Kuinka iso eläke teillä on
Katsoin työeläkeotteen ja eläke olisi 2000 euroa. Joko voisin lopettaa työt? Kyllä tuolla jo maalla pärjäisi. Tosin eläkeikään on vielä 10 vuotta, mutta voisin elää pääomatuloilla ja tehdä vähän töitä yrittäjänä. Olen opettaja ja tuntuu, etten enää jaksa.
Kommentit (116)
En tiiä, nyt eläkekertymä on 2200€, mutta kun jään en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
4 euroa. Olen tosissani.
Tuo on sis työeläke. Tuon päälle tulee kansaneläke ja takuueläkettä. Ne tulee kaikille, joilla työrmeläke jää pieneksi kun vaan muistaa hakea. Mutta alle tonnin sekin jää. Veroa ei sitten tosin mene, toki sekin voi muuttua.
Kertymä 2800.
Arvio alimmalla eläkeiällä 3400.
Miksihän opettajat valittavat palkkojaan. Palkkasi on todella hyvä, jos eläkekin on tuota luokkaa.
Sen takia, että ei ole olemassa mitään "opettajan palkkaa."
Se riippuu kovasti kouluasteesta, opetettavista aineista, työkokemuksesta, ylitunneista, erityistehtävistä jne.
Meilläkin on yhtenäiskoulun opehuoneessa aloittelevia luokanopettajia kolmen tonnin palkalla ja vastaavasti meritoituneilla lukion lehtoreilla liksa on lähempänä kuutta kuin viittä tonnia. Itsellä noin 5600€/kk.
En ole valittanut, enkä valita.
Vajaa tonni on. Onneksi on omaisuutta ja säästöjä
Hai, miun työkyvyttömyyseläke on 4200 euroa kuussa. Se on niin pieni että mie joudun hakemaan Kelasta lisätukea ja heittämään pimeää keikkaa.
Huonolta näyttää.
5 vuotta eläkkeeseen, työeläkettä kertynyt n. 900e.
Olen ollut pienipalkkaisessa työssä vupsikymmeniä, pitkä koulitus, 3 vuotta poissa lasten takia.
Jos olisin ollut ikäni työttömänä, saisin suunnilleen saman.
...
Kiitos, luulen, että minun on vielä jaksettava tai keksittävä jokin eri työ. Opettajan työhön olen väsynyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vähän reilu 3000€/kk (67-v.) ja (lukion) opettaja minäkin.
70-vuotiaaksi jos jaksaa, niin saisi 3500€/kk.
Eläke karttuu vain 68-vuotiaaksi asti. Kyllä tuokin asia pitäisi opettajan tietää.
Eläke karttuu vain 68-vuotiaaksi asti. Kyllä tuokin asia pitäisi opettajan tietää.
Kannattaa seuraavalla kerralla tsekata faktat, ennenkuin tulee opettajalle pätemään:
https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta/tyossa-jatkaminen-kannat…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 euroa. Olen tosissani.
Kui?
En ole työelämässä ollut nuoruutta lukuunottamatta juuri ollenkaan. Silloin kun tein töitä 16-22v. ikäisenä, niin siitä ei kertynyt eläkettä. Sitten tapahtui eräs asia enkä kyennyt enää töihin.
^ Viestini lähti liian aikaisin. Tein 6 vuotta silpputöitä. Niistä tuo huima 4 euroa kertyi. Enempää ei tule kertymään. Harmittaa ettei niistä ennen 23 ikävuotta tehdyistä töistä kertynyt eläkettä.
2358€ työeläke ja espanjan auringon alla kylmä huurteinen kädessä,paremmin tulee täällä toimeen kuin vesisateessa/ loskassa.
3180€ se on kun on aikoinaan tehnyt töitä. Ja ihan yksityinen eläkeyhtiö maksaa. Ei mene sun juntin verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 2,5 vuotta eläkeikään. Nyt eläkettä kertynyt noin 5300€. Vajaaseen 5800€ tuo jää, jos en alimman eläkeiän jälkeen jatka työskentelyä. Kai tuolla pärjää.
Tuossa on kyllä hurja veroprosentti, paljon korkeampi kuin vastaavasta palkkatulosta. Itsellä 3500 eläkkeestä veroprosentti on 31, sinun taitaa olla jo l40 %.
Kova on verotus joo. Asuinkunta ym. vaikuttaa, mutta omilla tiedoillani 5800€ kuukausieläkkeellä se olisi tänä vuonna 35. Ei sentään 40%
Nostan jo nyt eläkettä 3200 /kk brutto. Kohtuu hyvähän tuo on. Olis hieman isompi jos en olisi nostanut sitä OVE varhaiseläkettä. Mutta sillä pystyin ostamaan uuden auton.
Jos painasin duunia vielä nyt eläkkeellä ollessani, niin nousishan tuo lisääkin , mutta työnteko on alkanut tökkimään. Sijoituksissa ja talletuksissa on kyhnyä sen verran ettei elintasossa tapahtunut juuri muutoksia siirryttyäni työelämästä pois
1807,51 euroa netto. Riittää mainiosti ainakin toistaiseksi. Mummo 80v
1300, vähän päälle. Ysärin lama osui kohdalle ja 17 vuotta meni koulutuksessa, lapsia hoitaessa ja töitä etsiessä. Muutana työpätkä pienellä palkalla mahtuu tuohon. Olen sitä ikäpolvea jonka eläkekertymä alkoi 23-vuotiaana. Aion tehdä töitä niin kauan kuin jaksan ja niitä löytyy. N60