Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka iso eläke teillä on

Vierailija
29.05.2025 |

Katsoin työeläkeotteen ja eläke olisi 2000 euroa. Joko voisin lopettaa työt? Kyllä tuolla jo maalla pärjäisi. Tosin eläkeikään on vielä 10 vuotta, mutta voisin elää pääomatuloilla ja tehdä vähän töitä yrittäjänä. Olen opettaja ja tuntuu, etten enää jaksa.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko eläkkeelle jäädä vaikka ei ole edes varhennetun eläkeikäinen ?

Vierailija
22/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän alle 2000 euroa, olen 50-vuotias. Jäisin pois töistä välittömästi jos tuon saisin, mutta orjana pakko jatkaa. Tällä vauhdilla eläke on eläkeiässä arviolta 3500-4000 euroa riippuen siitä jäänkö eläkkeelle 66 vai 70-vuotiaana. Olen ICT-alalla vaativammissa tehtävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta vähennetään vielä verot. Eläkkeiden verotus on korkeampi kuin työn verotus. 

Tuosta vähennetään verot ja myös elinaikakerroin,joka määräytyy syntymävuoden mukaan. Muutama prosentti lisää . Ja verotus on tosiaan korkeampi kuin työn verotus 

Vierailija
24/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta silloin puhutaan työkyvyttömyyseläkkeestä jolle on nykyään vaikeaa päästä. Mielenterveysongelmien kautta ehkä se tyypillisin reitti.

Vierailija
25/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuon voi katsoa

Vierailija
26/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuuseläkkeelle ei.

Vierailija
27/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jään eläkkeelle kahden päivän päästä. 2v olen pitänyt kirjaa menoista, joten tiedän että noin 2800e eläke riittää mun menoihin ja  säästöjäkin on.

Onnittelut etukäteen. Olitko yhtäjaksoisesti urasi töissä vai oliko alamäkiä?

Vierailija
28/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuon voi katsoa

Riippuu työnantajastasi, itsellä Keva. Joillain Ilmarinen. Muitakin yhtiöitä taitaa olla. Googlella löytyy

Vierailija
29/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 300e/ 33v

Tuossa ollut äitiyslomalla useamman vuoden sekä tehnyt hupnopalkkaista vuorotyötä

Vierailija
30/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

47 vuotta töissä ja eläke nyt brutto 1740. Tuollaista summaa tuntuvat saavan muutkin konepajoissa työnsä tehneet, käteen jää 1430.

Vierailija
31/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläkkeeni on alle 1.500e brutto. Ennakonpidätys 19 %.

Lisäksi sain taitelijaeläkkeen. Sen ennakonpidätys on 35 %.

Me taiteilijat jatkamme työntekoa vanhuuseläkkeellä, mutta jokaisesta palkkiosta, rojaltista ja tekijänoikeuskorvauksesta menee veroa vähintään 35 %.

Vierailija
32/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjatkaa jos olen väärässä mutta ikäisteni (1972 syntyneiden) eläkeikää ei ole lyöty lukkoon vielä. Arvio kyllä on, itsellä 65v11kk.

Olet oikeassa. Eläkeikä lyödään muistaskseni lukkoon kun täyttää 62. Me 70-luvulla syntyneet saamme aivan varmasti työskennellä 67-70 vuotiaaksi. Haluttiin tai ei.

Vierailija
33/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000 (brutto) /2800 (netto)

34/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkearvio on samoilla tuloilla kertyvä arvio. Jos siis jäät töistä aiemmin, eläkkeesi jää vastaavasti pienemmäksi :)

Vierailija
35/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuon voi katsoa

Riippuu työnantajastasi, itsellä Keva. Joillain Ilmarinen. Muitakin yhtiöitä taitaa olla. Googlella löytyy

Mulla Elo

Vierailija
36/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työeläkkeeni on alle 1.500e brutto. Ennakonpidätys 19 %.

Lisäksi sain taitelijaeläkkeen. Sen ennakonpidätys on 35 %.

Me taiteilijat jatkamme työntekoa vanhuuseläkkeellä, mutta jokaisesta palkkiosta, rojaltista ja tekijänoikeuskorvauksesta menee veroa vähintään 35 %.

Sulla on korkea työeläke verotus. Johtunee kai  tuosta taiteilijaeläkkeestä. Itsellä 12% ja eläke muutama euro päälle 1500.

Vierailija
37/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa eläkkeen saajan tulovero laskuri 2025. Jos jää ennen eläkeikää eläkkeelle, eläke on pienempi kuin eläkeiässä. 

Ei voi jäädä vanhuuseläkkeelle ennen eläkeikää, jos siis haluaa että työeläke maksetaan joka kuukausi. Jokaiselle on oma alin eläkeikänsä, vasta silloin voi jäädä eläkkeelle. Sen voi katsoa tästä (kelaa kohtaan missä oranssilla lukee "tarkista eläkeikäsi", laita sinne syntymävuosi ja -kuukausi, niin saat eläkeikäsi) 

https://www.tyoelake.fi/

Vierailija
38/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta vähennetään vielä verot. Eläkkeiden verotus on korkeampi kuin työn verotus. 

Itseasiassa eläkkeestä saa saman käteen kuin palkasta. Veroprosentti on korkeampi, muttei oteta sitä melkein 8% eläkemaksuja päälle. Eroa voi olla palkansaajan hyväksi ehkä 20-30 Euroa/kk, jos sitäkään. Pienestä eläkkeestä saa kaikki käteen toisin kuin pienestäkin palkasta menee nuo eläkemaksut. 

Ja miten ihmeessä aiot nämä 10 vuotta elää? Säästöillä? Työttömyyskorvauksella? Minulla eläkekertymä on noin 1600 ja eläkeikään 20 vuotta. Varhennetulle voin jäädä jo 18 vuoden päästä. 

Tässä on vähän väärinymmärrys.

Osittain varhennetulle eläkkeelle ei voi "jäädä". Se on vain raha jonka voi ottaa etukäteen varsinaisesta työeläkkeestä. Mutta kun sitä saa vain 25 % tai 50 % tulevasta eläkkeestä, niin harvalla on niin suuri eläke, että sillä puolella voi jäädä elämään ilman mitään muita tuloja. Yleensä ihmiset vai vähentävät työpäiviä viikossa, tekevät esim. vain 4 päivää tms.

Jos ottaa 50 % työeläkkeestä niin kun jäät kokoeläkkeelle, sitten se työeläke on merkittävästi pienempi. 

Vierailija
39/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eläkkeestä ei mene sivukuluja, kuten työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksut (+ mahd. liiton jäsenmaksu), eli puntit on aika tasan.

Isosta eläkkeestä menee raippavero ja sitten nykyinen hallitus myös pienensi eläketulovähennystä, joka vähennetään suoraan verotuksessa.

Vierailija
40/116 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N. 300e/ 33v

Tuossa ollut äitiyslomalla useamman vuoden sekä tehnyt hupnopalkkaista vuorotyötä

Tämä siis työeläke. Takuueläkettä ja kansaneläkettä esim ei mukana laskelmassa.