En jaksa 2-vuotiasta
Mulla on 2 lasta, esikoinen poika 6 ja pienempi tyttö 2. Muistan että esikoisenkin kanssa oli rankkaa, mutta hänen kanssa luettiin paljon. Jaksoi tuntikaupalla kuunnella kirjoja, ja mä jaksan lukea ja jutella kirjoista kyllä miten paljon tahansa. Tämä nuorempi haluaa aina vaan leikkiä, ei suostu kuuntelemaan kirjoja. Haluaa että minä leikin mukana tai piirrän jotain. Ei leiki tai piirrä yksin ollenkaan. Lapset ovat päiväkodissa, mutta olen töiden jälkeen väsynyt ja mies työmatkoilla paljon. Mulla meinaa järki lähteä, kun ei pysty tekemään oikein mitään asioita arkena, jotka tuntuisi itsestä mukavalta tai jotenkin palauttaisi stressistä.
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten 2-vuotias esittää vaatimuksen ?
Itkemällä aina kun en tee sitä mitä halutaan. Ja minä tietenkin lohdutan koska niin kuuluu tehdä. Aika vaikea nauttia vaikka oman biisin kuuntelusta tai laulamisesta kun toinen itkee siihen päälle. Ap
Hän siis kiukuttelee itkemällä jos ei saa tahtoaan periksi ja sillä itkulla sinä annat hänelle aina kaikki periksi? Olet tainnut opettaa lapsellesi, miten äidin saa tottelemaan.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä on?
Töissä. Ap
Miten pitkää päivää isä tekee kun ei hänestä ole apua?Ja mitä hän tekee kun sanoit, että olette ihan hyvätuloisia? Miten isä(kään) ei voi yhtään joustaa?
Entä ne mummot ym? Kai sinulla on ystäviäkin keitä voisit tavata ja mennä vaikka kahvittelemaan?
On työmatkoilla ulkomailla. Ei hänen työ vaan jousta sillä tavalla ettei matkoille menisi. Oma perheeni ei auta, vaikka olen väsyneenä pyytänyt jo apua useamman kerran. Yksi ystävä on lähistöllä, en ole jaksanut järjestää tapaamista kun kaikilla on niin paljon kaikkea. Tietysti pitäisi sitäkin yrittää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitäs porsit, oma moka.
Hyvin sanottu siellä perällä. Ap
Mies voi kustantaa säännöllistä hoitoapua kompensoimaan poissaoloaan. Riittääkö esimerkiksi 2h maanantaisin ja perjantaisin? Ehkä lauantaisin siten, että pääset pariksi tunniksi yksin jonnekin tai hoitaja vie lapset ulos ja relaat kotona?
PS. Ei lasta tarvitse lohduttaa niin että kaikki oma jää. Halaus ja pari empaattista sanaa riittää, sitten jatkatte puuhia. Lapsi oppii harjoituksen myötä rauhoittumaan. Sinä päätät mitä tehdään, ei lapsi.
Kai edes lomilla ottaa koppia? Miksi muu perhe ei halua auttaa? Asuisiko lähellä muita lapsiperheitä, jotka voisivat kyläillä joskus ja lapset saisi leikkiä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itkemällä aina kun en tee sitä mitä halutaan. Ja minä tietenkin lohdutan koska niin kuuluu tehdä. Aika vaikea nauttia vaikka oman biisin kuuntelusta tai laulamisesta kun toinen itkee siihen päälle. Ap
Hän siis kiukuttelee itkemällä jos ei saa tahtoaan periksi ja sillä itkulla sinä annat hänelle aina kaikki periksi? Olet tainnut opettaa lapsellesi, miten äidin saa tottelemaan.
En anna periksi, mutta olen ymmärtänyt että itkevää lasta pitää lohduttaa. Sitten joudun keskeyttämään kuitenkin tekemäni asian itkun takia. Ap
Itkevää lasta pitää tottakai lohduttaa silloin, jos hän satuttanut itsensä, pelästynyt jostain tms. Jos lapsi itkee siksi, että ei saa tahtoaan periksi (eli kiukuttelu itkua), hän ei ole ohdutuksen tarpeessa, hänellä ei ole silloin mikään hätänä. Lapsi lakkaa varmasti ennenpitkää itkemästä, kun huomaa että itku ei tehoakaan.
Kiitos kun kerroit tuon isän työajan nyt sen ymmärtää miksi hän on oaljon pois. Ikävää ettei oma perheesi auta silloin täytyy vaan apu etsiä muualta. Ymmärrän ettei ystävääkään jaksa väsyneenä tavata.
Vierailija kirjoitti:
Kai edes lomilla ottaa koppia? Miksi muu perhe ei halua auttaa? Asuisiko lähellä muita lapsiperheitä, jotka voisivat kyläillä joskus ja lapset saisi leikkiä keskenään.
Kyllä hän kotona ollessaan kohtalaisesti auttaa, on hänellä tosin myös harrastuksia. Eivät koe kai uskaltavansa hoitaa niin pientä lasta kuin 2v on ja heillä on paljon omia lomamatkoja ja eläkeläisrientoja. Veljellä töitä koko ajan. Kyllä meillä tuon isomman kavereita käy joskus, ja samoin hän kyläilee kavereilla. Ei silleen auta kauheasti, kun tuon isomman kanssa muutenkin jaksaisin olla ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun kerroit tuon isän työajan nyt sen ymmärtää miksi hän on oaljon pois. Ikävää ettei oma perheesi auta silloin täytyy vaan apu etsiä muualta. Ymmärrän ettei ystävääkään jaksa väsyneenä tavata.
Tästä olen jotenkin aika katkera, että perhe ei halua auttaa ja pitää ostaa lastenhoitoapua. Lähinnä siksi olen katkera, että minua harmittaa että lapset ensin päiväkodissa ja sitten lapsenvahdin kanssa ovat vain ostetun työvoiman kanssa tekemisissä, eivätkä kenenkään heille oikeasti läheisen ihmisen. En tarkoita ettei hoitajien kanssa voisi olla ihmissuhdetta, mutta eihän se samalla tavalla jatku pitkälle elämään kuin sukulaisten kanssa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En anna periksi, mutta olen ymmärtänyt että itkevää lasta pitää lohduttaa. Sitten joudun keskeyttämään kuitenkin tekemäni asian itkun takia. Ap
Jos lapsi alkaa itkemään sen takia ettei hän saa huomiota tai tahtoaan läpi niin ei häntä tarvitse sillä hetkellä lohduttaa. Jatkat vain asian tekemistä ja sanot hänelle että äiti tulee kun saa tämän asian valmiiksi. Aluksi "se asian tekeminen" kestää vain lyhyen aikaa mutta tätä aikaa kannattaa vähitellen pidentää ja pidentää. Näin lapsi oppii että hän ei voi määräillä muita itkemällä ja hänen vuoro kyllä tulee kun hän vain malttaa hetken odottaa. Jos opetat lapsesi siihen että hän saa aina huomiosi kun hän alkaa itkemään niin pian olet pahemmassa pulassa kuin nyt.
Ja toiset äidit täällä valittaa, kun mummot haluaa jo viikon vanhan vauvan yökylään. Joten eivät vanhempasi pelkää hoitaa 2v siksi, että on liian pieni. Eikä se velikään voi koko aikaa tehdä töitä.
Kallistun siihen että tämä on provo kun aina tulee jotain miksi ei ei ei
Vierailija kirjoitti:
Ja toiset äidit täällä valittaa, kun mummot haluaa jo viikon vanhan vauvan yökylään. Joten eivät vanhempasi pelkää hoitaa 2v siksi, että on liian pieni. Eikä se velikään voi koko aikaa tehdä töitä.
Kallistun siihen että tämä on provo kun aina tulee jotain miksi ei ei ei
Siis nämä syyt minulle on kerrottu. Voi hyvin olla, että ei vaan kiinnosta. Siis luuletko, että kaikilla lapsilla on osallistuvat isovanhemmat? Velikin toki saattaa vain sanoa noin, mutta enhän minä voi häntä pakottaa minun lapsiani hoitamaan. Johan se olisi itsestäänselvyys, että jos läheiset hoitaisivat lapsia, niin silloin ei tarvitsisi palstalla kirjoitella eikä loppuun palaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se osa-aikainen työ olisi? Sanoit ettei olisi silloin varaa lastenhoitajaan, mutta ethän silloin sitä tarvitsekaan kun saisit omaa aikaa sillä aikaa kun et olisi työssä ja lapset olisivat päikyssä. Silloin voisit tehdä mitä itse haluat.
Tarvittaisiin tietysti myös parisuhdeaikaan, koska ei meillä ole muuta hoitajaa. Lisäksi kyllä se ärsyttäisi, että minun ura kärsii ja mies sen kun reissaa ja etenee. Naisen on aina oltava se kompromissien tekijä. Ap
Nyt se lusikka kauniiseen käteen ja myönnät missä se ongelma oikeasti on. Sinun urasi kärsii sen takia, että sinulla on ongelmia, masennusta ja unettomuutta. Se ei ole miehesi tai lastesi vika. Va
Monilla eri tavoilla. Yksi tärkeä tapa on tauot, kuten lounastauko mutta myös spontaanit tauot, taukojumpat, siirtymät kokouksien välillä, työtehtävien vaihdot jne. Tauollakin olisi syytä päästää irti työasioista kokonaan, eikä jutella työasioita. Paras olisi lähteä vaikka kävelylle tai lukea kirjaa tms. Myös työergonomia, turhien kokousten välttäminen, töiden jakaminen ja mielekäs työ auttavat.
Sanoit että miehesi pitää harrastaa lomilla. Mitä sinä itse saat harrastaa? Kun mies on kerran ulkomailla, niin pitäähän hänen vastapainoksi saada pitää pitkiä lomia. Päivärahoillaan hän voi ostaa sinulle apua. Ota se hyvällä omallatunnolla vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallistun siihen että tämä on provo kun aina tulee jotain miksi ei ei eiSiis nämä syyt minulle on kerrottu. Voi hyvin olla, että ei vaan kiinnosta. Siis luuletko, että kaikilla lapsilla on osallistuvat isovanhemmat? Velikin toki saattaa vain sanoa noin, mutta enhän minä voi häntä pakottaa minun lapsiani hoitamaan. Johan se olisi itsestäänselvyys, että jos läheiset hoitaisivat lapsia, niin silloin ei tarvitsisi palstalla kirjoitella eikä loppuun palaa. Ap
Entä lasten isän perhe ja sukulaiset? Onko lapsilla kummeja?
Vierailija kirjoitti:
Sanoit että miehesi pitää harrastaa lomilla. Mitä sinä itse saat harrastaa? Kun mies on kerran ulkomailla, niin pitäähän hänen vastapainoksi saada pitää pitkiä lomia. Päivärahoillaan hän voi ostaa sinulle apua. Ota se hyvällä omallatunnolla vastaan.
Toisinaan tosiaan onkin, se hengähdystauko esim. kerran viikossa kun voi mennä johonkin, on tosi tärkeä. Se ei kyllä auta tuohon uniongelmaan ja päivittäisen lepoajan puutteeseen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallistun siihen että tämä on provo kun aina tulee jotain miksi ei ei eiSiis nämä syyt minulle on kerrottu. Voi hyvin olla, että ei vaan kiinnosta. Siis luuletko, että kaikilla lapsilla on osallistuvat isovanhemmat? Velikin toki saattaa vain sanoa noin, mutta enhän minä voi häntä pakottaa minun lapsiani hoitamaan. Johan se olisi itsestäänselvyys, että jos läheiset hoitaisivat lapsia, niin silloin ei tarvitsisi palstalla kirjoitella eikä loppuun palaa. Ap
Miehen vanhemmat ovat huonokuntoisia. Hänellä ei ole sisaruksia. Lasten kummeista yksi on tuo aina töissä oleva veljeni. Muut ovat ystäviä, joilla ei ole omia lapsia eikä halua tai uskallusta hoitaa noin pientä lasta myöskään. Vaippojakin pitäisi vaihtaa, ei tule kuulonkaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään meillä melkein kaikki asuvat kaukana (ainakin 100 km päässä) ja ystäviä on vähän. Olen tutustunut paikallisiin perheisiin, mutta ei ole niin hyviä tuttuja tullut että 2:n ottaisivat hoitoon, eikä se tosiaan iltoihin tai aamuihin auta. Ap