Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työttömänä siis pakko asua 25-30 neliön asunnossa koska kela niin vaatii??

Vierailija
29.05.2025 |

Katsoin että vuokraraja noissa kohtuullinen mutta asunto sitten noin pieni

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen suurempaa kannata töissäkään käyvän hankkia, kun voi kuitenkin koska vaan työt loppua, niin ei sitten tarvitse sen vuoksi vielä muuton vaivaa ja kustannuksia kestää.

Vierailija
62/134 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, itse asun velattomassa omakotitalossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla on halpaa. Kauppaan kymmeniä kilometrejä niin kunto kohenee kun sen pätkän kävelet. Töitä ei ole, mutta ehkä hyvä niin.

Vierailija
64/134 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se asunnon koko vaan vuokra. Mun tuttu 68M2 uusi huoneisto, vuokra- vain 520e kk,plus vesi.

Maksat osan itse muista tuistasi tms tuloista, ethän oleta, että asumistuki  kattaa koko vuokran. Moni laittaa ns omaa rahaa 150e esim. jotta saa asua mieleisessä kodissaan. kela ei vaadi,pakota, eikä heillä ole siihen valtuuksia. Vuokrasopimus on kahden sopijaosapuolen välinen asiakirja, sinun ja vuokranantajasi. Ilmoitat , että maksat erotuksen  esim. toimeentulotuestasi. 

Toki Kela erheellisesti käyttää ilmiasua, että xx määrä on aikaa hankkia edullisempi asunto,mutta sillä tarkoitetaan, että menoina enää huomioidaan tuo aika, sitten priorisoit,mihin haluat käyttää varantojasi,  sehän on silloin muusta pois sinulta jos panostat asumiseesi. Ja asumiseen panostus ei huono asia. Pahempaakin voi mennä rahaa.

Vierailija
65/134 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Kela vaadi. Kela voi suosittaa halpaa asuntoa jotta henkilölle jäisi enemmän käyttövaraa. Kelan ei kuitenkaan ole pakko ottaa huomioon vuokrarajan ylittävää osaa vuokrasta tukia myöntäessään.

Mä jäin kuukausi sitten työttömäksi. Sitä ennen sain olla työsuhteessa 3 v 8 kk. Ärsyttää, kun tuli loparit. Mutta onneksi mä en ole niin hullu, että olisin aikoinaan muuttanut tästä kämpästä johonkin kalliimpaan kämppään sen vuoksi kun pääsin töihin ja aloin tienata. Kun sen kerran hyvin tietää, ettei nykyään ole mitään varmoja työpaikkoja, niin töihin päästessä on tyhmää muuttaa asumaan kalliimmin. Sitten kun se työsuhde päättyy, Hokkuspokkus!, tulee hätäinen muutto takaisin halvempaan, koska rahat ei enää riitä asua leveästi. Yks hölmön vikasiirto muuttaa kalliimpaan siksi kun saa työpaikan. Se työpaikka voi olla vielä puolen vuoden, vuoden päästä, muttei enää puolentoista vuoden päästä. Tässä maassa on elettävä niin kusi sukassa päivä kerrallaan, ettei se ole tervettä eikä normaalia.

Vierailija
66/134 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Kela vaadi. Kela voi suosittaa halpaa asuntoa jotta henkilölle jäisi enemmän käyttövaraa. Kelan ei kuitenkaan ole pakko ottaa huomioon vuokrarajan ylittävää osaa vuokrasta tukia myöntäessään.

Mä jäin kuukausi sitten työttömäksi. Sitä ennen sain olla työsuhteessa 3 v 8 kk. Ärsyttää, kun tuli loparit. Mutta onneksi mä en ole niin hullu, että olisin aikoinaan muuttanut tästä kämpästä johonkin kalliimpaan kämppään sen vuoksi kun pääsin töihin ja aloin tienata. Kun sen kerran hyvin tietää, ettei nykyään ole mitään varmoja työpaikkoja, niin töihin päästessä on tyhmää muuttaa asumaan kalliimmin. Sitten kun se työsuhde päättyy, Hokkuspokkus!, tulee hätäinen muutto takaisin halvempaan, koska rahat ei enää riitä asua leveästi. Yks hölmön vikasiirto muuttaa kalliimpaan siksi kun saa työpaikan. Se työpaikka voi olla vielä puolen vuoden, vuoden päästä,

Sama se on joka maassa jos ei ole varmaa työpaikkaa kuten lääkäreillä, opettajilla (virassa) ym. 

Vierailija
67/134 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sosiaalitoimisto tekee vastoin kelan sääntöä, ehdotti sellaista 65 neliön asunto jossa tuhat euro vuokra ja alue slummissa mm. jossa muut naapurit maksaa 500e ja 679e vuokria. En hyväksy. Sosiaalitoimisto haluaa tehdä vastoin kelan sääntöä. 

Vierailija
68/134 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kela ja sosiaalitoimisto on eri mieltä ja eri ohje. Kelan mielestä noin 859e asunto aivan liian kallis muuttoa ei hyväksy, sitten sosiaalitoimistolla ehdotti toista joka on 1000e vuokra ja alue todella kehno. Tekee vastoin kelan ohjetta ja katsoo kalleinta. 

Vierailija
69/134 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksiössä mutta sosiaalitoimisto vain ehdottaa muuttoon kaksiota ja kolmiota, jotka ylittää kaikki kela rajat. Pk-seudulla haluavat ohjata asumaan kalliisti suuriin. Ihmettelen. 

Vierailija
70/134 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta oikealta. 40 neliötä voi olla myös pieni, kaksiona. Siitä saisi kuitenkin oven kiinni makkarista.

Vierailija
71/134 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 neliöö on ihan ok. Itse olen asunut vuosia tuon kokoisissa. Hyvin riittää tilaa.

Vierailija
72/134 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette työttömät kimppaan, niin ei tartte kärvistellä pienessä yksiössä, kimpassa voitte vuokrata vaikka  kartanon. 

Vierailija
73/134 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta löytyy nuo kuntakohtaiset rajat jonka Kela maksaa

https://www.kela.fi/documents/d/guest/hyvaksyttavien-asumismenojen-kunt…

Siis hyväksyykö Kela 837 euron vuokran Helsingissä enimmäiskustannukseksi ? Vai miten tuo + 92 euroa per henkilö 715 euron päälle pitäisi tulkita ?

Vierailija
74/134 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta löytyy nuo kuntakohtaiset rajat jonka Kela maksaa

https://www.kela.fi/documents/d/guest/hyvaksyttavien-asumismenojen-kunt…

Siis hyväksyykö Kela 837 euron vuokran Helsingissä enimmäiskustannukseksi ? Vai miten tuo + 92 euroa per henkilö 715 euron päälle pitäisi tulkita ?

Siis Helsingin kohdalla 122 euroa  ei 92

Vierailija
75/134 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tommonen ole edes pieni? Itse asuin vuosia 14 neliön yksiössä.

Oliko koirankopissa kivaa?

Vierailija
76/134 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla rahalla saa työtönkin asua vaikka 500m2 kartanossa mutta on vain hyvä että Kelan (siis meidän työssäkäyvien) rahoilla maksetaan vain minimi asuminen!

Vierailija
77/134 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika ikävää, että tuilla elävät valittavat asunnon koosta. Itse olen pienituloinen, euroakaan en saa mitään tukia eikä ole varaa asua tuon isommassa vaikka olen kokopäivätyössä.

Pitäisikö minunkin alkaa siis valittamaan, että miksei minulle kuulu tukia jotta saisin edes kaksion kun sentään teen töitä?

miettikää nyt oikeasti mistä valitatte. On kuitenkin katto pään päällä jota ei edes itse tarvitse maksaa.

Ei se riitä näille kitisijöille. Ollaan vailla rahaa ja apua mutta omin ehdoin. Se vaan ei toimi niin.

Vierailija
78/134 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi asua sellaisessa mihin rahat riittävät. 

Vierailija
79/134 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska provo

EI ole. Katsoppa, just eilen katselin!

705 € / kk26 neliötä

1 333 € / kk15 m

729 € / kk24 m

790 € / kk18 m

revi siitä

Kainuusta saa ränsistyneen 100 neliön mummonmökin vuokrata 200-300ee/kk ja kun ei kerran käy töissä, niin voi hyvin asua tuolla.

Vierailija
80/134 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi asua sellaisessa mihin rahat riittävät. 

Aivan ja tukien nostaminen on täysin vapaaehtoista, joten mitään sanelua ei ole olemassa, tuet ovat siinäkin mielessää vähän kuten palkka, eli työnantaja saa määrätä mitä teet ja missä käyt, tämä on tavallaan aika sairasta ja lisää juuri sitä tuilla elämistä, joka koetaan kohta jo työksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän