En jaksa 2-vuotiasta
Mulla on 2 lasta, esikoinen poika 6 ja pienempi tyttö 2. Muistan että esikoisenkin kanssa oli rankkaa, mutta hänen kanssa luettiin paljon. Jaksoi tuntikaupalla kuunnella kirjoja, ja mä jaksan lukea ja jutella kirjoista kyllä miten paljon tahansa. Tämä nuorempi haluaa aina vaan leikkiä, ei suostu kuuntelemaan kirjoja. Haluaa että minä leikin mukana tai piirrän jotain. Ei leiki tai piirrä yksin ollenkaan. Lapset ovat päiväkodissa, mutta olen töiden jälkeen väsynyt ja mies työmatkoilla paljon. Mulla meinaa järki lähteä, kun ei pysty tekemään oikein mitään asioita arkena, jotka tuntuisi itsestä mukavalta tai jotenkin palauttaisi stressistä.
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nuo sisarukset siis voivat tehdä toisilleen jos et ole koko ajan metrin päässä vahtimassa?
Esimerkiksi isompi laittaa peiton 2v:n naamalle ja menee siihen itse vielä päälle, vaikka olen sanonut sata kertaa että noin ei tehdä. Ei tarkoita pahaa, mutta ei muista mitä voi tapahtua, kun on vaan niin hauskaa hänen mielestään. Ap
6-vuotias? Miten tuollainen lapsi pärjää kavereiden kanssa ja koulussa? Nyt tiukka kurinpalautus, 6v pitäisi ymmärtää hyvin puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen pitää oppia, että vanhempi ei voi jatkuvasti olla hänen kanssaan ja että joskus leikitään yksin. Vaaditko ikinä mitään lapselta vai saako lapsi pyörittää sinua?
No, välillä sanon että teen vaikka 15 min kestävän jumpan loppuun, mutta ehtii sinäkin aikana saada kolme itkuraivaria. Tai että täytän nyt tiskikoneen. En oikein sitä voi vaatia että minun kanssani lukisi, jos häntä ei kiinnosta, mutta sitten vaatii minua leikkimään. Ap
Montako minuuttia illassa olet tämän 2-vuotiaan saatavilla ilman että haluaisitkin tehdä jotain muuta ?
Jos teen koko päivän esim. töitä ja tulen vasta illalla kotiin, saatan tunnin jaksaa tehdä pelkästään lasten ehdoilla asioita. Muutoin jaksan ehkä 5 min tehdä sellaista, mikä itsestäni tuntuu tylsältä. Haluaisin siis tehdä hänen kanssaan asioita, mutta hän ei halua mitään samaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin että voisit laskea vaatimustasoasi. Lapsiperheessä ei tarvitse olla niin siistiä ja ei lapsia tarvitse pumpuliin kääriä. Laita sun lempibiisi soimaan vaikka keittiössä kun teet ruokaa tai mene töiden jälkeen sänkyyn ottamaan vähän lepoa. Katso mitä lapset tekee, ehkä pienin seuraa sun perässä. Ei tarvitse häärätä lasten ympärillä koko ajan.
Olisipa se semmoista. Pieni seuraa perässä kyllä ja vaatii leikkiä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota lapset mukaan kotitöihin, luulis äkkiä tajuavan että itsekseen leikkiminen onkin kivempaa.
Ei pysty ottamaan tuota 2-vuotiasta kun tulee niin järkyttävä sotku ja on monilta osin vaarallistakin. Ap
Ei lapsiperheen kodin tarvitse olla aina siisti, ota lapset mukaan leipomaan, laittamaan salaattia, jne. Sinulla taitaa olla liian tiukka malli millaista pitää lapsiperheessä olla. Leikkikää piilosta, tehkää palapelejä, entäs annatko lasten katsoa televisiosta mitään lastenohjelmia ?
Lastenohjelmia katsovat aina sen aikaa kun teen ruokaa, siinä se ruutuaikasuositus täyttyy. Tykkään periaatteessa leipoa, mutta lasten kanssa se on niin järkyttävää soheltamista, ettei se ole minusta hauskaa. Leikeistä en nauti, piiloleikistäkään. Ol
Mistä sinä sitten nautit? Menkää ulos, metsäretkelle, pyöräilemään... Tai jos haluat jumpata niin kokeile taaperosirkusta. Ei tarvitse mennä tunneille vaan nostelet sitä lasta kotona. On aika rankkaa tehdä askelkyykkyjä lapsi repparissa tai lankuttaa samalla kun lapsi ryömii alta ja kiipeää selän päälle seisomaan.
Nyt tuntuu siltä että Super Nannyllä olisi teille paljon annettavaa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten 2-vuotias esittää vaatimuksen ?
Itkemällä aina kun en tee sitä mitä halutaan. Ja minä tietenkin lohdutan koska niin kuuluu tehdä. Aika vaikea nauttia vaikka oman biisin kuuntelusta tai laulamisesta kun toinen itkee siihen päälle. Ap
Kuulostaa kummalta, ei kai sitä täysin "omaa aikaa" voi olettaakaan saavansa kun on noin pieni lapsi kotona. Miksi isi ei ota vastuuta iltaisin ?
Ei ole toisen asia yksin jaksaa kaikkea. Voimia kuitenkin. Pian ne lapset jo lentää pesästä, kuten sanonta kuuluu. MInä olen vanha, jaksoin silti hyvin leikkiä 2-3 vuotiaan lapsenlapseni kanssa, kun oli 50+.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nuo sisarukset siis voivat tehdä toisilleen jos et ole koko ajan metrin päässä vahtimassa?
Esimerkiksi isompi laittaa peiton 2v:n naamalle ja menee siihen itse vielä päälle, vaikka olen sanonut sata kertaa että noin ei tehdä. Ei tarkoita pahaa, mutta ei muista mitä voi tapahtua, kun on vaan niin hauskaa hänen mielestään. Ap
Ota se PEITTO POIS !
Eli siis minun pitää mennä koko ajan perässä ja estää heitä tekemästä vaarallisia juttuja. Kyllä tästä asunnosta löytyy vaikka mitä, minkä kerkeävät leikkiin ottaa, jos en katso koko ajan, mitä tekevät. Ap
Vierailija kirjoitti:
Noin pieni kaipaa päiväkotipäivän jälkeen läheisyyttä. Ottaisin joka päivä heti aluksi 15-30 minuutin intensiivisen hetken, jossa keskittyisin vain lapseen ja leikkisin hänen kanssaan. Tämän jälkeen lapselle voi laittaa alulle jonkun oman jutun, jota jatkaa itsenäisesti, kun läheisyyden tarve on tyydytetty. Ja sitten kotitöihin tuon ikäinen kannattaa ottaa mukaan. Osaa hyvin täyttää pyykkikonetta ja auttaa tiskikoneen tyhjennyksesssä. Meillä ainakin tykkää pyyhkiä pölyjä, kun antaa rätin. Eli enemmän lasta mukaan yhteisiin kotijuttuihin. Sitten jos itse haluaa tehdä jumpan niin lapselle voi laittaa jonkun oman lastenjumpan, jonka tekee samalla.
Läheisyyttä kyllä saavat ihan niin paljon kuin haluavat, ei ole siitä kiinni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin että voisit laskea vaatimustasoasi. Lapsiperheessä ei tarvitse olla niin siistiä ja ei lapsia tarvitse pumpuliin kääriä. Laita sun lempibiisi soimaan vaikka keittiössä kun teet ruokaa tai mene töiden jälkeen sänkyyn ottamaan vähän lepoa. Katso mitä lapset tekee, ehkä pienin seuraa sun perässä. Ei tarvitse häärätä lasten ympärillä koko ajan.
Olisipa se semmoista. Pieni seuraa perässä kyllä ja vaatii leikkiä. Ap
Niin, olet lapsen ainoa ÄITI !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avain tähän on tuki mieheltä. Voisiko hän vaihtaa työhön missä ei matkustamista? Kun on paikalla, pääsetkö tuulettumaan?
Pääsen kyllä, jos lähden pois kotoa. Siinäkin palautuu jonkin verran, mutta nämä työmatkojen hoitamiset kellon ympäri vain muiden asioita on todella rankkaa. Tänään otin sairaslomaa kun en vaan jaksanut ja terapeutti painosti. Mies voisi periaatteessa vaihtaa töitä, mutta aiemmin kun oli erilaisessa töissä, oli todella masentunut, koska se ei ollut hänelle mielekästä työtä. Ei siis matkustamisesta pidä, mutta muuten ei ole löytänyt sisällöltään kiinnostavaa työtä, jossa ei matkusteta.
Miten otetaan vaan sairaslomaa ?? Olis kiva tietää, kun en ole itse koskaan ottanut sairauslomaa.
Sanoo pomolle että oon kipeenä. Toimii kyllä kun en ole ollut kuin harvoin oman sairauden vuoksi pois. Ap
Tuo viimeinen lauseesi menee yli ymmärrykseni !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että sillä isommalla on ongelmia. Ei tuon ikäisiä pitäisi joutua koko ajan vahtimaan.
Ei häntä joudukaan silloin kun ei ole pienen kanssa. Isompi on oikein hyvää seuraa enkä hänestä enää kaipaa ns. taukoa ollenkaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaikeeta on, joko sinun pitäisi harkita sijaiskotia lapsille ?
Eiköhän tämmöisessä tilanteessa, jossa vain vanhemmat kärsivät toistaiseksi, tarjottaisi ensin jotain höpöhöpö-keskusteluapua (jota en tarvitse kun käyn terapiassa), sijoitus kun on lapsille traumaattinen kokemus. Ap
Noh sellaista se on, kestää aikansa.
Ei vittuiltavaa, kyllähän se on ihan normaalia et töiden jälkeen väsyttää kohdata se päivän hoidossa ollut 2v joka haluaa äidiltä huomiota.
Mutta se on sanottava, että esikoisesi ei ollut mitenkään normaali 2v, jos jaksoi tuntikausia kuunnella vaan kirjojen lukemista :D Tuo nuorimmaisesi kuulostaa ihan perus eloisalta taaperolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6-vuotias? Miten tuollainen lapsi pärjää kavereiden kanssa ja koulussa? Nyt tiukka kurinpalautus, 6v pitäisi ymmärtää hyvin puhetta.
Tiukka kurinpalautus? Sanoin että olen sanonut asiasta 100 kertaa. Muut rangaistukset taitavat olla laittomia. Päiväkodissa hänellä on ollut ongelmia, mutta paranemaan päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että sillä isommalla on ongelmia. Ei tuon ikäisiä pitäisi joutua koko ajan vahtimaan.
Tämä. 6v pitäisi jo ymmärtää tuollainen ja omata suojeluvietti 2-vuotiaaseen, ja toisaalta se 6v on ollut myös nuorempana outo kun jaksanut 2-vuotiaana tuntikausia vaan kirjojen lukemista.
Herää tosiaan kysymys onko tuo vanhempi lapsi ihan ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota lapset mukaan kotitöihin, luulis äkkiä tajuavan että itsekseen leikkiminen onkin kivempaa.
Ei pysty ottamaan tuota 2-vuotiasta kun tulee niin järkyttävä sotku ja on monilta osin vaarallistakin. Ap
Ei lapsiperheen kodin tarvitse olla aina siisti, ota lapset mukaan leipomaan, laittamaan salaattia, jne. Sinulla taitaa olla liian tiukka malli millaista pitää lapsiperheessä olla. Leikkikää piilosta, tehkää palapelejä, entäs annatko lasten katsoa televisiosta mitään lastenohjelmia ?
Lastenohjelmia katsovat aina sen aikaa kun teen ruokaa, siinä se ruutuaikasuositus täyttyy. Tykkään periaatteessa leipoa, mutta lasten kanssa se on niin järkyttävää soheltamista, ettei se ole minusta ha
Nauttisin lukemisesta lapsille, musiikin kuuntelusta, värittämisestä. Kotijumppaa teen, 2v saa vaan useamman raivarin siinä vartin sisällä kun en lopeta heti ja tee mitä hän haluaa. Isomman kanssa paljon enemmänkin kaikista jutuista tykkään, mutta niitä ei voi tehdä kun pieni on paikalla. Ap
Tuo viimeisin lause menee yli ymmärrykseni !
Meillä lapset aloitti harrastuksen 4-vuotiaana niin ehkä parin vuoden päästä sinun nuorimmainen voisi alkaa harrastaa jotain ja saat sen ajan omaa aikaa käydä vaikka kävelyllä ja kuunnella musiikkia tai nukkua?
Vaikeeta on, joko sinun pitäisi harkita sijaiskotia lapsille ?