Onko työttömänä siis pakko asua 25-30 neliön asunnossa koska kela niin vaatii??
Katsoin että vuokraraja noissa kohtuullinen mutta asunto sitten noin pieni
Kommentit (134)
Kela ei vaadi mitään, ainoastaan maksaa tietyn tuen. Jos tuki ei riitä vuokraan, niin maksa loput omasta pussista. Niin se menee muillakin.
Työttömille Soputeltta ihan sopiva.Neljä mahtuu ihan hyvin.Riikkuli.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tommonen ole edes pieni? Itse asuin vuosia 14 neliön yksiössä.
Opiskeleva lapseni asuu tuon kokoisessa yksiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika ikävää, että tuilla elävät valittavat asunnon koosta. Itse olen pienituloinen, euroakaan en saa mitään tukia eikä ole varaa asua tuon isommassa vaikka olen kokopäivätyössä.
Pitäisikö minunkin alkaa siis valittamaan, että miksei minulle kuulu tukia jotta saisin edes kaksion kun sentään teen töitä?
miettikää nyt oikeasti mistä valitatte. On kuitenkin katto pään päällä jota ei edes itse tarvitse maksaa.
Mene paremmin palkattuihin töihin.
ja kenen luulet tekevän ne matalapalkkatyöt jos kaikki menevät paremmin palkattuihin töihin?
Jokainen palkka pitäisi olla reilusti suurempi kuin tukieurot. Nyt näin ei ole ja se ei ole sen matalapalkka-alan työntekijän syy
sivusta
Jokainen kokopäivätyön kuukausipalkka on reilusti suurempi. Pätkätöitä ei saisi hallituksen säädöillä tehdäkään.
Ei tietenkään. Työtönkin voi olla miljonääri, joka ei tarvitse kelan almuja ja voi asua missä huvittaa.
30 enempää ei yksi ihminen tarvitse. Jos ei tuohon mahdu, pitää vähentää tavaramäärää. Nykyaikana on hyvin epäekologista kerätä tavaraa järjettömät määrät ja sitten käyttää rakennettua ja lämmitettyä tilaa niiden säilömiseen. Meillä täällä pohjoisessa kuluu asunnon rakentamiseen ja lämmitykseen todella suuri summa rahaa ja resursseja/materiaaleja.
Vierailija kirjoitti:
On aika ikävää, että tuilla elävät valittavat asunnon koosta. Itse olen pienituloinen, euroakaan en saa mitään tukia eikä ole varaa asua tuon isommassa vaikka olen kokopäivätyössä.
Pitäisikö minunkin alkaa siis valittamaan, että miksei minulle kuulu tukia jotta saisin edes kaksion kun sentään teen töitä?
miettikää nyt oikeasti mistä valitatte. On kuitenkin katto pään päällä jota ei edes itse tarvitse maksaa.
Tuota kiittämättömyyttä itsekin ihmettelen. Tiedän työssäkäyviä yksineläjiä jotka asuvat pienissä neliöissä, koska ei ole varaa mihinkään kaksioon. Tukia ei tule, koska palkka ei ole tarpeeksi pieni, vaan joutuvat laskemaan eurojaan pystyäkseen edes asumaan ylihinnoitelluissa yksiöissä.
Osalla työttömistä on jotenkin hämärtynyt se, että kelan tulisi maksaa sitä ja tuota ja tätä. Itketään miksi kela ei maksa 400 euron silmälaseja. Ihan tiedoksi vaan, että me matalatuloiset maksamme itse kaiken. Haluttuihin asioihin joutuu säästämään ja laskemaan euroja.
Ei ole pakko, jos maksat asumisesi itse.
Voit asua minkä kokoisessa asunnossa haluat mutta sun pitää itse maksaa vuokrasta se osa mitä kela ei maksa.
Noihin neliöihin mahtuu hyvin yksi ihminen! Sitten tarvitsee karsia turhaa tavaraa, jos alkaa tila loppua kaapeista ja lattiatasosta. Suosittelen tutustumaan minimalismiin. Itse kiinnostuin tuosta elämäntavasta jokunen vuosi sitten ja täytyy sanoa, että asunto tuntuu isommalta, kun turha on karsittu pois. Kun ulottaa tuon ideologian ruokavalioonkin, niin kauppalaskut pienenee.
Mulle riittää tää 45m2 asunto omalla saunalla maaseudulla enkä muuta pois koskaan. Maksaisin itse loput vuokrasta jos kela joskus sanoisi että vuokra liian iso.
Vierailija kirjoitti:
Voit asua juuri sellaisessa asunnossa, minkä olet ansainnut, ei kela sitä päätä. Hienoa tosin, että kela auttaa sinua pääsemään ylös ojasta, johon olet omillasi ajautunut.
Mitä ihmettä sä selität tässä?!
Vierailija kirjoitti:
Jos on taloudessa kaksi aikuista niin he voivat nukkua olohuoneessa ja yksi huone lapselle tai jopa kahdelle. Näin esimerkiksi neljän hengen talous mahtuu jopa kaksioon hyvin.
Mahtuu muttei voi sanoa että hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Noihin neliöihin mahtuu hyvin yksi ihminen! Sitten tarvitsee karsia turhaa tavaraa, jos alkaa tila loppua kaapeista ja lattiatasosta. Suosittelen tutustumaan minimalismiin. Itse kiinnostuin tuosta elämäntavasta jokunen vuosi sitten ja täytyy sanoa, että asunto tuntuu isommalta, kun turha on karsittu pois. Kun ulottaa tuon ideologian ruokavalioonkin, niin kauppalaskut pienenee.
Et tajua mistään mitään
Olen työtön ja asun velattomassa 188m2 omakotitalossani. Työvuosia takana 28, minua ei kela määrää.
Terv. Varakas työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on taloudessa kaksi aikuista niin he voivat nukkua olohuoneessa ja yksi huone lapselle tai jopa kahdelle. Näin esimerkiksi neljän hengen talous mahtuu jopa kaksioon hyvin.
Mahtuu muttei voi sanoa että hyvin.
Mutta on sentään katto pään päällä! Välillä ärsyttää ihmisten kiittämättömyys, on kyse sitten mistä tahansa tulotasosta. Yksikin rouva valitteli, kun ei ole tänä vuonna varaa lentää etelän turistirysään ottamaan aurinkoa. On se kamala ihmisoikeusloukkaus, kun joutuu yhtenä vuotena jättämään lomareissun väliin. Ja ap:lle sama juttu. On naurettavaa valittaa, kun joutuu kelan takia asumaan 30 neliön asunnossa.
Ei ole.
Mutta me asutaan miehen kanssa 33 neliössä, ihan vapaaehtoisesti. Töissä käydään molemmat, ja rahaa jää kivasti säästöön 😊
Halusin erillisen pössytelyhuoneen ja porealtaan. Kela ei suostu maksamaan !
Paska maa. Muutan kohta ulkomaille.
T Elämäntapatyötön.
Että minua risoo nämä tukien haalijat. Tuntuu etteivät ollenkaan ymmärrä sitä, että Kela tms ei ole mikään automaatti, joka syytää oleskelurahaa kaikille jotka vain jaksavat näpytellä puhelimeensa rahanhakukoodin.
Raaka mielipiteeni on, että jokainen asukoon sellaisessa asunnossa, johon työ/eläke- tai muut ansaitut tulot riittävät. Kyllä tekevälle töitä löytyy jos ei nirsoile.
Oikeasti sairaat ja vanhukset ovat tietysti tukensa ansainneet, jos sitä tarvitsevat.
Orpon hallituksen mielestä näin on. Pieni asunto kannustaa työllistymään, hankkimaan suuren perheen, suuren asunnon, useamman auton, omakotitalon ja mökin vesistön rannalta.