Vuokranantajat syrjivät ulkomaalaisilla nimillä hakevia
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
vuokrasin kerran asuntoni 10-lapsiselle somaliperheelle ja olivat parhaat vuokralaiseni koskaan, vuokra tuli aina ajallaan ja asunto oli aina todella siistissä kunnossa
kantasuomalaiset vuokralaiset ovat hajottaneet kaikki paikat aina, ikkunat särjetty, kalusteet revitty, asunto poltettu jne jne
Tätä nyt usko kukaan.
Vierailija kirjoitti:
KYLLÄ VUOKRATAAN, KUN ELÄÄ IHMISTEN/SUOMEN (LAKIEN) LAILLA .
Minusta vuokranantaja saa itse päättää, vuokraako vai ei.
Itse olen tavis vuokralainen.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vuokrasin kerran asuntoni 10-lapsiselle somaliperheelle ja olivat parhaat vuokralaiseni koskaan, vuokra tuli aina ajallaan ja asunto oli aina todella siistissä kunnossa
kantasuomalaiset vuokralaiset ovat hajottaneet kaikki paikat aina, ikkunat särjetty, kalusteet revitty, asunto poltettu jne jne
Minulla oli 20-lapsinen somppuperhe vuokralla, ei koskaan mitään ongelmia. Kantasuomalaiset vuokralaiset joukkoraiskasivat perheemme useita kertoja.
Minun Somalivuokralainen rakensi minulle kesämökin kiitoksena asunnosta. Kiillotti myös puvunkenkäni usein...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä nyt usko kukaan.
Ellei vuokrannu p äihde porukoille ?
Vierailija kirjoitti:
KYLLÄ VUOKRATAAN, KUN ELÄÄ IHMISTEN/SUOMEN (LAKIEN) LAILLA .
Minusta vuokranantaja saa itse päättää, vuokraako vai ei.
Itse olen tavis vuokralainen.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja valitsee itse vuokralaisen. Siihen ei muilla ole mitään sanottavaa. Näin se vaan menee.
Itse valitsen myös Taksikuskin kenet haluan samoin Parturini ja Remonttimieheni...
Asia on juurikin näin. En kai yksityisenä vuokranantajana ole niin pöljä, että kenet vaan hyväksyn asumaan.
Se järkyttävä yöelämä ei meille käy. Kun aletaan laittamaan ruokaa kello 23.00 jälkeen ja lapset peuhaavat myös vielä siihen aikaan.
Sitten se ruokien ja mausteiden haju käytävässä. Melua tulee kun ihmiset huutavat kaiken sanottavansa.
Ei sitä jaksa kuunnella. Miksi huudetaan vierailla kielillä eikä puhuta kuten meillä suomalaisilla on äänenkäyttö.
On niin sopeutumatonta.
Kai sitä nyt ihminen saa omistamansa kämpän vuokrata kenelle haluaa, ei siinä pitäisi olla kenelläkään nokan koputtamista.
Tuo vuokralaisten valikoinnin voi tehdä myös tavalla missä ei syyllisty vahingossakaan etniseen profilointiin. Suomenkielinen asuntoilmoitus, kaikki keskustelut, neuvottelut, dokumentaatio, yms yksinomaan suomeksi, pyydetään luottotiedot (mikä käytännössä vaatii että on asunut Suomessa riittävän pitkän aikaa), edellytetään vakituisia ansio- tai eläketuloja (vaaditaan todiste näistä), tarkistetaan verotoimistosta henkilön edellisen vuoden verotettava tulo että se täsmää annettuihin tietoihin, edellytetään kotivakuutuksen ottamista,... Periaatteessa voisi pyytää hakijaa esittämään myös rikosrekisteriotteenkin ettei tule vahingossa vuokranneeksi asuntoa vaikkapa huumekaupasta tuomitulle. Ja jos hakija kieltäytyy vastaamasta yhteenkin kysymykseen tai yrittää kyseenaistaa tai väistää sen niin sitten toteaa että nyt eivät taida odotukset oikein kohdata, kiitos hakemisesta.
En ole vuokranantaja mutta en myöskään usko että vuokranantajilla olisi mitään syytä syrjiä ketään asianomaisen alkuperän vuoksi, sellaisesta ei olisi mitään hyötyä. Vuokranantajan prioriteetit ovat (nimenomaan tässä järjestyksessä) että asunto pysyy kunnossa ja vuokrat maksetaan. Jos jommankumman kohdalla on epäilyksiä niin se ei rohkaise vuokramaan asuntoa.
Asuntoja voisi olla vuokralla enemmänkin mutta moni ei halua vuokrata niitä juuri vuokraustoimintaan liittyvien riskien vuoksi. Kaikenlaisten valitukset vuokraustoiminnasta pikemminkn pienentävät vuokra-asuntojen tarjontaa kuin lisäävät sitä. Ja osa vuokraa asuntoja ainoastaan omille sukulaisilleen tai lähipiirilleen eli asunto ei ole koskaan nk julkisesti tarjolla.
Vuokranantajalla eli asunnon omistajalla on oikeus valita kenen käsiin omaisuutensa antaa. Nahan väri ei ole taustalla kuin murto-osalla, lopuilla eli suurimmalla osalla vuokranantajista on omakohtaisia huonoja kokemuksia muunmaalaisista vuokralaisista. Se joka pistää silmänsä kiinni ja kieltäytyy tunnustamasta faktoja syyllistyy käänteisen rasismiin. Kuten myös se vuokralainen jotka useimmiten on musuja ja halveksuu/vihaa kristittyjä.
Suurin ongelma vuokramarkkinoilla on kuitenkin vuokralaisten liian suuret oikeudet. Huonosta vuokralaisesta ei pääse millään eroon, ei vaikka olisi vuoden vuokrat rästissä ja isännöitsijä soittelusi joka toinen päivä ja valittaisi häiriökäyttäytymisestä. Kun lopulta vuosien oikeudenkäyntien ja viivytyssikailun jälkeen saat omaisuutesi takaisin se on asumiskelvoton. Täyssaneeraus lattiasta kattoon maksaa ehkä 200te etkä omiasi saa takasin ikinä. Et edes niitä useammalta vuodelta maksamatta jätettyjä vuokria. Jos laki muutettaisiin ja huonosta vuokralaisesta pääsisi eroon viikossa useampi voisi ottaa riskin. Tämä koskee myös kantiksia.
Se joka suurinta ja kovinta ääntä käyttää mene aina edellä.
Tuntuu niinpahalta ne kovaääniset eri kielten käyttäjät.
En jaksa sitä melua.
Asiakas ei saa kaupassa palvelua suomeksi eikä voi maksaa käteisellä.
Mutta ongelma on ulkomaalaiset nimet.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä nyt ihminen saa omistamansa kämpän vuokrata kenelle haluaa, ei siinä pitäisi olla kenelläkään nokan koputtamista.
Näin sen asian pitää olla. Itse pitää saada päättää kenet taloonsa haluaa.
Kyllä me kysellään ja halutaan tutustua vuokralaisiin kun tulevat katsomaan asuntoa.
Ei siinä kiemurrella kun kysyn mikä on uskonto ja missä työssä ovat ja miten suuri on sukulaispiiri.
Olen aina kysellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo rikkoo yhdenvertaisuuslakia
Koskee viranomaisia ja esim. asiakkaita, ei yksityishenkilöitä eikä yksityisiä työn- tai vuokranantajia.
Niinpä. Yksityishenkilöt saa vuokrata tai olla vuokraamaatta ihan kenelle haluaa, turha narista jos joku ei vuokraa h uu meongelmaiselle s o malille.
Vuokranantaja aina ensin tarkistaa luottotiedot. Jos noilla keksityillä nimillä ei tietoja löydy niin turha vuokrata mitään.
Vuokranantajana pidätän itselläni oikeuden kenelle vuokraan omaisuuttani. Piste.
Hyvin on toiminut kymmenen vuotta eikä ole ollut mitään ongelmia.
Syrjiikö Marjayrittäjä jos palkkaa vain ulkomaalaisia töihin.
Vierailija kirjoitti:
Syrjiikö Marjayrittäjä jos palkkaa vain ulkomaalaisia töihin.
Mansikkatilallinen kertoo: Ei suomalaista marjanpoimijaa 16 vuoteen
Neljä mansikkatilaa kattavaa yritystä pyörittävä Vesa Koivistoinen kertoo, että suomalaiset poimijat eivät ole jaksaneet paria päivää kauempaa.
Me olemme vuokranantajina antaneet mahdollisuuden ulkomaistaustaisille kaksi kertaa valitettavasti huonoin seurauksin. Olemme itse joutuneet kärsimään siitä. Tokihan näin voi käydä ihan kantisten kanssa, mutta meillä osa ongelmista johtui ihan kulttuuristen syiden aiheuttamista jutuista. En silti syrji ketään vieläkään, mutta harkitsen tarkemmin. Lisäksi mietin, jaksanko kääntää kaiken englanniksi vai en.
Kela on varma vuokranmaksaja. Tämä "oikeus" pitäisi poistaa näköjään kaikilta, jotta liian antelias sosiaaliturva ei houkuttele. Jos et itse tienaa tuloja, et hae vuokra-asuntoja.