Kuinka iso eläke teillä on
Katsoin työeläkeotteen ja eläke olisi 2000 euroa. Joko voisin lopettaa työt? Kyllä tuolla jo maalla pärjäisi. Tosin eläkeikään on vielä 10 vuotta, mutta voisin elää pääomatuloilla ja tehdä vähän töitä yrittäjänä. Olen opettaja ja tuntuu, etten enää jaksa.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Korjatkaa jos olen väärässä mutta ikäisteni (1972 syntyneiden) eläkeikää ei ole lyöty lukkoon vielä. Arvio kyllä on, itsellä 65v11kk.
On se lyöty lukkoon.
1. Alin eläkeikäsi 65 vuotta 11 kk Eläkkeesi voi alkaa aikaisintaan 1.1.2038
2. Tavoite-eläkeikäsi 67 vuotta 5 kk
3. Ylin eläkeikäsi 70 vuotta 0 kk
4. Osittaisen vanhuuseläkkeen alaikärajasi 62 vuotta 11 kk Osittainen vanhuuseläkkeesi voi alkaa aikaisintaan 1.1.2035
Vierailija kirjoitti:
4 euroa. Olen tosissani.
Kui?
Vierailija kirjoitti:
Voiko eläkkeelle jäädä vaikka ei ole edes varhennetun eläkeikäinen ?
Jos haluat että sinulle maksetaan vanhuuseläkettä, niin ei tietenkään. Se on VANHUUSeläke, juuri siksi että se on iästä riippuvainen. Vanhuuseläkkeitä ovat siis työeläke ja kansaneläke.
Mutta jos sinulla on tarpeeksi rahaa säästössä elättääksesi itsesi eläkeikään asti, niin tietenkin voit jättää työnteon.
No on teillä hyvät tulot, jos noin hitokseen hyvät eläkkeet saatte!!??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko eläkkeelle jäädä vaikka ei ole edes varhennetun eläkeikäinen ?
Jos haluat että sinulle maksetaan vanhuuseläkettä, niin ei tietenkään. Se on VANHUUSeläke, juuri siksi että se on iästä riippuvainen. Vanhuuseläkkeitä ovat siis työeläke ja kansaneläke.
Mutta jos sinulla on tarpeeksi rahaa säästössä elättääksesi itsesi eläkeikään asti, niin tietenkin voit jättää työnteon.
Kiitos tiedosta, tuli vaan otsikon kysymyksestä mieleen.
Työeläke noin 2900 brutto, nettona hiukan yli 2 tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuon voi katsoa
Scrollaa sivua alas oranssilla merkittyyn kohtaan, jossa lukee tarkista eläkeikäsi.
2. Kohdassa
https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta/
kirjaudu pankkitunnuksilla, niin pääset oman eläkeyhtiösi sivulle ja näet kertyneen eläkkeesi määrän.
3. Kannattaa tarkistaa ajoittain myös työeläkeotteen tiedot, eli ovatko kaikki työpaikkasi siellä ja mainitut ajat ja palkat oikein, koska niiden perusteellahan se eläke lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän reilu 3000€/kk (67-v.) ja (lukion) opettaja minäkin.
70-vuotiaaksi jos jaksaa, niin saisi 3500€/kk.
Miksihän opettajat valittavat palkkojaan. Palkkasi on todella hyvä, jos eläkekin on tuota luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N. 300e/ 33v
Tuossa ollut äitiyslomalla useamman vuoden sekä tehnyt hupnopalkkaista vuorotyötä
Tämä siis työeläke. Takuueläkettä ja kansaneläkettä esim ei mukana laskelmassa.
No olet vielä nuori ja ehdit kerryttää työeläkettäsi. Jos se jää alle Kelan tulorajan, sitten saat lisäksi kansaneläkettä. Tuloraja on siis 1 617,13 euroa kuukaudessa yksinasuvalla, ja parisuhteessa asuvalla1 449,13 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjatkaa jos olen väärässä mutta ikäisteni (1972 syntyneiden) eläkeikää ei ole lyöty lukkoon vielä. Arvio kyllä on, itsellä 65v11kk.
On se lyöty lukkoon.
4. Osittaisen vanhuuseläkkeen alaikärajasi 62 vuotta 11 kk Osittainen vanhuuseläkkeesi voi alkaa aikaisintaan 1.1.2035
No lukkoon ja lukkoon, voihan joku hallitus taas muutella noita tulevaisuudessa... mutta nyt löytyy siis nämä tiedot ja päivämäärät.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 2,5 vuotta eläkeikään. Nyt eläkettä kertynyt noin 5300€. Vajaaseen 5800€ tuo jää, jos en alimman eläkeiän jälkeen jatka työskentelyä. Kai tuolla pärjää.
Tuossa on kyllä hurja veroprosentti, paljon korkeampi kuin vastaavasta palkkatulosta. Itsellä 3500 eläkkeestä veroprosentti on 31, sinun taitaa olla jo l40 %.
Vierailija kirjoitti:
No on teillä hyvät tulot, jos noin hitokseen hyvät eläkkeet saatte!!??
Aika harvalla on noin hyvä eläke. Toki Vauvalla saattaa olla huijareitakin.
Mun eläkkeet on yhteensä 1 131 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 2,5 vuotta eläkeikään. Nyt eläkettä kertynyt noin 5300€. Vajaaseen 5800€ tuo jää, jos en alimman eläkeiän jälkeen jatka työskentelyä. Kai tuolla pärjää.
Tuossa on kyllä hurja veroprosentti, paljon korkeampi kuin vastaavasta palkkatulosta. Itsellä 3500 eläkkeestä veroprosentti on 31, sinun taitaa olla jo l40 %.
Siis 40 %.
Se on 0 euroa eli ilmeisesti sitten takuueläke. En ole ollut koskaan palkkatöissä ja tähän on monta syytä. Tällä ei kuitenkaan ole väliä, sillä en työllisty koskaan, enkä varmaan edes elä siihen ikään, joka mahdollinen vanhuuseläkeikä olisi. Olen jo nyt todella huonossa kunnossa. Jään saurauseläkkeelle, vai mikä virallinen termi tuolle onkaan heti kun vaan pääsen. Nyt tuo tosin näyttää todella heikolta. Olen siis todennäköisesti työttömänä työnhakijana niin kauan kunnes pääsen eläkkeelle. Jos nyt ymmärsin oikein tulevat tukien kiristykset niin ensi vuonna en saa enää mitään tukea. Toivottavasti ymmärsin kuitenkin väärin ja saisin yhä edes työmarkkinatukea. Olen 41-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Se on 0 euroa eli ilmeisesti sitten takuueläke. En ole ollut koskaan palkkatöissä ja tähän on monta syytä. Tällä ei kuitenkaan ole väliä, sillä en työllisty koskaan, enkä varmaan edes elä siihen ikään, joka mahdollinen vanhuuseläkeikä olisi. Olen jo nyt todella huonossa kunnossa. Jään saurauseläkkeelle, vai mikä virallinen termi tuolle onkaan heti kun vaan pääsen. Nyt tuo tosin näyttää todella heikolta. Olen siis todennäköisesti työttömänä työnhakijana niin kauan kunnes pääsen eläkkeelle. Jos nyt ymmärsin oikein tulevat tukien kiristykset niin ensi vuonna en saa enää mitään tukea. Toivottavasti ymmärsin kuitenkin väärin ja saisin yhä edes työmarkkinatukea. Olen 41-vuotias.
Kyllä sulla pitää olla oikeus saada jotain tukea. Eli jos aikovat vielä kuntouttaa sinut, pääset kuntoutustuelle luulisin. tai sitten pitävät sinua todellain työttömänä eli saat työmarkkinatuea. Ja sen lisäksi sulla on oikeus saada toimeentulotukea ja asumistukea.
Jos et saa mitään tuloja ennen eläkeikää, sitten saat sitä takuueläkettä ja eläkkeensaajan asumistukea.
2560€ / 48v
Tuskin elän niin vanhaksi, että eläkettä nostamaan pääsisin
Nykyisin palkan ja työuran perusteella ennuste on 4000 eur/kk molemmin puolin. Mutta siihen on niin pitkä aika, että voi muuttua merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se lyöty lukkoon.
No lukkoon ja lukkoon, voihan joku hallitus taas muutella noita tulevaisuudessa... mutta nyt löytyy siis nämä tiedot ja päivämäärät.
Ovat arvioita, koska jatkossa eläkeikään vaikuttaa elinaikakerroin. Ja tietysti mahdolliset lakimuutokset. Eläkeikä on lyöty lukkoon 1964 syntyneisiin saakka.
68 syntyneillä jo yli 66v.