Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä lapsuutesi 70- tai 80-luvulla elänyt. Meiltä puuttuu jotakin, mitä silloin oli, eikö vain?

Vierailija
29.05.2025 |

Mitä se on?

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom, ketjua lukevat nuoret. Älkää uskoko kaikkea mitä nämä vanhat selittää. Se on heidän nuoruutensa ja lapsuutensa romantisointia ja muistot on värittyneet totuudesta hieman sivuun. Olen itse 70-luvulla syntynyt. 

Vierailija
22/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukuri puuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä puuttuu Mt - ongelmat ja somen ongelmat. Onnex niitä ei ollu ysärillä. Kun kukaan ei voinu kuvata sua salaa mihkään. Ei ollu ku jotai ekoja puhelimia max tekstiviestit. Saatiin olla vapaita. 

Miksi levität valheita? Mt-ongelmia oli ja paljon.

Vierailija
24/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1974, ankeammalta mun lapsuuden aika vaikutti kuin nykyaika. Usein oli vaan loputtoman tylsää. Ja ihmisiä tungettiin mm. sukupuolen perusteella ahtaisiin muotteihin. Itse kun olin raisu ja poikamainen tyttö, se ahdisti kovasti. Sitten vielä kiusattiin, kun "nörttityttö" oli niin outo otus silloin.

Mun mielestä taas nykylasten elämä tuntuu ankealta. Jotain Youtubea vaan tuijottavat. Ei heillä ole jotenkin lapsuutta enää samassa mielessä kuin meillä oli ja se on sääli. 

Vierailija
25/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon erimieltä sun kanssa, jonka kokemus on, että sukupuolen perusteella tungettiin ahtaisiin muotteihin...

Helsingissä ainakin niin unisex kuin olla ja voi. Aikuiset naiset ilman meikkiä, lyhyt tukka. Oltiin demareita ja kommareita. Tota just ei ollut. Samat vihreät, ruskeat ja oranssit plyyshipaidat kaikilla. Tytöillä lyhyt tukka lähes kaikilla.

Vaaleanpunainen tuli muotiin vasta 80-luvulla koko väri, pikkusiskos syntynyt 1982 ja silloin vasta oli jotain.

Se 1972 syntynyt

Vierailija
26/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyytyminen vähempään, silti toiveita, jotka toteutuivatkin. arjen rutiineita. 

Vierailija
27/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä puuttuu Mt - ongelmat ja somen ongelmat. Onnex niitä ei ollu ysärillä. Kun kukaan ei voinu kuvata sua salaa mihkään. Ei ollu ku jotai ekoja puhelimia max tekstiviestit. Saatiin olla vapaita. 

Samaa mieltä tuosta kuvaamisesta, mutta en muuten saanut sun lauseesta selvää

Vierailija
28/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihaleikit muiden lasten kanssa.

Vierailija
29/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin hyvä musiikki puuttuu tästä ajasta. 

Ja lääkäriin pääsi, kun oli kipeä, kun vain meni terveyskeskuksen penkille odottamaan. Ja posti tuli viisi kertaa viikossa, kaikki ihan oikein jaettuina, omaan laatikkoon tai luukkuun. Pienimmässäkin kylässä oli oma postikonttori jonne sai viedä lähetettävän postinsa, ja samalla se oli myös pankki (Postipankki), jossa pääsi maksamaan laskut ja nostamaan leijonakantiselta käteistä. 

Elämä oli paljon yksinkertaisempaa ja turvallisempaa. Ei ollut riehuvia oppilaita koulussa, oli tasokurssit ja kaikki saivat oppia omaan tahtiinsa, kaikkein levottomimmille oli oma tarkkailuluokkansa. Opettajia kunnioitettiin, heillä oli ylin auktoriteetti, vaikka he eivät enää mitään  piiskureita olleetkaan. Bussit kulkivat aamuvarhaisesta iltamyöhään pienissäkin kaupungeissa. Kaikki oli pienempää ja ihmisläheistä verrattuna nykyisiin tolkuttoman suuriin yksiköihin missä tahansa asiassa. 

Nuo tulivat nyt ensimmäisenä mieleen 60-luvun puolivälissä syntyneelle, pikkukaupungin kyljessä sijainneessa kylässä asuneelle. 

Vierailija
30/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi levität valheita? Mt-ongelmia oli ja paljon.

Tämä

Vierailija
31/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisuus, hyvä elintaso.

Vierailija
32/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin oli aikaa enemmän. 70- luvulla kaupat oli auki klo 17 asti. Lauantaisin klo 14 asti. Sunnuntaisin kiinni.

Niinpä. Kulutusyhteiskunta ei ollu niin kaiken nielevä.  

Rahan kaikkivoipa jumaluus syrjäyttää ihmisyyden ytimen. Usein autokin on suurempi aarre kuin mielenrauha.

Vierailija
33/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järjetöntä vertailla, koska mitä se hyödyttää? Ei mennyt aika enää palaa. Sitä paitsi 70- ja 80-luku oli monella tavalla kovaa aikaa ja todella ahdasta nykyaikaan verrattuna. Näitä on kiva muistella, mutta eihän ne ole mitään objektiivisia totuuksia ne onnen muistot. 

Vierailija
34/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan sä vieläkin elää niin kuin silloin. Suljet vaan kaikki ruutusi ja lähdet ulos leikkimään. Luet kirjaa. 

Tää onnistuu ainoastaan siten, että muut tekevät samoin. Kaikkea leimasi silloin yhdessä tekeminen ja oleminen. Oli paljon sosiaalisempaa. Silloin elettiin oikeaa elämää. Nykyään eletään virtuaalisesti. 

Vierailija
35/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom, ketjua lukevat nuoret. Älkää uskoko kaikkea mitä nämä vanhat selittää. Se on heidän nuoruutensa ja lapsuutensa romantisointia ja muistot on värittyneet totuudesta hieman sivuun. Olen itse 70-luvulla syntynyt. 

Hyvä huomio, mun mielestä te 70 luvulla ja 60-luvulla syntyneet saisitte enemmän olla äänessä, näistä aloituksista 99 prosenttia on 80-luvulla syntyneiden tekemiä

Vierailija
36/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mentiin kylään, vietiin jotain pullaa ja kahvia. 

Vierailija
37/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kaikki asiat, joita tehtiin kun ei ollu nenä kiinni ruudussa. 

Siitä kuitenkin valitettiin jatkuvasti. Paha hirveä tv, sehän degeneroi aikuisetkin.

Vierailija
38/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin oli aikaa enemmän. 70- luvulla kaupat oli auki klo 17 asti. Lauantaisin klo 14 asti. Sunnuntaisin kiinni.

Joo ne jotka kaipaa tuota niin köykää kaupassa noihin aikoihin. Menkää jonottamaan niihin paikkoihin joihin vielä pääsee. Mielummin köyn kaupassa rauhassa kun muut adkareet on tehty ja näppäilen 10 min konetta.

Kylmä silloinkin toisia osattiin sorsia oli kaikenlaista syrjintää. Katsokaa vaikka elävästä arkistosta läski-ilta siinä vielä sen ajan henkeä hippunen jäljellä. Mitä sinä ap oikein kaipaat?

Vierailija
39/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kulutusyhteiskunta ei ollu niin kaiken nielevä.  

Rahan kaikkivoipa jumaluus syrjäyttää ihmisyyden ytimen. Usein autokin on suurempi aarre kuin mielenrauha.

Tuo oli äärettömän hyvin sanottu minusta. Olen täsmälleen samaa mieltä.

Ap

Vierailija
40/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulukuri puuttuu.

Puuttui silloin. Nyt on paljon terveempää. Tiedän tämän, koska työskentelen kouluissa.