Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työttömänä vaikea saada vuokra-asuntoa?

Vierailija
28.05.2025 |

Jos on muuten luottotiedot kunnossa, ei tupakoi ja ei lemmikkejä? Kannattaako valehdella että on opiskelija?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole koskaan ollut vaikeuksia

Vierailija
42/73 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä jauha paskaa. - Esimerkiksi minä saan vielä toistaiseksi työmarkkinatukea ja tämän lisäksi saan asumistukea. Pelkästään vuokrani on niin suuri, että joudun maksamaan osan vuokrastani työmarkkinatuestani, jolla maksan myös kaikki muut asumiseen liittyvät kuluni; joita ovat vesi, sähkö ja vakuutusmaksut. 

Lääkkeeni maksan täysin itse toistaiseksi kun lääkkeiden ns. lääkekatto ei ole -koputtaa puuta- vielä ylittynyt. (Olen onnekas kun olen pysynyt perusterveenä). Muualle saatan varmasti muuttaa, jollen nykyisltä asuinalueelta tai kohtuu matkan päästä asuin alueelatni löydä pian uutta työpaikkaa. Ei olisi ensimmäinen kerta kun muuttaisin työn perässä (, johon olen varautunut mm. säästämällä sen verran, että pystyn ongelmitta maksamaan niin takuuvuokram kuin toivottovasti myös muuttokuluni

)."

Eli lääkkeesi eivät ole KELA-korvattavia tai ovat todella halpoja, kun edes perusomavastuu ei ole tullut täyteen. Se kun tulee aika nopeasti, jos lääkkeitä säännöllisesti syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa saa helposti , järvenpäässä ei oo statusta tolle kaupungilla.

Vierailija
44/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan näyttäisi salkkuni arvoa enkä säästötilini säästöjä. Ne on asioita joita ei kerrota. Olen kyllä työtön ja asunut vuokralla 16-vuotta samassa asunnossa joka onkin varsin ihana koti.

Vierailija
45/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoissa kaupungeissa kuntien kohtuuhintaiset asunnot yleensä aina täynnä ja joskus ollut vuosien jonot, voi olla vieläkin. Ellei joku sossu keksi miten ne ohitetaan. Yksityiseltä voi taas aina lentää ulos, jos joku random vuokraa. Ja yksityistetty kunnan asunto on kallis, kaksiokin. Ehkä eläkeikäisille löytyy jotain, mutta ne ovat taas kaukana kaupoista. 

Kaukana kaupoista? No näkee taas, ettet ole käynyt sen ison kaupungin ulkopuolella..

Vierailija
46/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula takaa, että työnantajat kilvan tarjoavat edullisia vuokra-asuntoja ja työpaikkaa. Ei muuta kuin valitsee mieleisen ja käärii hihat.

Vierailija
47/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut kunnalta vuokra-asuntoa. En edes yksiötä vaikka tienaan nettona 2000 euroa. Täällä oli kokonainen kerrostalo asuntoja vapaana kahden vuoden ajan koska se remontoitiin ja sen jälkeen kunta ei saanut siihen vuokralaisia ja vuokra oli 400 euroa kk niin en saanut asuntoa. En tiedä mikä järki on pitää koko kerrostaloa tyhjillään ja minä olisin siitä halunnut asunnon mutta jostain syystä en saanut. Ehkä syy oli 20 vuoden takainen vuokrarästi josta on jossain merkintä.

Käyn töissä ja luottotiedot kunnossa. Olen asunut kahdessa asunnossa viimeisen 30 vuoden aikana. Olen 50 v mies. Nuorena muutin niin asuin samassa asunnossa 20 vuotta. Sitten 2015 muutin tähän osuuspankin asuntoon missä olen nyt asunut 10 vuotta. Tämä osuuspankin asunto oli huonossa kunnossa mutta kysyin että saako tätä remontoida. Antoivat luvan ja maksoivat vielä remontin koska tein sen itse, uudet tapetit ja maalit laitoin seiniin ja lattiaan uudet parketin. Sain vielä lisäksi 2 kuukauden vuokrat ilmaiseksi. Tässä on vuokra 380 euroa sisältää saunan ja veden. Haluaisin muuttaa toiselle puolelle kaupunkia mutta kunnalta en saa asuntoa. Olen kysynyt.

Vierailija
48/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytäänkö niissä oikeasti työllisyystilannetta? Miksi kerrot jos ei kysytä?

Multa on kysytty kerran, mutta vuokranantaja vaati niin outoja asioita, etten ottanut asuntoa vastaan, vaikka olisin sen saanut. Olisi pitänyt kerran kuussa päästää vuokranantaja tarkastamaan asunnon kunto, internetliittymää ei saanut hankkia, sopimus olisi voimassa vain kolme kk kerrallaan eli 3kk:n välein pitäisi valmistautua muuttamaan pois päivän varoitusajalla jne. Oletin että tuo kysymys työtilanteesta oli samaa hourailua.

Vierailija
49/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Älä jauha paskaa. - Esimerkiksi minä saan vielä toistaiseksi työmarkkinatukea ja tämän lisäksi saan asumistukea. Pelkästään vuokrani on niin suuri, että joudun maksamaan osan vuokrastani työmarkkinatuestani, jolla maksan myös kaikki muut asumiseen liittyvät kuluni; joita ovat vesi, sähkö ja vakuutusmaksut. 

Lääkkeeni maksan täysin itse toistaiseksi kun lääkkeiden ns. lääkekatto ei ole -koputtaa puuta- vielä ylittynyt. (Olen onnekas kun olen pysynyt perusterveenä). Muualle saatan varmasti muuttaa, jollen nykyisltä asuinalueelta tai kohtuu matkan päästä asuin alueelatni löydä pian uutta työpaikkaa. Ei olisi ensimmäinen kerta kun muuttaisin työn perässä (, johon olen varautunut mm. säästämällä sen verran, että pystyn ongelmitta maksamaan niin takuuvuokram kuin toivottovasti myös muuttokuluni

)."

Eli lääkkeesi eivät ole KELA-korvattavia tai ovat todella halpoja, kun edes

Eiköhän pointi edellä ollut, että ei pidä paikkansa, että Kela maksaisi täysimääräisesti työttömien vuokran ja antaisi viellä vähintään 500€ muihin  menohin.

Vierailija
50/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aina edes asiasta kysytty eikä myöskään luottotietoja kuin kerran ja asunnon sain vaikka olin luottotiedoton, kerroin syyn asiaan. Riittävä takuuvuokra käteen niin aina on onnistunut. Käytäntöjä on erilaisia.

Vierailija
51/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan näyttäisi salkkuni arvoa enkä säästötilini säästöjä. Ne on asioita joita ei kerrota. Olen kyllä työtön ja asunut vuokralla 16-vuotta samassa asunnossa joka onkin varsin ihana koti.

Niin mitäs kenenkään tulot tai omaisuus kenellekään kuuluu, pääasia että maksaa laskunsa.

Vierailija
52/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kukaan laita siihen asuntohakemukseen työtön. Aina yrittäjä, freelancer tms

Sama sille mitä siihen satuilee. Fiksu vuokraisäntä tarkistaa hakijan tulot veroviraston rekistereistä ja lisäksi luottotiedot. Jos edellisen verovuoden tulot olleet bruttona alle 10 tonnia, viittaa vahvasti Kelan etuuksiin. Millekään somettajalle en asuntoani vuokraisi.

Vierailija
53/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapula takaa, että työnantajat kilvan tarjoavat edullisia vuokra-asuntoja ja työpaikkaa. Ei muuta kuin valitsee mieleisen ja käärii hihat.

Sitä odotellessa. Tässä kaupungissa ja naapurikunnissa on ennätystyöttömyys ja se hyvä kyllä että päästiin uuteen siistiin asuntoon puretusta homeisesta rivarista. Asunto on, vain työpaikat puuttuu. Ja Etelä- Suomessa ihan.

Vierailija
54/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama sille mitä siihen satuilee. Fiksu vuokraisäntä tarkistaa hakijan tulot veroviraston rekistereistä ja lisäksi luottotiedot. Jos edellisen verovuoden tulot olleet bruttona alle 10 tonnia, viittaa vahvasti Kelan etuuksiin. Millekään somettajalle en asuntoani vuokraisi.

Somettajallahan voi olla vaikka miljoonan euron tulot. Lisäksi verovirastosta löytyvät vain EDELLISEN vuoden tulot eikä sen hetkisiä tuloja. Edellisen vuoden tulot voi olla vaikka 0 euroa ja seuraavan vuoden miljoona euroa. 

Vierailija
55/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysytäänkö niissä oikeasti työllisyystilannetta? Miksi kerrot jos ei kysytä?

Multa on kysytty kerran, mutta vuokranantaja vaati niin outoja asioita, etten ottanut asuntoa vastaan, vaikka olisin sen saanut. Olisi pitänyt kerran kuussa päästää vuokranantaja tarkastamaan asunnon kunto, internetliittymää ei saanut hankkia, sopimus olisi voimassa vain kolme kk kerrallaan eli 3kk:n välein pitäisi valmistautua muuttamaan pois päivän varoitusajalla jne. Oletin että tuo kysymys työtilanteesta oli samaa hourailua.

Sekopää asunnon omistaja. Vuoden asumisen jälkeen irtisanomisaika on aina puoli vuotta eikä sitä voi sopimuksin heikentää. On joku omakin vuokraisäntä muka ollut epätietoinen kun olen asioista maininnut. Paras olla aina pari todistajaa mukana kaiken varalta sopimuksia tehdessä.

Vierailija
56/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan vuokranantajasta. Itse olen saanut vuokrayhtiön asuntoja kysymällä työttömänä ja nykyisen vuokrasin verkosta suoraan. On edelleen sama osa-aikatyö, mutta eipä sieltäkään mitään kyselty. Luotot on ok. 

Varmasti on vaikeita tilanteita. Ymmärrän, ettei vuokranantaja ole ihan villinä vuokraamassa esim. työttömälle, mutta toisaalta luottotiedoton vähävarainen voi pitää sitä kämppää kuin kukkaa, kun ei niin helposti saa toista. 

Vierailija
57/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somettajallahan voi olla vaikka miljoonan euron tulot. Lisäksi verovirastosta löytyvät vain EDELLISEN vuoden tulot eikä sen hetkisiä tuloja. Edellisen vuoden tulot voi olla vaikka 0 euroa ja seuraavan vuoden miljoona euroa. 

Miljoonatuloilla ei tarvi jonotella vuokralääviin.

Vierailija
58/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata mainita että on somettaja. Joskus sanoin vuokraemännälle ja naapureille että olen ollut vartijana ja teen vieläkin satunnaisia keikkoja.... Kun menen mökille tai matkoille :)

Olen hankkinut vuokra- asunnon, avoauton ja mökin kun vuosituloni olivat alle 1000 euroa. Olin lopettanut " kannattamattoman" firmani ja myynyt omaisuutta käteisellä ja tilillä oli rahaa...verotetut tulot ei tosiaan kerro välttämättä mitään.

Vierailija
59/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan vuokranantajasta. Itse olen saanut vuokrayhtiön asuntoja kysymällä työttömänä ja nykyisen vuokrasin verkosta suoraan. On edelleen sama osa-aikatyö, mutta eipä sieltäkään mitään kyselty. Luotot on ok. 

Varmasti on vaikeita tilanteita. Ymmärrän, ettei vuokranantaja ole ihan villinä vuokraamassa esim. työttömälle, mutta toisaalta luottotiedoton vähävarainen voi pitää sitä kämppää kuin kukkaa, kun ei niin helposti saa toista. 

Jos luottotiedottomalla on miljoona euroa ulosotossa, sitä tuskin kiinnostaa, vaikka polttaisi kokonaisen rivarin maan tasalle. Ei se niitä velkoja kuitenkaan maksa.

Vierailija
60/73 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Jos on luottotiedot kunnossa ja takuut löytyvät ja elämäntilanne hallinnassa, asia on ok. Terv. Vuokranantaja

Se oli karhunpalvelus, että luottotiedot puhdistuu, kun velat häviää. 

Eli ei voi luottaa tuohon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi