Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa 2-vuotiasta

Vierailija
28.05.2025 |

Mulla on 2 lasta, esikoinen poika 6 ja pienempi tyttö 2. Muistan että esikoisenkin kanssa oli rankkaa, mutta hänen kanssa luettiin paljon. Jaksoi tuntikaupalla kuunnella kirjoja, ja mä jaksan lukea ja jutella kirjoista kyllä miten paljon tahansa. Tämä nuorempi haluaa aina vaan leikkiä, ei suostu kuuntelemaan kirjoja. Haluaa että minä leikin mukana tai piirrän jotain. Ei leiki tai piirrä yksin ollenkaan. Lapset ovat päiväkodissa, mutta olen töiden jälkeen väsynyt ja mies työmatkoilla paljon. Mulla meinaa järki lähteä, kun ei pysty tekemään oikein mitään asioita arkena, jotka tuntuisi itsestä mukavalta tai jotenkin palauttaisi stressistä.

Kommentit (298)

Vierailija
21/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avain tähän on tuki mieheltä. Voisiko hän vaihtaa työhön missä ei matkustamista? Kun on paikalla, pääsetkö tuulettumaan?

Vierailija
22/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen pitää oppia, että vanhempi ei voi jatkuvasti olla hänen kanssaan ja että joskus leikitään yksin. Vaaditko ikinä mitään lapselta vai saako lapsi pyörittää sinua?

No, välillä sanon että teen vaikka 15 min kestävän jumpan loppuun, mutta ehtii sinäkin aikana saada kolme itkuraivaria. Tai että täytän nyt tiskikoneen. En oikein sitä voi vaatia että minun kanssani lukisi, jos häntä ei kiinnosta, mutta sitten vaatii minua leikkimään. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla oli esikoisen kanssa helpompaa, koska hän (hankala tai ei) oli silloin ainoa lapsi. Mutta asiaan: Jaksettava on! Tee se itsellesi selväksi. Asioita ,,jotka tuntuisivat itsestäsi mukavalta ja palauttaisivat stressistä,, ei tässä elämänvaiheessasi NYT VAIN OLE. Jaat kohtalon miljoonien muiden sellaisten vanhempien kanssa, joiden puolisot ovat paljon muualla. Tyydy nyt siihen, mitä on. Mieti joskus, miten selviävät ne, joiden toinen lapsi esimerkiksi on sairaalassa, ja työn ja kaiken kotityön ohella sinnekin pitää keritä joka päivä. Yritä järjestää kotihommia paremmin (jos edes mahdollista), ja leiki, piirrä, leiki, piirrä, ota lapset mukaan kotitöihin - iät huomioon ottaen. Ensi vuonna poikasi on koulussa - ja sinulla läksyjen valvominen ja koulun kanssa yhteyden pitäminen vielä siihen päälle. Ei ole mahdotonta, mutta omat halusi mukavasta tekemisestä saat ensin jättää sivuun. Tämä vaihekin elämässä menee kyllä ohi, lupaan sen! Kaikkea hyvää sinulle!

Äitimummianoppi

Vierailija
24/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avain tähän on tuki mieheltä. Voisiko hän vaihtaa työhön missä ei matkustamista? Kun on paikalla, pääsetkö tuulettumaan?

Pääsen kyllä, jos lähden pois kotoa. Siinäkin palautuu jonkin verran, mutta nämä työmatkojen hoitamiset kellon ympäri vain muiden asioita on todella rankkaa. Tänään otin sairaslomaa kun en vaan jaksanut ja terapeutti painosti. Mies voisi periaatteessa vaihtaa töitä, mutta aiemmin kun oli erilaisessa töissä, oli todella masentunut, koska se ei ollut hänelle mielekästä työtä. Ei siis matkustamisesta pidä, mutta muuten ei ole löytänyt sisällöltään kiinnostavaa työtä, jossa ei matkusteta.

Vierailija
25/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nuo sisarukset siis voivat tehdä toisilleen jos et ole koko ajan metrin päässä vahtimassa? 

Vierailija
26/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota lapset mukaan kotitöihin, luulis äkkiä tajuavan että itsekseen leikkiminen onkin kivempaa.

Ei pysty ottamaan tuota 2-vuotiasta kun tulee niin järkyttävä sotku ja on monilta osin vaarallistakin. Ap

Ei lapsiperheen kodin tarvitse olla aina siisti, ota lapset mukaan leipomaan, laittamaan salaattia, jne. Sinulla taitaa olla liian tiukka malli millaista pitää lapsiperheessä olla. Leikkikää piilosta, tehkää palapelejä, entäs annatko lasten katsoa televisiosta mitään lastenohjelmia ?

Vierailija
27/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu kun lasten isä on kotona, osallistuuko lasten kanssa olemiseen ?

Vierailija
28/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla oli esikoisen kanssa helpompaa, koska hän (hankala tai ei) oli silloin ainoa lapsi. Mutta asiaan: Jaksettava on! Tee se itsellesi selväksi. Asioita ,,jotka tuntuisivat itsestäsi mukavalta ja palauttaisivat stressistä,, ei tässä elämänvaiheessasi NYT VAIN OLE. Jaat kohtalon miljoonien muiden sellaisten vanhempien kanssa, joiden puolisot ovat paljon muualla. Tyydy nyt siihen, mitä on. Mieti joskus, miten selviävät ne, joiden toinen lapsi esimerkiksi on sairaalassa, ja työn ja kaiken kotityön ohella sinnekin pitää keritä joka päivä. Yritä järjestää kotihommia paremmin (jos edes mahdollista), ja leiki, piirrä, leiki, piirrä, ota lapset mukaan kotitöihin - iät huomioon ottaen. Ensi vuonna poikasi on koulussa - ja sinulla läksyjen valvominen ja koulun kanssa yhteyden pitäminen vielä siihen päälle. Ei ole mahdotonta, mutta omat halusi mukavasta tekemisestä saat ensin jättää sivuun. Tämä vaihekin elämässä menee kyllä ohi, lupaan sen! Kaikkea

Mietin tätä ihan jatkuvasti, ja on lisänä syyllisyys vielä siitä, miten kehtaan olla niin uupunut, vaikka muilla on asiat vielä huonommin. Tiedän, että helpottaa, mutta en tiedä miten jaksan nämä seuraavat 4 vuotta. Ap

Vierailija
29/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitäs lisäännyit. Olet itsekäs ja kaikki pitäisi pyöriä sinun ympärilläsi. 

Kuvittelin että yhteiskunta kaipaisi lisää lapsia ja että kunnon ihmisen on hyvä niitä hankkia. Nyt on vähän myöhäistä kauheasti miettiä tätä katumista, se ei auta yhtään. Olen kyllä myös aina pitänyt lapsista, mutta kuvittelin että vanhemmuus jakautuisi tasaisemmin. Ap

Älä kuvittele asioita vaan varmista etukäteen niiden oikea laita.

Vierailija
30/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuo sisarukset siis voivat tehdä toisilleen jos et ole koko ajan metrin päässä vahtimassa? 

Esimerkiksi isompi laittaa peiton 2v:n naamalle ja menee siihen itse vielä päälle, vaikka olen sanonut sata kertaa että noin ei tehdä. Ei tarkoita pahaa, mutta ei muista mitä voi tapahtua, kun on vaan niin hauskaa hänen mielestään. Ap

Vierailija
31/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen pitää oppia, että vanhempi ei voi jatkuvasti olla hänen kanssaan ja että joskus leikitään yksin. Vaaditko ikinä mitään lapselta vai saako lapsi pyörittää sinua?

No, välillä sanon että teen vaikka 15 min kestävän jumpan loppuun, mutta ehtii sinäkin aikana saada kolme itkuraivaria. Tai että täytän nyt tiskikoneen. En oikein sitä voi vaatia että minun kanssani lukisi, jos häntä ei kiinnosta, mutta sitten vaatii minua leikkimään. Ap

Montako minuuttia illassa olet tämän 2-vuotiaan saatavilla ilman että haluaisitkin tehdä jotain muuta ? 

Vierailija
32/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin että voisit laskea vaatimustasoasi. Lapsiperheessä ei tarvitse olla niin siistiä ja ei lapsia tarvitse pumpuliin kääriä. Laita sun lempibiisi soimaan vaikka keittiössä kun teet ruokaa tai mene töiden jälkeen sänkyyn ottamaan vähän lepoa. Katso mitä lapset tekee, ehkä pienin seuraa sun perässä. Ei tarvitse häärätä lasten ympärillä koko ajan. 

Vierailija
33/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota lapset mukaan kotitöihin, luulis äkkiä tajuavan että itsekseen leikkiminen onkin kivempaa.

Ei pysty ottamaan tuota 2-vuotiasta kun tulee niin järkyttävä sotku ja on monilta osin vaarallistakin. Ap

Ei lapsiperheen kodin tarvitse olla aina siisti, ota lapset mukaan leipomaan, laittamaan salaattia, jne. Sinulla taitaa olla liian tiukka malli millaista pitää lapsiperheessä olla. Leikkikää piilosta, tehkää palapelejä, entäs annatko lasten katsoa televisiosta mitään lastenohjelmia ?

Lastenohjelmia katsovat aina sen aikaa kun teen ruokaa, siinä se ruutuaikasuositus täyttyy. Tykkään periaatteessa leipoa, mutta lasten kanssa se on niin järkyttävää soheltamista, ettei se ole minusta hauskaa. Leikeistä en nauti, piiloleikistäkään. Olen toki yrittänyt ja teen noita silti, mutta väsyttää tehdä aina asiat kellon ympäri muiden ehdoilla. Ap

Vierailija
34/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pieni kaipaa päiväkotipäivän jälkeen läheisyyttä. Ottaisin joka päivä heti aluksi 15-30 minuutin intensiivisen hetken, jossa keskittyisin vain lapseen ja leikkisin hänen kanssaan. Tämän jälkeen lapselle voi laittaa alulle jonkun oman jutun, jota jatkaa itsenäisesti, kun läheisyyden tarve on tyydytetty. Ja sitten kotitöihin tuon ikäinen kannattaa ottaa mukaan. Osaa hyvin täyttää pyykkikonetta ja auttaa tiskikoneen tyhjennyksesssä. Meillä ainakin tykkää pyyhkiä pölyjä, kun antaa rätin. Eli enemmän lasta mukaan yhteisiin kotijuttuihin. Sitten jos itse haluaa tehdä jumpan niin lapselle voi laittaa jonkun oman lastenjumpan, jonka tekee samalla. 

Vierailija
35/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu kun lasten isä on kotona, osallistuuko lasten kanssa olemiseen ?

Meillä aika lailla vuoroiltoina harrastuksia kun ei ole reissussa. Tai sitten hän tekee kotitöitä, mikä on tietenkin hyvä sekin. Joskus tulee leikkimään meidän kanssa, mutta menee siihen että 2v haluaa leikkiä vain minun kanssa. Ap

Vierailija
36/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi isompi laittaa peiton 2v:n naamalle ja menee siihen itse vielä päälle, vaikka olen sanonut sata kertaa että noin ei tehdä. Ei tarkoita pahaa, mutta ei muista mitä voi tapahtua, kun on vaan niin hauskaa hänen mielestään. Ap

Ota se PEITTO POIS !

Vierailija
37/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus laittanut ajastimen päälle merkiksi, että kun se soi, niin äidin pitää mennä kotitöihin tai sitten sen jälkeen äiti tulee leikkimään. Se on toiminut suhteellisen hyvin, koska lapsella ei ole vielä ymmärrystä siitä mitä pian tai kohta tarkoittaa. 

Kannattaa myös tehdä lasten kanssa asioita, joista molemmat nauttii. Pelatkaa yhdessä vaikka joukkueena isosisarusta vastaan. Esimerkiksi Kim-leikki onnistuu jo aika pienten lasten kanssa.

Vierailija
38/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitäs lisäännyit. Olet itsekäs ja kaikki pitäisi pyöriä sinun ympärilläsi. 

Kuvittelin että yhteiskunta kaipaisi lisää lapsia ja että kunnon ihmisen on hyvä niitä hankkia. Nyt on vähän myöhäistä kauheasti miettiä tätä katumista, se ei auta yhtään. Olen kyllä myös aina pitänyt lapsista, mutta kuvittelin että vanhemmuus jakautuisi tasaisemmin. Ap

Älä kuvittele asioita vaan varmista etukäteen niiden oikea laita.

Mites tämä neuvo nyt auttaa mun tän hetkiseen tilanteeseen? Olin silloin päätöstä tehdessäni myös 7 v nuorempi, minulla oli erilainen maailmankatsomus ja maailman tilanne oli erilainen. Ap

Vierailija
39/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsen kyllä, jos lähden pois kotoa. Siinäkin palautuu jonkin verran, mutta nämä työmatkojen hoitamiset kellon ympäri vain muiden asioita on todella rankkaa. Tänään otin sairaslomaa kun en vaan jaksanut ja terapeutti painosti. Mies voisi periaatteessa vaihtaa töitä, mutta aiemmin kun oli erilaisessa töissä, oli todella masentunut, koska se ei ollut hänelle mielekästä työtä. Ei siis matkustamisesta pidä, mutta muuten ei ole löytänyt sisällöltään kiinnostavaa työtä, jossa ei matkusteta.

Miten otetaan vaan sairaslomaa ?? Olis kiva tietää, kun en ole itse koskaan ottanut sairauslomaa.

Vierailija
40/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä,  että sillä isommalla on ongelmia. Ei tuon ikäisiä pitäisi joutua koko ajan vahtimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi