Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajuherkät vastatkaa

Vierailija
30.05.2025 |

Sain työpaikalla harmia kookosöljyn käytöstä vaikka tuote on täysin luonnollinen eikä siihen ole lisätty hajuja. Toki siinä on mieto, oma tuoksunsa jos läheltä haistaa. Tilanne oli mielestäni naurettava, enkä suostunut lopettamaan sen käyttöä tai vaihtamaan johonkin muuhun. Lopulta minulle annettiin oma työhuone, mistä olen kyllä kiitollinen sillä ei enää tarvitse kuunnella turhaa urputusta. Hassuinta on että tämä henkilö joka näki niin paljon vaivaa kookosöljystäni, hilluu viikonloppuisin baarien hajukakofoniassa, eikä hajut siellä haittaa ollenkaan. En jaksa uskoa että kookosöljy on paha ollenkaan, sehän on täysin luonnollinen.

Se että lähdetään yksisilmäisesti kieltämään kaikki hajut niin valitettavasti maalma on täynnä hajuja, kukkien tuoksua, ruoka tuoksuu, miten muuten kokkaatte sillä kaikki ruoan laitossa tuoksuu. Hedelmät tuoksuvat ja vihannekset. En ymmärrä näiden hajustettomuutta kitisevien pointtia? Tuskin kaikista hajuista kärsitte tai sitten teille pitää varata joku desinfioitu tila laitoksesta ja syöttää hajustettomia pillereitä. Toivottavasti ulostuksenne ei haise, kai muistit kieltää sitäkin haisemasta, virtsaamisesta puhumattakaan. Tuntuu että hajustettomuudesta on tullut tapa kontrolloida muita työkavereita, joskus jopa savustaa muita pihalle. Mä oon saanut tosi huonon käsityksen näistä kontrollifriikeistä, usein heillä ei ole edes lääkärintodistusta herkkyyksistään vaan he kitisevät kitisemisen ilosta. Ette voi sitten matkustellakaan sillä maailmalla arvostetaan hajuja.

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on hauskaa että hajuherkkyys katoaa kun joku todella haiseva muslimimies lirkuttaa. Ei häiritse yhtään tanssia lähekkäin.

Vierailija
42/108 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tätä ei oikein pysty selittämään 🤪

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin on hauskaa että hajuherkkyys katoaa kun joku todella haiseva muslimimies lirkuttaa. Ei häiritse yhtään tanssia lähekkäin.

No ei katoa. Hajusteyliherkkä Ei mene minnekään, missä on paljon ihmisiä laittautuneina.

Vierailija
44/108 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vain suomalaisten keksimä juttu. Meneppä Ranskaan kieltämään tuoksut niin sulle nauretaan. 

Vierailija
45/108 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa, kyllä meidän työkaveri vaan bailailee sydämen kyllyydestä. Ehkä siksi on menettänytkin uskottavuutensa.

Vierailija
46/108 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi tuttu, joka saa migreenin oreganon hajusta.

Vierailija
47/108 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vain suomalaisten keksimä juttu. Meneppä Ranskaan kieltämään tuoksut niin sulle nauretaan. 

Ranskalaiset osaakin käyttää tuoksuja hienostuneesti ja muita ajatellen. Eli sen verran että itse ja keskustelukumppani sen haistaa, ei niin, että kaikki kymmenen metrin säteellä haistaa.

Vierailija
48/108 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on yleensä se, että tuoksuja käyttävät ihmiset eivät itse huomaa, kuinka vahva tuoksu oikeasti on. Monet lisäilevät esim parfyymiä päivän mittaan, kun ovat itse niin tottuneet tuoksuun/hajuun, etteivät ymmärrä, miten voimakkaasti ne oikeasti käyvät muille. Minulla on hajusteyliherkkyys/allergia. En voi käyttää hajustettuja dödöjä, koska ne rikkovat kainaloiden ihon. Voimakkaat tuoksut aiheuttavat silmäoireita ja päänsärkyä. Joskus tuntuu jopa nenässä polttavalta. Sanoisin, että ap käyttää voimakasta kookostuotetta, jos muut siitä huomauttavat. Ja on itse niin tottunut tuoksuun, ettei vaan tajua sen olevan voimakas muille. 

Vierailija
49/108 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitan mutta käytän luonnollista kylmäpuristettua kookosöljyä voiteena ja vain tilkkasen, en siis edes puolikasta teelusikallista käsivarsiini, jotka tarvitsevat kosteutta. En käytä itsekään hajusteita, enkä käytä kookosöljyä hajusteena vaan edelleen VOITEENA. Ärsyttävää kun ihmisten pitää keksiä omiaan eikä voida lukea mihin vastataan. Todellakin olen sanonut käyttäväni sitä joten työkaverini kyllä tietää. En halua iholleni mitään muuta kuin luonnontuotteita, niistä ei tule allergiaa. Ja ihan tosissaan sen tuoksu on minimaallisen mieto niinkuin jokainen voi itse todeta ja sekään ei kestä kauaa. Joten todellakin tää on niin turhanpäiväistä nipotusta! 

Vierailija
50/108 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitan mutta käytän luonnollista kylmäpuristettua kookosöljyä voiteena ja vain tilkkasen, en siis edes puolikasta teelusikallista käsivarsiini, jotka tarvitsevat kosteutta. En käytä itsekään hajusteita, enkä käytä kookosöljyä hajusteena vaan edelleen VOITEENA. Ärsyttävää kun ihmisten pitää keksiä omiaan eikä voida lukea mihin vastataan. Todellakin olen sanonut käyttäväni sitä joten työkaverini kyllä tietää. En halua iholleni mitään muuta kuin luonnontuotteita, niistä ei tule allergiaa. Ja ihan tosissaan sen tuoksu on minimaallisen mieto niinkuin jokainen voi itse todeta ja sekään ei kestä kauaa. Joten todellakin tää on niin turhanpäiväistä nipotusta! 

Sinusta haju on mieto eikä kestä pitkän aikaa koska OLET TOTTUNUT SIIHEN. Muille se löyhkää pitkäänkin.

Vierailija
51/108 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kookoksen haju on paha, äitelä. Menee kieli turraksi ja nenä tukkoon,silmät vuotaa, kurkku tukkeutuu ja happi loppuu, olen tuoksuherkkä.  Vahvat raskaat hajut on pahimpia, kevyet kukkaistuoksut kestän, jos niissä ei ole uitu, paitsi kielon, hyasintin ja krysanteemin. Vanilja on myös henkeen käyvä tuoksu.  Joskus tulee niin pahat oireet esim  ohi pyöräilijästä jonka vaatteet haisee pesuaineelle että pitää oksentaa tienpenkalle.. Usein pitää jäädä bussista pois ja joskus bussikuskit eivät päästä sisälle liikaa tuoksuvia nuoria.. Tai sanovat että ens kerralla hajusteet jää kotiin.. Aina on astmalääkitys, juotavaa ja pastilleja mukana, nykyään myös nitrot. 

Vierailija
52/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi tuttu, joka saa migreenin oreganon hajusta.

Vaatiiko hän oreganon kieltämistä?

Pizzerioissa ei saa käyttää oreganoa, eikö bussiin saa tulla pizzan kanssa, jossa on päällä oreganoa. 

Vierailija
53/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhun luonnonaineista jotka tuoksuvat tai haisevat miten vain kukinenkin asian mieltää. Käytän sitä voiteena tilkkasen käsivarsiini ja kyllä siinä on mieto tuoksu hetkisen. En vaan ymmärrä siitä vauhkoamista kun kuitenkin siedetään muitakin luonnonaineita kuten appelsiineja, kahvia, omenaa jne. Valitettavasti luonto on aika tuoksuvaa, sitä ei voi mitenkään välttää. 

Niin, yritit olla varovainen. Osaan sanoa heti että kahvi ja omena voi olla pahoja tuoksuja. Sekä vanilja. Kuin saniteettitilan seinä. Raikkaampia luonnollisia voi olla luomuappelsiini, mandariini, joku hyvä yrttisekoitus jne. Makuja on niin monia. Mutta laadun erottaa.

Niin, tämä on sinun näkemyksesi. Minulle pahoja ovat banaani, appelsiini ja sipuli. 

Entäpä jos vain et määrä olisi muita?

Vierailija
54/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoksuja ja hajuja on kaikkialla.  Ehkä jossain ulkoplaneetalla eii ole. Ihmeesti ne alkaa häiritä vasta kun joku laittaa niitä iholleen. Tietysti ne voi kokea miellyttävinä tai epämiellyttävinä, mutta se on asia erikseen.  Synteettiset tuoksut voi muuntua pahoiksi mutta luonnolliset ei. Halpa vs. kallis parfyymi. Kookos ei miellytä kaikkia mutta mitä sen hajumolekyylit voi aistittuna oikeasti aiheuttaa?

Allergiaoireita, hengenahdistusta, päänsärkyä. 

Mikä se mekanismi on?  Tähän kaipaisi lääketieteellistä selitystä. Joku varottava myrkky  voi olla ilmassakin niin sakea että se vaurioittaa esim. limakalvoja hengitysteissä, ärsyttää ihoa, imeytyy ihon läpi.  Konkreettisesti, ja solureaktiot

Et taida uskoa allergioihinkaan. Eihän nyt kukaan voi olla koivulle allerginen, ihan pelkkiä pään sisäisiä ongelmia!

Oletko siitepölystä kuullut?

Kysehän ei ole koivun hajusta, vaan ihan muusta. 

Tulit kyllä tunnustaneeksi oman typeryytesi nyt.

Vierailija
55/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinäpä sen sanoit, on superisti eri hajuja ja sit niiden päälle viel jotain tekemäl tehtyjä hajuja. Mietippä miltä se tuntuu. 

Itsellä ei ole ongelmia, mutta kyllä mä käsitän. Kun maailma täynnä kaiken maailman hajuja, sit niiden päälle viel sit jotain keinotekoisia yms, mahtaa olla vaikeeta elämä.

Vierailija
56/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kookosöljyssä sekä vaniljassa on molemmissa aika vahva tuoksu. Voi olla että hajusteallergikot ovat ns. superhaistajia. 

Vierailija
57/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on myös kokemus, jossa tuota hajusteyliherkkyyttä on käytetty työpaikkakiusaamisen välineenä. Itse en käyttänyt mitään tuoksuja, jopa pyykinpesuaine oli vaihdettu hajusteettomaan työpaikan määräysten vuoksi. Silti tuo yksi työkaveri kävi huutamassa minulle ja ilmeisesti valitti esihenkilöillekin, että käytän muka hajusteita. Jäi todella ikävä kuva kyseisestä henkilöstä. Hän kiusasi ja mustamaalasi kyllä muutoinkin. 

Työnantajalla ei taida olla oikeutta määrätä millä pyykinpesuaineella työntekijät pyykkinsä pesee. Tai millä saippualla työntekijä saa itsensä pestä. 

Vierailija
58/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoksuja ja hajuja on kaikkialla.  Ehkä jossain ulkoplaneetalla eii ole. Ihmeesti ne alkaa häiritä vasta kun joku laittaa niitä iholleen. Tietysti ne voi kokea miellyttävinä tai epämiellyttävinä, mutta se on asia erikseen.  Synteettiset tuoksut voi muuntua pahoiksi mutta luonnolliset ei. Halpa vs. kallis parfyymi. Kookos ei miellytä kaikkia mutta mitä sen hajumolekyylit voi aistittuna oikeasti aiheuttaa?

Allergiaoireita, hengenahdistusta, päänsärkyä. 

Mikä se mekanismi on?  Tähän kaipaisi lääketieteellistä selitystä. Joku varottava myrkky  voi olla ilmassakin niin sakea että se vaurioittaa esim. limakalvoja hengitysteissä, ärsyttää ihoa, imeytyy ihon läpi.  Konkreettisesti, ja solureaktiot

Koivun siitepölylle allergiset ei vaadi koivujen kaatamista työkaverin pihasta,eli ei yritä kontrolloida työkaverin elämää toisin kuin hajusteherkät

Vierailija
59/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on just tätä hajukammoisten yksipuolista säksättämistä. Etsitään suurennuslasilla mistä voisi valittaa. Että kaikesta pitäis kieltäytyä heidän ilokseen, hedelmistä, mausteista, kahvista jne. Eipä ihme etteivät ihmiset oikein lämpene teidän loppumattomille vaatimuksille. Mä tuun nautiskelemaan kaikista tuoksutuotteistani oikein kunnolla, toivottavasti joku nirppanokka ei tuu bussissa viereen istuun. Te ootte maailman itsekkäimpiä, pikkumaisempia, valitusherkimpiä, ärsyttävämpiä, itsekeskeisimpiä ihmisiä - mentaliteetillä minä ensin ja sitten muut! 

Vierailija
60/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa tosiaan siltä, että osalla tuoksuherkistä kyse on psyykkisistä oireista, ja lähinnä peloista.  Toki kyllä tunnistan itsekin, että jotkut hajuvedet, ja oikein voimakkaasti käytettynä varsinkin, voivat aiheuttaa esim. päänsärkyä ja sitä, että haju tuntuu suussa asti tai alkaa käydä jopa hieman henkeen.

Mutta väitän, että jotkut hajuherkät nuuskivat pakkomielteisen vainoharhaisina kaikkia ns. hyviä hajua ja oireilevat lähinnä psyykkisten syiden takia aivan kaikesta. Tässä pitäisi kuulostella mieltä ja kehoa, ettei vain mene jo luulotaudin puolelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän