Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman kokemukseni mukaan ei-tukistetut lapset ovat aluksi

Vierailija
19.09.2008 |

aggressiivisempia ja se kestää kauemmin kuin tukistetuilla. Meillä esimerkiksi lapsi joutui opettelemaan aggression hallintaa kauemmin kuin kavereillani jotka tukisti herkästi myös muitten nähden. Minulta meinasi mennä jo usko että kasvatanko tässä jotain mummonpotkijaa, mutta kas, nyt kun lapset on päässeet ohi uhmaiästä ja vähän isompia, tilanne on muuttunut päinvastaiseksi! Paljon tukistetut lapset ovat niitä aggressiivisempia. Jokin aika sitten olin yhden tällaisen kaverin luona kylässä ja ihan hirvitti se meno. Oma lapsi oli silmät pyöreänä ja silloin tajusin että omassa lapsessa ei ole samaa kovuutta kuin tässä toisessa. Ja tämä pätee useampaan kuin yhteen perheeseen.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelun keskusliitto on esittänyt, että kurituksen sijaan puhuttaisiin kuritusväkivallasta, koska kyseessä on selkeästi rikos, väkivalta, joka kohdistuu puolustuskyvyttömään lapseen.

Uusimman Lastensuojelun keskusliiton Omnibus-tutkimuksen mukaan [4] naiset ja äidit käyttävät ruumiillista väkivaltaa lasten kasvatuksessa miehiä useammin. Naisten yleisempiä lapsiin kohdistuvia väkivaltaisia tekoja ovat tukistaminen ja näpsäyttäminen esimerkiksi kasvoihin tai sormille.

Naiset näyttävät asennetasolla vastustavan lapseen kohdistuvaa kuritusväkivaltaa miehiä yleisemmin (naiset 19 %, miehet 32%), mutta tekojen tasolla he kuitenkin sortuvat lapsiin kohdistuvan kuritusväkivallan käyttöön useammin kuin miehet. Esimerkiksi lähes 60 prosenttia naisista tukisti lastaan, miesvastaajista puolet. Naiset myös esimerkiksi näpäyttävät lastaan sormille miehiä useammin (naiset 33%, miehet 27%). On huomattava, että erot miesten ja naisten käyttäytymisen välillä ovat tilastollisesti merkitseviä. Niin sanottuun piiskaamiseen, eli selkään tai takamukseen lyömiseen erilaisilla välineillä miehet ja naiset syyllistyvät yhtä usein.[4][5].

Naisten väkivaltaisessa käytöksessä näyttäisi korostuvan erityisesti omien tunteiden ja impulssikontrollin heikko hallinta[6], kun pinna palaa lyödään lasta[4][5]. Tämä piirre on tullut esiin myös muussa naisten tekemässä perheväkivallassa.

Vierailija
62/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseään täynnä olevia tutkimustuloksiin vetoavia ihmisiä. Itseään kun ei kukaan enää usko ja itseensä ei luoteta vaan aina pitää tukena ja turvana olla hienoja tutkimustuloksia. Ja näillä eväillä sitten parannetaan maailmaa ja muutetaan asenteita, uskon minäkin!

Minä itse en usko väkivaltaan missään muotoa, en lapsiin enkä aikuisiin käytettynä, mutten kyllä näihinkään testejä esittäviin av-mammoihin, jotka elävät pienessä täydellisessä elämässään tai ainakin kuvittelevat niin tekevänsä. Sen pitänee todistella täällä tekojaan, joka itse niihin lankeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aggressiivisempia ja se kestää kauemmin kuin tukistetuilla. Meillä esimerkiksi lapsi joutui opettelemaan aggression hallintaa kauemmin kuin kavereillani jotka tukisti herkästi myös muitten nähden. Minulta meinasi mennä jo usko että kasvatanko tässä jotain mummonpotkijaa, mutta kas, nyt kun lapset on päässeet ohi uhmaiästä ja vähän isompia, tilanne on muuttunut päinvastaiseksi! Paljon tukistetut lapset ovat niitä aggressiivisempia. Jokin aika sitten olin yhden tällaisen kaverin luona kylässä ja ihan hirvitti se meno. Oma lapsi oli silmät pyöreänä ja silloin tajusin että omassa lapsessa ei ole samaa kovuutta kuin tässä toisessa. Ja tämä pätee useampaan kuin yhteen perheeseen.

Ja lapsen luonteellako ei ole mitään osuutta asiassa että miten aggressiivinen on? Tai onko ollut kotihoidettu tai päiväkodissa? Tai onko perheessä ehkä lemmikkieläimiä...? Tai onko siniset vai beiget verhot?

(Ja ei, en tukista lastani).

Vierailija
64/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samasta asiasta, mihin kauniit ja rohkeatkin ja bb perustuvat: on viimeinkin aihe, jolloin saa tuntea ylemmyyttä. EN MINÄ ainakaan. MINÄ olen hyvä ihminen.

Minä itse en usko väkivaltaan missään muotoa, en lapsiin enkä aikuisiin käytettynä, mutten kyllä näihinkään testejä esittäviin av-mammoihin, jotka elävät pienessä täydellisessä elämässään tai ainakin kuvittelevat niin tekevänsä. Sen pitänee todistella täällä tekojaan, joka itse niihin lankeaa.

Vierailija
65/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei-aggressiivinen tuossa 2+ iässä, vaan ihan hirveä! Sai suorastaan hävetä julkisilla paikoilla joskus.

Komppaan kyllä sitä yhtä kirjottajaa joka sanoi että pienestä asti agressiiviset lapset täytyy kasvattaa vähän kovemmalla otteella kuin herkät ja rauhalliset lapset. Enkä nyt mitenkään puolla tukistamista.

Ja että ne aggressiiviset lapset on isompanakin lapsina aggressiivisia (oli tukistettu tai ei), ja ne herkät ja hiljaiset on yleensä samanlaisia vähän isompina (oli tukistettu tai ei).

Vierailija
66/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..nousee pala kurkkuun jos edes ajattelen tukistavani häntä!! :( Kuinka joku voi satuttaa noin pientä ihmistä, joka ei välttämättä vielä edes tajua omaa erillisyyttään vanhemmista kunnolla??

Ja kyllä, meidänkin lapsi osaa olla "kauhea"!!

Vierailija
67/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksi ihmeessä vastasit "ei sitä kannata katkaista kun se kerran tuottaa näin hyviä tuloksia" kun joku kirjoitti, että väkivaltaisten sukupolvien ketju pitää katkaista?

Mä ymmärrän kyllä suomeakin!

Sinä kait olet vialla tässä asetelmassa. Et varmaan ole elämässäsi väkivaltaa tavannutkaan, jos rinnastat nämä keskustelut väkivaltaan. Ei meidän perheessä ainakaan voi väkivallasta puhua, ethän sitä tietenkään voi tietääkkään, kun elät omaa täydellistä elämääsi. Minä ymmärrän sen aivan erilaisena kuin sinä, joten ehkä meidän on turha puhua tästä aiheesta. Olemme niin erilaisia. En minä ainakaan opeta lastani väkivaltaan, vaan kuuliaisuuteen ja toisten ihmisten kunnioittamiseen, kuten minuakin on opetettu ja hyvä ihminen on tullut omine huonoine puolineen.

Vierailija
68/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää Peppi Pitkätossuja ja Eemeleitä maailmaan. Ei alistuneita toimistorottia ja tasapainottomia aikuisia.

se on vaan vähän kurjaa, kun ne Peppi Pitkätossut ja Eemelit tuppaa loppujen lopuksi jäämään niiksi häiriköiksi ja syrjäytyneiksi. Parasta mitä lapselleen voi tarjota, on se, että opettaa pärjäämään omassa yhteiskunnassa. Se, että antaa lapsensa olla temppuileva apina ei sitä ole. Ja ei, ei tarvitse tukistaa lasta, mutta kyllä yhteisössä järkevästi toimimaan täytyy opettaa.

Vierailija
69/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on niin pieni että sen saa nostettua pois tilanteesta kuin tilanteesta. 16-vuotias onkin sitten jo toinen juttu. Luulenpa kumminkin että sen ikäistä ei enää tukisteta sen vuoksi että se tukistaisi takaisin, ja kovempaa. Eivät ne nimittäin aina puhetta ymmärrä tai halua uskoa.

Lapsia tukistettu 1-2 vuotiaana yhteensä alle 10 kertaa. Sen jälkeen ei ole tarvinnut koska tajuavat puhetta. Lapsien iät 5v- 16v.

Minusta tukistamisessa oleellista ettei tee sitä suutuspäissään vaan jos lapsi ei millään usko, kysytään onko pakko tukistaa ja jos ei toivottu käytös jatkuu, otetaan tukasta.

Vierailija
70/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa vaikeaa murrosikää eikä mitään kasvatushaasteita enää ole...

Vierailija
71/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riekuttu, huudettu ja näytelty keskisormea.

Sitten huomasin, että jos lapsi alkoi riehua, äiti napakasti nappasi niskatukasta kiinni siinä kaikkien näkösillä. Ei riepottamista, mutta pieni nipsaus muistutukseksi.

Suomessa ravintolassa lapset juoksee pitkin ravintolaa ja kurkistelee toisten lautasille ja kiljuu. Äidit yrittävät keskustella nätisti, että "et nyt nicopetteri viittis"

Vierailija
72/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lupaan ilmoittaa poliisille jokaisen tukistajan, jonka tulen koskaan näkemään. Niin tekee tarhakin jos kuulee lapsen siitä puhuvan. Se johtuu siitä, että meillä kaikilla on ilmoittamisvelvollisuus.

Vierailija
73/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkota sitä välttämättä et hiukset irtoo..

Vierailija
74/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riekuttu, huudettu ja näytelty keskisormea.

Sitten huomasin, että jos lapsi alkoi riehua, äiti napakasti nappasi niskatukasta kiinni siinä kaikkien näkösillä.

Vierailija
75/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa vaikeaa murrosikää eikä mitään kasvatushaasteita enää ole...

Vierailija
76/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaahtoaminen siitä, miten paljon lasta vahingoittaa tukistaminen (toki voi vahingoittaa, varsinkin usein tehtynä), mutta ei huomata henkistä väkivaltaa perheissä. Hyväksymme sen helposti, koska siihen on niin tottunut. Olen esim. joutunut poistamaan lasten kirjojen joukosta suloisen opuksen, jossa kaniäiti kieltäytyy puhumasta lapselleen, jos lapsi ei puhuttele häntä kohteliaasti. Siinä pikku pupu sitten ihmettelee, mikä on hätänä, kun äiti ei huomaa häntä ollenkaan.

Voi tehdä väkivaltaa myös rikkomatta lakia!

Vierailija
77/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

näissä keskusteluissa vaikka fyysiseen pahoinpitelyyn liittyy aina myös henkistä väkivaltaa

Vierailija
78/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on parikin kaveria, jotka on kotona lyöty lyttyyn vähättelemällä heitä koko lapsuuden ajan. Koskaan eivät vanhemmat heihin kajonneet.

Ja näen myös asian niin, että jos annat tukkapöllyn, ei siihen liity mitään muuta kuin sanktio tottelemattomuudesta.

Tietysti voi olla kaikkea muutakin näiden väliltä ja näitä yhdistettynä. Mutta tuollaista yleistystä ei voi vetää.

näissä keskusteluissa vaikka fyysiseen pahoinpitelyyn liittyy aina myös henkistä väkivaltaa

Vierailija
79/79 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voi päättää olevansa väkivaltaisen sukupolven viimeinen ja katkaista ketjua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä