Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahin turistirysä jossa kävit

Vierailija
27.05.2025 |

Oma kokemukseni oli Rooman Colosseum. Aivan täynnä tunkevia turisteja kylki kyljessä. 20 minuuttia riitti. 

Kommentit (456)

Vierailija
221/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä paljon "kulttyrellejä" ihmisiä, jotka käyvät lomillaan vaan museoissa ja katsomassa historiallisia nähtävyyksiä.

Todellisuudessa maataan aurinkotuoleilla ja juodaan drinkkejä ja syödään roskaruokaa!

En ole koskaan lomamatkoillani maannut aurinkotuolilla. Kaikki eivät ole sellaisia kuin sinä.

Minä, absolutisti auringonvihaaja, jolle jo Suomen kesä on paskinta aikaa, viihtyisinkin superhyvin aurinkotuolissa ihosyöpää keräten drinkki kädessä :DDD

NOT. Kyllä mut löytää sieltä museosta tai jostain muualta sisätiloista.

Täällä toinen samanlainen. Ei tulisi mieleenkään mennä aurinkorannoille - edes Suomessa. Alkoholinkäyttökin on tyyliä 1 lonkero vappuna ja juhannuksena. Paras Suomen kesä on puolipilvinen/pilvinen ja alle 20 asteen lämpötila. Asunnosta ei tule pätsiä ja jaksaa jotain ulkosalla tehdäkin.

Vierailija
222/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auschwitz on vastenmielinen turistirysä suoraan sanottuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä paljon "kulttyrellejä" ihmisiä, jotka käyvät lomillaan vaan museoissa ja katsomassa historiallisia nähtävyyksiä.

Todellisuudessa maataan aurinkotuoleilla ja juodaan drinkkejä ja syödään roskaruokaa!

Eurooppaan on kiva mennä pakoon kevään ja syksyn sadekelejä sekä talven pakkasia, mutta silloin on liian kylmä maata rannoilla, joten aika kuluu vaeltaen ja nähtävyyksiä katsellen. Jos taas talvella haluaa maata aurinkotuolilla drikkejä siemaillen, on syytä mennä Kauko-Itään, Afrikkaan tai jollekin Afrikan rannikolla olevalle Eurooppaan kuuluvalle saarelle.

Vierailija
224/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makarska, Kroatia

Kroatiasta voisi nimetä myös Dubrovnikin, joka oli täynnä turisteja, tai Splitin, jossa jopa antiikin aikainen palatsi oli valjastettu krääsämyymäläksi, mutta kyllä pahin rysä silti oli Makarska. Koko kaupungissa ei varmaan yhtään vapaata parkkipaikkaa missään, joka paikka täynnä turisteja, krääsäshoppeja ja ylihintaisia ja keskinkertaisia ravintoloita. Ja kaiken kruunasi tuo Balkanin Rivieraksi kutsuttu ranta, joka oli koko ajan niin täynnä ihmisiä, että oli ihan tuurikauppaa onnistuiko löytämään rannalta persauksen mentävän tyhjän kohdan. Ihan hirveä paikka koko Kroatia.

Kroatian sisämaan puolella on verrattain hiljaista turismin osalta. Zagreb on täynnä, mutta noin muuten.

Vierailija
225/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki paitsi itse ovat tietenkin turisteja. Minäminä olen löytöretkeiliä ja kosmopoliitti. Löydän parhaat ja aidot ravintolat ja saan kaiken tingittyä alle tuotantokustannusten ja paikalliset pyytävät kotiinsa vierailulle. Miksi näin? Koska olen vaan niin karismaattinen vesipulloineni ja varustautunut fjellulla ja hyvillä kengillä.

Voisin tunnistaa tuosta itsen, paitsi etten tunnista. Olen tehnyt kohta 20 vuotta paikallisten kanssa yhteistyötä, että olen päässyt siihen pisteeseen, kuin missä olen. Myös paikallisen kielen osaamisen suhteen. Paisi en syö ravintoloissa, vaan maksan paikallisille ja syön heidän kanssaan samasta pesuvadista. Myös paikallisista käsitöistä ja muusta maksan aina käyvän hinnan. Paikallista vettä en juo, paitsi kahvissa, kun se on keitettyä, kengiksi riittävät sandaalit. Karismaattisuuttani olen itse jäävi arvostelemaan.

Ihan oikeesti, on olemassa oikeesti ihmisiä, jotka harrastavat erilaista matkailua. Mutta se vaatii yleensä paljon. Paljon.

Vierailija
226/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolanka, voi sitä ihmis vilinää.

Vierailija
227/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin turistirysä on Veronan "Julian parveke". 

Se on mustanaan väkeä jotka eivät ole jättäneet piirtämättä tageja tuohon 1300?luvun porttikonkiin .

Mitään Romeota ja Juliaa ei oikeasti tiedetä olleen olemassa, ei myöskään veronalaisia mahtisukua Montagu ja Capulet.

Tuo väitett Julian talo ei siis kuulunut Capuletin perheelle vaan muuan Capellon perheelle jolla ei nimien samankaltaisuudesta huolimatta ole mitään tekemistä fiktiivisten nuorten tai näiden romanssiin kanssa.

Tämän goottilaisaikaisen talon parvekkeen on väitetty innoittaneen Shakespearea. Sekään ei pidä paikkaansa - parveke rakennettiin vasta 1930-luvulla turistien iloksi kun Shakespeare kirjoitti näytelmänsä 1500-luvun lopulla. Shakespeare ei tiedetä edes käyneen Veronassa. 

Romeon ja Julian tarinan on ensin keksinyt italialainen Luigi da Porto n. 1520, sen jälkeen Arthur Brooke kirjoitti siitä runon ja vasta 1500-luvun lopulla

Julian parveke ja koko katu siinä edessä on kuin tökitty muurahaispesä. Julian haudalla oli käydessäni todella hiljaista. Paikan edessä oli patsas kiinalaisen hyvin samankaltaisen tarinan muistoksi. Satutko tietämään sen taustoja?

Vierailija
228/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taj Mahal, kamala ryysis ja rahastus+kerjuu, sinne pääsee perjantaisin maksutta, kannattaa mennä muina päivinä. Vähemmän väkeä mutta kiskontaa ja tyrkytystä silloinkin.

Vierailija
229/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet Karibian saaret, joissa käy risteilylaivat. Ihan pahimmat kuitenkin Mexicossa, Costa Maya ym. Käytännössä laituri, jossa ostoskylä ja josta retkibussit lähtevät jonnekin pois. Luonnollisen kokoinen muovinen mayatemppeli lavasteena.

Vierailija
230/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdin nähdä kasarin alussa ja puoliväliin mennessä ns "must" -kohteet esimerkiksi Taj Mahal, Niagara, Petra, Eiffel, London Eye, Times Square. Ne olivat jo silloin mielestäni turkasen täynnä turisteja. Nyt tilanne on jo paljon pahempi. Kasarilla oli vielä mainitsemisen arvoista matkustaa Thaimaahan, tai Balille. Nyt sinne pääsee melko pienellä budjetilla ja muutenkin ihmiset ovat matkustamiseen tottuneempia. Turisteja on liikaa minun makuuni.

Olen tyytyväinen, että kävi monessa paikassa, nyt en varmaan viihtyisi niissä enää yhtään. Katselen mielelläni vanhoja paperisia valokuvia, niissä paikat ovat useinkin melko tyhjiä, vähän kuin matkatoimistojen sivuilla nykyisin. Ajavatko ne turistit niistä kohteista pois kun napsivat kuvia sivuillensa. Todellisuutta kuvat eivät vastaa.

Nyt olen keskittynyt erääseen pieneen maahan Sahelin eteläpuoleisessa Afrikassa. Se maa alkoi huutaa nimeäni parin käyntikerran jälkeen. Harrastan sinne vuositt

London Eye avautui yleiseen käyttöön maaliskuussa 2000 ja rakennettiin ihan 1990-luvun lopulla. Olisiko ollut jopa 1999(?). 

Oliko paikalla 80-luvulla jotain vastaavaa?

Vierailija
231/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa olen ollut aurinkolomalla lasten toiveesta. Ja sitä ennen nuorena. Mutta viimeisimmät 30 reissua ovat olleet kaupunkilomia ja kultuuripaikoissa ja museoissa kiertelyä. Ja hyvissä ruokapaikoussa istuskelua Sama koko tuttavapiirissä. Nyt täytynee taas lastenlasten kanssa lähteä rantapaikkaan.

Enkä muuten ole ainoa. Koko tuttavapiirini harrastaa samaa. Joten puhu vasn itsestäsi 

Vierailija
232/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdin nähdä kasarin alussa ja puoliväliin mennessä ns "must" -kohteet esimerkiksi Taj Mahal, Niagara, Petra, Eiffel, London Eye, Times Square. Ne olivat jo silloin mielestäni turkasen täynnä turisteja. Nyt tilanne on jo paljon pahempi. Kasarilla oli vielä mainitsemisen arvoista matkustaa Thaimaahan, tai Balille. Nyt sinne pääsee melko pienellä budjetilla ja muutenkin ihmiset ovat matkustamiseen tottuneempia. Turisteja on liikaa minun makuuni.

Olen tyytyväinen, että kävi monessa paikassa, nyt en varmaan viihtyisi niissä enää yhtään. Katselen mielelläni vanhoja paperisia valokuvia, niissä paikat ovat useinkin melko tyhjiä, vähän kuin matkatoimistojen sivuilla nykyisin. Ajavatko ne turistit niistä kohteista pois kun napsivat kuvia sivuillensa. Todellisuutta kuvat eivät vastaa.

Nyt olen keskittynyt erääseen pieneen maahan Sahelin eteläpuoleisessa Afrikassa. Se maa alkoi huutaa nimeäni p

London eyen paikalla oli Jubilee Gardens, joka oli osa jotain suurempaa kokonaisuuttaa. London eyen nimellä paikka avattiin vuonna 2000.

Vierailija
233/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuitenkin huomata, että täällä puhutaan ihan kokonaan paikkojen oikeista nimistä. Ettei yleistetä ja puhuta siitä kummallisesta "etelästä".

Vierailija
234/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt Auschwitzin matkaa. Jotenkin pelottaa, onhan minulla salsalaiset sukujuuret. Onko se kamalan tunteisiin menevä reissu. Ja sit just tuo, onko siellä asiallisen asiallista, kunnioitusta koko juttua kohtaan. Paljon turisteja? Ei kai turistikrääsää?

Vierailija
235/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa olen ollut aurinkolomalla lasten toiveesta. Ja sitä ennen nuorena. Mutta viimeisimmät 30 reissua ovat olleet kaupunkilomia ja kultuuripaikoissa ja museoissa kiertelyä. Ja hyvissä ruokapaikoussa istuskelua Sama koko tuttavapiirissä. Nyt täytynee taas lastenlasten kanssa lähteä rantapaikkaan.

Enkä muuten ole ainoa. Koko tuttavapiirini harrastaa samaa. Joten puhu vasn itsestäsi 

Sama. Ihan nuorena 80 luvun alussa käytiin kundikaverin kanssa esim,. Riminillä bailaamassa ja ottamassa arskaa. Toki silloinki heitettiin siitä parin päivän keikka Roomaan, Venetsiaan ja Firenzeen. San Marinoon myös, että ei sekään ihan rymyloma ollut

Sit nykyisen mihen kanssa ennen lapsia käytiin Jenkit ja Keski-Eurooppa. Lasten (3 kpl) kanssa käytiin sit kanarioilla, kun he olivat aivan pieniä. Siellä on kuitenkin jokin tason sairaudenhoito, villejä poikalapsia kun meille siunaantui. Tietenkään lapsilomilla ollaan lasten ehdoilla. rannalla ja altaalla kyllä, ruokaelämyksiä myös, mutta kaikenlainen tissuttelu nou, nou. Eikä meillä kukaan koskaan ole maannut auringossa, voi sitä ranalla kaivaa hiekkakakkuja ja tassutella muuten vaan.

Sitten eksyttiin miehen kanssa Länsi-Afrikkaan ns. lapsivapaa lomalla, ja aika pian veimme myös lapset sinne, kun olivat vanhempia, ei alle vuoden vanhoja sinne oikein uskalla viedä. Nyt katsotaan sitten, jos vaikka tulisi lastenlapsia, mennääkö taas lapsilomalle.

Vierailija
236/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeista turisteista en osaa sanoa, mutta minä en ole kuunaan istunut rannalla aurinkotuolissa, vaikka olen asunut useampia vuosia sellaisissakin maissa kuin Singapore ja Thaimaa. Minä en yksinkertaisesti pidä minkäänlaisista rantakohteista! En kyllä ole mikään erityinen nähtävyysihminenkään. Minulla on moni pakollinen nähtävyys jäänyt väliin, vaikka olen asunut melkein vieressä (esimerkiksi Pekingissä asuessani Kiinan muurille lähdin monen vuoden painostuksen jälkeen... en osannut haltioitua siitäkään). Oikeastaan ainoa syy, mikä saa minut matkustamaan yhtään minnekään, ovat muualla asuvat sukulaiset/ystävät. 

Vierailija
237/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rantajutut, ei ehdottomasti.  No tuo Colosseum tuli nähtyä, pitkä jono, kuuma. Muistan, kun Roomassa odotin liikennevaloissa ja kengät jumittui kuumaan asvalttiin. Mutta Colosseum oli hieno, näin historiafriikille. 

Myös Eiffel on tullut jonotettua pariin kertaa ja oli sen arvoinen. Samoin Louvre. Kreetalla pari paikkaa, Sisiliassa Etna. Seuraavana yönä se purkautui eikä sinne enää päässytkään. Saksassa jonotin muutamaan linnaan, Sveitsissä Alppi nähtävyyksille, jne.

Jotkut paikat on vaan nähtävä vaikka tämmöiselle introvertille tuskaa tuottaakin. 

Vierailija
238/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bulgarian Sunny Beach

Minä tykkään, olen käynyt noin 11-12 kertaa. Ensimmäisen kerran oltiin v. 2002. Oli kuumaa, todella puhdas meri ja ranta. Elämä rauhallista. En muista tarkalleen, paljonko ruoka maksoi, mutta se oli naurettavan halpaa. Ravintolassa pystyi syömään shopska-salaatit, pihvit tai padat, jälkiruuat ja punaviinit edullisemmin kuin kotimaassa olisi maksanut laittaa itse. Nyt viime vuosina ollaan valittu parhaita hotelleja. Koleita, isoja huoneita ja hyvät palvelut ja ravintolat. Ei sillä tavalla haittaa, jos maksaa, koska se on luksusta. Panostan myös kauneudenhoitoon, ja viime lomalla kävin hieronnassa 3 kertaa, kasvohoidossa, jalkahoidossa ja laitatin geelikynnet ja hiuksiin raidat. Ajatella, että raidat ja leikkaus maksoi 55€, ja lopputulos oli parempi kuin Suomessa. Täällä olen maksanut noin 160-210€ raidoista ja leikkauksesta. Harrastamme jonkin verran myös vesiurheilua, mutta viimeksi kokeiltiin riippuvarjoliitoa, lähtee siitä Sunny beachin vierestä, pienemmästä satamasta, jonka nimiä en nyt saa päähäni.

Vierailija
239/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt Auschwitzin matkaa. Jotenkin pelottaa, onhan minulla salsalaiset sukujuuret. Onko se kamalan tunteisiin menevä reissu. Ja sit just tuo, onko siellä asiallisen asiallista, kunnioitusta koko juttua kohtaan. Paljon turisteja? Ei kai turistikrääsää?

Kävin paikan päällä 2012, jolloin porukkaa kyllä riitti, mutta kaikki käyttäytyivät asiallisesti ja kunnioittavasti paikkaa kohtaan. Tiedä sitten onko meininki miten paljon muuttunut? Reissu oli kyllä todella tunteisiin menevä ja itkin aika paljon vierailun aikana. Niin teki kyllä moni muukin. Muistan myös voineeni ihan fyysisesti pahoin muutamissa kohdissa näyttelyjä. Vierailun jälkeen olo ja mieli oli apea jonkin aikaa ja oli hankala nauttia loman muista nähtävyyksistä. Kannattaa ottaa tämä huomioon jos on herkkä. 

Vierailija
240/456 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dubrovnik. Praha. Pariisi. Lissabon.

Oli tarkoitus mennä Eiffelin torniin, mutta jonotus olisi vienyt useamman tunnin, joten jäi menemättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi