Nimet Tarja, Marjo ym, onko joskus olleet kauniita?
Ihmettelen miten suosittuja ovat, vaikka ne ei kuulosta yhtään kauniilta.
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras Nico ceellä!
Micco yhellä ceellä on juntein Eiccan jälkeen.
Jucci on rehti suomalainen nimi. Kai muistatte Jucolan Juccin? Ja Coscelan Juccin?
"Jukki" ei ole tainnut olla kovin suosittu nimi.
Erään Tarjan kanssa oon rakastellu. Sai mun 35 senttistä kaluu.
Se ol vuonna 1971.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta suomalaiset nimet ovat kivoja, varsinkin ne joilla on jokin merkitys. Tylsää on antaa lapsille kansainvälisiä nimiä, joita on jo enemmän kuin tusina tusinassa joka maassa.
Onneksi Suomessa pintansa pitänyt on edelleen esim. Aino ja Väinö. Kunnon Kalevalaiset nimet.
Ritva tarkoittaa hentoa koivunoksaa. Päivi aurinkoa, päivää tai valoa. Söpöjä luontonimiä ovat myös Nuppu, Hilla, Lumi, jne...
Nuppu viittaa kyllä ihan vaan 'nupullaan olevaan'.
('Nuppu-mummo' kuulostaisi kyllä juuri sen takia vähän hassulta)
Samoin Taimi ja Kuutti.
Vierailija kirjoitti:
Kenen mielestä Reija on ruma nimi, ei ymmärrä paljon mistään muustakaan mitään. Soljuva, jämäkkä, harvinainen. Moni muukin mainittu kauniita nimiä.
Makuasia. Minusta Reija on ruma nimi. Vaikka olen tuntenut erään kauniin ja tosi mukavan Reijan, nimi on silti minusta itsessään kamala.
Minusta olisi tullut ekalta nimeltäni Marjut, jos äitini olisi pitänyt päänsä. Onneksi ei. Ensinnäkin nimeni olisi ollut siinä järjestyksessä kuin vähän muunneltu klooni vanhemman sisareni nimestä: meillä olisi kummallakin ollut kaksi etunimeä, jotka olisivat alkaneet samoilla alkukirjaimilla juuri samassa järjestyksessä ja kummankin nimen sisälläkin olisi ollut huomattavasti äänteellistä samanlaisuutta. Toiseksi Marjut olisi ollut minun lapsuudessani selvästi 10 - 15 vuotta vanhemman naisen nimi. Äiti olikin jo vanha minut saadessaan...
Vierailija kirjoitti:
Minun korvaani Tarja ja Arja kuulostavat liian samanlaisilta kuin karja.
Mutta miksei Marja?
Vierailija kirjoitti:
Tarja on kamala
Ei mitään vikaa, ihan kaunis nimi.
t: mies 53v
Vierailija kirjoitti:
Hyi rumia, kuten myös Venla, Olivia, Elsa, Helmi, Metsänkeiju, Terttu, Lauriina, Johanna, Penttiina, Parittelija-Pauliina
Elsa voisi muuten olla ihan nätti nimi, mutta muistan edelleen eräästä lapsena näkemästäni kotimaisesta elokuvasta, kuinka muut huusivat kuorossa "ruma Elsa ruma Elsa ruma ruma ruma". Tosin tuo taisi tapahtua päähenkilön mielikuvituksessa, mutta joka tapauksessa leffassa oli tuollainen kohta. Aina, kun kuulen nimen Elsa, kuulen tuon rimpsun.
Olen muutenkin huomannut oman ikäisistä ystävistäni, että yleensä vanhat äidit ovat antaneet nuoremmille lapsilleen nimiä, jotka ovat olleet muodissa heidän ollessaan itse parikymppisiä. Ei ilmeisesti oikein ole enää keski-ikäisenä tehnyt mieli pysyä nimitrendin huipulla tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nimi lasta rumenna, jos ei lapsi nimeä!
AP:n nimi on varmasti Kyllikki!
Minusta Kyllikki on paljon kauniimpi nimi kuin Marjo (Purjo? Yrjö? Marjapuuro?) tai Tarja (Karja? Harja?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun korvaani Tarja ja Arja kuulostavat liian samanlaisilta kuin karja.
Mutta miksei Marja?
Hyvä kysymys. Ehkä siksi, kun se itsessään tarkoittaa jotakin. En kyllä pidä siitäkään, koska en oikein pidä tuosta rj-yhdistelmästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheita nimiä ovat Olivia, Aino, Linnea, Sofia ja Isla
Nuohan on tämän hetken suosikkinimiä. Sofia on suosittu nimi kaikissa länsimaissa, pitänyt suosion jo parikymmentä vuotta. Sen suosion odottaisi jo hiljalleen laskevan, koska harvoin mikään nimi on noin laajasti ja pitkään suosittu. Olivia on uudempi, mutta sekin on laajemmin suosittu, Suomen lisäksi ainakin myös Ruotsissa.
Noilla supersuosituilla muotinimillä on elinkaarensa läpi yhteiskunnan kerrosten. Ensin sitä antavat lapsilleen harvat edelläkävijät, sitten se yleistyy suurelle keskiluokalle ja lopuksi sitä antavat perässähiihtäjät, wt:t ja lähiö-yh:t.
Erona on esimerkiksi jotkut Jessica-tyyppiset nimet, jotka ovat selvästi vain alimpien luokkien nimiä.
No antavathan nykyvanhemmat esimerkiksi nimeä Freya, ei se kovin kaukana ole Tarjasta saati Reijasta. Tarja ja Reija kuulostavat sinusta kuluneilta, kun ovat keski-ikäisten naisten nimiä.
Me haluttiin antaa nimet, joissa r. Haluttiin vahvat nimet, joissa särmää.
Onks nää Nippeltuura Angnustiina Viljamiini Nonparellat sitten jotenkin kauniinpia? Tai Tia Kia Mia Ija Lia Siat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen mielestä Reija on ruma nimi, ei ymmärrä paljon mistään muustakaan mitään. Soljuva, jämäkkä, harvinainen. Moni muukin mainittu kauniita nimiä.
Makuasia. Minusta Reija on ruma nimi. Vaikka olen tuntenut erään kauniin ja tosi mukavan Reijan, nimi on silti minusta itsessään kamala.
Koiran nimi
Vierailija kirjoitti:
No antavathan nykyvanhemmat esimerkiksi nimeä Freya, ei se kovin kaukana ole Tarjasta saati Reijasta. Tarja ja Reija kuulostavat sinusta kuluneilta, kun ovat keski-ikäisten naisten nimiä.
Me haluttiin antaa nimet, joissa r. Haluttiin vahvat nimet, joissa särmää.
Freyassa r on vaan paljon pehmeämpi kuin RRReijassa tai TaRRRjassa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi tullut ekalta nimeltäni Marjut, jos äitini olisi pitänyt päänsä. Onneksi ei. Ensinnäkin nimeni olisi ollut siinä järjestyksessä kuin vähän muunneltu klooni vanhemman sisareni nimestä: meillä olisi kummallakin ollut kaksi etunimeä, jotka olisivat alkaneet samoilla alkukirjaimilla juuri samassa järjestyksessä ja kummankin nimen sisälläkin olisi ollut huomattavasti äänteellistä samanlaisuutta. Toiseksi Marjut olisi ollut minun lapsuudessani selvästi 10 - 15 vuotta vanhemman naisen nimi. Äiti olikin jo vanha minut saadessaan...
Mulla tulee Marjutista mielleyhtymä oksentamiseen. -rju-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nimi lasta rumenna, jos ei lapsi nimeä!
AP:n nimi on varmasti Kyllikki!
Minusta Kyllikki on paljon kauniimpi nimi kuin Marjo (Purjo? Yrjö? Marjapuuro?) tai Tarja (Karja? Harja?)
Olen kaivannut sinua Kyllikki, kun kohtalon tuuli kaarnalaivaa kuljettaa. Sinä miestenlehdessä pyllistit ja mua juopporentuksi pystybaarissa solvataan.
Tarja tulee venäläisestä nimestä, Darja. Neuvostoliittoa ihannoivat vanhemmat antoivat lapsilleen näitä neuvostonimiä. Jyri jne..Ei nuo kauniita ole. Mä vaihtaisin nimeni jos olisin saanut neukkunimen.
Ruotsin viime vuoden suosituimpia nimiä https://www.svt.se/nyheter/inrikes/alma-och-noah-i-topp-har-ar-de-mest-…
Alma ja Noah suosituimmat nimet.