Onko työttömänä siis pakko asua 25-30 neliön asunnossa koska kela niin vaatii??
Katsoin että vuokraraja noissa kohtuullinen mutta asunto sitten noin pieni
Kommentit (134)
Asumien tuottaa hiilidioksidipäästöjä. Ison asunnon luksusta haluava maksaa sen luksuksensa ja siitä aiheutuvan valtavan hiilijalanjälkensä ihan itse.
Ei kai sitä työttömänä ole edes pakko olla Kelan kanssa tekemisissä? Itse kun elin ansiosidonnaisella vaihdoin omasta aloitteestani 45-neliöisen kaksioni 28-neliöiseen yksiöön, koska opiskelin toisella paikkakunnalla niin piti olla varaa maksaa oman asunnon lisäksi majoittumisesta lähiopiskelupäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä työttömänä ole edes pakko olla Kelan kanssa tekemisissä? Itse kun elin ansiosidonnaisella vaihdoin omasta aloitteestani 45-neliöisen kaksioni 28-neliöiseen yksiöön, koska opiskelin toisella paikkakunnalla niin piti olla varaa maksaa oman asunnon lisäksi majoittumisesta lähiopiskelupäivinä.
Pitää olla jos on perspäivärahalla tai työmarkkinatuella.
Niin? Me olemme ihan hyvin toimeen tuleva pariskunta ja asutaan 36 neliön asunnossa. Jollekin hirveä ongelma.
On aika ikävää, että tuilla elävät valittavat asunnon koosta. Itse olen pienituloinen, euroakaan en saa mitään tukia eikä ole varaa asua tuon isommassa vaikka olen kokopäivätyössä.
Pitäisikö minunkin alkaa siis valittamaan, että miksei minulle kuulu tukia jotta saisin edes kaksion kun sentään teen töitä?
miettikää nyt oikeasti mistä valitatte. On kuitenkin katto pään päällä jota ei edes itse tarvitse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
On aika ikävää, että tuilla elävät valittavat asunnon koosta. Itse olen pienituloinen, euroakaan en saa mitään tukia eikä ole varaa asua tuon isommassa vaikka olen kokopäivätyössä.
Pitäisikö minunkin alkaa siis valittamaan, että miksei minulle kuulu tukia jotta saisin edes kaksion kun sentään teen töitä?
miettikää nyt oikeasti mistä valitatte. On kuitenkin katto pään päällä jota ei edes itse tarvitse maksaa.
Mene paremmin palkattuihin töihin.
Vierailija kirjoitti:
On pakko kun on pieni ansionsidonnainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja kenen luulet tekevän ne matalapalkkatyöt jos kaikki menevät paremmin palkattuihin töihin?
Jokainen palkka pitäisi olla reilusti suurempi kuin tukieurot. Nyt näin ei ole ja se ei ole sen matalapalkka-alan työntekijän syy
sivusta
Vierailija kirjoitti:
Tuosta löytyy nuo kuntakohtaiset rajat jonka Kela maksaa
https://www.kela.fi/documents/d/guest/hyvaksyttavien-asumismenojen-kunt…
Mikä taho nuo rajat eri kunnissa määrittelee, onko tietoa? Aika isoja on erot pienten "tuppukylienkin" osalta. Mulla on oma kämppä mutta mietin vain asiaa.
Lapsiperhe ei edes saa asua noin pienessä asunnossa koska liian ahdas asuminen on lasun paikka. Kouluikäisille myös suositellaan omaa huonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja kenen luulet tekevän ne matalapalkkatyöt jos kaikki menevät paremmin palkattuihin töihin?
Jokainen palkka pitäisi olla reilusti suurempi kuin tukieurot. Nyt näin ei ole ja se ei ole sen matalapalkka-alan työntekijän syy
sivusta
Matalapalkkatyöt pitäisi olla opiskelijoiden ym nuorten hommia ja niistä sitten edetä parempipalkkaisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö pääkoppaasi mahdu muuta lausetta?
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperhe ei edes saa asua noin pienessä asunnossa koska liian ahdas asuminen on lasun paikka. Kouluikäisille myös suositellaan omaa huonetta.
Lapsen kanssa sitten kaksioon. Mulla lapsi asuu isän luona (omistusasunto) ja jouduin yksiöön. Hyvin mahtuu lapsi kyläilemään kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sivusta
Pitäisi ja pitäisi.
Jos on taloudessa kaksi aikuista niin he voivat nukkua olohuoneessa ja yksi huone lapselle tai jopa kahdelle. Näin esimerkiksi neljän hengen talous mahtuu jopa kaksioon hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Saat asua niin isossa asunnossa kuin haluat, mutta kela maksaa tukea vain tietyn verran asunnon koosta riippumatta.
Olen ihmetellyt kuinka jotkut miettivät muuttoa, vaikka kyse olisi 40 eurosta. Onko syynä se, että on totuttu kelan maksavan kaiken? Vai eikö tuota esimerkkisummaa pysty säästämään jostain muusta? Esimerkiksi tupakka pois, turhat herkut ja roskaruoka pois, ei wolttailua jne?
Jä tämä ei siis ole ivailua. Olen itsekin pienituloinen (bruttopalkka noin 2000€/kk) enkä saa mitään tukia. Ei ole varaa matkustella eikä pitää autoa jne.
Pitää uusissa säännöissä asua muistaakseni 22 neliön asunnossa. Jos asuu 15 neliön asunnossa, saa pienen lisärahan asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Saat asua niin isossa asunnossa kuin haluat, mutta kela maksaa tukea vain tietyn verran asunnon koosta riippumatta.
Ja isompi voi olla halvempi kuin se pienempi riippuu pitkälti sijainnista
Me asumme tyttöystävän kanssa tämän kunnan halvimmassa asunnossa. 348 euroa kk. Olen asunut tässä 10 vuotta. Palkka 2200. Tyttöystävä muutti tähän 2 vuotta sitten.
Täytyy olla onnellinen kun sain tämän koska nyt olis vaikeaa saada.