saako 40 eurolla helposti yksineläjä viikon ruuat jos haluaa elää terveellisesti että saa kaikki ravintoaineetkin?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vain jos seuraa todella tarkkaan hintoja ja ostaa halvinta, eikä osta juomia, leipää, lihaa tai juustoa.
Lihaa ja juustoa nimenomaan pitää ostaa. Hyvää ravintoa vähällä määrällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 2pkt mungopapuja 6e
- 3,5kg perunaa 4e
- varhaiskaalia 2kpl: 4e
- 4 punasipulia: 1,5e
- 4 tomaattia: 2e
- kylmäpuristetty oliiviöljy: 10e
- 1kg kaurahiutaleita, 2kg täysjyvävehnäjauhoja: 4e
- kuivahiivaa leivän leipomiseen
- harmaa merisuola: 5e
Jotakin tällaista. Jos jotain näitä löytyy jo kaapeistasi niin sitten osta muuta. Idätä mungopapuja 2 päivää etukäteen ja syö joka päivä salaattia, höyrytettyä perunaa, kaalia. Mausta näitä kaikkia oliiviöljyllä ja merisuolalla. Oikeasti saat jo kaikki tarvitsemasi mineraalit tuosta suolasta, mutta ei se haittaa syödäkin jotain. Leivän päälle myös oliiviöljyä ja vähän suolaa.
Jos olet pidempään tällaisella budjetilla niin esim. kaurahiutaleita ja jauhoja saa tilattua isommissakin pakkauksissa (ja luomuna). Ja suolat sekä öljyt tietyst
Noissa idätetyissä pavuissa on enemmän proteiinia kuin siinä lihassasi. Tuossa on ne ravintoaineet keholle helpommin hyödynnettävässä muodossa, kuin liha. Eikä tarvinnut tuhota maapalloakaan. Eikä tullut asidoosia, tulehdusta, eikä mielenterveysongelmia, kuten lihapäille...
Siis jonkun teorian mukaan jopa pelkällä perunalla ja suolalla voi elää vuosikymmeniä. 40 eurolla saa noin 40kg perunaa, eli aika monta kiloa päivässä. Aloita vaikka 10 kilosta ja laita se toinen kymppi oliiviöljyyn, niin olet jo erinomaisissa kantimissa.
Mie käyn äitin luona syömässä. Ei maksa mittään.
Tännäänkin oli pottumuusia ja lihapullia. Pullaakin oli leiponut.
Hirveesti olen säästänyt, kun oon käynyt kylässä ruoka-aikaan.
illalla menen kaverille sauna-aikaan...lätiissä nusasen sen eukon.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä haastan nämä kyllä saa, helposti hokevat tekemään mulle ostoslistan. Ostospaikkana Kuopion Prisma.
Olen nainen, 34v 160cm ja 55kg. Harrastan aktiivisesti liikuntaa. Käyn kuntosalilla 4 kertaa viikossa, juoksemassa kolme kertaa viikossa ja uimassa kaksi kertaa viikossa.
Ruokarajoitteita ei ole muita, kuin pähkinäallergia ja maitoallergia.
Saa suorittaa, nykyään menee 150€/vko ruokaan vaikka asun yksin.
No kokeile tuota perunadieettiä. Sopii kuulemma maratoonareillekin, joten varmasti sinullekin.
Eli perunaa, suolaa ja oliiviöljyä. Suola kannattaa tietysti olla jotain näitä ravintoainerikkaita, eli harmaata merisuolaa tai himalajan vuorisuolaa.
Sen lääkärin mukaan, joka tuota suositteli, sopii ilman rasvaa kenelle tahansa. Mutta urheilija saa tarvitsemansa lisäenergian rasvasta.
Kyllä voi. Riittää kun vähän perehtyy asiaan.
Mulla menee 250e kk jo vaikka nipistän. Eli 60e ei ole iso raha yhtä viikkoa kohden.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä haastan nämä kyllä saa, helposti hokevat tekemään mulle ostoslistan. Ostospaikkana Kuopion Prisma.
Olen nainen, 34v 160cm ja 55kg. Harrastan aktiivisesti liikuntaa. Käyn kuntosalilla 4 kertaa viikossa, juoksemassa kolme kertaa viikossa ja uimassa kaksi kertaa viikossa.
Jos lopettaisit tuon turhanpäiväisen ympyrän laukkaamisen, kuluisi ruokaan paljon vähemmän. Liikuntaa ei ole mitään järkeä ylisuorittaa, se vaan rasittaa ja kuluttaa sekä kehoa että lompakkoa. Jos erityisen kovalle kunnolle ei ole mitään järkiperustetta, paljon vähempikin riittää pitämään kehon optimaalisessa toiminnassa.
Liha on ravintopitoisin aine ihmiselle, siinä on muutakin kuin proteiinia.
Joissakin kasviksissa on proteiinia paljonkin, mutta ihmisen elimistö ei pysty sitä hyödyntämään.
Kasvissyöjät ja vegaanit varmasti tietävät paljonkin eri ruoka-aineiden ravintopitoisuudet, proteiinit sun muut, mutta ihmisen elimistön toiminnasta he eivät tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Siis MITEN on mahollista tuhlata 150e/vko ruokaan? Ostat varmaan kalaa ja oliiviöljyä joka viikko, ei tuo muuten ole mahollista.
Pari pakettia kanan fileleikkeitä, kasviksia, täysjyväpastaa (jos urheilet noin paljon, niin luultavasti syöt myös pastaa), linssejä, tomaattimurskaa noin esim. ei maksa vielä sitä 50:tä euroa ja niistä saa viikon ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Siis jonkun teorian mukaan jopa pelkällä perunalla ja suolalla voi elää vuosikymmeniä. 40 eurolla saa noin 40kg perunaa, eli aika monta kiloa päivässä. Aloita vaikka 10 kilosta ja laita se toinen kymppi oliiviöljyyn, niin olet jo erinomaisissa kantimissa.
Mitä ravinteita kuvittelet oliiviöljystä saavasi vaikka kotimaiseen rypsiöljyyn verrattuna?
Vierailija kirjoitti:
150€ viikossa ruokaan, kysytäänpä nyt ensin että mitä kaikkea sinä sillä tällä hetkellä ostat?
Broileri fileeleike 1kg 7.90e/ citymarket mammuttimarkkinat
Tomaattimurska x3 mutti 2.5e
Pirkka jauhoja 1,5e
Hiivaa, suola, mausteita 3e
Öljyä 4e
Perunoita 2kg 2e
Tonnikala Abba 3e
Frittimuikkuja 4e
Spagetti 2e
Ruispaloja iso pussi 2e
Porkkanaa, kaalia, parsakaalia, pakastepapuja( Lidl), kurkku ja pari tomaattia8e
Tuossa suunnilleen mun ostokset reilu viikko sitten. Leivon itse sämpylöitä. Kanasta söin kanakastikkeena kolme päivää. Sitten tonnikalapastasta puolitoista päivää. Kaapissa oli munia, ruokakermaa, oivariini. Muikkuja söin ruisleivän ja kananmunan kanssa. Yhtenä päivänä paistoin kasviksia ja nuudelia ja söin kasvisnuudelin jämät ja pannukakun palan pakkasesta.
Öljyä ostan max kerran kuussa.
Aamuisin syön puuroa ja pakasteesta marjoja. Osa itseni keräämiä, osa Lidlin tarjouksista pitkin talvea ostettu. Mulla niitä useampi kilo, halvimmillaan reilu 7e / kg
3x täysmaito 3.6€
2kg porkkana 3€
1kg kaali 2€
1kg hedelmä/pakastemarja 6€
1kg liha/kana 8€
1kg pavut 5€
1kg peruna 1.5€
1kg pasta 7€
Palttista 36€ ja vähän jää ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Saa. Tuollahan saa jo kauden kasviksia edullisesti kesällä.
Mites ne proteiinit?
Vierailija kirjoitti:
3x täysmaito 3.6€
2kg porkkana 3€
1kg kaali 2€
1kg hedelmä/pakastemarja 6€
1kg liha/kana 8€
1kg pavut 5€
1kg peruna 1.5€
1kg pasta 7€
Palttista 36€ ja vähän jää ylikin.
Tämä siis 90kg mieheltä, joka käy salilla ja juoksee mäkivetoja 4-5 kertaa viikossa.
Voi sanoa, että olen elänyt vuosikymmeniä ostamalla vaan nämä:
-murukahvi
-juusto
-ruisleipä
-tomaatti
-appelsiinimehu
Suunnittelemalla varmaan onnistuu, etenkin jos on valmis syömään samoja ruokia monena päivänä viikossa.
Meillä menee yleensä vähän reilu satanen kahden ihmisen viikon ruokiin vaikka tilataan aika leväperäisesti eikä kitsastella ja syödään joka päivä eri ruokaa. Tietenkin tätä viikottaista kulua vääristää se, että meillä on kuivakaapit ja pakkanen täynnä kaikkea mitä voi hyödyntää: Pakastevihanneksia monta pussia, kuivakaapissa pastaa ja nuudelia, säilykkeitä, soijarouhetta ja hernistä säkkikaupalla, erilaisia pitkään säilyviä valmiskastikepurkkeja, mausteita jne. Joten loppujen lopuksi meidän viikkotilaus sisältääkin sitten vain tyyliin lihat ja munat, hedelmät, leipää ja leivänpäällisiä sekä tuoreita hedelmiä ja kasviksia.
Jos ihan tyhjin kaapein pitäisi lähteä liikkeelle, ei varmasti 40 riittäisi viikon ruokiin. Edullisen kauppalaskun salaisuus on lähes aina täysi kuiva-ainekaappi ja pakkanen.
Vierailija kirjoitti:
Liha on ravintopitoisin aine ihmiselle, siinä on muutakin kuin proteiinia.
Joissakin kasviksissa on proteiinia paljonkin, mutta ihmisen elimistö ei pysty sitä hyödyntämään.
Kasvissyöjät ja vegaanit varmasti tietävät paljonkin eri ruoka-aineiden ravintopitoisuudet, proteiinit sun muut, mutta ihmisen elimistön toiminnasta he eivät tiedä.
Tiedetään mm. se, ettei liha ole kädellisten ravintoa. Ja päin vastoin, eläinperäiset proteiinit aiheuttavat autoimmuunisairauksia.
Hyvin saa!
Ja pakkasesta itsepoimittuja luonnomarjoja lisäksi!
Öööh....muttaku? Seli seli?