Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ruotsalaiset ymmärtävät ruotsiani vaivatta mutta Helsingin suomenruotsalaiset eivät? Joudun usein toistamaan monta kertaa

Vierailija
27.05.2025 |

Olen itse siis suomenkielinen ja kieltämättä puheessani pyrin riikinruotsin ääntämiseen. Kyllä kai nyt suomenruotsalaiset ruotsalaisia ymmärtävät? Ruotsalaiset kuitenkin ymmärtävät mua ilman, että että joudun toistelemaan.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsi ei ole oikeastaan ruotsia niin siksi eivät ymmärrä, kun puhut oikeaa kieltä.

Vad är det då om inte svenska? Kan du upplysa oss oma saken?

Vierailija
22/57 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsi ei ole oikeastaan ruotsia niin siksi eivät ymmärrä, kun puhut oikeaa kieltä.

Sanat ovat ruotsia mutta kuulostaa suomelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsi on ruotsin itäinen murre heidän oman luokittelun mukaisesti.

Östsvenska mål

Vierailija
24/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomalaiset ymmärtävät suomeani vaivatta, mutta raumalaiset eivät..

Vierailija
25/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ymmärrän riikinruotsia helpommin. Suomen ruotsi Helsingissä on monotonista ja nopeaa.

Vierailija
26/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsiin sekoitetaan suomea vain pääkaupunkiseudulla, ja vain teinit. Tavalliset suomenruotsalaiset aikuiset puhuvat ruotsia. Tulevat ymmärretyiksi Ruotsissa omalla äidinkielellään ilman mitään ongelmia. Jos on käynyt käynyt koulut ruotsiksi, kirjoittanut ylioppilaaksi ja opiskellut ruotsinkielisessä yliopistossa, osaa kyllä olla laittamatta suomen sanoja sekaan. Hohhoijaa taas... 

Höpöhöpö. Joka paikassa Turusta Ouluun on iso osa sanoista suomea. Ja vauvasta baariin.

Vierailija
27/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaa aina ihmetyttää tämä mihinkään perustumaton hekottelu miten suomenruotsi ei ole ruotsia ollenkaan ja kaikki oikeasti ruotsia puhuvat nauravat tälle muumiruotsille. Siis kyseessä on näiden ihmisten äidinkieli ja kaikki osaavat puhua äidinkieltään. Ja mitä väliä, vaikka väliin tulisi suomea tyyliin jättekiva, eipä tuo stadin slangikaan aina ihan suomelta kuulosta vaan ruotsilta ja silti se on syystäkin ihan oikeaa suomenkielisten slangia. Eikö voisi olla vain rikkaus, että on eri murteita?

Vierailija
28/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukholmassa asuessani sain monet hyvät naurut kun suomenruotsalaiset joutuivat vaihtamaan englantiin kun paikalliset eivät ymmärtäneet heidän puhettaan.

Vierailija
29/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, suomessa  puhutaan erilaista ruotsia. Kumppanini puhuu ruotsiruotsia ja ihan erilailla ääntää kun suomenruotsalaiset. Mm.  Maalahden seudulla oma murteensa 

Vierailija
30/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaa aina ihmetyttää tämä mihinkään perustumaton hekottelu miten suomenruotsi ei ole ruotsia ollenkaan ja kaikki oikeasti ruotsia puhuvat nauravat tälle muumiruotsille. Siis kyseessä on näiden ihmisten äidinkieli ja kaikki osaavat puhua äidinkieltään. Ja mitä väliä, vaikka väliin tulisi suomea tyyliin jättekiva, eipä tuo stadin slangikaan aina ihan suomelta kuulosta vaan ruotsilta ja silti se on syystäkin ihan oikeaa suomenkielisten slangia. Eikö voisi olla vain rikkaus, että on eri murteita?

Samaa olen ihmetellyt. Aivan erityisesti, kun minulla on hieman snobi työkaveri, joka on suomenruotsalainen, mutta asunut n. 10 vuotta välillä Ruotsissa. Hänen mielestään ruotsinruotsi on ainoaa oikeaa ja vaihtaa suomenruotsalaisille asiakkaille suunnattuista teksteistä sanoja/ilmaisuja "oikeaksi ruotsiksi". Itse olen täysin suomenkielinen, mutta jaksaa hämmästyttää, miten korkeastikoulutettu ihminen haluaa vetää omaa äidinkieltään kölin alta.

Ja kommenttina tässä ketjussa aiemmin lukemaani kommenttiin: Olen itse kävellyt ruotsinkielinen kollegani (eri kuin yllämainittu) perässä Tukholmassa hotelliin. Oli hämmentävää, kun hänelle alettiin saman tien puhua englantia, kun hän alkoi asioida ruotsiksi.

Vierailija
31/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sujuvasti ruotsia puhuva suomenkielinen, ruotsin opin jo lapsena. En puhu ruotsia täydellisesti, mutta tunnistan yleensä jälkikäteen puheessani piilevät kielioppi- ja lausuntavirheet. En kuitenkaan yleensä ala korjata itseäni, sillä sujuvasti kulkeva lause on tärkeämpi kuin määräisten monikollisten ett-sanojen oikea taivutus.

Yksikään suomenruotsalainen Suomessa, ahvenanmaalainen Ahvenanmaalla tai ruotsalainen Ruotsissa ei ole ikinä vaihtanut kanssani keskustelun kieltä englanniksi. En ole myöskään koskaan todistanut tilannetta, että joku suomenruotsalaisista perheenjäsenistäni tai ystävistäni joutuisi vaihtamaan englantiin Ruotsissa. Joten pidän aivan palturina näitä suomenruotsalaisia dissaavia kommentteja.

Sen sijaan olen kuullut monen suomalaisen puhuvan niin epäselvää ja heikkotasoista ruotsia Maarianhaminassa ja Tukholmassa, etten lainkaan ihmettele että keskustelukumppani vaihtaa kieltä. Kyse ei ole mistään suomenruotsalaisesta ääntämisestä, vaan ihan siitä että yksittäiset epäselvästi äännetyt ruotsinkieliset sanat eivät rakenna vielä lausemerkityksiä. Jos asia on yhtään monimutkaisempi, ajattelee kohtelias ja avulias ruotsalainen, että turisti ei todennäköisesti tule tuolla kielitaidolla ymmärtämään yhtään mitään mitä hänelle ruotsiksi vastaan, joten vastaanpa englanniksi.

Vierailija
32/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette taida edes tietää mitä muumiruotsi tarkoittaa. Se tarkoittaa vähän vanhahtavaa, kovin muodollista ruotsia jossa eriyisesti sanojen loppuosat artikuloidaan tarkasti, mutta intonaatio on erilainen kuin "laulava ruotsi". Muumiruotsi ei siis tarkoita jotenkin heikkotasoisempaa ruotsia kuin ns. riikinruotsi (mikä ei ole oikea termi laisinkaan).

Södermalmilaiselle 22-vuotiaalle kahvilatyöntekijälle, jonka mutsi puhuu farsia ja faija ranskaa sellainen kieli saattaa kuulostaa tahattoman koomiselta.

Vierailija
33/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska he ovat ylimielisiä ja haluavat korostaa omaa erinomaisuuttaan sekä tehdä pesäeron omasta mielestään juntteihin suomalaisiin. Kokemusta on opiskeluista ja työelämästä.

Vierailija
34/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Aivan erityisesti, kun minulla on hieman snobi työkaveri, joka on suomenruotsalainen, mutta asunut n. 10 vuotta välillä Ruotsissa. Hänen mielestään ruotsinruotsi on ainoaa oikeaa ja vaihtaa suomenruotsalaisille asiakkaille suunnattuista teksteistä sanoja/ilmaisuja "oikeaksi ruotsiksi". Itse olen täysin suomenkielinen, mutta jaksaa hämmästyttää, miten korkeastik

Ihan samasta ilmiöstä kyse kun suomalainen haluaa mieluummin puhua hyvin ja ns. uskottavasti äännettyä britti- tai amerikanenglantia kuin sellaista vahvasti suomalaisittain äännettyä rallienglantia. Koska suomenruotsi on ääntämyksellisesti ralliruotsia! On selvää, että suomenruotsalaisten esi-isät olivat suomenkielisiä, jotka eivät koskaan oppineet ääntämään ruotsia kuin ruotsalaiset itse. Siksi vahva poikkeava aksentti, jossa suomen kielen vaikutus lyö vahvasti läpi. 

Vierailija
35/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Aivan erityisesti, kun minulla on hieman snobi työkaveri, joka on suomenruotsalainen, mutta asunut n. 10 vuotta välillä Ruotsissa. Hänen mielestään ruotsinruotsi on ainoaa oikeaa ja vaihtaa suomenruotsalaisille asiakkaille suunnattuista teksteistä sanoja/ilmaisuja "oikeaksi ruotsiksi". Itse olen täysin suomenkieli

Nyt on kyllä kunnon alternative historya :D Ruotsinkielinen väestö etelä- ja länsirannikolla sekä saaristossa on puhunut ruotsia ikiajat, vähintään 1100-luvulta alkaen ellei aiemminkin.

Vierailija
36/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä osalla ns. suomenruotsalaisista ei ruotsi oikeasti ole ensimmäinen kieli, eivätkä he siksi ymmärrä mitään outoa mongerrusversiota ruotsista niin hyvin kuin äidinkieliset puhujat.

Esittääkö jotkut suomenruotsalaista? Aika jännää. :D

Vierailija
37/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanat ovat ruotsia mutta kuulostaa suomelta.

Olen eri, mutta intonaatio kuulostaa suomelta eli sanan paino on enemmän sanan alussa kuin kuin sanan eri kohdissa.

Vierailija
38/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsi on ruotsia siinä missä amerikanenglanti englantia.

Kun suomalainen tavoittelee riikinruotsin ääntämystä, on vaikutelma usein vähän erikoinen välimuoto ja se ehkä hämää suomenruotsalaisia. Ruotsissa taas kun on paljon muualta tullutta väkeä, on ehkä totuttu siihen että riikinruotsia puhutaan ei-natiivisti ja jännillä aksenteilla.

Suomenruotsalainen ääntämys on kyllä suomalaiselle yleensä helpompi saada aidon kuuloiseksi.

Luulisi, että suomenruotsalainen on oppinut ymmärtämään ruotsia suomalaisella aksentilla. Enemmistö tässä maassa kuitenkin on suomenkielisiä.  Olisi outoa jo he eivät koskaan kuulisi suomalaista aksenttia.

Vierailija
39/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma kelle viesti 36/38 vastasi, mutta jos minulle, en väittänyt, että ruotsia ei oltaisi puhuttu Suomessa jo keskiajalta lähtien. Pointti oli, etteivät nuo myöhemmin ruotsinkieliset ihmiset olleet enimmäkseen alunperin Ruotsista tulleita ruotsinkielisiä, vaan suomenkielisiä suomalaisia, jotka omaksuivat vieraan ruotsin kielen suomalaisella korostuksella sitä puhuen, mikä näkyy edelleen suomenruotsissa. On historiallinen fakta jo ihan geenitutkimusten valossa, että suomenruotsalaiset ovat enimmäkseen geneettisesti suomalaisia ihmisiä, jotka puhuvat ruotsia.

Tilanne on eri kuin vaikka Amerikassa, jonne muutti 1600-luvulta lähtien esimerkiksi täysin englantilaisia ihmisiä, jotka toivat tietenkin mukanaan kielensä, jota puhuivat puhtaalla aksentilla. Totta kai nuo murteet sittemmin kehittyivät eristyksissä omaan suuntaansa nykyiseksi amerikanenglanniksi, mutta kehitys oli silti orgaanista ja kielen puhujat aina täysin englantilaistaustaisia, toisin kuin suomenruotsalaiset, jotka eivät enimmäkseen ole ruotsalaisia lainkaan. 

Vierailija
40/57 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" On selvää, että suomenruotsalaisten esi-isät olivat suomenkielisiä, jotka eivät koskaan oppineet ääntämään ruotsia kuin ruotsalaiset itse."

Mikään fakta ei kyllä tue väitettäsi. Esim. kun olen tutkinut omaa sukuani joka on äidin puolelta suomenruotsalainen niin ei siellä missään ole tullut vastaan ketään suomen kielisiä vaan ihan sitä samaa ruotsia puhuvaa väkeä vaikka on menty varsin kauas. Tämän näkee niin sukunimistä kuin monista heitä koskevista dokumenteistakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi