkkeen vaikutus on tasainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä