saako 40 eurolla helposti yksineläjä viikon ruuat jos haluaa elää terveellisesti että saa kaikki ravintoaineetkin?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelemalla varmaan onnistuu, etenkin jos on valmis syömään samoja ruokia monena päivänä viikossa.
Meillä menee yleensä vähän reilu satanen kahden ihmisen viikon ruokiin vaikka tilataan aika leväperäisesti eikä kitsastella ja syödään joka päivä eri ruokaa. Tietenkin tätä viikottaista kulua vääristää se, että meillä on kuivakaapit ja pakkanen täynnä kaikkea mitä voi hyödyntää: Pakastevihanneksia monta pussia, kuivakaapissa pastaa ja nuudelia, säilykkeitä, soijarouhetta ja hernistä säkkikaupalla, erilaisia pitkään säilyviä valmiskastikepurkkeja, mausteita jne. Joten loppujen lopuksi meidän viikkotilaus sisältääkin sitten vain tyyliin lihat ja munat, hedelmät, leipää ja leivänpäällisiä sekä tuoreita hedelmiä ja kasviksia.
Jos ihan tyhjin kaapein pitäisi lähteä liikkeelle, ei varmasti 40 riittäisi viikon ruokiin. Edullisen kauppalaskun salaisuus on lähes aina täysi kuiva-ainekaappi ja pakkane
Niin eli se että ostaa varastoon. Tämä ei nyt liity tähän ketjuun mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääministerimme kehoittaa kalan syöntiin. 20 eurolla kun ostaa kalaa,niin se riittää viikoksi,muistan Orpon kertoneen lehdessä.
Aika kiva. Eli kilolla kalaa elää viikon. Mielenkiintoinen teoria. Näyttäisiköhän Orpo mallia?
Niin ja kuka sanoi, kyllä ykkösoluestakin humalaan tulee, sitä vaan pitää juoda enemmän.
Mitä niitä ravintoaineita kytätään, jos on näl-kä.
Tai voi ihan täyspaastota.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan kun niistä toitotetaan joka paikassa, niin jengi oikeasti kuvittelee kuolevansa heti sillä silmänräpäyksellä, jos ei saa vaikka puoleen vuoteen jotakin. Kuukaudessa nyt ei kuole vaikka ei söisi yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ne ravintoaineet vaikuttaa kylläisyyteen.
Banaaneja, tomaatteja, perunaa, ruisleipää, maksalaatikkoa, kanaa, pakastevihanneksia, munia, maitoa, pussi marjoja, kaurahiutaleita, juustoa. Tämän saat ja tästä tulee kuidut ja vitamiinit viikoksi.
Mä en pärjäisi 40 e/vk. Nyt menee 50-60 e/viikko ja asun yksin, mitään turhaa en mielestäni osta edes.
Saa varsinkin pidemmällä aikavälillä, jos hyödyntää punalapputuotteita ja muita tarjouksia ja katsoo kilohintaa, ja ostaa ruokaa myös pakastimeen silloin, kun sitä saa halvalla. Jos lähtökohtana on täysin tyhjät kaapit, niin vaihtoehtoja on vähemmän, mutta varmasti saa jotenkin kasattua viikon terveelliset ruoat, jos kulutus on keskimääräisen molemmin puolin. Ei toki saa juuri sitä, mitä haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä haastan nämä kyllä saa, helposti hokevat tekemään mulle ostoslistan. Ostospaikkana Kuopion Prisma.
Olen nainen, 34v 160cm ja 55kg. Harrastan aktiivisesti liikuntaa. Käyn kuntosalilla 4 kertaa viikossa, juoksemassa kolme kertaa viikossa ja uimassa kaksi kertaa viikossa.
Ruokarajoitteita ei ole muita, kuin pähkinäallergia ja maitoallergia.
Saa suorittaa, nykyään menee 150€/vko ruokaan vaikka asun yksin.
Jos on rajoitteita, joutuu tietysti mukauttaan. Ilman rajoitteita esimerkkipäivä:
Aamupala: kaurapuuro, raejuustoa 100g, mustaherkoita 50g, auringonkukansiemeniä 1 rkl = n 1,5 eur
Lounas: Linssimuhennos, lisäenergiaa tarvittaessa täysjyväriisistä = n 1 eur. Annoksessa 20+g kasviproteiineja
Illallinen: Kanajauhelihapihvi ja riisi kauden kasviksilla (n 200g), ruisleipäviipale ja juustoa = n 2 eur
Iltapala: jogurttirahka ja pähkinöitä 1 rkl, appelsiini tms edullinen hedelmä = n 1,5eur
Esimerkkipäivä on hinnaltaan n. 6 eur (hinnat arvioitu yläkanttiin ei alakanttiin), proteiinia, kasvista ja hyviä rasvoja löytyy. Lounaan voi korvata millä vain edullisella (kasvis) lounaalla ja illallisen proteiinin vastaavasti jollakin muulla edullisella versiolla.
Tuskin maidottomuus kolminkertaistaisi kuluja, ja pähkinöiden korvaaminen hyvillä öljyilläkin taitaa tulla vain halvemmaksi. Isommalle ihmiselle menisi väistämättä vähän enemmän rahaa, mutta silti yli kymppi päivässä on overkill.
40 euroa viikossa on 5,7 euroa päivässä
Hyvin onnistuu.
Ketjusta näkee palstan keskustelijoiden tason. Kaikki jotka ovat vastanneet vaan "kyllä" tai jotain muuta vastaavaa, ovat ns. nollapostaajia. Eivät tuo mitään lisäarvoa keskusteluun. Päin vastoin, tuhlaavat muiden aikaa ja huomiota.
Kuka helvata elää pelkillä kasviksilla ja miten se muka olisi terveellistä yksinään?
On myös ruoka - aineallergisia joille toi summa ei mitenkään riitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka helvata elää pelkillä kasviksilla ja miten se muka olisi terveellistä yksinään?
On myös ruoka - aineallergisia joille toi summa ei mitenkään riitä.
Oon myös ruoka-aine allergikko, tuo 40 euroa on rajalla riittääkö, joutuu kyllä jättämään jotain pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sanoa, että olen elänyt vuosikymmeniä ostamalla vaan nämä:
-murukahvi
-juusto
-ruisleipä
-tomaatti
-appelsiinimehu
Minä kuulin tarinan naisesta (ylipainoinen), joka eli kolme vuotta pelkillä appelsiineilla. Ja voi kuulemma erinomaisesti. Kaikki terveysongelmat olivat lähteneet painon mukana.
Mulle ylipainoa ei tällä ole koskaan kertynyt. Pointti on se, että kun tottuu vaan muutamaan makuun, ei ole kiusauksia.
Haluaisin syödä terveellisesti mutta budjetti on tämä. Voisiko saada vinkkejä?
No pitää ostaa kmenu tuotteita ja kasviksia kute perunoita ja muita. Keittojuures pakasteet on halpoja. Ale 50 on pakko hyödyntää lihoissa. Tekee itse ruokansa ison erän vaikka keittoa. Jota voi mikrossa lämmittää.
Minä kuulin tarinan naisesta (ylipainoinen), joka eli kolme vuotta pelkillä appelsiineilla. Ja voi kuulemma erinomaisesti. Kaikki terveysongelmat olivat lähteneet painon mukana.