Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Takaisin nollakokoon, 90-luvun ja 2000-luvun alun laihuuden ihannointi on tehnyt paluun, osin kiitos Ozempicin

Vierailija
24.05.2025 |

Laihuus on taas in ja kehopositiivisuus ja kurvikkaat vartalot out. Mitä mieltä te olette tästä vanhan trendin paluusta?

Ysärillä ja nollarilla monet olivat jatkuvasti laihdutuskuurilla ja sairastivat syömishäiriöitä. Nyt onneen on saatu oikotie Ozempicin muodossa.

TikTokissa trendaa laihuuden ihannointi 

https://yle.fi/a/74-20162942

Kommentit (203)

Vierailija
141/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva kunhan ei mene aivan överiksi. Mun rehellinen mielipide on kuitenkin että laiha/hoikka vartalo vaan näyttää parhaalta kaikissa vaatteissa, ei voi mitään. Se 10 vuotta sitten muodissa ollut lihaksikas kroppakin oli monella sitten melko ylipainoinenkin ja moni paljon treenaava oli lopulta aika pyöreä. Hassua mutta yritin itsekin tuolloin oikein kasvattaa lihasmassaa että painaisin enemmän ja olisi paksut reidet ja pyöreä peppu. Hohhoijjakkaa. Vanha kunnon laihuus ja hoikkuus, tervetuloa omasta puolestani! 

Vierailija
142/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin yläasteelle 2000-luvun alkupuolella ja ei kiitos enää sitä aikaa. Olin ihan tavallisen kokoinen lapsi 12-13-vuotiaana. Tunsin kuitenkin olevani läski ja sain myös kuulla siitä, vaikka myöhemmin katson lähinnä kauhulla valokuvia tuolta ajalta. 2000-luvun alun muoti oli todella armoton, matalat ja yläosasta hyvin kapeat farkut leveillä lahkeilla, lisäksi lyhyet paidat ja topit.  

Pituuskasvuni pysähtyi hetkellisesti syömishäiriön seurauksena ollessani 13-14v. ja painon ollessa alimmillaan, varsinaista pituuskasvuspurttiakaan ei minulla ollut koskaan. Pituuskasvu onneksi alkoi uudelleen painon noustessa normaaliksi ja nykyään olen 169 cm pitkä.

Tuohon aikaan ihan normaalipainoisia ihmisiä pidettiin isokokoisina, esimerkkejä julkisuudessa olevia henkilöitä arvosteltiin todella julmasti näiden painosta ja kutsuttiin läskeiksi, vaikka eivät todellakaan olleet sitä.

"No jaa, minimekot kyllä näyttävät kehoa enemmän kuin mikään 2000-luvun vaate ja shortsitkin ovat usein mikroalkkareita. Kumma miten niin moni ei näe nykypäivän pukeutumisen ongelmia."

Kyrpänuama joka alapeukuttaa joka ikisen viestini minkä olen tänään lähettänyt(myös täysin neutraalit) voi lopettaa tämän homman ja hankkia elämän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nollakoko on jotain ihan kamalaa mutta nykypäivän obeesi on okei? Puhumattakaan kaikista näistä "fitness influenssereista" jotka ovat keskiruumiiltaan aivan yhtä laihoja mutta tällä kertaa muovilla täytettynä, myös perceestä. Minusta tämä look on sairas, se ysärin laihuuslook oli sentään ilman lisukkeita. 

Kuka sanoi, että nykypäivän obeesi ok? En ymmärrä miten ihmiset voivat tulkita sen, että puhutaan anorektisesta ongelmasta niin, että ylipaino ei olisi ongelma. Molemmat ovat ongelmia. Kun puhutaan yhdestä ongelmasta, niin se ei tarkoita sitä, että toista ei olisi olemassa.

Vierailija
144/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiva kunhan ei mene aivan överiksi. Mun rehellinen mielipide on kuitenkin että laiha/hoikka vartalo vaan näyttää parhaalta kaikissa vaatteissa, ei voi mitään. Se 10 vuotta sitten muodissa ollut lihaksikas kroppakin oli monella sitten melko ylipainoinenkin ja moni paljon treenaava oli lopulta aika pyöreä. Hassua mutta yritin itsekin tuolloin oikein kasvattaa lihasmassaa että painaisin enemmän ja olisi paksut reidet ja pyöreä peppu. Hohhoijjakkaa. Vanha kunnon laihuus ja hoikkuus, tervetuloa omasta puolestani! 

Minut taas treenaaminen ja lihasmassan kasvattaminen pelasti syömishäiriöltä. Ruoka ei enää ollutkaan jotain, mitä piti vältellä viimeiseen asti. Siitä tuli ravintoa. Siis oikeasti ravintoa, syöty ruoka oli puhdasta: puuroa, raejuustoa, marjoja, kasviksia, kalaa, kanaa.. ei mitään höttöä. Onneksi aloitin "kehonrakentamisen", muutoin en ehkä olisi koskaan alkanut nähdä ruokaa tuolla tavalla. 90-luvun laihuudenihannointi teki ruoasta pahan, 2010-luvun lihaksikkuuden ihannointi hyvän.

Vierailija
145/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Mutta ei taida anoreksiaihanteessa olla kyse siitä.

Vierailija
146/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nollakoko on jotain ihan kamalaa mutta nykypäivän obeesi on okei? Puhumattakaan kaikista näistä "fitness influenssereista" jotka ovat keskiruumiiltaan aivan yhtä laihoja mutta tällä kertaa muovilla täytettynä, myös perceestä. Minusta tämä look on sairas, se ysärin laihuuslook oli sentään ilman lisukkeita. 

Kuka sanoi, että nykypäivän obeesi ok? En ymmärrä miten ihmiset voivat tulkita sen, että puhutaan anorektisesta ongelmasta niin, että ylipaino ei olisi ongelma. Molemmat ovat ongelmia. Kun puhutaan yhdestä ongelmasta, niin se ei tarkoita sitä, että toista ei olisi olemassa.

Näistä vain toisessa on akuutti kuoleman riski. Anoreksia on jälleen yleistynyt. 

Ja kyllä, olen huolissani myös kehityksestä, että osa nykylapsista ei tiedä miten juostaan tai tehdään kuperkeikka. 

Vierailija
147/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita ysärin vartalomalleja kutsuttiin alienpäiksi, iso pää ja pieni vartalo.

Moni julkkis piti laihuutta yllä kokaiinilla.

Moni tuttava sairastui pysyvästi anoreksiaan. Jäivät eläkkeelle alle 30, jos elivät.

Syömishäiriö on aina mielenterveyssairaus ja heitä hoidettiin psykiatrisella.

Tosi terveellistä!

Vierailija
148/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman, tuli fiilis ekaa kertaa 15 vuoteen että haluaisin laihduttaa itseni taas bmi 20 > 18. 

Vierailija
149/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs joku possu multialapeukuttaa viestiäsi :) Nämä i.darit eivät näe sitä että monet fitnesshullut ovat aivan yhtä laihoja nykyään kuin niissä ysärin heroin-chick lookeissa, erona on vain se että kroppa ja naama on tursotettu täytteillä. Nainen on OMASTA mielestäni parhaimpana ja naisellisena silloin kun on siro ja hoikka, naturelli. Ei mikään muskelimasa tai gorillaperse. 

Vierailija
150/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut taas treenaaminen ja lihasmassan kasvattaminen pelasti syömishäiriöltä. Ruoka ei enää ollutkaan jotain, mitä piti vältellä viimeiseen asti. Siitä tuli ravintoa. Siis oikeasti ravintoa, syöty ruoka oli puhdasta: puuroa, raejuustoa, marjoja, kasviksia, kalaa, kanaa.. ei mitään höttöä. Onneksi aloitin "kehonrakentamisen", muutoin en ehkä olisi koskaan alkanut

Hyvä että se toimi sinulla noin, tosi mahtavaa! Itselläni taas meni siihen että kävin salilla enää vain ulkonäkösyistä ja nykyään on rennompaa ja helpompaa kun voi harrastaa erilaista liikuntaa välittämättä siitä onko reidet ja peppu nyt lihaksikkaat vai vähän vähemmän. Varsinkin nyt kun olen pienten lasten äiti niin en halua heille enää opettaa pelkästään ulkonäkökeskeistä treenaamista vaan monipuolista liikuntaa, josta nauttii. Siinä sivussa voi sitten olla hoikka ja syödä terveellisesti, mutta kohtuus kaikessa. Ei enää proteiinien laskemista ja rahkapurkkeja meille siinä määrin mitä oli 10 v sitten. 

Vierailija
151/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin yläasteelle 2000-luvun alkupuolella ja ei kiitos enää sitä aikaa. Olin ihan tavallisen kokoinen lapsi 12-13-vuotiaana. Tunsin kuitenkin olevani läski ja sain myös kuulla siitä, vaikka myöhemmin katson lähinnä kauhulla valokuvia tuolta ajalta. 2000-luvun alun muoti oli todella armoton, matalat ja yläosasta hyvin kapeat farkut leveillä lahkeilla, lisäksi lyhyet paidat ja topit.  

Pituuskasvuni pysähtyi hetkellisesti syömishäiriön seurauksena ollessani 13-14v. ja painon ollessa alimmillaan, varsinaista pituuskasvuspurttiakaan ei minulla ollut koskaan. Pituuskasvu onneksi alkoi uudelleen painon noustessa normaaliksi ja nykyään olen 169 cm pitkä.

Tuohon aikaan ihan normaalipainoisia ihmisiä pidettiin isokokoisina, esimerkkejä julkisuudessa olevia henkilöitä arvosteltiin todella julmasti näiden painosta ja kutsuttiin läskeiksi, vaikka eivät todellakaan olleet sitä.

Ehkä olit riski ja pyöreä kuitenkin 

Vierailija
152/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut taas treenaaminen ja lihasmassan kasvattaminen pelasti syömishäiriöltä. Ruoka ei enää ollutkaan jotain, mitä piti vältellä viimeiseen asti. Siitä tuli ravintoa. Siis oikeasti ravintoa, syöty ruoka oli puhdasta: puuroa, raejuustoa, marjoja, kasviksia, kalaa, kanaa.. ei mitään höttöä. Onneksi aloitin "kehonra

No joo se lihasmassan kasvattaminen oli oikeastaan alkusysäys. Nykyään olen joustava myös liikuntamuodoissa, koska en halua menettää innostustani liikuntaan. Jos salitreeni ei nappaa vaan menisin mielummin pyöräilemään, menen pyöräilemään.

Olen kuitenkin niin tottunut lihaskuntotreeniin, että käytännössä minun on pakko käydä kerran viikossa tekemässä kroppa läpi tai muuten se vetää niin jumiin, että olotila on hirveä. Helpottaa heti, kun käy hiukan pumppaamassa. 😊

Vierailija
153/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olit riski ja pyöreä kuitenkin 

En usko. Minua myös kutsuttiin läskiksi ysärillä. Olin normaalipainoinen, mutta hieman kurvikkaampi kuin muut luokkalaiseni. Löysin hiljattain tuon ajan kuvia, niissä näkyy hontelo teini, jota kukaan tässä ajassa ei kutsuisi edes pyöreäksi. Harrastin tanssia ja monen tunnin kävelylenkkejä. 

Hirveää, jos sama asenne tekee paluuta. Ei tee kenestäkään terveempää. 

Vierailija
154/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ysärillä laiha, koska olin silloin nuori. Nyt en ole laiha, koska nyt olen keski-ikäinen. Ei viisikymppiset naiset olleet ennenkään laihoja. Pari syömishäiriöistä ikuisen nuoruuden tavoittelijaa tunsin, mutta heitä kävi lähinnä sääliksi.

Minä en ole ainoa, joka on tällä välin saanut lisää ikää. Myös väestö on ikääntynyt ja se kehitys kiihtyy koko ajan, kun syntyvyys on matala. Iän myötä kaikille tulee lisää kiloja, ja totta kai siis väestö keskimäärin lihoo, kun se vanhenee. Tämä on normaalia ja sinänsä täysin ok.

Olin hoikka lapsena ja nuorena ja siloin ei puhuttu painosta tai laihduttamisesta. Mutta lihavia lapsia ja nuoria  ei ollut lapsuudessani yhtään. Sen näen myös vanhoista luokkakuvista. Ei ollut nettiä, älypuhelimia eikä TV:stä tullut ohjelmaa koko päivän ajan ja oli vain kaksi TV-kanavaa. Eli yksinkertaisesti ei ollut sohvaperunoita eikä käsitettä edes tunnettu silloin. Syötiin normaalisti ja myös herkuteltiin mutta ruoka määrät eivät olleet niin suuria kuin nykyisin. Jäätelöpaketti jaettiin useamman kesken eikä karkkipussit ollut niin isoja. Ja kaikenlaista liikuntaa tuli pitkin päivää. 

Mutta selkeästi normaalipainon ylläpitäminen tuli vaikeammaksi iän myötä ja oli pakko katsoa mitä suuhunsa pistää ja kuinka paljon. Myös liikunnan määrä vähentyi iän myötä. Olen edelleen normaalipainoinen mutta se vaatii paljon enemmän kuin normaalipainossa pysyminen vaati lapsena ja nuorena.

Vierailija
155/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ysärillä laiha, koska olin silloin nuori. Nyt en ole laiha, koska nyt olen keski-ikäinen. Ei viisikymppiset naiset olleet ennenkään laihoja. Pari syömishäiriöistä ikuisen nuoruuden tavoittelijaa tunsin, mutta heitä kävi lähinnä sääliksi.

Minä en ole ainoa, joka on tällä välin saanut lisää ikää. Myös väestö on ikääntynyt ja se kehitys kiihtyy koko ajan, kun syntyvyys on matala. Iän myötä kaikille tulee lisää kiloja, ja totta kai siis väestö keskimäärin lihoo, kun se vanhenee. Tämä on normaalia ja sinänsä täysin ok.

Olin hoikka lapsena ja nuorena ja siloin ei puhuttu painosta tai laihduttamisesta. Mutta lihavia lapsia ja nuoria  ei ollut lapsuudessani yhtään. Sen näen myös vanhoista luokkakuvista. Ei ollut nettiä, älypuhelimia eikä TV:stä tullut ohjelmaa koko päivän ajan ja oli vain kaksi TV-kanavaa. Eli yksinkertaisesti ei ollut sohvaper

Tuohon aikaan ravinto oli monella tavalla myös yksipuolisempaa ja erilaiset puutostaudit oli yleisempiä. Se ei ehkä näy luokkakuvissa, mutta tilastoissa kyllä.

Vierailija
156/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muoti on myös palannut tuohon aikaan. Matalalantioiset housut ja napapaidat on armottomia hoikallekin. Katsoin housuja yhden ketjuliikkeen verkkokaupassa ja ne teki makkarat jopa laihalle mallille.

Hän oli laiha läski ja syönyt liikaa hiilareita :D

Vierailija
157/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalipainon ihannointi on palannut, wau. Vihdoinkin.

Eihän se ole normaalipaino, jos se saavutetaan kemiallisella lääkeaineella elimistön omaa toimintaa sotkien! Eikä ole normaalipaino myöskään, jos on sairas eli syömishäiriöinen.

Ozempic korjaa suolistohormoneiden häiriötä aivan kuten kilpirauhasen vajaatoimintaa korjataan sille tarkoitetuilla lääkkeillä tai insuliinisurmien diabeetikolla. Ozempic jne tekevät itse asiassa käyttäjänsä tilanteen vastaavanlaiseksi kuin heillä, joilla ovat suolistohormonit kunnossa. Moni ihmettelee sitä, että kylläisyys tulee nopeasti ja se kestää kauan. Keturallaan olevat suolistohormonit aiheuttavat sen, että kylläisyys kestää vain pienen hetken jos sen saavuttaa ja aivot huutavat ruoan perään melkein koko ajan. Ärsykkeitähän ei nykyajan ruokaympärist

Söin itse antibioottikuuurin ja söin samalla maitohappobakteeri-tabletteja. Jatkoin näiden tablettien syömistä myös kuurin jälkeen koska niillä oli myönteisiä vaikutuksia suoliston toimintaan enkä enää kärsinyt ummetuksesta. Joten voin käsittää että suoliston tasapaino on tärkeä asia painonhallinnassa. ;utta olen kuullut että Ozempicillä on sivuvaikutuksia ei valmistetta voi käyttää loputtoman pitkään.

Vierailija
158/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniit teinityttäret ottaa kauneuden takaisin trikoomammoiltaan ja sekös harmittaa.

Mammojen paniikkiavautumiset siitä, miten miehet huomaakin nykyisin vain tyttären tulvii jo palstallekkin.

Vierailija
159/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihuuden ihannointi on sairasta. Terveyttä ylläpidetään syömällä monipuolisesti, riittävästi ja sallivasti, kuuntelemalla omaa kehoa ja sen tarpeita. Toivottavasti te läskivihaajat ette ole äitejä itse ja jos olette opettakaa ja näyttäkää merkkiä sivistyksestä ja keskittykää johonkin muuhun kuin ulkonäköön. 

Eli laihuutta saa arvostella, ylipainoa ei? Eikö kehorauha kuuluisi sitten kaikille? Kommentissasi ei sitäpaisti ole järkeä, koska ylipaino (siinä missä alipainokin) on usein seurausta oman kehon tarpeiden laiminlyönnistä. Poikkeuksena esim. lääkityksen myötä painon nousu, mutta suurimmalla osalla kyse on puhtaasti epäterveellisistä elintavoista. 

Vierailija
160/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauniit teinityttäret ottaa kauneuden takaisin trikoomammoiltaan ja sekös harmittaa.

Mammojen paniikkiavautumiset siitä, miten miehet huomaakin nykyisin vain tyttären tulvii jo palstallekkin.

Koska nämä palstan miehet ovat mammoja 'huomanneet', kun yli kolmekymppinen nainen on ongelmajätettä ja 99% miehistä tyytyy?

Tosi ikävää,  kun ei mua ahdistella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi