Onko työttömänä vaikea saada vuokra-asuntoa?
Jos on muuten luottotiedot kunnossa, ei tupakoi ja ei lemmikkejä? Kannattaako valehdella että on opiskelija?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en anna vuokralle jos ei ole toimittaa tiliotetta 12kk ajalta, 3kk ajalta palkkatodistuksia ja suosituksia edelliseltä vuokranantajalta.
Onneksi noi on helppo väärentää 🤣
Kyllä sen näkee jo päällepäin millainen ihminen on. Tarkkana täytyy olla vuokranantajan nykypäivänä kun kaikennäköistä pummia ja väärentäjää liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en anna vuokralle jos ei ole toimittaa tiliotetta 12kk ajalta, 3kk ajalta palkkatodistuksia ja suosituksia edelliseltä vuokranantajalta.
Et niin kun sinulla ei edes ole vuokrattavaa asuntoa !
ihme , olen saanut aina,mutta näytän päälepäin kunnolliselta. sanoin vain että haen tällä hetkellä töitä
Liekö pyytävät työnantajalta todistusta duunista.
En saanut kunnan vuokra asuntoa 13 vuoden aikana kun lähetin kymmeniä hakemuksia. Olin välillä työtön ja välillä töissä. Joskus vuonna 1997 minulta jäi kuukauden vuokra maksamatta kun en saanut palkkaa mutta maksoin sen vuokran 6 kk päästä. No kunnan vuokratoimisto on siitä saakka vihotellut minua ja olen epätoivottu vuokralainen vaikka minulla ollut luottitiedot kunnossa. Kerran kävin siellä vuokra toimistossa joksus vuonna 2015 kun etsin uutta asuntoa ja oli luottotiedot kunnossa. Se nainen katsoi sieltä tiedoista että olen jättänyt vuokran maksamatta v 1997 ja kuulusteli kuin rikollista. Sanoin että maksoin sen jo 15 vuotta sitten niin se meni kysyyy joltain toiselta naiselta jotain ja tuli sanomaan etten saisi vuokra asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kukaan laita siihen asuntohakemukseen työtön. Aina yrittäjä, freelancer tms
No itse haen ihan yksityiseltä ja usein ne silloin kysynyt, että mitä teet. Viimeksi olin opiskelija muttta kannattaako nykyään valehdella että on freelancer tai jotain? Vaatiiko "todisteita"
Palkkakuittia tai tiliotetta kyselivät jotkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen näkee jo päällepäin millainen ihminen on. Tarkkana täytyy olla vuokranantajan nykypäivänä kun kaikennäköistä pummia ja väärentäjää liikkeellä.
Niin myös vuokralaisen. Itse en vuokraisi asuntoa henkilöltä, joka ei vaivaudu hoitamaan asioitaan itse. Ok, jos asuu toisella puolella Suomea/ulkomailla, mutta kyllä silloinkin haluan tietää, millaiselta ihmiseltä olen mahdollisesti vuokraamassa asunnon eli jonkinlainen keskustelu videoyhteydellä pitää järjestyä, että uskallan nimeni vuokralaisena vuokrasopimukseen laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kukaan laita siihen asuntohakemukseen työtön. Aina yrittäjä, freelancer tms
No itse haen ihan yksityiseltä ja usein ne silloin kysynyt, että mitä teet. Viimeksi olin opiskelija muttta kannattaako nykyään valehdella että on freelancer tai jotain? Vaatiiko "todisteita"
Palkkakuittia tai tiliotetta kyselivät jotkut.
Juu, myös minä kysyn vuokranantajan taloudellisesta tilanteesta. Jos on sijoitusasunnosta velkaa tai se on jonkun velan vakuutena, ei tule minusta vuokralaista. Sama juttu, jos on asuntosijoittajana vasta aloittamassa. Pitää olla lyödä faktoja pöytään, että on luottamuksen arvoinen tyyppi. Ei tietenkään ole pakko, jos ei halua kertoa/näyttää, mutta ei myöskään vuokralaisen tarvitse häneltä vuokrata. Jos va haluaa tarkistaa vuokralaisen henkilötietoja/luottotietoja, pitää myös vuokralaisen saada vuokranantajasta samat tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on mahdotonta. Olen itse työtön ja joudun asumaan sukulaiseni luona. Rahani eivät riitä vuokraan ja täällä vuokrat ovat todella kalliita ihan jo uusissa kaupungin asunnoissakin.
wtf?! Kela maksaa vuokran, lääkkeet, sähkön, veden ja yli 500 euroa käyttörahaa joka kuukausi. Oma valinta olla sukulaisen nurkissa ilman omaa kotia. Sellaista kaupunkia ei Suomessa ole missä ei ole myös kohtuuhintaisia asuntoja ja muualle muuttamista ei ole kielletty.
Vierailija kirjoitti:
En saanut kunnan vuokra asuntoa 13 vuoden aikana kun lähetin kymmeniä hakemuksia. Olin välillä työtön ja välillä töissä. Joskus vuonna 1997 minulta jäi kuukauden vuokra maksamatta kun en saanut palkkaa mutta maksoin sen vuokran 6 kk päästä. No kunnan vuokratoimisto on siitä saakka vihotellut minua ja olen epätoivottu vuokralainen vaikka minulla ollut luottitiedot kunnossa. Kerran kävin siellä vuokra toimistossa joksus vuonna 2015 kun etsin uutta asuntoa ja oli luottotiedot kunnossa. Se nainen katsoi sieltä tiedoista että olen jättänyt vuokran maksamatta v 1997 ja kuulusteli kuin rikollista. Sanoin että maksoin sen jo 15 vuotta sitten niin se meni kysyyy joltain toiselta naiselta jotain ja tuli sanomaan etten saisi vuokra asuntoa.
Kuntien/kaupunkien vuokrataloyhtiöiden arava-asuntoihin on tarveharkinta, eli vain siinä tapauksessa, että kuulut kiireellisyysluokkaan 1 tai sinulta vapautuisi vaihdossa kiireellisyysluokkaan 1 kuuluvalle hakijataloudelle sopiva asunto, saatat saada asuntotarjouksen. Toki, jos kuulut ryhmään 2 ja alueella, josta haet vapautuu sopiva asunto, mutta siellä ei ole kiireellisyysluokkaan 1 kuuluvia hakemuksia avoinna. Edes aktiivinen maksuhäiriömerkintä ei ole este arava-asuntoa hakevalle, jos maksuhäiriömerkintä EI ole asumisesta eli vuokra, sähkö, vesi, lämpö... Nämäkin poistuvat maksuhäiriörekisteristä, kun hoidettu, joten puhut puutapaskaa, rästiä ei ole maksettu tai jostain syystä maksu on jäänyt kirjaamata.
Riippuu keneltä kysyy. Jos kysyy palstan päivystävältä tylttömien halveksialta, niin hänestä ihan liian helppoaj ja on jo väärin jos työtön asuu maakuopassa kun oikeampi paikka olsi asua ja elää maakuopana alapuolella. Tai ymmätää olla edes kiitolline kun saa viikon aikana juoda puhdasta vettä ja ehkä pesyetyäkin, koska häne mielestään kaikki, joka viittaa siihen. että työtön saattaisi ellää ihmisarvoista elämää ilman merkittäviä särkyjä ja vaikeuksia on hänelle syvä henkilökohatien loukkaus.
Jos taas kysyt pääkaupunkiseudulle muuttamsita harkitsevalta työttömältä, jolla on haaveena (ei viel varmuutta) saada työpaikka paikallisesta Alepasta tai varastosta tai muu ns. suorittavan portaan työ niin vaikeuksia voi olla jo saada kokoon riittävä takuu suomma vuokraa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on mahdotonta. Olen itse työtön ja joudun asumaan sukulaiseni luona. Rahani eivät riitä vuokraan ja täällä vuokrat ovat todella kalliita ihan jo uusissa kaupungin asunnoissakin.
wtf?! Kela maksaa vuokran, lääkkeet, sähkön, veden ja yli 500 euroa käyttörahaa joka kuukausi. Oma valinta olla sukulaisen nurkissa ilman omaa kotia. Sellaista kaupunkia ei Suomessa ole missä ei ole myös kohtuuhintaisia asuntoja ja muualle muuttamista ei ole kielletty.
Jos on aktiivinen asumisesta tullut maksuhäiriömerkintä, kunnan/kaupungin vuokra-asuntoyhtiön, esim. HEKA, VAV..., ei tarvitse asettaa asunnotonta kiireellisyysluokkaan 1, muuten kyllä. Toki jos on sinkku voi hakea yksiötä ja/tai kaksiota, jopa kiireellisyysluokka 1:ssä voi joutua odottamaan asuntotarjousta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi edellinen vuokranantaja antaisi suosituksia? Jos on ollut hyvä vuokralainen niin vuokranantaja ei anna suosituksia vaan pitää kynsin hampain kiinni vuokralaisesta ettei muuttaisi muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edellinen vuokranantaja antaisi suosituksia? Jos on ollut hyvä vuokralainen niin vuokranantaja ei anna suosituksia vaan pitää kynsin hampain kiinni vuokralaisesta ettei muuttaisi muualle.
Esimerkiksi paikkakunnan vaihdos työpaikan vaihtuessa tai parisuhteen päättyminen/solmiminen olisivat tilanteita, joissa voisin pyytää va:lta uudelle va:lle todistuksen siitä, että olen ollut hyvä vuokralainen ja hoitanut kaikki vuokraauhteeseen liittyvät asiat erinomaisesti. Toki tämäkin vain, jos va on täysipäinen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi paikkakunnan vaihdos työpaikan vaihtuessa tai parisuhteen päättyminen/solmiminen olisivat tilanteita, joissa voisin pyytää va:lta uudelle va:lle todistuksen siitä, että olen ollut hyvä vuokralainen ja hoitanut kaikki vuokraauhteeseen liittyvät asiat erinomaisesti. Toki tämäkin vain, jos va on täysipäinen...
Vuokranantaja hankkii potkut ja maksuhäiriömerkinnän niin ei vuokralainen siirry muualle asumaan.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään saanut kunnan vuokra-asuntoa kun yli 10 vuotta hain ja aina olin töissä, en ikinä työttömänä ja luottarit kunnossa. Ei kelvannut.
Jos on hyvä ja fiksu vuokranantaja, niin varmasti ymmärtää, että elämässä asiat voivat muuttua nopeastikin. On tärkeää antaa se vaikutelma, että on kiinnostunut huolehtimaan vuokranmaksusta yms asioidenhoidista, vakkka ei juuri tänään töissä olisikaan. Myös oman asumisen turvaamiseksi on tärkeää tietää, miten pitkäjännotteisesti vai on asuntosijoittamista tekemässä ja miten talous kestää yllätyksiä. Ei ole kiva johtua ykskaks muuttamaan siksi, että neiti/herra asuntosijoittaja päättääkin myydä asunnon ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään saanut kunnan vuokra-asuntoa kun yli 10 vuotta hain ja aina olin töissä, en ikinä työttömänä ja luottarit kunnossa. Ei kelvannut.
Eli et kuulunut 1. kiireellisyysluokkaan tai hait hyvin tiukoilla hakuehdoilla. Kuntien/kaupunkien vuokrataloyhtiöiden arava-asuntoihin ei ole jonotusta vaan asunnontarpeen kiireellisyys ratkaisee, kenelle vapautuvaa asuntoa tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha paskaa. - Esimerkiksi minä saan vielä toistaiseksi työmarkkinatukea ja tämän lisäksi saan asumistukea. Pelkästään vuokrani on niin suuri, että joudun maksamaan osan vuokrastani työmarkkinatuestani, jolla maksan myös kaikki muut asumiseen liittyvät kuluni; joita ovat vesi, sähkö ja vakuutusmaksut.
Lääkkeeni maksan täysin itse toistaiseksi kun lääkkeiden ns. lääkekatto ei ole -koputtaa puuta- vielä ylittynyt. (Olen onnekas kun olen pysynyt perusterveenä). Muualle saatan varmasti muuttaa, jollen nykyisltä asuinalueelta tai kohtuu matkan päästä asuin alueelatni löydä pian uutta työpaikkaa. Ei olisi ensimmäinen kerta kun muuttaisin työn perässä (, johon olen varautunut mm. säästämällä sen verran, että pystyn ongelmitta maksamaan niin takuuvuokram kuin toivottovasti myös muuttokuluni).
Pätkätöihin tuomittu maisteri