Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajuherkät vastatkaa

Vierailija
30.05.2025 |

Sain työpaikalla harmia kookosöljyn käytöstä vaikka tuote on täysin luonnollinen eikä siihen ole lisätty hajuja. Toki siinä on mieto, oma tuoksunsa jos läheltä haistaa. Tilanne oli mielestäni naurettava, enkä suostunut lopettamaan sen käyttöä tai vaihtamaan johonkin muuhun. Lopulta minulle annettiin oma työhuone, mistä olen kyllä kiitollinen sillä ei enää tarvitse kuunnella turhaa urputusta. Hassuinta on että tämä henkilö joka näki niin paljon vaivaa kookosöljystäni, hilluu viikonloppuisin baarien hajukakofoniassa, eikä hajut siellä haittaa ollenkaan. En jaksa uskoa että kookosöljy on paha ollenkaan, sehän on täysin luonnollinen.

Se että lähdetään yksisilmäisesti kieltämään kaikki hajut niin valitettavasti maalma on täynnä hajuja, kukkien tuoksua, ruoka tuoksuu, miten muuten kokkaatte sillä kaikki ruoan laitossa tuoksuu. Hedelmät tuoksuvat ja vihannekset. En ymmärrä näiden hajustettomuutta kitisevien pointtia? Tuskin kaikista hajuista kärsitte tai sitten teille pitää varata joku desinfioitu tila laitoksesta ja syöttää hajustettomia pillereitä. Toivottavasti ulostuksenne ei haise, kai muistit kieltää sitäkin haisemasta, virtsaamisesta puhumattakaan. Tuntuu että hajustettomuudesta on tullut tapa kontrolloida muita työkavereita, joskus jopa savustaa muita pihalle. Mä oon saanut tosi huonon käsityksen näistä kontrollifriikeistä, usein heillä ei ole edes lääkärintodistusta herkkyyksistään vaan he kitisevät kitisemisen ilosta. Ette voi sitten matkustellakaan sillä maailmalla arvostetaan hajuja.

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää näyttämään lääkärintodistus jos joku alkaa kitisemään, loppuu kitinät yleensä siihen kun ei olla kuitenkaan niin hajuherkkiä että sitä voitaisi lääkärintodistuksella todistaa. Jos ei oo todistusta niin antakaa juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Monilla on vain tarve tehdä itsestään tärkeämpää kuin onkaan ja turhan monet ottavat noi valitukset tosissaan. Muistakaa - ilman todistusta on turha tulla kitisemään!

ja jos todellakin kaikki vaivaa ihan mausteista lähtien niin eiköhän ole aika selvää ettei sellainen ihminen kuulu työelämään ollenkaan. Jotain rajaa näihin turhiin jäkätyksiin.

Vierailija
62/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole hajusteherkkä, mutta työkaverini on. Hänet on monta kertaa viety ambulanssilla sairaalaan kun jollakin asiakkaalla on ollut hajuvettä. Sitten minulla on ollut loppupäivän enemmän hommia kun olen ollut yksin töissä, mutta siitä ei oikein viitsi valittaa kun toinen ei voi asialle mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäkää näyttämään lääkärintodistus jos joku alkaa kitisemään, loppuu kitinät yleensä siihen kun ei olla kuitenkaan niin hajuherkkiä että sitä voitaisi lääkärintodistuksella todistaa. Jos ei oo todistusta niin antakaa juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Monilla on vain tarve tehdä itsestään tärkeämpää kuin onkaan ja turhan monet ottavat noi valitukset tosissaan. Muistakaa - ilman todistusta on turha tulla kitisemään!

ja jos todellakin kaikki vaivaa ihan mausteista lähtien niin eiköhän ole aika selvää ettei sellainen ihminen kuulu työelämään ollenkaan. Jotain rajaa näihin turhiin jäkätyksiin.

Ei tuollaisilla syillä pääse eläkkeelle, vaikka käytännössä olisi työkyvytön.

Vierailija
64/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule sun työkaveris ei ole oikealla alalla jos kerran noin herkkä on. Työpaikan vaihto taitaa olla edessä. Ei kukaan katsele tollasta työntekijää. Tää taitaa olla provo?!

Vierailija
65/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaisilla syillä pääse eläkkeelle, vaikka käytännössä olisi työkyvytön.

-

Miksi pitäisi päästä? Eihän muutkaan pääse hepposin perustein eläkkeelle!

Vierailija
66/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kookosöljy haisee kauhealta. Pierun haju haihtuu nopeasti, kookoskosmetiikan löyhkä jää leijumaan, vaikka henkilö poistuu paikalta.

puhdas kookosöljyn tuoksu on kyllä aika mieto ja saa olla kohtuu lähellä sen käyttäjää että haistaa sen..eri asia jos on käyttänyt jotenkin näitä hajustettuja monoi-mitälie öljyjä, näissä on kaikkea muutakin käryä eli voivat todellakin haistaa pahemmalta kun teolliset hajusteet, osa läträä myös eteerisillä öljyillä ja polttelee kotona suitsukkeita tms, nämä tarttuu vaatteisiinkin ja haju on aika tyrmäävä vaikka olevinaan luonnollinen. t. hajuherkkä

Vierailija
67/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra

Vierailija
68/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule sun työkaveris ei ole oikealla alalla jos kerran noin herkkä on. Työpaikan vaihto taitaa olla edessä. Ei kukaan katsele tollasta työntekijää. Tää taitaa olla provo?!

Jos tämä oli minulle tarkoitettu, niin kyllä hän on joutunutkin monta kertaa vaihtamaan työpaikkaa tästä syystä. Kurja juttu, mutta hän ei voi asialle mitään, koska se johtuu sairaudesta.

Vierailija
69/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi tuttu, joka saa migreenin oreganon hajusta.

Vaatiiko hän oreganon kieltämistä?

Pizzerioissa ei saa käyttää oreganoa, eikö bussiin saa tulla pizzan kanssa, jossa on päällä oreganoa. 

Ei vaadi, mutta kun oltiin kerran kokoustamassa yhdessä ja mä ehdin laittamaan pizzan päälle oreganoa, mun piti mennä kauemmas istumaan. Eihän hän mitään sille voi, että migreeni tulee. Ei se ole valinta.

Vierailija
70/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista en saa oireita, pesuaineista yleensä.  Ruokaöljy vaikuttaa ihmeelliseltä.  Yleensä on näin, hajusteyliherkkä joutuu sopeutumaan.  Toisaalta kumma nykyajan meno, ettei kumpikaan anna periksi.

Kun on hajuherkkä niin ei oikein voi antaa periksi. On vaan oltava kaukana heistä jotka tuoksuu, tai missä tuoksuu. Ei he ymmärrä kenellä ei tätä ole, ja tämä ei ole vika päässä vaan nenässä. Eikä haittaa muualla kuin siellä missä tuoksuu ja haisee .

Vierailija
71/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä oli minulle tarkoitettu, niin kyllä hän on joutunutkin monta kertaa vaihtamaan työpaikkaa tästä syystä. Kurja juttu, mutta hän ei voi asialle mitään, koska se johtuu sairaudesta.

No varmaan hän voi katsoa itselleen sopivan työpaikan. Ei oo pakko ängetä työhön mitä ei pysty tekemään. Enhän mäkään änkeä duuniin mitä en pysty tekemään. Jotain rajaa sentään. Miks ihmeessä jollain hajuherkällä on kanttia menmä duuniin vaikka tietää ettei pärjää siellä.

Vierailija
72/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ole hajusteherkkä, mutta työkaverini on. Hänet on monta kertaa viety ambulanssilla sairaalaan kun jollakin asiakkaalla on ollut hajuvettä. Sitten minulla on ollut loppupäivän enemmän hommia kun olen ollut yksin töissä, mutta siitä ei oikein viitsi valittaa kun toinen ei voi asialle mitään.

jengi käyttää nykyään todella paljon raskaita tuoksuja myös päivisin, mitkä aiemmin kuuluivat ns. yökerhoon. Itse olen semisti hajuherkkä, mutta jostakin suositusta miesten tuoksusta missä on vähän savun/mentholin vivahde tulee oikeasti hetkessä tollanen lyödään naula silmien väliin fiilis, nyt siihen törmää onneksi harvemmin, joku vuosi sitten sitä oli joka toisella joten kauppareissut ja bussilla kulkeminen oli varsin hupaisaa.

Vierailija
73/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on myös kokemus, jossa tuota hajusteyliherkkyyttä on käytetty työpaikkakiusaamisen välineenä. Itse en käyttänyt mitään tuoksuja, jopa pyykinpesuaine oli vaihdettu hajusteettomaan työpaikan määräysten vuoksi. Silti tuo yksi työkaveri kävi huutamassa minulle ja ilmeisesti valitti esihenkilöillekin, että käytän muka hajusteita. Jäi todella ikävä kuva kyseisestä henkilöstä. Hän kiusasi ja mustamaalasi kyllä muutoinkin. 

Työnantajalla ei taida olla oikeutta määrätä millä pyykinpesuaineella työntekijät pyykkinsä pesee. Tai millä saippualla työntekijä saa itsensä pestä. 

Kyllä vaan on, jos ohjeistus on ilman hajusteita niin se on sitten ilman hajusteita. Ja jos pitää olla puku päällä niin sitten pitää olla. Ei työnantaja saippuan merkistä on kiinnostunut vaan siitä ettet häiritse asikkaita tai muiden työntekoa.

Vierailija
74/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista kulttuureista tulleet käyttävät Suomessakin tottumustensa mukaisia eli melkoisia määriä erilaisia hajusteita. Kai yliherkkinä menette siitä myös heille valittamaan?

Kyllä. Sitten saakin kuulla olevansa rasisti.

Vierailija
75/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistukset kehiin! Niin tuhrat urputtajat kaikkoaa. 

Vierailija
76/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan hän voi katsoa itselleen sopivan työpaikan. Ei oo pakko ängetä työhön mitä ei pysty tekemään. Enhän mäkään änkeä duuniin mitä en pysty tekemään. Jotain rajaa sentään. Miks ihmeessä jollain hajuherkällä on kanttia menmä duuniin vaikka tietää ettei pärjää siellä.

Kerropa sitten, mikä on sinun mielestäsi hänelle sopiva työ, niin voin kertoa sen hänelle.

Vierailija
77/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että ongelma on kookosöljy? Ettet käytä esimerkiksi hajustettua pesuainetta tai huuhteluainetta? Niiden löyhkät usein ovat ihan järkyttäviä.

Vierailija
78/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista kulttuureista tulleet käyttävät Suomessakin tottumustensa mukaisia eli melkoisia määriä erilaisia hajusteita. Kai yliherkkinä menette siitä myös heille valittamaan?

Kyllä. Sitten saakin kuulla olevansa rasisti.

Voi luoja. Kyllä suomalaisia poljetaan omassa maassaan. 

Vierailija
79/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa sitten, mikä on sinun m

No tää on just tätä hajuherkkien ylimielisyyttä. Kun meidän muiden, tavallisten pulliaisten pitää täyttää monet hakukaavakkeet kun haemme koulutustamme vastaavaa työtä, niin hajuherkkä olettaa että kaikki duunit sopivat hänelle. Tuiki tuntematon voi vauvapalstalla ehdottaa hänelle työpaikkaa tietämättä yhtään hänen koulutuksestaan tai ansioistaan. Eiköhän hän etsi itselleen sopivaa työtä ihan niinkuin me muutkin. Varmaan joku etätyö voisi olla mahdollinen ja aina voi kouluttaa itseään.

Vierailija
80/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajuherkät pitäisi ohjata psykiatrille!! 40 v leikkaussaleissa, enkä tavannut ainuttakaan hajuherkkää vaikka anest kaavakkeessa punaisella kissan kokoisin kirjaimin "tauti" tuotiin esiin!!

Koskaan en jättänyt partavettä käyttämättä, eikä koskaan,kukaan siitä tappavaa laakia saanut!!!

Hajuherkkyyden määrittämiseksi ei pitäisi kelvata , "nokkaani käy" - toteamus!!

Minunkin nokkaani käy tuntuvasti kasvorasva,jossa oliiviöljypohja!!!

Miksi ihmeessä laitat partavettä leikkaussaliin? Tainnuttaaksesi potilaat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän