Miten eroon Leponex-psykoosilääkkeestä?
Olen nuori jolle on diagnosoitu paranoidinen skitsofrenia jonka ainut oire minulla on lievät vainoharhat. Lääkityksenä tällä hetkellä 300mg Leponex, jonka koen väsyttävän ja ei auta mihinkään. Pelkään kuitenkin että jos kerron lääkärille lääkkeen olevan kohdallani turha, hän määräisi injektiolääkkeen tai jopa laittaisi osastolle.
papereissani lukee mm. että aistiharhoja ei ole.
Lisäksi minulla on autismikirjon häiriö jonka ajattelen liittyvän hieman erilaiseen ajattelutapaan joka ei kuitenkaan ole psykoottista.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, älä lopeta lääkkeen omin päin! Kerro lääkärille että lääke aiheuttaa huonoa oloa. Sinulla on sairaus joka tarvitsee jatkuvaa lääkitystä. Jos lopetan lääkityksen, siitä seuraa psykoosi, ja joudut osastohoitoon.
Voimia sinulle, ja muista että psyykkinen sairaus on sairaus muiden joukossa. Älä häpeä sitä.
En ole koskaan ollut psykoosissa. -AP
Psykoosin kautta tuo sairaus todetaan. Ehkä et itse ymmärtänyt tilanteesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, älä lopeta lääkkeen omin päin! Kerro lääkärille että lääke aiheuttaa huonoa oloa. Sinulla on sairaus joka tarvitsee jatkuvaa lääkitystä. Jos lopetan lääkityksen, siitä seuraa psykoosi, ja joudut osastohoitoon.
Voimia sinulle, ja muista että psyykkinen sairaus on sairaus muiden joukossa. Älä häpeä sitä.
Psykoosin kautta tuo sairaus todetaan. Ehkä et itse ymmärtänyt tilanteesi?
Olin nuori ja hain huomiota esittämällä psykoosia
-AP
Joillakin painottuvat negatiiviset oireet, eivät olemaan samanlaisia kuin positiiviset oireet (harhat jne)
Leponex-lääkkeeseen siirtyminen ja vaihtaminen on tehtävä osastohoidossa. Älä missään nimessä lopeta omin päin.
Diagnoosillasi on hyvin tavallinen oire olla sairaudentunnoton. Ammattilaisille olet yksi niitä lukemattomia, joiden kanssa täytyy asiasta jaksaa keskustella. Eivät he tule muuttamaan diagnoosiasi.
Siksi se, ettet itse koe olevasi skitsofreenikko ja jankutat vastaan, ei oikeasti merkitse ammattilaisille yhtään mitään, koska diagnoosin kriteerit täyttyvät.
Sinä voit toki olla ottamatta hoitoa vastaan. On sinulla oikeus siihen. Kuitenkaan Leponexia ei oikeasti v o i lopettaa seinään. Menet ihan sekaisin. Joudut osastolle joksikin aikaa, vaikka väkisin.
Myöhemminkin ilman lääkitystä todennäköisesti joudut uudelleen pakkohoitoon. Tämä on hyvin tavallinen asia, että ihmiset lopettelevat lääkkeensä heti kun ne vaikuttavat.
Oma etusi on, että hyväksyt sairautesi ja hoidat sitä. Pysyt todennäköisemmin pois pakkohoidosta osastolla. Saat elää kotona, tehdä mukavia asioita.
Tuolla diagnoosillahan sinulla on automaattinen eläkekin. Skitsofrenia ei ikävä kyllä lähde pois toivomalla tai päättämällä. Ei lääkittynä eikä lääkitsemällä.
Mutta elämänlaatu on varmasti parempaa paremmassa voinnissa.
Tiedän ihmisiä joilla on vakava psyykkinen sairaus, skitsofrenia tai bipolaarihäiriö. Kaikista ei näe mitään ulospäin vaan on ihan toimintakykyisiä ihmisiä, siistit vaatteet ym. Sen edellytys on oikean lääkityksen löytyminen. Kaikissa lääkkeissä on jotain haittaa mutta se on pieni miinus hyötyyn nähden. Kannattaa jutella lääkärin kanssa, yhtäkkiä ei saa lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Leponex-lääkkeeseen siirtyminen ja vaihtaminen on tehtävä osastohoidossa. Älä missään nimessä lopeta omin päin.
Diagnoosillasi on hyvin tavallinen oire olla sairaudentunnoton. Ammattilaisille olet yksi niitä lukemattomia, joiden kanssa täytyy asiasta jaksaa keskustella. Eivät he tule muuttamaan diagnoosiasi.
Siksi se, ettet itse koe olevasi skitsofreenikko ja jankutat vastaan, ei oikeasti merkitse ammattilaisille yhtään mitään, koska diagnoosin kriteerit täyttyvät.
Sinä voit toki olla ottamatta hoitoa vastaan. On sinulla oikeus siihen. Kuitenkaan Leponexia ei oikeasti v o i lopettaa seinään. Menet ihan sekaisin. Joudut osastolle joksikin aikaa, vaikka väkisin.
Myöhemminkin ilman lääkitystä todennäköisesti joudut uudelleen pakkohoitoon. Tämä on hyvin tavallinen asia, että ihmiset lopettelevat lääkkeensä heti kun ne vaikuttavat.
Oma etusi on, että hyväksyt sairautesi ja hoidat sitä. Pysyt todennäk
Huoh. Et varmaan ymmärrä sitä että feikkasin koko sairauden ja täten ei ole oikeaa tarvetta lääkitykselle. Et tiedä minusta mitään ja väität että joudun pakkohoitoon jos lopetan lääkkeen mistä ei ole hyötyä. -AP
Leponexissa voi olla melko rankat lopetusoireet varsinkin, jos pitkään syönyt. En lopettaisi sitä omin nokkineni vaikka muutaman muun psykoosilääkkeen olen lopettanutkin. Keskustelisin lääkärin kanssa mahdollisuudesta lääkkeen vaihtoon, jos lääke tuntuu epäsopivalta.
Vierailija kirjoitti:
Leponexissa voi olla melko rankat lopetusoireet varsinkin, jos pitkään syönyt. En lopettaisi sitä omin nokkineni vaikka muutaman muun psykoosilääkkeen olen lopettanutkin. Keskustelisin lääkärin kanssa mahdollisuudesta lääkkeen vaihtoon, jos lääke tuntuu epäsopivalta.
En koe tarvetta psykoosilääkitykselle.
-AP
Täällä yksi joka lopettamassa. Leponex toimi aikansa, mutta nyt uusi diagnoosi (c-PTSD+ADHD) ja kaikki oireet terapian+parisuhteen kautta kadonnut ja se mikä ennen oli "pyskoosia" onkin traumaperäistä. Vaati tosin yksityisen puolen lääkärin ja monta tapaamista.
En todellakaan suosittele ominpäin lopettamista. Munkin tapauksessa eka diagnoosi muutettiin ja sain sitä mitä tarttin vuosien jälkeen. Vasta sen jälkeen alettiin vähentämään ja kuukauden päästä en enää saa leponexia. Koko projekti on kestänyt 3v ja ite aloitin 550mg (Joo mulla oli liikaa mut julkinen on mitä on)
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi joka lopettamassa. Leponex toimi aikansa, mutta nyt uusi diagnoosi (c-PTSD+ADHD) ja kaikki oireet terapian+parisuhteen kautta kadonnut ja se mikä ennen oli "pyskoosia" onkin traumaperäistä. Vaati tosin yksityisen puolen lääkärin ja monta tapaamista.
En todellakaan suosittele ominpäin lopettamista. Munkin tapauksessa eka diagnoosi muutettiin ja sain sitä mitä tarttin vuosien jälkeen. Vasta sen jälkeen alettiin vähentämään ja kuukauden päästä en enää saa leponexia. Koko projekti on kestänyt 3v ja ite aloitin 550mg (Joo mulla oli liikaa mut julkinen on mitä on)
Eli jos koet ettet tartte, niin hae diagnoosin muutosta ja juttele lääkärin kanssa. Vieroitusoireet on perseestä ja kuukaudessa vähennetään 50mg korkeintaan. Näin asia tehdään hallitusti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leponex on kaikkein tehokkain. On raportoitu jopa ihmeparanemisia. Jos sairastuisin, pyytäisin aloittamaan Leponexin.
Etkö lukenut ollenkaan aloitusta? Sanoin että kyseinen lääke ei auta minua millään tavalla. -AP
Sit on huono juttu. Jos Leponex ei tehoa, tuskin mikään muukaan. Tarkoittaa, että sairautesi voi olla hoitoresistentti.
Millä perusteella hoitoresistentti jos oireita ei oikeasti ole ollenkaan? -AP
Olet psykoosilääkityksen ytimessä: oireita ei ole ollenkaan; lääkitys siis toimii. Mutta valitettavasti vain otettu lääke auttaa.
Oletko se sama nuori nainen, joka jo vuosikausia sitten, alaikäisenä, teit Demiin keskusteluja siitä, miten sinulla ei ole skitsofreniaa vaan miten kaikki omasta äidistä lääkäreihin vainoavat ja kiusaavat sinua? Olit huostassakin, koska et suostunut ottamaan lääkkeitäisi. Näköjään meno jatkuu näiden kaikkien vuosien jälkeenkin.
En tahdo sinulle missään tapauksessa mitään pahaa. Mutta kuten muutkin sanovat: vain otettu lääke auttaa. Ja ei, en muistuta sinua menneestä kiusatakseni ja ruokkiakseni harhojasi, vaan valaistaakseni muita keskustelijoita tästä tilanteesta, jonka itse olet vuosien saatossa tuonut julki. Kukaan ei voita näissä keskusteluissa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Oletko se sama nuori nainen, joka jo vuosikausia sitten, alaikäisenä, teit Demiin keskusteluja siitä, miten sinulla ei ole skitsofreniaa vaan miten kaikki omasta äidistä lääkäreihin vainoavat ja kiusaavat sinua? Olit huostassakin, koska et suostunut ottamaan lääkkeitäisi. Näköjään meno jatkuu näiden kaikkien vuosien jälkeenkin.
En tahdo sinulle missään tapauksessa mitään pahaa. Mutta kuten muutkin sanovat: vain otettu lääke auttaa. Ja ei, en muistuta sinua menneestä kiusatakseni ja ruokkiakseni harhojasi, vaan valaistaakseni muita keskustelijoita tästä tilanteesta, jonka itse olet vuosien saatossa tuonut julki. Kukaan ei voita näissä keskusteluissa yhtään mitään.
Ikävää jos näin on. Kannattaa silti AP:n tarkistuttaa diagnoosi, kuten itse aiemmin kirjoitin.. Kaikilla ei välttämättä ole oikea diagnoosi. Osalla on ja luulin minullakin olevan vuosia kunnes HYKS:in eräs lääkäri suositteli erästä yksityisen lääkäriä (kiitos hänelle tästä).Kyseinen lääkäri huomasi minussa jotain, mitä muut ei.Oli myös muita vanhempi, n. 60v eli ehkä kokemuksesta huomasi. Olisin saanut julkisella saman, mutta kuten tää HYKSInkin totesi, asiat etenee julkisella hitaasti ja joskus yksityisellä on parempia erityisasiantuntijoita.
Diagnoosi oikea tai väärä, ominpäin ei lopeteta. Ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tää kuulostaa, sille että oikeasti tarttee lääkkeitä. Toki kaikilla ei ole diagnooseja vaikka harhoja on. Kokonaisuus ratkaisee.
Rasismi yms on jossain määrin "harhoja" vaikka ne ei täytäkkään mitään diagnoosikriteerejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leponex on kaikkein tehokkain. On raportoitu jopa ihmeparanemisia. Jos sairastuisin, pyytäisin aloittamaan Leponexin.
Etkö lukenut ollenkaan aloitusta? Sanoin että kyseinen lääke ei auta minua millään tavalla. -AP
Sit on huono juttu. Jos Leponex ei tehoa, tuskin mikään muukaan. Tarkoittaa, että sairautesi voi olla hoitoresistentti.
Olet omien sanojesi mukaan lievästi vainoharhainen. Se ei taas ole autismin piirre
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet omien sanojesi mukaan lievästi vainoharhainen. Se ei taas ole autismin piirre
Lievästi vainoharhainen minäkin olen kuulemma kun olen rasisti.
Itelle sopi risperidon hyvin, mutta tällä hetkellä menee injektio 3kk välein. Haluaisin siirtyä takaisin tabletteihin kyllä. Ehkä jossain vaiheessa, jos psykiatri on yhteistyökykyinen.