Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantajat syrjivät ulkomaalaisilla nimillä hakevia

Kommentit (220)

Vierailija
101/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin vuokranantajilla itsellään ei pysy kovin ehyenä tarina. Ollaan muka vuokraamassa, mutta ei ollakaan. Ei vastata sähköpostiin. Ei tervehditä eikä kätellä. Ei katsota silmiin Asunto on muka ensiesittelyssä, vaikka sitä on tosiasiassa esitelty kymmeniä ellei satoja kertoja. Asunto näyttää olevan netissä vapaa, mutta keskustaeltaessa ei olekaan niin enää tietoa asuuko siellä joku vai ei. Asunto on muka varattu, mutta tosiasiassa siellä ei asu ketään.

Vierailija
102/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävän lapsen nimi on tyyliä Ahmed Elias ja sukunimi englanninkielinen, hän jättää aina työhakemuksista yms. tuon Ahmedin pois. Toimii. 

Ahgmud mogadullaghin kannattaa vaihtaa nimensä vaikka Arto Mustoseksi. Nimenvaihto on helppoa.

Ja maailma aukeaa !

Olen aina ihmetellyt sitä, että miksi nimeä ei vaihdeta, jos henkilö kokee, että häntä syrjitään nimen vuoksi? Aikoinaan Suomesta esim. Kanadaan ja Usaan lähteneet maahanmuuttajat lähestulkoon poikkeuksetta siirtyivät käyttämään nimistään englanninkielisiä versioita, kuten Jooseppi => Joseph. Sukunimet muuttuivat Möttösistä vaikka Motoneksi tai Murphyksi, jne.

Nykyään tärkeintä lienee valittaminen, eikä asioiden muuttaminen niin, ettei valituksen aihetta enää ole.

Tarkoitin tietysti urheiluselostaja PEKKA Tiilikaisen isää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävän lapsen nimi on tyyliä Ahmed Elias ja sukunimi englanninkielinen, hän jättää aina työhakemuksista yms. tuon Ahmedin pois. Toimii. 

Ahgmud mogadullaghin kannattaa vaihtaa nimensä vaikka Arto Mustoseksi. Nimenvaihto on helppoa.

Ja maailma aukeaa !

Arto Mustonen ei kelpaa. Ajatellaan, että se on feikkinimi, vaikka ei olisikaan. Ei haluta vuokrata kantasuomalaisille vaan halutaan ulkomaisia perheitä. Ei vuokrata yksinasujille vaan ainoastaan perheille.

Vierailija
104/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häirikkö voi esittää normaalia, se on nähty niin viranomaisen kuin naapurin taholta. Kaikista häiriintyneimpiä on poliisit ja sotilaskoulutetut. Varastaa ja ahdistelee muita. 

Vierailija
105/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kaikista saa rasistin, jos hakemalla haetaan.

Esimerkiksi tämä, kun mitataan sekkarilla aikaa siitä kuinka nopeasti vuokranantaja vastaa Aapon viestiin ja kuinka nopeasti vastaa Ablumatin viestiin. Jos vieraskielisen viestiin ei vastaa yhtä nopeasti, on rasisti.

Ainakin itse kun olen jotain kauppaamassa, pyrin keskittymään yhteen ostajaan kerrallaan. Eli en vastaa samalla sekunnilla kaikille kiinnostuneille ja myy yhtä tavaraa kymmenelle yhtäaikaa. Siksi toiselle vastataan heti ja muille myöhemmin. Olen siis siksi rasisti.

Vierailija
106/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvas opetus sekin, ettei Kelan takauksella ollutkaan sitten juuri mitään arvoa. Kuukauden vuokran suostuvat vain korvaamaan ja se on yhtä tyhjän kanssa, kun vuokrat on rästissä ja päälle asuntoa hajotettu. 

Parhaimpia vuokralaisia on nuoret opiskelijat. Mutta pitää katsoa, että on aidosti opiskelija kanssa, siis amk tai yliopisto. Monet narkkaritkin on paperilla opiskelijoita. Työikäiset ostavat kyllä pääosin asunnon, jos on elämänhallinta kunnossa. Pitäisi varmaan kirjoittaa kirja seikkailuista vuokralaisten kanssa. Ehkä erikoisin oli nuorehko nainen, joka soitti hysteerisenä ties mistä. Milloin naapuri kyttää ja kerran oli viiltänyt itseään vahingossa rikkoutuneella lasilla ja pyysi tulemana avuksi. Ei suostunut soittamaan hätäkeskukseen, vaikka verta on ympäriinsä. Minä sitten singahdin sinne avuksi, kun asuin lähellä. Haavasta tihkui hieman verta. Sellainen paperistakin tuleva viiltohaava, ehkä 2cm pitkä. Luulin, että on valtimot auki, mutta siinä sitten asettelin hänelle tähän "verta ympäriinsä" -vuotoon yhden keskikokoisen laastarin. Eiköhän tuolla ollut pahat mt-ongelmat. 

Vierailija
107/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten?

Jos otse hakisin vuokra-asuntoa ulkomailta, ymmärtäisin hyvin olevani vuokranantajan näkökulmasta jonossa kantisten jälkeen.

Vierailija
108/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunnon saaminen ON hankalaa, ihan tavalliselle työssäkäyvälle suomalaisperheellekin, nimi suomenruotsalainen. Ei kuitenkaan mikään Lindgren, Palmgren, Hagert tms.

Pari vuotta sitten kun rakensin omakotitaloa perheelle, tarvitsimme vuodeksi vuokra-asunnon. Kriteereinä vähintään 50m2 ja vuokra alle 1400€/kk, sijainti jossain kehä3 varrella. Pöljänä luulin, että näillä kriteereillä olisi valinnanvaraa.

Törmäsin siihen, että isoimmilla vuokranantajilla et päässyt hakukaavaketta edes lähettämään, ellet ollut liitetiedostoksi laittanut maksusitoumusta kelalta tai muita selvityksiä yhteiskunnan tukien saannista.

Joillakin firmoilla hakemuksen laitto torppasi siihen, ettei ollut hakemukseen kanssahakijaa. Vaimoni hoiti lapsia kotona kelan rajalla, joten hän ei osallistunut vuokranmaksuun, vaan minä maksoin koko vuokran. 

Tein sitten tekstitiedoston missä kerron etten saa mitään tukia ja liitteeksi palkkatodistus, tienaan kuitenkin ihan kohtalaisesti yli keskivertomiehen mediaanin, eikä yksin vuokran maksaminen ole ongelma. Näin sain hakemukset järjestelmässä eteenpäin.

Olen ikäni töitä tehnyt, aina maksanut asumiseni omalla rahalla.

Hakemuksia laitoin varmaan kuuteen firmaan, tuloksetta. Netissä oli vapaita kämppiä nettisivuilla, mutta ainoat yhteydenotot mitä sain, oli "kiitos mutta just nyt ei ole sulle sopivaa asuntoa tarjolla". Osasta firmoja ei koskaan kuulunut mitään.

Vahvasti tuli sellainen viba, että asiakkaiksi valitaan vain sellaisia, joilla yhteiskunta maksaa viulut.

Lopunviimein löysin sitten yhden paikan, mistä asunnon sai vuokrattua ilman hakemusta, suoraan netistä ostoskoriin ja sopimusta tekemään. Päästiin muuttamaan ja taloyhtiössä ei tainnut asua juuri yhtäkään, joka olisi työssäkäyvä suomalainen. Enimmäkseen muualta tulleita joilla ihan erilainen elämäntapa (järjestyshäiriöt/paikat rikotaan/kaikenmaailman polttelut ja yksiöissä asuu 8 ihmistä ym) ja loput päihteiden käyttäjiä/narkkeja. Elämäni kamalin vuosi asua siellä.

M42

Vierailija
109/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Kaikilla on oikeus asuntoon. Vuokralaisten valinta pitää jättää kaupungin asuntoviranomaisten päätettäväksi. Suomen laki kieltää kaikenlaisen syrjinnän uskonnon, rodun, kansallisuuden ja ihon värin perusteella.

Vaatikaa kansanedustajianne tekemään lakialoite, tämän asian korjaamiseksi.

Oikein hyvä ehdotus. Suomalaiset ovat usein muukalaispelkoisia ja suvaitsemattomia. Ihan typerää, että vuokralaisten valintaa ei ole alunperin määrätty viranomaisten valtaan.

Vierailija
110/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON. HUOMATTU. Olen ns. kantasuomalainen - valkoinen eloveena, sukuni on Suomesta, olen syntynyt ja varttunut Suomessa, kansalaisuuteni on suomalainen ja äidinkieleni on suomen kieli - mutta olen vaihtanut etunimeni ns. globaaliin nimeen ja sukunimeni on avioliiton myötä japanilainen (Japanissa automaattisesti miehen nimi, ei edes mitään yhdistelmiä). Kun muutin takaisin Suomeen, hämmästyin miten vaikeaa asunnon saaminen on, verrattuna aikaan kun minulla oli supisuomalainen sukunimi ja vain vähän erikoinen etunimi siihen liitteenä. Yleensä hakemuksiin ei vastata mitään. Monesti kysytään ensimmäisenä puhunko/ymmärränkö suomea, vaikka hakemus on kuitenkin kirjoitettu hyvällä suomella. Kerran joku idiootti solvasi minua venäläiseksi(!?). Olen ottanut tavaksi kertoa hakemuksessa heti että perheemme on suomalaisjapanilainen, mutta se ei auta paljoa.

Unelmoin siitä ettei meidän tarvitsisi olla yksityisten vuokranantajien mielivallan armoilla, että saisimme kaupungin asunnon joissa asunnon vaihtaminenkin sujuu helpommin, mutta koska niitä ei vaan ole ikinä saatavilla, niin olen harkinnut vakavasti jopa sukunimen vaihtamista vähemmän eksoottiseksi, mikä on ikävää, mutta pakko koska en halua että päädymme joskus kodittomaksi, ja haluan että voimme joskus edes valita missä asumme, sen sijaan että joudumme epätoivoisesti hakemaan niitä ei-sopiviakin asuntoja ja ottamaan sen minkä saamme.

Sama näkyy töitä hakiessa. Minulle on yritetty neuvotella epäreiluja työehtoja ja palkkaa, kunnes on selvinnyt että olen kantasuomalainen (= tietää oikeutensa), jolloin työpaikka ei yhtäkkiä olekaan enää tarjolla.

Ps. Tämä ei liity syrjintään, mutta outoihin oletuksiin. Terveystiedoissani lukee kyllä äidinkieleni, mutta joskus terveydenhuollon työntekijä on soittanut minulle japanin kielen tulkin kanssa, luultavasti katsonut vain lapsen tiedoista että hänellä luki äidinkielenä japani (kun sillä lomakkeella ei saanut valita montaa). Kiusallinen tilanne.

Olisi kiva kuulla miten asunnon saamiseen vaikuttaa se että hakija on pienituloinen, työtön (tai muussa kuin palkkatöissä, esim. omaishoitaja), yhden vanhemman perhe, tai vaikka vammainen. Tai yleensäkään Kelan tuen asiakas. Olen havainnut tällaisia negatiivisia asenteita yksityisillä vuokraajilla, ei riitä että on niitä tuloja joilla maksaa sen vuokran, vaan sen pitäisi olla juuri tietynlaisesta lähteestä. Työtön epäilyttää, mutta opiskelija saa asunnon, vaikka jälkimmäisellä on heikommat tuet, ja työllistymismahdollisuudet molemmille yhtä karut. Jotkut vuokraajat kuulemma pyytää posketonta vuokraa huomattavasti rupusemmasta kämpästä ihan vain siksi että se karsii heidän mielestään alempiarvoiset ihmiset pois.

Toinen mielenkiintoinen tutkimus olisi, vaikuttaako miehen hakemuksiin se että he muuttavat naisen kanssa. Oletus varmaan se että sitten siellä on joku joka pitää kämpän siistinä, pitää järjestystä. Kun se tuntuu olevan se oletus miksi naisia suositaan hieman enemmän vuokramarkkinoilla, että ovat luonnostaan jotenkin siistimpiä ja hiljaisempia.

Summa summarum, pitäisi olla parempia työkaluja kaikenlaisen syrjinnän estämiseen. Kun suurinosa vuokra-asunnoista on yksityisiä, ja kaikkien on kuitenkin pakko asua jossain. Tämä vuokraajien markkina ja villilänsi ei vaan toimi.

Vierailija
111/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta luulisin, että kunnan tai kaupungin vuokra-asuntohakemuksessa menisi vastaukset aivan toisin päin. Myös sukupuolten välinen ero kasvaisi.

Vierailija
112/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, itse mietin kieliasiaa. Jos ei ole yhteistä kieltä tai se on huono englanti niin miten ihmeessä selvittelee asumiseen liittyviä asioita? Siis myös sellaisia, jotka eivät johdu vuokralaisesta? 

Ja kukaan jolla on vierasperäinen nimi ei tietenkään osaa lainkaan englantia?

Vierailija
113/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on ihan ok.

Vierailija
114/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kaikista saa rasistin, jos hakemalla haetaan.

Esimerkiksi tämä, kun mitataan sekkarilla aikaa siitä kuinka nopeasti vuokranantaja vastaa Aapon viestiin ja kuinka nopeasti vastaa Ablumatin viestiin. Jos vieraskielisen viestiin ei vastaa yhtä nopeasti, on rasisti.

Ainakin itse kun olen jotain kauppaamassa, pyrin keskittymään yhteen ostajaan kerrallaan. Eli en vastaa samalla sekunnilla kaikille kiinnostuneille ja myy yhtä tavaraa kymmenelle yhtäaikaa. Siksi toiselle vastataan heti ja muille myöhemmin. Olen siis siksi rasisti.

Luitko edes juttua? Siellä vuokranantajia haastateltiin ja he itse kertoivat että eivät tienneet ettei vuokraajia saa syrjiä kansalaisuutensa tms. takia, luulivat että he saavat päättää vaikka puhtaan rasistisin perustein.

Vierailija
115/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun puhtaasti vain omasta kokemuksesta, ulkomaalaiset tuovat suuremmalla todennäköisyydellä elämäntapoja taloyhtiöön mitkä ovat ristiriidassa suomalaisen kerrostaloelämän kanssa. Nämä muuttuvat nopeasti riitaisiksi koska eivät ymmärrä miksi eivät voi elää samalla tyylillä kuin kotimaassaan. Vuokranantajana on turvallisempaa ottaa rauhallisen oloinen suomalainen jotta ongelmia ei synny taloyhtiössä.

Vierailija
116/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Vantaalla alueella, jossa asuu paljon m_muja ja yläpuolellani asuukin a_abiperhe. Meluavat yöllä ja rikkovat muitakin taloyhtiön sääntöjä. En ihmettele syrjintää.

Vierailija
117/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta luulisin, että kunnan tai kaupungin vuokra-asuntohakemuksessa menisi vastaukset aivan toisin päin. Myös sukupuolten välinen ero kasvaisi.

Ne menee tarpeen mukaan. Peruste voi olla matala tulotaso alueen vuokriin nähden, tai asunnon tarve työn perässä. Rikkaalla on paremmat mahdollisuudet hankkia asunto itsekseen, joten painotus on vähäosaisissa. Jos työtön sinkkumies haluaa kaupungin asunnon Helsingin keskustasta koska siellä on mukava asua, on luonnollista että se asunto menee kuitenkin ensisijaisesti sille lähäri yh:lle jonka lapsi tarvitsee läheisen päiväkodin/koulun palveluita. Useammin kuitenkin käy niin ettei kumpikaan saa kaupungin asuntoa koska ne on aina ihan täynnä.

Vierailija
118/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ON. HUOMATTU. Olen ns. kantasuomalainen - valkoinen eloveena, sukuni on Suomesta, olen syntynyt ja varttunut Suomessa, kansalaisuuteni on suomalainen ja äidinkieleni on suomen kieli - mutta olen vaihtanut etunimeni ns. globaaliin nimeen ja sukunimeni on avioliiton myötä japanilainen (Japanissa automaattisesti miehen nimi, ei edes mitään yhdistelmiä). Kun muutin takaisin Suomeen, hämmästyin miten vaikeaa asunnon saaminen on, verrattuna aikaan kun minulla oli supisuomalainen sukunimi ja vain vähän erikoinen etunimi siihen liitteenä. Yleensä hakemuksiin ei vastata mitään. Monesti kysytään ensimmäisenä puhunko/ymmärränkö suomea, vaikka hakemus on kuitenkin kirjoitettu hyvällä suomella. Kerran joku idiootti solvasi minua venäläiseksi(!?). Olen ottanut tavaksi kertoa hakemuksessa heti että perheemme on suomalaisjapanilainen, mutta se ei auta paljoa.

Unelmoin siitä ettei meidän tarvitsisi olla yksityisten vuokranantajien mielivallan armoilla, että sai

Taloudellisella perusteella saa tietenkin valita vuokralaisen eli totta kai työllinen menee työttömän edelle. Vuokra-asunnon saa helposti, kun pyytää ystävää takaamaan asunnon - tätä kannattaa myös itse tehdä, jos haluaa asunnottomia auttaa. 

Vierailija
119/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se, että on ulkomaalainen nimi vaan se, minkä maalaiselta se kuulostaa.

Annie Smithille ei ole ongelmaa vuokrata kun taas Zamirha Hussainille voisi olla. Miehille en vuokraa olivatpa minkä nimisiä hyvänsä.

Vierailija
120/220 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut suomalais- ja ulkomaalaistaustaisia vuokralaisia. Kaikki ovat maksaneet vuokransa ajallaan ja pitäneet asunnot siisteinä. Mutta yhden vähän kauempaa tulleen pariskunnan jäljiltä asunnossa leijui pitkään semmoinen etnoruoan haju, joka oli pinttynyt saman tapaan kuin tupakan haju. Tupakoinnin voi kieltää, samoin lemmikit, mutta etnoruokaa ei voi kieltää. Hajua ei saanut pois millään, ja oli iso työ saada sitä sen verran vähemmäksi, että asunnon sai vuokrattua uudelleen. En ehkä ensisijaisesti enää vuokraa asuntoa sellaiselle vuokralaiselle, jonka ruokakulttuurissa on todennäköisesti tämä piirre. Minusta tätä ei ole sopivaa kysyä keneltäkään, mikä pahentaa ongelmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi