Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajuherkät vastatkaa

Vierailija
30.05.2025 |

Sain työpaikalla harmia kookosöljyn käytöstä vaikka tuote on täysin luonnollinen eikä siihen ole lisätty hajuja. Toki siinä on mieto, oma tuoksunsa jos läheltä haistaa. Tilanne oli mielestäni naurettava, enkä suostunut lopettamaan sen käyttöä tai vaihtamaan johonkin muuhun. Lopulta minulle annettiin oma työhuone, mistä olen kyllä kiitollinen sillä ei enää tarvitse kuunnella turhaa urputusta. Hassuinta on että tämä henkilö joka näki niin paljon vaivaa kookosöljystäni, hilluu viikonloppuisin baarien hajukakofoniassa, eikä hajut siellä haittaa ollenkaan. En jaksa uskoa että kookosöljy on paha ollenkaan, sehän on täysin luonnollinen.

Se että lähdetään yksisilmäisesti kieltämään kaikki hajut niin valitettavasti maalma on täynnä hajuja, kukkien tuoksua, ruoka tuoksuu, miten muuten kokkaatte sillä kaikki ruoan laitossa tuoksuu. Hedelmät tuoksuvat ja vihannekset. En ymmärrä näiden hajustettomuutta kitisevien pointtia? Tuskin kaikista hajuista kärsitte tai sitten teille pitää varata joku desinfioitu tila laitoksesta ja syöttää hajustettomia pillereitä. Toivottavasti ulostuksenne ei haise, kai muistit kieltää sitäkin haisemasta, virtsaamisesta puhumattakaan. Tuntuu että hajustettomuudesta on tullut tapa kontrolloida muita työkavereita, joskus jopa savustaa muita pihalle. Mä oon saanut tosi huonon käsityksen näistä kontrollifriikeistä, usein heillä ei ole edes lääkärintodistusta herkkyyksistään vaan he kitisevät kitisemisen ilosta. Ette voi sitten matkustellakaan sillä maailmalla arvostetaan hajuja.

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoksuja ja hajuja on kaikkialla.  Ehkä jossain ulkoplaneetalla eii ole. Ihmeesti ne alkaa häiritä vasta kun joku laittaa niitä iholleen. Tietysti ne voi kokea miellyttävinä tai epämiellyttävinä, mutta se on asia erikseen.  Synteettiset tuoksut voi muuntua pahoiksi mutta luonnolliset ei. Halpa vs. kallis parfyymi. Kookos ei miellytä kaikkia mutta mitä sen hajumolekyylit voi aistittuna oikeasti aiheuttaa?

Allergiaoireita, hengenahdistusta, päänsärkyä. 

Mikä se mekanismi on?  Tähän kaipaisi lääketieteellistä selitystä. Joku varottava myrkky  voi olla ilmassakin niin sakea että se vaurioittaa esim. limakalvoja hengitysteissä, ärsyttää ihoa, imeytyy ihon läpi.  Konkreettisesti, ja solureaktiot tunnetaan, Mutta pari hajumolekyyliä, jotka ei ole

Kaikkea nyt ei vaan verikokeella pysty toteamaan. Jotenkin kummallisesti erilaisia kiputiloja kuitenkin diagnosoidaan vaikkei lääketieteellistä selitystä läheskään kaikkiin niistä ole.

Vierailija
82/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kyllä meidänkään alalla hajusta herkistyneitä vaikka ollaan koko ajan hajujen keskellä kun ruokaa kokataan. Ravintolassa jos joku valittaa hajuista niin passitetaan wcn viereiseen pöytään ja nauretaan niille porukalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannattaisi läträtä niillä hajusteilla. Hajusteyliherkkyys on vaiva, joka ilmestyy yllättäen eikä ikinä häviä. Eikä se synny ilman altistumista.

Vierailija
84/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo kyllä meidänkään alalla hajusta herkistyneitä vaikka ollaan koko ajan hajujen keskellä kun ruokaa kokataan. Ravintolassa jos joku valittaa hajuista niin passitetaan wcn viereiseen pöytään ja nauretaan niille porukalla. 

Kerrotko vielä ravintolan nimen niin osataan välttää, ei hajujen vaan surkean asiakaspalvelun vuoksi.

Vierailija
85/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä ravintolan nimen niin osataan välttää, ei hajujen vaan surkean asiakaspalvelun vuoksi.

Saatte ihan arvuutella. Varmaan kuulette naururöhäkästä että ootte oikeessa paikassa.

Vierailija
86/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miks hajuherkkien on pakko ängetä joka paikkaan vinkumaan. Pysykööt kotonaan jos ei kerran kestä normaalia menoa. 

Vierailija
87/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään kummempaa hajuherkkyyttä ei ole olemassakaan. Ihmisellä on hajuaisti, toisilla parempi ja toisilla huonompi. Mutta jotkut ihmiset ovat mäkättäviä kontrollifriikkejä.

Vierailija
88/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi sille mitään, että jotkut hajut saa mulla aikaan hengenahdistusta. Mulla on astma ja mieluiten eläisin ilman astmaa. Vaikeuttaa välillä muutenkin mun elämään, esim. flunssassa heti ottaa hengitykseen. 

Vierailija
89/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on myös kokemus, jossa tuota hajusteyliherkkyyttä on käytetty työpaikkakiusaamisen välineenä. Itse en käyttänyt mitään tuoksuja, jopa pyykinpesuaine oli vaihdettu hajusteettomaan työpaikan määräysten vuoksi. Silti tuo yksi työkaveri kävi huutamassa minulle ja ilmeisesti valitti esihenkilöillekin, että käytän muka hajusteita. Jäi todella ikävä kuva kyseisestä henkilöstä. Hän kiusasi ja mustamaalasi kyllä muutoinkin. 

Työnantajalla ei taida olla oikeutta määrätä millä pyykinpesuaineella työntekijät pyykkinsä pesee. Tai millä saippualla työntekijä saa itsensä pestä. 

Kyllä vaan on, jos ohjeistus on ilman hajusteita niin se on sitten ilman hajusteita. Ja jos pitää olla puku päällä niin sitten pitää olla. Ei työnantaja saippuan merkistä on kiinnostunut vaan siitä

"Kotona käytettävät pesuaineet:

Työnantajalla ei kuitenkaan ole oikeutta määrätä siitä, miten työntekijä pesee vaatteensa tai itsensä kotonaan, Työ Terveys Turvallisuus sanoo. "

Työnantajalla ei ole oikeutta määrätä mitä ihminen vapaa-ajalla tekee ja mitä tuotteita kotonaan käyttää.

Vierailija
90/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se, mikä aiheuttaa oireita riippuu yksilöstä. Itsellä aiheuttaa pahoinvointia, päänsärkyä ja hengitysoireita monet hajusteet, etenkin sitruksiset tuoksut ja muut voimakkaat hajusteet. Kartan kosmetiikkaliikkeitä ja tax-free -kauppoja sen takia. Ulkomailla reissatessa olen välttynyt muuten voimakkailta hajusteilta paitsi Skotlannissa yhdessä hienossa hotellissa oli aulassa jokin voimakas suitsuke, joka veti äänen ihan käheäksi ja pään jumiin. Usein eurooppalaiset ihmiset esim. Italialaiset osaavat käyttää hajusteita kohtuudella, jolloin se haju ei leijaile kymmenien metrien päähän vaan sen haistaa vasta lähikontaktissa.

Vierailija
91/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallelujaa! Täällä sentään jollain on vielä järki päässä. Ei työnantaja todellakaan määrää millä aineella peset pyykkisi. On nää hajuherkät niin saakelin vitejä että edes kehtaavat tarinoida täällä kaikenlaista pakkelsonia. Menkääs nyt lääkäriin hakemaan niitä todistuksia ja yrittäkää siellä näyttää uskottavilta. 

Vierailija
92/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan se, mikä aiheuttaa oireita riippuu yksilöstä. Itsellä aiheuttaa pahoinvointia, päänsärkyä ja hengitysoireita monet hajusteet, etenkin sitruksiset tuoksut ja muut voimakkaat hajusteet. Kartan kosmetiikkaliikkeitä ja tax-free -kauppoja sen takia. Ulkomailla reissatessa olen välttynyt muuten voimakkailta hajusteilta paitsi Skotlannissa yhdessä hienossa hotellissa oli aulassa jokin voimakas suitsuke, joka veti äänen ihan käheäksi ja pään jumiin. Usein eurooppalaiset ihmiset esim. Italialaiset osaavat käyttää hajusteita kohtuudella, jolloin se haju ei leijaile kymmenien metrien päähän vaan sen haistaa vasta lähikontaktissa.

Italiassa käytetään reippaalla kädellä hajusteita. Kyllä sun ois pitänyt oirehtia. Suomalaiset ei pääse lähellekään hajusteiden käytössä.

Vierailija
93/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.apu.fi/artikkelit/tuoksuherkkyydesta-voi-paasta-eroon "Lue, miten tuoksuherkkyydestä voi päästä eroon"

Vierailija
94/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannattaisi läträtä niillä hajusteilla. Hajusteyliherkkyys on vaiva, joka ilmestyy yllättäen eikä ikinä häviä. Eikä se synny ilman altistumista.

Se voi hävitä ja itse voi auttaa asiaa.

Vierailija
95/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhun luonnonaineista jotka tuoksuvat tai haisevat miten vain kukinenkin asian mieltää. Käytän sitä voiteena tilkkasen käsivarsiini ja kyllä siinä on mieto tuoksu hetkisen. En vaan ymmärrä siitä vauhkoamista kun kuitenkin siedetään muitakin luonnonaineita kuten appelsiineja, kahvia, omenaa jne. Valitettavasti luonto on aika tuoksuvaa, sitä ei voi mitenkään välttää. 

Luonnon ainetta se on ripulipaskakin ja joki kookos haisee aivan järkyttävälle, vielä käyttäjä kuvittelee, että hän tuoksuu ihanalle, vaikka oma nenä ei enää puolen tunnin jälkeen sitä hajua edes huomaa. Sitten pitääkin taas lisätäl

Vierailija
96/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.apu.fi/artikkelit/tuoksuherkkyydesta-voi-paasta-eroon "Lue, miten tuoksuherkkyydestä voi päästä eroon"

"

7. Kannattaako tuoksuja vältellä?

Tuoksujen välttäminen saattaa voimistaa ja synnyttää tuoksuherkkyyttä, jos se tukee käsitystä tuoksujen haitallisuudesta. Aivojen kannalta ei ole hyvä pyrkiä olosuhteisiin, joissa on niukasti aistimuksia. Silloin voimme alkaa reagoida asioihin, joita pidämme tällä hetkellä tavanomaisina."

Vierailija
97/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ole hajusteherkkä, mutta työkaverini on. Hänet on monta kertaa viety ambulanssilla sairaalaan kun jollakin asiakkaalla on ollut hajuvettä. Sitten minulla on ollut loppupäivän enemmän hommia kun olen ollut yksin töissä, mutta siitä ei oikein viitsi valittaa kun toinen ei voi asialle mitään.

Jos tämä on tosiaan totta, niin hänen tulisi a) vaihtaa työpaikkaan, jossa voi tehdä etätöitä tai b)Käyttää kunnon hengityssuojainta. 

Kaikkien asiakkaiden hajuvesikontrollia ei voi kuitenkaan tehdä

Vierailija
98/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siedätyshoitoa.

Vierailija
99/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italiassa käytetään reippaalla kädellä hajusteita. Kyllä sun ois pitänyt oirehtia. Suomalaiset ei pääse lähellekään hajusteiden käytössä.

Olen käynyt Italiassa kolme ke

käyttäisiköhän italialaiset laadukkaampia hajuvesiä, Suomessa kun rakastetaan näitä superbulkki"jokujulkkiksenbrandi" hajuvesiä eli yhtä tasokkaita kun suihkuttelisi jotakin vessanraikastinta päälleensä.

Vierailija
100/108 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa roiskitaan kunnolla partavettä ja hajusteita. Turha selitellä että muka iisisti laitetaan. Et oo tainnut missään ees olla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi