Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Savon Sanomat: Uimahalli ei ole mikään Copacabanan hiekkaranta mutta jotkut äidit pukeutuvat niin kuin se olisi

Vierailija
25.05.2025 |

Savon Sanomat Uimahalli ei ole Copacabana mutta jotkut äidit pukeutuvat kuin olisi

Huhhuh, mammat, nyt on pakko purkaa tuntoja! Luin Savon Sanomista jutun siitä, miten Kuopion Kuntolaakson uimahallissa joku nainen oli tullut altaalle langanpätkissä. Ja kyllä ihan julkisesti perhekohteessa, missä pyörii kymmenittäin lapsia. Jopa muksut olivat kyselleet, onko se uimapuku vai unohtuiko puolet kotiin.

Tämä ei ole mikään Copacabanan ranta vaan uimahalli julkinen paikka, jossa toisten alastomuus ei todellakaan kuulu pakettiin. Kyllä, miehet kulkee yläosattomissa ja saunassa ollaan alasti, mutta bikinit, joissa näkyy enemmän kuin peittyy, on eri asia.

Miksi nykyään osa naisista kokee tarvetta työntää kankkunsa kaikkien eteen lapsiperheiden keskellä? Tekeekö se jostain itsenäisen tai rohkean, jos jättää puolet kankaasta kauppaan? Vai onko kyseessä vain narsistinen huomionhaku?

Ja arvatkaa mitä kommenteissa joku vielä väitti, että ne jotka paheksuvat, ovat vaan kateellisia! Anteeksi kuinka? Eikö ehkä voisi olla, että ihmisillä on yhä oikeus odottaa säädyllisyyttä julkisissa tiloissa?

Missä menee raja, mammat? Koskeeko häveliäisyys enää ketään, vai saako uimahalli muuttua kohta aikuisviihdekeskukseksi?

Kertokaa suoraan: onko tämä teistä ok? Ja jos ei ole, miksi nämä "langanpätkämammat" eivät saa palautetta? Ja jos on, niin aiotteko itsekin hypätä lastenaltaaseen stringeissä?

Keskustelu auki. Palan halusta kuulla mielipiteenne.

Kommentit (350)

Vierailija
141/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa. Itse en ole koskaan mennyt bikineissä uimahalliin. Uimapuku on sitä varten.

Sama juttu. Bikinit päällä ei ole kiva liikkuam, koska niitä joutuu asettelemaan koko ajan paikoilleen. Bikinit ovat enemmän auringonottovaate. 

Lapset eivät saa kenenkään narubikineistä moraalipaniikkia. Paljas pylly saattaa huvittaa heitä.

No entäs sitten, jos joku on vaikkapa ravintolassa alasti tai esim. alapää paljaana. Jos ei tykkää siitä, onko se moraalipaniikki? Tai jos jollain miehellä on vaikka näkyvä erektio, jota ei yritä peitellä. Ihan ok, koska jos ei olis, kyse olisi tuomittavasta moraalipaniikista?

Moniin ravintoloihin on pukeutumiskoodi. Tietyt vaatteet ei käy. 

No se oli just pointtini - tietyt vaatteet ei käy, mutta kukaan ei huuda moraalipaniikkia. Mutta jos sanoo, että persebikinit ei ole minun mielestäni kiva vaate uimahallissa, niin jo kyllä joku alkaa kiljua, että sinä se lietsot moraalipaniikkia.

Vierailija
142/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti joillakin ei vain ole tajua siitä, mikä on missäkin sopivaa ja mikä ei. 

En tiedä, mistä sellainen kulttuurillinen tilannetajuttomuus oikein ihmiselle tulee. Luulisi että aikuinen olisi jo oppinut, mutta ei. 

Samaa olen miettinyt. Aikuiset ihmiset ovat kuin jotain teinejä. Netti ja some on aukaisseet silmät myös sille, miten itsekeskeisiä ja huomionhakuisia ihan ne aikuiset ovat. Mitään muuta syytähän tuollaiselle perseenkään esittelylle ei ole, kuin ihan vaan huomionhakuisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jälleen: naisille tiukat pukeutumissäännöt! Muuten meidät hukka perii.

Sun mielestä se, että pakarat ei ole esillä, on jotain, jota voi kuvailla fraasilla "tiukat pukeutumissäännöt". Et varmaankaan koskaan ole ollut sellaisessa paikassa, jossa on tiukat pukeutumissäännöt?

Vierailija
144/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Ajattelin yläosattomissa mennä, koska ukotkin on. 

N50

Vierailija
145/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No se oli just pointtini - tietyt vaatteet ei käy, mutta kukaan ei huuda moraalipaniikkia. Mutta jos sanoo, että persebikinit ei ole minun mielestäni kiva vaate uimahallissa, niin jo kyllä joku alkaa kiljua, että sinä se lietsot moraalipaniik"

Missä ne "persebikinit" sitten ovat kiva vaate, jos eivät uimahallissa? Vai eikö niitä saisi olla ollenkaan?

Vierailija
146/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin käytän sekä uimahallissa että rannalla uimapukua, koska pidän siitä enemmän. Eiköhän kuitenkin ole ja tule olla jokaisen oma asia, millaisen kostyymin päälleen vetää. Jos joku syystä tai toisesta haluaa pukeutua langanpätkiin, mitä se ketään liikuttaa? kyllä vaan useimmissa tapauksissa kyse kuitenkin on mielensäpahoittajan harmista, syystä että joko a) oma lössähtänyt kroppa ei näytä yhtä hyvältä tai, todennäköisemmin, b) oma itsetunto on helvetin huono. Ei, sinun ei todellakaan tarvitse esitellä pakaroitasi koko uimahallille osoittaaksesi olevasi sinut itsesi kanssa. Sitä vastoin, jos itsetuntosi on hyvä, pukeudut juuri sellaiseen uima-asuun josta itse tykkäät, ja annat muiden tehdä samoin.  Mistäköhän syystä tämäntyyppisistä aiheista metelin nostavat ovat järjestään naisia/naisoletettuja? Heitä, jotka eivät tunne kateutta. Katselevatkohan he miten tarkkaan muita uimahallin käyttäjiä? Siellä näkyy jos jonkinmoista runkoa ja ruhoa: on ihraa, selluliittia, karvaisia kehoja jne, miten säädyllisyys määritellään? Btw ladonovet-ahterin verhoaminen vaipannäköiseen alaosaan on sekin tökerön näköistä. Makuja on monia. 

Eiköhän copacabanallakin yhtä lailla käy lapsia ja lapsiperheitä.

Vierailija
147/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa uimarina en edes ymmärrä bikinien käyttöä uimahallissa. Itse olen ainakin siellä uimassa ja sukeltamassa, ja bikineissä on riski, etteivät pysy päällä noissa hommissa. Aurinkoa ottaessa puen kyllä mielelläni rannalle pikkupikkubikinit.

Kyllä isokokoiset tukevat bikinit pysyy päällä kaikissa tilanteissa. Itse käytän vain bikineitä, koska kloorivesiallergian vuoksi alan kutiamaan, etenkin kankaan kohdalta. Mutta mun bikinihoisut on ns. mummomallia, ja yläosassa tukevat kaarituet ja paljon kangasta.

Olen aktiiviuimari.

Vierailija
148/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun mielestä se, että pakarat ei ole esillä, on jotain, jota voi kuvailla fraasilla "tiukat pukeutumissäännöt". Et varmaankaan koskaan ole ollut sellaisessa paikassa, jossa on tiukat pukeutumissäännöt?

Olen ollut, mutta asun Suomessa. Minusta täällä pakarat eivät ole sopimattomat uimahallissa. 

Vierailija
149/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että vaihtoehdot ovat joku burkha tai persettä hiertävä naru. Köyhäksi on käynyt valikoima täällä sitten. Valitsisin kaikille sen kaavun päälle ennemmin, jos näistä on valittava. Ja oikeassa elämässä ei ole, kuten ei myöskään tarvitse valita totaalisen seksittömyyden ja julkisen runkkaamisen väliltä.

Vierailija
150/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti joillakin ei vain ole tajua siitä, mikä on missäkin sopivaa ja mikä ei. 

En tiedä, mistä sellainen kulttuurillinen tilannetajuttomuus oikein ihmiselle tulee. Luulisi että aikuinen olisi jo oppinut, mutta ei. 

Samaa olen miettinyt. Aikuiset ihmiset ovat kuin jotain teinejä. Netti ja some on aukaisseet silmät myös sille, miten itsekeskeisiä ja huomionhakuisia ihan ne aikuiset ovat. Mitään muuta syytähän tuollaiselle perseenkään esittelylle ei ole, kuin ihan vaan huomionhakuisuus.

Mun mielestä tähän vaikuttaa se, että vartalon esittelyn syyn ja itse teon välinen yhteys on katkennut: nyt naiset (kyllä, minäkin olen nainen) väittävät, että eivät pukeudu perseen paljastaviin bikineihin siksi, että haluaisivat näyttää seksikkäiltä miehiä varten (huom. tietenkään kaikki naiset eivät ole heteroja, mutta suurin osa on!), vaan he kertovat pukeutuvansa nin itseään varten. Osittainhan tuo voikin olla totta - siis sillä tavalla, että moni nainen ei oikeasti tajua, että naisen vartalon yksityiskohdat kiihottavat heteromiehiä, eikä se ole mikään valinta. Enää siitä ei saa puhua, että miehen on ihan normaalia kiihottua naisen paljaasta hanurista. Nyt annetaan ymmärtää, että hanurista kiihottuva mies on sika, ja nainen voimaantunut. Tässä ajatuskulussa ei ole mitään järkeä, se on silkkaa teeskentelyä, eikä auta yhtään ketään voimaantumaan. Voimaantumisessa on kyse jostain ihan muusta kuin siitä, kenellä bikinit peittävät pienimmän pinta-alan alavartalosta.

Vierailija
151/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa että vaihtoehdot ovat joku burkha tai persettä hiertävä naru. Köyhäksi on käynyt valikoima täällä sitten. Valitsisin kaikille sen kaavun päälle ennemmin, jos näistä on valittava. Ja oikeassa elämässä ei ole, kuten ei myöskään tarvitse valita totaalisen seksittömyyden ja julkisen runkkaamisen väliltä.

MIten se vaihtoehto, että jokainen voisi valita itselleen sopivan? 

Vierailija
152/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut, mutta asun Suomessa. Minusta täällä pakarat eivät ole sopimattomat uimahallissa. 

No sitten tiedät, että tässä ketjussa ei ole kyse siitä, että naisille vaadittaisiin "tiukkoja pukeutumissääntöjä". 

Vierailija
153/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn nykyään varsin usein masturboimassa (siis uimahallin wc:ssä).

Vierailija
154/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIten se vaihtoehto, että jokainen voisi valita itselleen sopivan? 

No tuo vaihtoehto on se vallalla oleva käytäntö. Se ei poista sitä, etteivätkö ihmiset voisi ilmaista oman mielipiteensä siitä, mikä heidän mielestään on sovelias vaatetus johonkin tiettyyn paikkaan.

Vierailija
155/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulskeat palsta-mammat on kateellisia naisille uskaltavat pukeutua kuin haluavat.  

"Lapset kyselevät" osa on feikkiä: peppubikinit tuli muotiin jo 5 vuotta sitten ja niitä käyttää lähes kaikki nuoret naiset joten lapset ovat tottuneet siihen.  

Vierailija
156/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noille naisille taas miesten speedot taas järkyttävän paljastavia.

Speedot nyt vaan on niitä oikeita urheilu-uikkareita eikä mitkään lepattavat rantashortsit. 

Vierailija
157/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kannikkauikkarit ovat jotenkin kiusalliset. En haluaisi tuijotella pakaroita. Mutta eipä sille mitään voi, jos joku näin haluaa pukeutua.

Ne on kuumia, upeaa jos on nuori, 16-22v erityisesti. 😎😍

Vierailija
158/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen, ja minua harmittaa liian pieniin bikineihin pukeutuvat naiset, koska miehet sitten katsovat heitä. Samoin minua harmittaa burkiniin pukeutuvat naiset, koska en itse ole muslimi.

Minä pukeudun kokouimapukuun, ja siksi muidenkin naisten tulisi tehdä samoin. Sitten minulla olisi hyvä mieli.

Vierailija
159/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvästikin meidän on Suomessa siirryttävä erillisiin uimahallivuoroihin eri sukupuolten kesken, kun asia on muuttunut näin vaikeaksi. Harmi, että ongelmaisien ei odoteta hoitavan itseään kuntoon, vaan vaaditaan naisten pukeutumisen rajoittamista. Olkoon sitten niin.

En minä naisenakaan nähdä perzeen provokatorisesti kehystäviä narubikineitä uimahallissa. Ok uimarannalla tai varmaan etelän hotellien uima-altailla, mutta ei kuntouintiin tarkoitetussa uimahallissa. Sama kuin menisi korkkareissa kuntopolulle.

Vierailija
160/350 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin ja siksi sharia.

Onko sekin shariaa, jos ei pidä sopivana pukeutumisena hautajaisissa ultraminimekkoa ja kahta kiloa koruja? Tai collegehupparia?