Miksi ruotsalaiset ymmärtävät ruotsiani vaivatta mutta Helsingin suomenruotsalaiset eivät? Joudun usein toistamaan monta kertaa
Olen itse siis suomenkielinen ja kieltämättä puheessani pyrin riikinruotsin ääntämiseen. Kyllä kai nyt suomenruotsalaiset ruotsalaisia ymmärtävät? Ruotsalaiset kuitenkin ymmärtävät mua ilman, että että joudun toistelemaan.
Kommentit (57)
Tuohon muumiruotsin muodollisuuteen. Esimerkiksi tasavallan presidentti Alexander Stubb ei puhu erityisen huoliteltua ruotsia. Hänestä kuulee, että mies on kaksikielisessä perheessä kasvanut, ja tunnekieli on ehkä ollut suomi (äidin äidinkieli). Siihen päälle muualla kuin ruotsinkielisessä ympäristössä kouluvuosien jälkeen eletty elämä on jättänyt ruotsiin tietyn lätkäkopeista tutun stadilaisen suomenruotsalaisen huolimattomuuden. (Monet PK-seudun suomenruotsalaiset puhuvat ruotsia samanlaisella suoruudella kuin suomenkieliset suomea, mikä särähtää korufraaseihin tottuneiden ruotsalaisten korviin.)
Jos kuuntelee rinta rinnan esimerkiksi Anders Adlercreutzin ja Alexander Stubbin ruotsia, kuulee miten Adlercreutz puhuu huomattavasti huolitellumpaa ruotsia. Mahdollisesti Adlercreutzin perhetaustalla on siten merkitystä, että kirjallisuutta ja sivistystä on vaalittu vahvemmin kuin Stubbin urheilupainotteisessa perhekunnassa. Presidentinvaalien kaksikielisessä televisiotentissä Stubb joutui kysymään lunttilapulla Li Anderssonilta ruotsinkielisiä sanoja. Kaksikielisyys on rikkaus, mutta se voi olla myös taakka, mikäli tuntuu ettei istu oikein kunnolla kumpaankaan kielikulttuuriin, ei suomenkielisiin eikä ruotsinkielisiin.
Siltikään kukaan ruotsalainen ei ole varmasti koskaan vaihtanut englanniksi Stubbin kanssa keskustellessaan.
Helsingin suomenruotsalaiset kokevat varmasti erittäin typeräksi puhua riikinruotsia suomenkielisen suomalaisen knassa, koska osaavat itse suomea.
t. kaksikielinen
Vierailija kirjoitti:
" On selvää, että suomenruotsalaisten esi-isät olivat suomenkielisiä, jotka eivät koskaan oppineet ääntämään ruotsia kuin ruotsalaiset itse."
Mikään fakta ei kyllä tue väitettäsi. Esim. kun olen tutkinut omaa sukuani joka on äidin puolelta suomenruotsalainen niin ei siellä missään ole tullut vastaan ketään suomen kielisiä vaan ihan sitä samaa ruotsia puhuvaa väkeä vaikka on menty varsin kauas. Tämän näkee niin sukunimistä kuin monista heitä koskevista dokumenteistakin.
Mielipiteilläsi ja tuntemuksillasi ei ole mitään väliä. Ellei sinulla ole jonkinlaista geenitestiä todisteena väitetystä ruotsalaisuudestasi, et ole ruotsalainen. Suomessa ihmisten tunnetut sukupuut eivät yleensä ulotu 1500-lukua kauemmas. Ei ole siis ihme, ettet esimerkiksi tiedä suomenkielisistä esi-isistäsi ennen vaikka 1200-lukua tms. Sitä paitsi monilla suomenkielisilläkin on ollut ruotsinkieliset sukunimet, Ruotsin kruunun alla kun oltiin. Ja onhan musta laisillakin ruotsalaiset nimet, mutteivat he mitään ruotsalaisia tietenkään ole.
Joistain suomenkielisistä kuulee, että heidän ruotsin kielen ääntämyksensä on opittu koulussa riikinruotsista, ja ehkä on katsottu joskus Peppi Pitkätossua telkkarista. Ruotsia ei kuitenkaan ole puhuttu lähes lainkaan suomenruotsalaisten kanssa.
Itsekin vähän säpsähtäisin, jos 30-vuotias trenssitakkinen blondi aloittaisi keskustelun kanssani lauseella "Terrrrve mieheen, kuis kulkevi?" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" On selvää, että suomenruotsalaisten esi-isät olivat suomenkielisiä, jotka eivät koskaan oppineet ääntämään ruotsia kuin ruotsalaiset itse."
Mikään fakta ei kyllä tue väitettäsi. Esim. kun olen tutkinut omaa sukuani joka on äidin puolelta suomenruotsalainen niin ei siellä missään ole tullut vastaan ketään suomen kielisiä vaan ihan sitä samaa ruotsia puhuvaa väkeä vaikka on menty varsin kauas. Tämän näkee niin sukunimistä kuin monista heitä koskevista dokumenteistakin.
Mielipiteilläsi ja tuntemuksillasi ei ole mitään väliä. Ellei sinulla ole jonkinlaista geenitestiä todisteena väitetystä ruotsalaisuudestasi, et ole ruotsalainen. Suomessa ihmisten tunnetut sukupuut eivät yleensä ulotu 1500-lukua kauemmas. Ei ole siis ihme, ettet esimerkiksi tiedä suomenkielisistä esi-isistäsi ennen vaikka 1200-lukua tms. Sitä paitsi monilla suomenkielisilläkin on o
Huomattavan monella etelärannikon ja Turun suomenruotsalaisella on juuret Ruotsista 1600-1700-luvuilla tulleissa siirtolaisissa.
Vierailija kirjoitti:
" Pointti oli, etteivät nuo myöhemmin ruotsinkieliset ihmiset olleet enimmäkseen alunperin Ruotsista tulleita ruotsinkielisiä, vaan suomenkielisiä suomalaisia, jotka omaksuivat vieraan ruotsin kielen suomalaisella korostuksella sitä puhuen"
No ei vaan kun ne ruotsia puhuvat asuivat täällä sukupolvien ajan niin vähitellen se puhetyyli on muuttunut suomalaisemmaksi. Ihan samalla tavalla suomen murteet ovat sitä että tietyillä alueilla puhuvat ovat alkaneet puhua eri tavalla kuin muualla asuvat.
Mikä on todisteesi tälle väitteelle? Suomenruotsalaiset ovat geneettisesti lähinnä suomalaisia, joten looginen päätelmä on, että he olivat alunperin suomenkielisiä, jotka omaksuivat suomalaisittan äännetyn ruotsin kielen. Suomessa on vaikka millaisia umpiruotsinkielisiä alueita, missä ihmiset edelleen ääntävät ruotsia kuin suomalaiset. Eipä noissa paikoissa ole liiemmin ollut suomenkielisiä satoihin vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin suomenruotsalaiset kokevat varmasti erittäin typeräksi puhua riikinruotsia suomenkielisen suomalaisen knassa, koska osaavat itse suomea.
t. kaksikielinen
En minä koe. Ymmärrän jos ihminen haluaa prepata ruotsiaan ruotsinkielisen kanssa. Minut on kasvatettu siihen, ettei saa arvostella vaikka joku ei osaisi ruotsia niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Pointti oli, etteivät nuo myöhemmin ruotsinkieliset ihmiset olleet enimmäkseen alunperin Ruotsista tulleita ruotsinkielisiä, vaan suomenkielisiä suomalaisia, jotka omaksuivat vieraan ruotsin kielen suomalaisella korostuksella sitä puhuen"
No ei vaan kun ne ruotsia puhuvat asuivat täällä sukupolvien ajan niin vähitellen se puhetyyli on muuttunut suomalaisemmaksi. Ihan samalla tavalla suomen murteet ovat sitä että tietyillä alueilla puhuvat ovat alkaneet puhua eri tavalla kuin muualla asuvat.
Mikä on todisteesi tälle väitteelle? Suomenruotsalaiset ovat geneettisesti lähinnä suomalaisia, joten looginen päätelmä on, että he olivat alunperin suomenkielisiä, jotka omaksuivat suomalaisittan äännetyn ruotsin kielen. Suomessa on vaikka millaisia umpiruotsinkielisiä alueita, missä ihmiset edelleen ääntävät ruotsia kuin suomalaiset. Eipä noissa paikoissa ole liiemmin ol
Geneettisesti suomalaiset ovat lähellä länsiuralilaisia kansoja, mutta tuskinpa sinä väität että me olemme kaikki todellisuudessa volosovoilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tukholmassa asuessani sain monet hyvät naurut kun suomenruotsalaiset joutuivat vaihtamaan englantiin kun paikalliset eivät ymmärtäneet heidän puhettaan.
Mikä tässä on hauskaa? Asuit Ruotsissa mutta halveksuit suomenruotsalaisia?
Viesti 50/50, miten viestisi liittyy keskusteluun?
Totta ja joillakin on todella suppea sanavarasto ja sitten lainaavat sanoja suomesta ruotsin sekaan. Olen itse Ruotsin suomalainen ja puhun ruotsia kuten ruotsalaiset koska olen syntynyt ja asunut koko ikäni Ruotsissa. Suomea taas ilmeisesti hiukan aksentilla, ei sitä itse oikein hahmota. Suomenkieliset ymmärtävät suomeani hyvin mutta suomenruotsalaiset heikosti ruotsiani. On poikkeuksiakin mutta pääsääntö näin.
Vierailija kirjoitti:
Totta ja joillakin on todella suppea sanavarasto ja sitten lainaavat sanoja suomesta ruotsin sekaan. Olen itse Ruotsin suomalainen ja puhun ruotsia kuten ruotsalaiset koska olen syntynyt ja asunut koko ikäni Ruotsissa. Suomea taas ilmeisesti hiukan aksentilla, ei sitä itse oikein hahmota. Suomenkieliset ymmärtävät suomeani hyvin mutta suomenruotsalaiset heikosti ruotsiani. On poikkeuksiakin mutta pääsääntö näin.
En tiedä ymmärsinkö oikein, että tarkoitit suomenruotsalaisilla olevan huono sanavarasto. Kyllä jokaisella on äidinkielessään ihan hyvä sanavarasto. Toki keskustellaan siitä miten suomenkielisillä lapsillakin voi nykyisin olla puutteita suomen sanavarastossa, kun ei lueta jne., mutta pääsääntöisesti jokainen pärjää omalla äidinkielellään. On ihan tavallinen ilmiö lainata sanoja ympäröivästä kielestä, ei se tarkoita näiden ihmisten olevan niin mielikuvituksettomia, etteivät keksisi omaa sanaa.
En kerta kaikkiaan ymmärrä tätä ajatusta, että jokaisesta kielestä olisi vain yksi oikea variantti ja muut olisivat jotenkin vajaita tai huonoja. Minua reilusti vanhempi veljeni asui lapsena Kanadassa ja Suomeen palattuaan hänen oli vaikea ymmärtää, että se koulussa opetettu englanti oli ihan yhtä lailla englantia, vaikka erilaista kuin hänen oppimansa.
Vierailija kirjoitti:
Olen sujuvasti ruotsia puhuva suomenkielinen, ruotsin opin jo lapsena. En puhu ruotsia täydellisesti, mutta tunnistan yleensä jälkikäteen puheessani piilevät kielioppi- ja lausuntavirheet. En kuitenkaan yleensä ala korjata itseäni, sillä sujuvasti kulkeva lause on tärkeämpi kuin määräisten monikollisten ett-sanojen oikea taivutus.
Yksikään suomenruotsalainen Suomessa, ahvenanmaalainen Ahvenanmaalla tai ruotsalainen Ruotsissa ei ole ikinä vaihtanut kanssani keskustelun kieltä englanniksi. En ole myöskään koskaan todistanut tilannetta, että joku suomenruotsalaisista perheenjäsenistäni tai ystävistäni joutuisi vaihtamaan englantiin Ruotsissa. Joten pidän aivan palturina näitä suomenruotsalaisia dissaavia kommentteja.
Sen sijaan olen kuullut monen suomalaisen puhuvan niin epäselvää ja heikkotasoista ruotsia Maarianhaminassa ja Tukholmassa, etten lainkaan ihmettele että keskustelukumppani vaihtaa kieltä. Kyse ei ole mistään suomenruo
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000004887702.html
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalaisten sisäsiittoisuus ja siitä johtuva vähä-älyisyys
Persuissa ei ole yhtään sisäsiittoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalaisten sisäsiittoisuus ja siitä johtuva vähä-älyisyys
Persuissa ei ole yhtään sisäsiittoisuutta.
Riikka Purra ja Kaisa Garedew eivät ole nepsyjä.
Heidän on mahdollista saada vain geneettisesti täydellisiä lapsia.
Suomenruotsalaiset ääntävät ruotsia suomalaisittain. Se on hyvin erilaista mitä ruotsi ruotsiksi äännettynä kuulostaa. Siis sitä oikeaa ruotsia mitä puhutaan esim. Tukholmassa. Toki suomenruotsalaiset tunnetusti luulevat olevansa vähintään Tukholman eliittiin rinnastettavaa herraväkeä, vaikka Ruotsissa heitä kutsutaan yhtälailla den finnjävel kuin muitakin suomalaisia.
Kuunnelkaa vaikka tätä https://www.youtube.com/watch?v=3Kms6pUKfdg
Tuo on siis ruotsia, ei suomenruotsia. Suomenruotsalaiset eivät ymmärrä ruotsalaisia ja ruotsalaiset ei ymmärrä suomenruotsalaisia koska ääntämys on niin erilaista, vaikka periaatteessa puhuvat samaa kieltä.